2 van de 60
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Na 15 jaar eindelijk een CX - en 9 jaar later weer weg.
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 06 augustus 2009 12:37 AM
  [ # 16 ]

Mijn Allegro was vooral bijzonder omdat ie een carter olie op 300 kilometer dronk. En nog roestte de uitlaat kapot.  Rolling Eyes
De Allegro had hydragasvering, een soort hydropneumatique maar dan zonder pomp. De olie stond dus altijd enigszins onder druk. Hydragas verloor (net als citroen-bollen) na een paar jaar nogal wat druk uit de gas-veer elementen. Van bijvullen had volgens mij toen nooit iemand iets gehoord. En zonder gas was ‘t stuiteren kan ik je melden, waarbij de olie de voor- en achteras met elkaar verbond voor extra merkwaardige carosseriebewegingen (een beetje zoals de Eend dat ook heeft).

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 augustus 2009 12:48 AM
  [ # 17 ]

Hydragas: Het antwoord van British Leyland op het hydropneumatisch veersysteem…. Laughing

Citroen!

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 06 augustus 2009 02:15 AM
  [ # 18 ]

En ook nog tweekleurig? Ik herinner me de smaakvolle combinatie geel/bruin met een donkerbruin dak…..
Dat hydragas hadden die andere Austin’s ook, toch? De Austin Maxi, ik heb het even opgezocht. Daar wordt gesproken over hydralastic. Een voregere versie van hydragas? 
Afijn als je denkt dat oude Citroen’s zeldzaam worden, recent nog een Austin uit de 60/70/80 gezien? Waarschijnlijk weet de meerderheid hier niet eens waar we het over hebben.. Wink

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Gepost: 06 augustus 2009 02:51 AM
  [ # 19 ]

Nochtans heb ik negen jaar van mijn jeugd op de respectievelijke achterbanken van twee van die hokken doorgebracht (waarvan de eerste nog met het vierkante stuur) en mijn vader claimt nog steeds nooit problemen te hebben gehad met beide auto’s… (lekker ontopic ook weer)

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 07 augustus 2009 02:58 AM
  [ # 20 ]

Grinnik - het quadric stuur - ja, dat had die van mij ook (wow-ben ik al zo oud?)

Met de Austin in het achterhoofd gisteren de olie van de CX iets bijgevuld - en jawel, de meter in het dashboard geeft nu ook echt iets meer aan. Mooi hoor.
Ook koelvloeistoef bijgevuld, maar desondanks brand het controlelampje een tijdje na het starten. Volgens het instructieboekje mag ik dan niet verder rijden, maar ja, het lampje gaat ook weer uit ... Alle temperaturen zijn normaal (water, olie). Heb ik een los contactje of betekent dit lampje direct na de start iets anders?

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 10 mei 2010 03:07 PM
  [ # 21 ]

Sjonge - wat is het lang geleden dat ik op bezoek was bij m’n eigen topic. Ik durf het bijna zelf niet te geloven, maar de CX geeft gewoon geen problemen. Dus is er ook nauwelijks iets om jullie te bevragen.
‘t Koelwaterlampje dat na het starten blijft branden: dat hoort zo. De motor is nog niet warm, dus graag rustig aan doen met de turbo, betekent dat lampje. Bij het rustig rijden met lage toeren (ruim onder de 2000) is de auto errug gevoelig voor de gasvoet, beetje schokkerig. Dankzij dit forum weet ik dat Citroen dat zo bedoeld heeft. En vlak na de start doet de Diravi dan ook nog niet helemaal wat je verwacht, ondanks dat de auto op hoogte is. Ach, iets langzamer sturen bij het de oprit afdraaien dan maar. De auto verbruikt een heel klein beetje olie, maar zo lang het beperkt blijft tot ongeveer een liter per jaar ... De lekbak die ik onder de auto heb staan blijft zo goed als schoon, geen groene en nauwelijks zwarte olie te vinden. De uitlaat rammelt sinds het begin iets bij koude start en bij het manouevreren. Blijkbaar niet erg genoeg om er onder te duiken. Het rechtvoorraam sluit net nog steeds net niet helemaal, dat geeft windgeruis. Ik moet dus nog een keer in de deur kijken of dat af te stellen is. Om die reden nog maar niet de extra deurrubbers van CX Basis gekocht: die helpen tegen windgeruis langs de deur, maar in mijn geval ga ik dan dat raam alleen maar beter horen. Als ik daarmee bezig ga moet ik me ook nog eens verdiepen in het binnenwerk van de electrische (rechter) buitenspiegel: die laat zich niet in alle richtingen besturen.

cool smile Voor m’n verjaardag nieuwe regengootlijsten gekregen. Scheelt dan net weer iets in het aanzicht. Nog steeds de wens om het interieur eens te laten cleanen om wat monteur-sporen te verwijderen. Heeft blijkbaar geen haast.

Op Citromobile een taxatie laten doen. 0% afschrijving als ik de taxateur mag geloven. Van de zomer is het tijd voor een grote beurt. Eens zien of ik tegen die tijd nog steeds zo tevreden ben.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 augustus 2010 10:32 AM
  [ # 22 ]

Heerlijk - door de werkzaamheden rond station Arnhem mag ik nu elke dag met de CX van Nijmegen naar Deventer of Utrecht. Geen files, zoevend met 130 over de snelweg cool smile Airco doet ‘t natuurlijk niet, maar da’s alleen erg als ‘t echt warm is. Dat valt gelukkig mee.
En sinds vanochtend: de snelheidsmeter valt uit na een tijdje rare tikken gegeven te hebben. Opeens rij je dan volgens de meter 50 op de snelweg, dan weer 160. De toerenteller rustig op 3.100 - de snelheid is dus gewoon 130. Maar dit zou wel eens een duur weekje kunnen worden qua flitsers. Wie herkent dit (tikken en schudden van de naald en daarna volledige foutaanwijzing)? De beide kilometertellers lopen nog wel, dus de kabel is niet los of gebroken. Zit er iets los? Is er iets afgebroken? Of moet ik gewoon een nieuwe snelheidsmeter op de kop tikken?

De afspraak voor de jaarlijkse beurt met APK is al gemaakt - maar dat duurt nog twee weken. Dat duurt me te lang nu ik elke dag op de weg zit.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 02 augustus 2010 10:35 AM
  [ # 23 ]

Tellerbak loshalen (klinkt makkelijker dan ik het hier opschrijf, maar echt ingewikkeld is het niet), kabel naar de snelheidsmeter loshalen en een keer goed vastdrukken en dan nog eens proberen. Redelijke kans dat de kabel gewoon niet goed meer vastzit…

Succes!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 02 augustus 2010 10:52 AM
  [ # 24 ]

Als hij nog wel telt (aantallen kms), maar geen goede snelheid geeft dan is de kabel nog in orde. De km teller heeft een soort primaire as, waar dmv een wokkeltandwiel de kms worden doorgedraaid. Aan het eind van de as zit haaks erop een platte magneet. Die kleeft weer aan de snelheidmeter. Denk dat daar iets gesneuveld is.

Die wokkel wil ook nog wel eens de geest geven. Dat gaat dan ook gepaard met getik, en later houdt ie op met doortellen. De sneliheid geeft hij dan nog wel aan. De stalen wokkel heeft zich dan in een plastic wokkel gevreten. Vaak zit er dan iets vast waardoor er teveel kracht op wordt gezet. Nieuwe plastic wokkels zijn bij cx basis te koop.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 augustus 2010 11:20 AM
  [ # 25 ]

Tnx. Vanavond de paddestoel maar weer eens open halen. Eens kijken of ik de wokkels kan vinden. (Ik heb niks met wokkels, ik vind ze niet lekker - en als ze dan ook nog kapot gaan ...).

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 augustus 2010 07:41 PM
  [ # 26 ]

Het viel mij dit weekend ook op… Alleen net iets anders.

Die van mij valt 1 sec 10 km/h terug en geeft dan weer de juiste snelheid aan. Maar ik hoor geen getik.
Wat ik wel heb is dat de naald op lagere snelheid wat meer schommeld at ik gewent was.

Is zo’n kabel te smeren? Kruipolie erin spuiten bijvoorbeeld?

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 02 augustus 2010 10:35 PM
  [ # 27 ]

Ik denk dat die kabel wel een beetje vloeibaar vet mag hebben. Dat kan nooit kwaad.
Maar wat ik onlangs over dit topic begrepen heb van WAterman, is dat die tellerunits wel eens kapot gaan. De mijne stopte er ook mee en heb ik vervangen voor een andere. Vreemd genoeg loopt de oude unit nu weer wel op een boortolletje, dus waarom de mijne ging tikken en ermee stopte, is achteraf nog steeds onduidelijk. In elk geval was het geen losse kabel, want dat had ik meermalen gecheckt.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 02 augustus 2010 10:57 PM
  [ # 29 ]

Er zit ook een plastic slijtagedeel in de bak. Als dat stukkig is houdt het ook op. Die is trouwens ook los te bestellen en vervangbaar.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 augustus 2010 11:05 PM
  [ # 30 ]

In de bak? Moet die dan uit elkaar?
Of ergens op de bak bij de aansluiting van de kabel?

Profiel  
 
 
2 van de 60
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook