Schoot schreef:@ Waterman: Oh, jammer. Ik ben me aan het inlezen over de CX (weet iets meer van andere klassieke Citroens, m.n. haar voorganger) en las eerder vandaag een oud draadje van Franq over zijn nieuwe CX (augustus 2010) en de CX-en die hij daarvoor heeft gehad, o.a. een CX 25 TRD Turbo waarmee hij met 150km/uur gemiddeld van Frankrijk naar NL heen en weer raasde… klinkt fijn (Ik weet nog niet hoe je links maakt naar andere draadjes) maar kennelijk is de ene 25 TRD Turbo de andere niet. Nog heel wat huiswerk te doen dus
Groet
Ik vind een 95pk Turbo hard zat gaan. Qua acceleratie wellicht geen stenentrekker, maar hij tokkelt toch lekker door naar illegale snelheden. Ben wel nieuwsgierig naar een TD2, om het verschil eens te ervaren.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93




























Totaal aantal Berichten: 9529
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb een TRD Turbo 2 en een TRD Turbo 1, geef mij maar de 1e, 25 pk en ruim 40 Nm meer.
Daarom wordt de Turbo 1 op termijn dan ook voorzien van een Turbo 2-blok.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
dus dan heb ik nog wat in het verschiet,als de turbo 1 op termijn vervangen wordt door turbo 2
vgf
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
La Léo schreef:Arjan, open je motorkap en kijk eens naar ‘t chassisnummer. Dan zie jij: VF7MANK….[rest v.h. nummer] MANK is dus de code van de GTi Turbo. Nu moet ik bekennen dat ik niet weet hoe die C erachter komt…. Goed vraagje dus voor Jaco!!
Edit: wellicht heeft die man dat zelf verzonnen om onderscheid te maken tussen Turbo (1) Turbo 2 en de ‘Black Edition Turbo 2’ ? (Série C Turbo dus??)
[pfff… nerdmodus off en hup naar de Auping Léo!]
Auping…pff, luxepaardje
Ik kan niet meer licht schijnen op die ‘C’ dan jij al hebt gedaan, chassisnummers die beginnen met VF7MANK zijn idd GTi Turbo’s of Turbo 2’s, maar op een herhaling van die laatste twee letters na zijn alle andere tekens in het chassisnummer cijfers, er komen geen letters meer bij!












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mijn chassisnummer begint ook met VF7MANK, maar die C komt er helemaal niet in voor…
Geen idee waar ze het dan over hebben in die ad.
La Léo schreef:Schoot schreef:Kent iemand deze auto?
http://link.marktplaats.nl/598542604
Groet
Hee, die auto is hier onlangs al eens besproken!
Best raar dat ‘ie nog niet verkocht is. Valt eigenlijk niets op te katten namelijk, nouja…. dan zullen de mensen zeker geen genoeg geld hebben??
Inderdaad ben ik met de auto enige tijd geleden bij La Léo langsgeweest voor een set nettere bumpers. Door tijdgebrek echter nog nergens aan toegekomen en laat dat ook juist de reden zijn waarom ik deze CX te koop heb staan.
Léo verbaasde zich erover dat de auto inderdaad nog helemaal roestvrij in de originele lak staat en dat de auto er onder de motorkap werkelijk uniek gaaf uitziet. Ze kon aanvankelijk nauwelijks geloven dat er niet onlangs een nieuwe motor was ingelepeld.
Voor alle zelfverklaarde specialisten: zowel de GTI Turbo-spoiler als het VIP interieur zijn origineel -dus af fabriek- gemonteerd als actiemodel omdat dit model in 1986 de snelste diesel personenauto in serieproductie was. Dit is mijn tweede TRD Turbo in exact dezelfde uitvoering en beiden van eerste eigenaar gekocht. De vorige heb ik jarenlang gereden tussen Nederland en mijn werk in Frankrijk (ANWB Lyon) en heb ik in 1997 met 520.000 Km op de klok aan een ex-collega gegeven. Deze rijdt er nog steeds mee en ondertussen heeft de auto ruim 8 ton op de teller.
Een TRD Turbo 2 heeft een kleinere turbo en daardoor veel minder turbogat. Gecombineerd met andere injectoren en een intercooler geeft dit inderdaad een rustiger vrijkomen van het vermogen en een flinke vermogenswinst. Helaas hebben al deze snellere TRD Turbo 2’s last van het inwendig scheuren van de cilinderwanden wegens het gebruik van een andere gietlegering voor het onderblok. Jammer genoeg is het meestal rond de 250.000 Km wel gedaan met een TRD Turbo 2 (heb mijn leergeld reeds ruim betaald).






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
goberson schreef:Voor alle zelfverklaarde specialisten:
Vergeef me en misschien vat ik dit verkeerd op, maar ik vind deze woordkeuze in je allereerste post alhier niet heel aardig overkomen jegens mensen die hier ook maar gewoon een hobby uitoefenen.
Al dat de mensen hier zeggen, is dat ze nog nimmer een Turbo (Gti) spoiler op een Turbodiesel zijn tegengekomen. Zelfs niet in de originele brochures. Dus trekt men de conclusie dat zoiets niet standaard geleverd werd op deze modellen. Dat vind ik op zichzelf niet zo’n vreemde gedachtegang.
Nu zou ik mezelf nimmer een allesweter in modeluitvoeringen willen noemen, maar ook ik heb die spoiler altijd uitsluitend op benzineturbo’s aangetroffen (ofwel achteraf gemonteerd door eigenaren die het gewoon mooi vonden).
Wat niet uitsluit dat de importeur of de dealer in dit geval een speciale wens voor een groot model spoiler bij de fabriek kan hebben neergelegd destijds.
Niet dat het uitmaakt, deze futiliteit, want het blijft een plaatje van een turbodiesel. Ik hoop dat ze snel een trotse nieuwe eigenaar vindt!
Gr, Leontien
P.s. Welkom hier! Aarzel niet je bijdrage te leveren en je kennis te delen zodat we elkaar kunnen helpen - want dat is waar dit forum voor bedoeld is.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


























Totaal aantal Berichten: 7610
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dag Goberson - goed iets hier te horen over de geschiedenis van deze auto.
Even in de nerd mode: De TRD Turbo was nooit de snelste diesel (BMW 524 TD ging echt harder). De TRD Turbo 2 was dat wel en dat werd ook breed gecommuniceerd. En weer uit de nerd-mode.
Ik blijf er bij: voor zover ik vanaf de foto’s kan beoordelen is dit een auto die een ieder die een werkelijk nette CX Diesel wil rijden in overweging moet nemen. Succes met de verkoop.
@Léo: Het ligt niet in mijn aard mensen te beledigen. Mijn excuses indien mijn woorden zo worden opgevat. Jij brengt iets als een ervaring of veronderstelling hierop gebaseerd. Anderen brengen zaken als feiten terwijl ze onjuist zijn.
@Break23m: Over feiten gesproken je heb wel gelijk maar volgens de marketing afdeling van Citroen toch ook weer niet. In een wedstrijdje legt de CX het inderdaad af van de 524TD máár deze had volgens fabrieksopgave een topsnelheid van 175 Km/u terwijl de marketingmolen van Citroen bij de CX hier maar liefst een hele kilometer aan toevoegt. Om dit te communiceren in advertenties werd de TRD Turbo opgeleukt met de GTI Turbo accenten (spoiler en interieur) om een extra sportieve noot toe te voegen.














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Correctie, de opgegeven topsnelheid van de bmw 524 td met handbak was al 180 km/ h en 176 km/ h voor de automaat. Let wel, dat was bij het uitkomen van die modellen in 1983! Voor de modellen vanaf 1985 gaf bmw een top van 184 km/h op met handbak, iets wat ik mijn mijn 524 td makkelijk haalde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@Waterman: Het zal beslist. Ik weet weinig van de E28 en heb de top van 175 Km/u van het internet geplukt. Mea culpa. Ik gaf ook al aan dat de BMW beslist sneller is al gaat het maar om relatief kleine verschillen.
Waar het om gaat is de positionering door Citroen in 1986 van de CX TRD Turbo als de snelste diesel. Zie ook onderstaande tekst uit de folder van modeljaar 1986:


























Totaal aantal Berichten: 7610
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Beetje stoute marketing van Citroen. Helemaal helder waar het misverstand van daan komt.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Inderdaad, ze overdreven qua marketing teksten, maar toch zie ik geen enorme spoiler op die foto!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
goberson schreef:@Léo: Het ligt niet in mijn aard mensen te beledigen. Mijn excuses indien mijn woorden zo worden opgevat. Jij brengt iets als een ervaring of veronderstelling hierop gebaseerd. Anderen brengen zaken als feiten terwijl ze onjuist zijn.
@Break23m: Over feiten gesproken je heb wel gelijk maar volgens de marketing afdeling van Citroen toch ook weer niet. In een wedstrijdje legt de CX het inderdaad af van de 524TD máár deze had volgens fabrieksopgave een topsnelheid van 175 Km/u terwijl de marketingmolen van Citroen bij de CX hier maar liefst een hele kilometer aan toevoegt. Om dit te communiceren in advertenties werd de TRD Turbo opgeleukt met de GTI Turbo accenten (spoiler en interieur) om een extra sportieve noot toe te voegen.
Er staat nog steeds niets over een Turbo spoiler in dat stukje
Wel grappig overigens dat ze het plaatje van een GTi automaat gebruikt hebben om een diesel te promoten ”
Misschien op is er op speciaal verzoek door de dealer een GTi Turbo spoiler op gezet, maar dat heeft nooit in de optie lijst gestaan.
Alle andere opties waren idd wel gewoon te bestellen op de diesel, zoals airco, VIP interieur, ABS etc…






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
dit is een mooie Prestige met Alfa velgen? wel stevige prijs ook
http://nl.kapaza.be/namen/citroen-cx-2-4-prestige-68657304.htm