115 van de 126
« Eerste  < Vorige 113 114 115 116 117 Volgende >  Laatste »
   
Een CX Break. Of… een CX Break! Adiø…
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 juni 2020 07:02 PM
  [ # 1711 ]

Ook ontlucht achterop de kop?
Als daar geen KVS uitkomt kan het huisje verstopt zitten.

Ik ben er niet 100% zeker van uit m’n hoofd, maar dacht dat het motortje aan de linkerkant van de koud/warm klep is.
Als dat zo is, is dit motortje rechts om de lucht naar de voorruit te zetten. Simpel te testen door even deze knop in te drukken, dan hoor/zie je het wel.

1. Wat kan het zijn? Soms het motortje zelf. In mijn geval heb ik het motortje toen gewisseld, maar toen ik de oude eruit had en nog een keer los aan de stekker hing deed die het weer. Dus mogelijk was het een slecht contact?

2. Ik zou het even op toeval houden. Normaal moet je gewoon kunnen rijden met de verwarmingsklep dicht.
Bij mij is het zo dat als het richting de 30 graden is buiten, airco aan en ik sta meer als een kwartier in de file wil de KVS temp wel oplopen tot 100 graden. Airco uit dan zakt het weer. Maar bij rijden blijft het normaal onder de 95, tenzij je echt veel aan het klimmen ben in het buitenland.
Goed ik heb een andere motor en radiateur. Maar lucht in het systeem helpt natuurlijk niet mee, en kan ook voor een valse waarde zorgen op op je meter.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 14 juni 2020 08:17 PM
  [ # 1712 ]

Och ja, stom, dat wieltje is van de voorruitontwaseming (gecheckt, werkt). Verklaart waarom ik het gezoem niet hoorde, het motortje dat ik zocht zit aan de andere kant. Goed luisteren, maar daar klinkt inderdaad gezoem als ik de temperatuur aanpas. Ergo, dat werkt ook.

Ik ga morgen maar weer eens rijden, kijken wat ie doet.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 14 juni 2020 08:19 PM
  [ # 1713 ]

Ook ontlucht achterop de kop?
Als daar geen KVS uitkomt kan het huisje verstopt zitten.

Help me even, waar zit die ontluchting precies?

Overigens is mijn blok ook weer niet zo anders dan het jouw (2500 injectie).

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 juni 2020 09:23 PM
  [ # 1714 ]

Op het huisje links van de meeste linker inlaat buis. Daar zit ook een koelslang op.
Bovenop zitten de nippel, die ziet er hetzelfde uit als op de waterpomp.

Profiel  
 
stienstra
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018

- CX citroen cx 2.5 GTI
Gepost: 14 juni 2020 09:38 PM
  [ # 1715 ]

Bij mijn 2.5 GTI van 1986 loopt met warm weer de digitale temp meter ook zo over de 90 heen.
Maar 94-95 was wel max.
Dit is wel beter geworden omdat bij spoelen koelsysteem en ontluchten bleek dat mijn kvs vaatje net onder de schroefdraad gescheurd was en het systeem dus schijnbaar niet op druk kon komen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 juni 2020 09:46 PM
  [ # 1716 ]

De drukdop zit er alleen op om te zorgen dat het niet gaat koken boven 100 graden.
Heeft geen enkele invloed op de temperatuurhuishouding.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 14 juni 2020 09:57 PM
  [ # 1717 ]

Op die motortjes staat altijd stroom.
Ze zijn zo gemaakt dat ze niet doorbranden zodra ze in ene of de andere uiterste stand staan.
VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 18 juni 2020 10:10 AM
  [ # 1718 ]

Gisteren de waterpomp vervangen. De aanleiding is niet het hoogtepunt uit mijn doe-het-zelf-leven, laten we het erop houden dat er best wat kan afbreken als je de ontluchtingsnippel per ongeluk iets te stevig dichtdraait. Nou ja, hebben we dit ook een keer gedaan. Koelvloeistof weer bijgevuld, de boel ontlucht (nee, alles is nog heel…) maar binnen 2 minuten zat ie alweer op de 100 graden. In de loop van de dag enkele malen ontlucht en er bleek steeds toch nog behoorlijk wat koelvloeistof bij te kunnen, dus mogelijk was een gebrek een vloeistof de oorzaak. Straks nog maar eens kijken hoe vol het expansievaatje zit, opnieuw ontluchten, eventueel bijvullen, rijden en zien wat ie doet.

Wat me opviel: de fans sloegen niet aan, alleen als ik de airco aanzette. Dus ze krijgen in ieder geval stroom en doen het ook gewoon. Als ik het thermocontact doorverbind draaien de fans wel. Dus of het thermocontact is gaar, of (volgens de garage) dat deel van de radiateur wordt niet warm genoeg om het contact te laten werken. Wat wellicht weer zou kloppen met een tekort aan koelvloeistof. Mijn vraag daardoor: werkt het thermocontact alleen bij contact met koelvloeistof (en gaan de fans daardoor pas aan als de koelvloeistof een bepaalde temperatuur heeft bereikt) of zou het contact ook moeten werken bij warmte in het algemeen?

Ik lees het nodige over het laten nadragen van de fans, net als bij moderne(re) auto’s. Lijkt me geen overbodige luxe. Ik zag al een schema voorbij komen maar daar snap ik echt niks van. Wie het in Jip-en-Janneketaal kan uitleggen is bij deze van harte uitgenodigd…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 juni 2020 10:32 AM
  [ # 1719 ]
Mulder schreef:

Werkt het thermocontact alleen bij contact met koelvloeistof (en gaan de fans daardoor pas aan als de koelvloeistof een bepaalde temperatuur heeft bereikt) of zou het contact ook moeten werken bij warmte in het algemeen?

Het thermocontact werkt altijd, zowel in aanraking met kvs als lucht.

Je kan ‘m dus testen door aan te blazen met een föhn o.i.d.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 juni 2020 10:42 AM
  [ # 1720 ]
Mulder schreef:

Wie het in Jip-en-Janneketaal kan uitleggen is bij deze van harte uitgenodigd…

Heel simpel, de ventilatorschakeling wordt nu vrijgegeven door een door het contact geschakeld relais.
Dit is R1, zie linksboven in onderstaand schema.

Als je dit relais uit de zekeringenkast trekt en het relaiscontact vervangt door een draagbrug o.i.d werkt de ventilatorschakeling onafhankelijk van de stand van het contactslot.

 

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 18 juni 2020 10:43 AM
  [ # 1721 ]

Ontluchten doe je toch wel met de dop van het expansie vaatje eraf….
En in je zekeringen kastje zit 1 relais wie schakeld als je het contact aanzet. En dan stroom zet op de relais en dergelijke van je koelsysteem.
(Arjan heeft hier wel een foto van volgens mij).

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 juni 2020 10:48 AM
  [ # 1722 ]
F.SvM schreef:

Ontluchten doe je toch wel met de dop van het expansie vaatje eraf….

Inderdaad dop eraf en alle drie ontluchtingspunten open (radiateur - waterpomp - blok).
Dan via vat vullen totdat het eerste punt kvs geeft, die dan dicht.
Verder vullen totdat het tweede punt kvs geeft, die ook dicht.
Hetzelfde met het derde punt.
En daarna vat vullen tot MAX en dop erop.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7531
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 18 juni 2020 12:33 PM
  [ # 1723 ]

Dat relais er uit trekken, dat wil ik ook nog eens proberen.
Ik het ooit de thermostaat verkeerd om gemonteerd. Leidt ook tot interessante effecten als hoog oplopende temperaturen ...

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 18 juni 2020 01:31 PM
  [ # 1724 ]
René Jongejan schreef:
Mulder schreef:

Wie het in Jip-en-Janneketaal kan uitleggen is bij deze van harte uitgenodigd…

Heel simpel, de ventilatorschakeling wordt nu vrijgegeven door een door het contact geschakeld relais.
Dit is R1, zie linksboven in onderstaand schema.

Als je dit relais uit de zekeringenkast trekt en het relaiscontact vervangt door een draagbrug o.i.d werkt de ventilatorschakeling onafhankelijk van de stand van het contactslot.

 

Kijk, dat is helder (de toelichting, zo’n schema blijft voor mij een raadsel). En ik heb de bijzonder verhelderende foto’s van Arjan inmiddels gevonden en de aanpassing zit erin.
Dank ook voor de bijvultips, komt vast goed zo.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 juni 2020 01:33 PM
  [ # 1725 ]

Koelsysteem vullen kan gewoon met koude en stilstaande motor.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
115 van de 126
« Eerste  < Vorige 113 114 115 116 117 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook