6 van de 27
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Ami Super, volgende fase
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2956
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 februari 2011 11:24 PM
  [ # 76 ]

Waarom maak je de laatste 6 bouten niet los om het blok uit de auto te trekken. Dan kan je hem lekker op hoogte zetten, scheelt veel rugpijn. Kan je ook gelijk de koppeling etc controleren.
Verder erg leuk zo’n GS blok te zien, komen weer allemaal goede oude sleutel herrineringen boven.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 07 februari 2011 06:26 PM
  [ # 77 ]

Dat laatste staat te gebeuren, alleen gaat het bij mij vanwege beperkte ruimte op de werkbank in enkele etappes. Inmiddels zijn de distributieriemen en de koppen uitgebouwd. Als de koppen schoon zijn en nagekeken en hun retourpijpen voorzien van nieuwe keerringen, kan ik dit materiaal montageklaar wegzetten en is het tijd om de rest uit te bouwen. Zo te zien van blok naar koppeling slechts twee moeren en twee imbusbouten op de motorsteunen los. Afhankelijk van wat ik aan narigheid tegenkom gaat ook de rest er nog uit. Met goede voorbereiding adhv het garagehandboek tot dusver niet erg moeilijk, bevestigingsmateriaal kwam goed los allemaal. Het lijkt onder alle vettigheid alsof rechts de lange tapeinden waren voorzien van plastic beschermhulsen, daar is aan blokzijde het meeste niet van over geloof ik. Met een makkelijk transportabel blok zou ik een garagist voor de volledigheid nieuwe krukaskeerringen kunnen laten aanbrengen.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2956
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 07 februari 2011 08:09 PM
  [ # 78 ]

Blok zit aan bak met 2 moeren no 17 boven en 2 onder.
Krukaskeering is zeker niet specialistisch, kan je prima zelf. met een schrovendraaier de ouder er uit wurmen ( mag toch kapot) en dan een nwe goed invetten en er voorizichti in tikken. Niet te diep er in tikken.
Jammer dat je de cylinders niet hebt laten zitten, of was je van plan de zuigerveren te vervangen?
Kijk ook even of de bougiegaten nog goede draad hebben. Mn de achterste hebben wel eens een scheef ingedraaide bougie gehad en nu kan je er goed bij om een helicoyl te plaatsen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 07 februari 2011 08:59 PM
  [ # 79 ]

Bedankt voor de tips! Cylinders gingen met de koppen mee, ik heb voorzichtig de zaak naar buiten getrokken, en daarbij de “uitstaande” zuigers voorlopig ondersteund. Zuigerveren vervangen staat nu ook op de planning, vooral vanwege de traditionele blauwe rookpluim nadat-ie een tijd heeft stilgestaan. Ik ga ervan uit dat de veren moeten worden vervangen. Ook ga ik voorzichtig de overtollige roetvorming op de zuigers proberen weg te halen. Het blok en z’n omgeving is na een flinke schoonmaakbeurt aardig fris nu, kan ik er tenminste weer enigszins schoon aan verder werken.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 12 februari 2011 08:11 PM
  [ # 80 ]

Nadat ik me de afgelopen dagen prima vermaakt heb met de cylinderkoppen (reinigen, bevestigingmateriaal schoonmaken, kleppen stellen, spruitstukken opknappen, overal de passende pakkingen bij zoeken) zijn op front en een kistje koelbeplating na deze klussen eerst afgerond. Vanmorgen nog tevergeefs geprobeerd een vervanger te vinden voor een beschadigd tapeind voor een van de uitlaatspruitstukken. Vond met een beetje geluk een alternstief in een doosje 104 restanten.

Montageklaar liggen de diverse stukken nu netjes in kisten, de werkbank was weer helemaal leeg, daarom vanmiddag vrij eenvoudig het blok eruit gehaald na opkrikken van koppelingshuis en bak. Blok weegt in deze staat 45 kilo, kostte wel wat moeite, maar het geheel zonder brokken op de werkbank gekregen.

Koppelingshuis nogal vettig, het druklager moet gecontroleerd, en de kabel wordt wegens breuken in de buitenmantel vernieuwd. Langzaam komt zo de opbouwfase in zicht. Ik hoop dat de Super straks loopt als nooit tevoren, dan wordt het tijd me te concentreren op de achterremmen, vering & demping, en de stuurinrichting. Als dat achter de rug is komt het moment waarop de wagen naar de vakman gaat om de bodemplaten te vernieuwen en laswerk te doen aan kofferbodem, achterste wielkasten en onderste deel van de rechter C~stijl. Zou het nog lukken voor de zomer naar de RDW te gaan voor het import examen en de papieren…. question

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 13 februari 2011 11:37 AM
  [ # 81 ]

Met de toevoerleiding naar de voorremmen, de onderlinge leiding en kabels voor de handrem los was het niet moeilijk de klauwen als set met de schijven eraf te halen. Alleen jammer dat de eerste leidingwartel zich niet met sleuteltje 8 liet losdraaien, daar moest een tang aan te pas. Om in de toekomst problemen te voorkomen zou het goed zijn er een nieuwe leiding op te zetten.

Dan rest alleen nog de bout door de achterste motorsteun, de snelheidsmeterkabel, koppelingskabel en de pen van pook naar de versnellingsbak om dit geheel er ook uit te tillen.

Heb je het ene moment een Ami Super, hier een gloednieuw model, de Ami Zero boring

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 16 februari 2011 07:06 PM
  [ # 82 ]

Vorige week de zeer vervuilde bak en binnenkant van het koppelingshuis schoongemaakt, de afgelopen dagen de drukgroep en vrij recente koppelingsplaat, de remschijven, een partijtje tapeinden, moeren, bouten en ringen, en de handremkabels. Ook de uit te wisselen koppelingskabel, want er zitten breuken in de buitenmantel waardoor de kabel wordt afgeklemd. Ik hoef alleen de stelmoeren erop over te zetten. Vandaag voor de variatie eens niet nóg meer delen uitelkaar, maar eigenlijk voor ‘t eerst iets aan de opbouw gedaan. Remklauwen gereinigd, cantilevers van de handrem schoon en netjes gesmeerd, blokjes ontvet, en inclusief remblokken en klemmen weer op de bak gemonteerd.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2956
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 17 februari 2011 11:01 PM
  [ # 83 ]

Eerst de schijven op de bak en dan pas de remklauwen.
Verstanidg om het kleine o-ringetje wat tussen de 2 remklaauw helften zit te vervangen.

Ziet er mooi uit zo schoon gemaakt.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 18 februari 2011 10:16 AM
  [ # 84 ]

Ik wil komend weekend wat revisiesetjes halen bij het magazijn, of op de A-markt in Gemert, daarbij ook voor het remsysteem. Materiaal zit slechts pro forma gemonteerd om niet te veel losse spullen te hebben rondslingeren. Gister bij toeval ontdekt dat de rechter vlampijp onder het opstaande pijpje voor de spruitstukvoorverwarming een gaatje heeft, had ik niet eerder gezien, deze moet dus ook vervangen. Vandaag een poging doen alle koelbeplating te reinigen, en zo mogelijk weer mooi zwart te maken, dan is er wéér een onderdelenkist leeg.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 18 februari 2011 08:23 PM
  [ # 85 ]

Op de frontplaat na is de koeltunnel schoon. Meeste stukken moeten opnieuw gespoten om het mooi te maken. Een rotklus, overal vlijmscherpe randen en hoeken.

Wat van alle uitgebouwde delen nog rest zijn de spanrollen en aandrijfwiel met de tussenschijven, en de klepdeksels. Het einde van deze actie komt dus in zicht.

Bedoeling is om het aandrijfaggregaat in z’n geheel in elkaar te zetten inclusief de koppen, zij- en onderste koelbeplating, de uitlaatspruitstukken en D-riemen. De remklauwen en schijven, inlaatspruitstuk en carb, bovenste beplating en de frontplaat, riem en vin kunnen later, evenals startmotor, dynamo, oliekoeler etc. dacht ik.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 18 februari 2011 10:27 PM
  [ # 86 ]

Kunt de koelluchtbeplating ook laten poedercoaten. Ben je snel en makkelijk klaar en kost weinig.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 19 februari 2011 11:31 PM
  [ # 87 ]

Vandaag op bezoek geweest in het magazijn in Arkel, niet alles gevonden wat ik zocht, maar wel een revisieset voor de carburateur, een degelijk schuimrubber stuurwiel in bruin, de Franse houten “handrem” voor in de beugel op de linker wielkast, en het stuk remleiding met goede wartels tussen HRC en de remklauwen. Daar word ik vrolijk van tongue wink

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 21 februari 2011 11:09 AM
  [ # 88 ]

Verschrikkelijk mooi om de voortgang te zien!
Complimenten.
Weet nu wat mij ook te wachten staat.
Grtz; een Super eigenaar.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 21 februari 2011 07:13 PM
  [ # 89 ]

Dank je! Heb je info & plaatjes van je Super? Altijd interessant om andermans belevenissen te lezen, welke klussen zijn geweest of aanstaande zijn, etc. Het deel onder de motorkap kost nogal wat tijd, is bij de mijne voorlopig ook nog niet klaar. Nieuwe zuigerveren aanbrengen, voorremmen reviseren, nieuw druklager in de koppeling, laatste resten nog schoon en netjes maken, en na het langslopen van de besturing de zaak weer in elkaar zien te krijgen onder contrôle van alle afstellingen. Daarbij laat ik krukaslagers en nokkenassen vooreerst ongemoeid, evenals de versnellingsbak (krijgt wel nieuwe olie), want tot dusver geen problemen mee gehad. Dat zou ik deels ook uit moeten besteden bij gebrek aan het juiste gereedschap. Laatste wat ik gedaan heb is de gekochte remleiding wat fatsoeneren, het vliegwiel van het blok gehaald, en daarna de achterzijde van het blok schoongemaakt. Ik wacht nu op iets mildere temperaturen, berekoud in de garage.

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 22 februari 2011 02:34 PM
  [ # 90 ]

Helaas heb ik geen digitale beelden ervan. Noch verdere info.
De Super is +- 15 jaar geleden uit elkaar gehaald, en ligt nog steeds in onderdelen te wachten totdat ie gerestaureerd & terug in elkaar gezet wordt. Dus weinig info.
Tegen de tijd dat ik begin, zal ik zeker een topic starten. S6 verder.

Profiel  
 
 
6 van de 27
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook