Een origineel nederlandse GTI Turbo 2 die nog belastingvrij wordt. Is wel een opknapper maar hoeft blijkbaar ook niet veel te kosten.
Robin Visser schreef:
Nee. Ik bedoel, dat er in Frankrijk meer keus is in CX-en serie 1 waar het volgens mij om draait, leuke GTI’s of Pallas met airco en leer. Maar in Frankrijk zijn de auto’s vaak in mindere staat dan in NL. We leggen de lat hier gewoon hoger. Dus mag hobbyen geen bezwaar zijn.
Als ik je nu goed begrijp dan ben je dus van mening dat een Franse CX met de Franse slag is onderhouden…
En wat Ree zegt kan ik ook wel zien; belastingvrije CX’en worden er hier bepaald niet voordeliger op!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Wat ik tot nog toe heb gezien, is dat inderdaad zo. Zelfs op auto’s van liefhebbers valt echt genoeg aan te merken. Allemaal niet erg. Alles is te maken. Maar het kost wel geld. Alleen als zich iets speciaals aandient, zou ik nog een auto in Frankrijk halen. Als je kant en klaar een goede CX wilt kopen, doe je er beter aan in Nederland zaken te doen. Iemand met geduld, tijd en knutselzin neme gewoon de mooiste en goedkoopste die op zijn pad komt. En wat betreft de mooiste, heb je vanwege de grootte van het land en alleen al daarom veel meer verkochte CX-en, een grotere keus in Frankrijk.
Kijk bijvoorbeeld naar die GTI turbo in goede kleur hier vlak boven. Voor dat geld kun je je beter de reiskosten en tijd naar Frankrijk besparen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Wat ook een verschil is tussen NL en FR is dat in NL de vaste lasten relatief hoog zijn. In FR of DE kan je een CX voor “erbij in het weekend” hebben en vind je ze dus vaker met een lagere kilometerstand. In NL wordt met een zware, grote auto relatief veel gereden. Kijk naar de rode CX hierboven, die heeft 260000 op de teller. Als je een turbo 2 met de helft van de kilometerstand wilt, heb je veel grotere kans van slagen in DE of FR.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ree schreef:In NL wordt met een zware, grote auto relatief veel gereden. Kijk naar de rode CX hierboven, die heeft 260000 op de teller. Als je een turbo 2 met de helft van de kilometerstand wilt, heb je veel grotere kans van slagen in DE of FR.
De vraag is echter of een lagere km stand ook een betere auto betekent. In de praktijk is dit heel vaak NIET het geval! Als de auto jaren ergens heeft stilgestaan en die standplaats is geen kurkdroge schuur geweest, kun je er donder op zeggen dat alles vast is gaan zitten. Ik kan uit ervaring melden, dat het in orde maken van zo’n auto dan erg zal gaan tegenvallen, vooral de uren die erin gaan kruipen. Denk alleen al aan de dingen die mogelijk afbreken, zoals leidingen, bouten etc.
Bij de CX hierboven zou het heel goed kunnen dat alles mooi gangbaar is. En dan nog: er moet toch een nieuwe koppeling in, DUS moet het blok eruit. Dan ga je dus - als je serieus bezig bent- ook de kop eraf halen, nakijken en reviseren, plus alle keerringen, toplager, nokkenaslager, ketting, spanner, etc. vervangen. En de leidingen waar je dan meteen lekker bij kan. En als dat blok toch op de bok staat, haal je de carterpan eraf en vervang je en passant de lagerschalen. Zuigers van een GTI T2 gaan trouwens zelden kapot.
Aandrijfassen des te vaker, dus grote kans dat die wel aan de beurt zijn. Maar voor dat geld…. en alles ligt er toch al af.
Nadeel van die auto is wel, dat er laswerk aan is. Kruipt veel tijd in en niet iedereen kan dit zelf (thuis of in de stalling) doen. Dit is bij een Franse auto uit een goed klimaat vaak minder het geval.
Mijn ervaring is: je kunt beter een harde, roestarme of -vrije CX kopen met wat technische dingetjes maar met een hogere KM stand, waarmee lekker en regelmatig gereden is, dan iets dat ik zojuist omschreef.
Och ...my two pence.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vind ook alles wat je mechanisch laat opknappen heeft ook nut en je weet dat het daarna weer een lang tijd mee kan.
Lassen is alleen maar om het ding heel te houden en eigenlijk wordt die er vaak niet eens beter van dan nieuw.
Dus ik ben het met je eens, een CX zonder (lees: met weinig) roest is een belangrijk deel van een goede basis



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik ben het helemaal eens met La Léo, op het verhaaltje van de zuigers na. Dat is nou net het zwakke punt van die hele CX motor. Maar verder, lage kilometerstand wil NIET zeggen dat je een pareltje gevonden hebt.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
garagestmarien schreef:Ik ben het helemaal eens met La Léo, op het verhaaltje van de zuigers na. Dat is nou net het zwakke punt van die hele CX motor.
Werkelijk?
Hm, ik heb dat nooit zo vernomen of ervaren of zelfs van horen zeggen, maar Uncle John zal het beslist weten!!
Ligt het niet gewoon aan het type motor?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe kan het dat ik de afgelopen 15 jaar nog NOOIT een Gti Turbo, 2000, 2200 of diesel met een gare zuiger gezien heb??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
waterman schreef:Hoe kan het dat ik de afgelopen 15 jaar nog NOOIT een Gti Turbo, 2000, 2200 of diesel met een gare zuiger gezien heb??
Ahaa! Dus mijn informanten waren tóch correct!
Gelukkig!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
waterman schreef:Hoe kan het dat ik de afgelopen 15 jaar nog NOOIT een Gti Turbo, 2000, 2200 of diesel met een gare zuiger gezien heb??
Geen idee, omdat ze nooit om hun duvel hebben gekregen? Ik weet het niet. Een CX blok is sterk, maar de zuigers zijn het zwakke punt.


































Totaal aantal Berichten: 15737
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als je met lachgas aan de gang gaat… (ik dacht laat ik ook eens een duit in het zakje doen





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
garagestmarien schreef:Geen idee, omdat ze nooit om hun duvel hebben gekregen? Ik weet het niet. Een CX blok is sterk, maar de zuigers zijn het zwakke punt.
Misschien zijn CX’rs niet van die scheurneuzen (af en toe dan), maar toch een
Turbo onder de kont wilden hebben?
Haha, het maakt wat los, een auto uit Frankrijk aanschaffen, of één uit Nederland. Dat verhaal van Ree over vaste lasten in NL ten opzichte van Frankrijk en daarom in Frankrijk minder kilometers, is denk ik niet juist. De afstanden in Frankrijk zijn groter. Even boodschappen doen ‘in de stad’ is in Frankrijk al gauw een ritje met de dubbele afstand van die in Nederland. De Franse auto’s die ik tot nog toe in Frankrijk heb gespot en die regelmatig hebben gereden, hadden vaak zeer volwassen kilometerstanden…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
In zijn algemeenheid kan je gelukkig helemaal niets met zekerheid zeggen
Ik heb toevallig een leuke dame gevonden met waarschijnlijk maar 63000 op de teller in FR. Dat zegt helemaal niets over de CXen in FR of in NL. Hier is een best lange zoektocht aan vooraf gegaan maar ik denk niet dat je een gelijkwaardige dame snel in NL zal vinden hoewel er in NL een prima aanbod is.
Je moet vooral een auto uit FR halen omdat je dat leuk vindt…
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi