4 van de 27
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Ami Super, volgende fase
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 19 januari 2011 10:57 AM
  [ # 46 ]
DriverD schreef:

135-15 ZX ok, maar 145-15 zie ik alleen in XZX, niet meer in ZX.

Inderdaad je hebt gelijk, ik zat zeker te lezen met m’n *nus

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 19 januari 2011 01:44 PM
  [ # 47 ]
Midfriesland schreef:

Wel grappig om te zien dat het extra gat in de koeltunnel op 2 auto’s voor verschillende dingen werd gebruikt.
Op de GS en GSA zit trouwens geen remschijfkoeling. Het lijkt me ook wel wat overdreven voor zo’n licht autootje als een Ami. huh

Een Ami Super weegt 815 kg en een GS 880kg. Verschil valt dus wel mee. Ik denk dat het in de bergen bij flink remmen wel iets kan schelen, die koeling.

Midfriesland schreef:

En een Ami Super C-matic is best een leuk idee. Maar dan wel met een 1299 blok. Snel en comfortabel! Ben je meteen van dat doedelzak-probleem af. Smile

Dan moet je heel wat aanpassen (motorsteunen, baksteun, uitlaat etc etc) om bak en blok kwijt te kunnen. Als je weleens onder de kap van een super hebt gekeken weet je dat het maar net past allemaal. Maar geinig zou het zeker zijn.

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 19 januari 2011 06:44 PM
  [ # 48 ]

Zijn ze bij Citroen aardig inventief geweest met de koeltunnels. Waarom een ander maken als de GS er al 1 heeft.

Bij de GS/A krijgen de remmen ook koellucht door dat er aan de achterkant ook openingen zijn.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 20 januari 2011 06:49 PM
  [ # 49 ]

Extra lange slang had ik van de zomer al gescoord in Heythuizen, dus die komt meteen van pas! Passende slangklem heb ik vast ook in voorraad. Waar de lekkage precies zit is alvorens alle beplating verwijderd te hebben slecht te zien. Ook vooraan is het blok namelijk wat vettig, mogelijk zweet er wat olie langs de keerring, of dat het afdekplaatje van een hydrauliekpomp een nieuwe pakking kan gebruiken. Rechts ben ik al bezig geweest de koeltunnel te demonteren, maar kan slecht zien waar alle boutjes precies zitten. Ik ga ervan uit dat dit materiaal er allemaal af kan vóórdat ik koppen ga uitbouwen om de ringen van de retourpijpen te vernieuwen?

Vanuit het werkplaatshandboek eerst alles maar eens op een rijtje zetten. Inlaatkant met spruitstuk en carb lijkt op het oog erg eenvoudig, uitlaatkant iets lastiger.

Ombouw naar 1299cc heb ik vaker verhalen over gehoord dat het niet zo maar 1 op 1 is om te wisselen. Of je aanpassingen aan het chassis moet doen, positie van de motorsteunen b.v., is me zo niet bekend.

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 20 januari 2011 09:20 PM
  [ # 50 ]

Ik heb de motor gewoon uitgebouwd en alles lekker op de werkbank gedaan. Dan kun je er goed bij. Alle motorbeplating moet eraf om de koppen te kunnen demonteren. Kun je die beplating meteen mooi opknappen (zelf spuiten of, mooier, poedercoaten).

Geloof me dat een 1299 blok en bijbehorende (GS)bak in een super bouwen niet zonder aanpassingen kan. Je hoeft geen aanpassingen aan het chassis te doen, maar wel de motorsteun modificeren. Een 1299 blok is langer en de bak (differentieelhuis eigenlijk) ook. Dan kom je dus in de knoei met de motorsteunen (de gaten in het chassis waar de motorsteunbouten invallen zitten niet meer op de goeie plek) uitlaat en met de baksteun. Ook moet je geloof ik de koets een beetje aanpassen (plaatwerk naar binnen tikken) ter hoogte van de achterkant van je bak om ruimte te maken.

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 21 januari 2011 05:16 PM
  [ # 51 ]

Je zou ook kunnen overwegen om het koppelingshuis en priseas van de originele bak over te zetten.
Is niet heel veel werk en daarmee bespaar je jezelf een hoop ander werk. Of heb je de originele bak niet meer?

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 21 januari 2011 08:25 PM
  [ # 52 ]

Zulke delen heb ik niet op voorraad (überhaubt nog erg weinig), ik begin er liever ook niet aan, en bovendien laat ik alles liefst zo origineel mogelijk aan m’n Super. Van een halfautomaat, hoewel lekker lui schakelen, weet ik van m’n eerste ‘72-er GS convertisseur, wordt-ie vast niet veel vlotter, en het brandstofgebruik valt ook nadeliger uit.

Een aantal 2-cylinders kon destijds uitgerust worden met centrifugaal-koppeling, zou dat passen als je aspiraties hebt in die richting?

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 22 januari 2011 11:52 AM
  [ # 53 ]

Nu de 104 tijdelijk elders logeert wegens een doorgedraaide spiebanen-bus tussen koppeling en versnellingsbak Evil or Very Mad heb ik flink de ruimte om aan de Super verder te sleutelen. Vanochtend alle bereikbare boutjes uit de achterste delen van de koeltunnel geschroefd en inlaatspruitstuk met carburateur uitgebouwd. Tevens brandstofpomp, oliekoeler, ontstekingshuis, startmotor en dynamo eraf gehaald. De beide voorpijpen liggen inmiddels los. Probleem is de moer van de koelvin, daar heb ik geen passende sleutel voor. Deze moet er wel af alvorens het front van de koeltunnel te kunnen verwijderen. Pas daarna kan ik de laatste boutjes van de onderste koelbeplating bereiken, zodat ook dit los kan. Het lijkt me dat ik dan eindelijk met de uitlaatspruitstukken, distributieriemen en de koppen mag beginnen om de keerringen van de retourpijpjes te kunnen vernieuwen. Voor montage moet de boel nog wel flink schoongemaakt zie ik, blok is tamelijk vettig rond de koppen, onder de oliekoeler en tussen de cylinders. De bovenkant smeriger als onderaan trouwens. Lekkende ringen van de koeler misschien? Koeler zelf zit ook nogal dicht met vettigheid, dus die moet flink gespoeld en met perslucht schoongeblazen. Ter plekke vond ik nog diverse splinters van de eerdere koelvin terug, een in olie gemummificeerde grasshopper en er kennelijk eerder tussen gevallen ringetjes en moertjes. Groet, spijker5.

@Mach2: Beschikbare ruimte achter de bak wordt niet zozeer begrensd door plaatwerk van de voetenbak/schutbord alswel door de stabilisatorstang en de spoorstangen aan het stuurhuis.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 22 januari 2011 01:24 PM
  [ # 54 ]

Ik heb denk ik wel zo’n grote dop, meet hem eens op dan kijk ik straks ook even welke maten ik heb liggen.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 22 januari 2011 01:42 PM
  [ # 55 ]

Ik meet minstens 44 mm, maar kan ook 45 zijn, beetje lastig priegelen binnenin de vin…...Tegenover me zit een mechanisatiebedrijf, ze zullen voor hun kolossale trekkers vast wel zulk grof materiaal hebben, misschien mag ik er komende week eentje lenen. Zit in elk geval mooi dichtbij.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 januari 2011 04:57 PM
  [ # 56 ]

Zelf zo’n dop maken kan ook, weet ik uit ervaring: Gewoon 6 stripjes metaal van 3mm dik bijvoorbeeld tot een zeskant dop lassen…

Citroen!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 22 januari 2011 05:13 PM
  [ # 57 ]

Ik ben net terug en heb vier doppen 41…42… 1 3/4 dat is 44.5 a 45. en dop.55.
Kom morgen maar halen.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 22 januari 2011 06:12 PM
  [ # 58 ]

Mag het volgende week vanaf m’n werk in Eelde, dan ben ik al een heel stuk in je richting Smile Stuur anders even adres per PB of mail, en dagen dat het schikt. Alvast erg bedankt, groet, spijker5.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 22 januari 2011 07:15 PM
  [ # 59 ]

ga je morgen naar de ledenvergadering van de Amiverniging?

Jeroen

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 22 januari 2011 10:17 PM
  [ # 60 ]

Zover ben ik nog niet, maar zodra de Super het verkeer in mag ben ik van de partij. Ondertussen verveel ik me niet, want alle uitgebouwde delen ondergaan ook een controle- en opknapbeurt. Zoals nu de Ducellier-ontsteking. Aan de hand van het werkplaatshandboek heb ik ‘m open liggen, maar krijg de borgpen niet uit de meenemer. Heb ontdekt dat de opsluitveer daarvan er helemaal niet bij is, evenals de beide borgringetjes van de centrifugaalgewichtjes. Van eentje daarvan vond ik wel een restant binnenin, dus eerst maar zien de zaak weer compleet te krijgen zodat alles weer strak functioneert. Ik wil liefst de hele as eruit hebben om alle onderdelen te reinigen en het geheel licht gesmeerd weer te monteren, uiteraard voorzien van een al aanwezige nieuwe contactpuntset.

Profiel  
 
 
4 van de 27
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook