117 van de 118
« Eerste  < Vorige 115 116 117 118 Volgende > 
   
Een CX Break. Of… een CX Break! Hot fun in the sun
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8080
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 23 juni 2020 01:02 AM
  [ # 1741 ]

Ah, even over heen gelezen. Doen allebei de snelheden het als je de juiste doorverbindingen maakt?
Dan is inderdaad het thermocontact de verdachte.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6270
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- CX 25 TGi Evasion
Gepost: 24 juni 2020 03:22 PM
  [ # 1742 ]

Ja. Maar toen ik op de stoep voor de automaterialenzaak alles nog één keer naliep, deed alles het opeens weer. Wellicht ergens een brakke verbinding die nu weer vast(er) zit. Nog maar even niks vervangen dus, eerst maar eens een tijdje rijden en kijken wat ie doet. Maar gisteren de hele dag braaf gekoeld en niets aan de hand.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
break23m
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6807
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 24 juni 2020 04:12 PM
  [ # 1743 ]

very good

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6270
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- CX 25 TGi Evasion
Gepost: 30 juni 2020 02:01 PM
  [ # 1744 ]

Ik blijf met gemengde gevoelens naar de koelwatertemperatuur kijken. Afgelopen weekend veel kilometers gemaakt (Noord-Frankrijk en terug) en eigenlijk gaat het prima. Meest getoonde bedrijfstemperatuur ligt wel iets hoger dan ik gewend was, 86-88 graden nu tegen 83 graden met de dieselmotor. Heel erg warm was het niet, maar pas bij stadsverkeer (veel stoppen en optrekken) liep de temperatuur op naar 98 graden. Een helling van een kilometer van gemiddeld 12% zorgde voor een stijging naar 102 graden, maar daarna was het weer gauw koeler in het vooronder. Op de snelweg op weg naar huis een hele tijd 79 graden, na een tijdje wel wat warmer maar nooit meer dan 92 graden, ook niet in de Ardennen. Uiteindelijk niks aan de hand dus, maar of ik de CX nou de Mont Ventoux moet opsturen deze zomer…

Enige verandering t.o.v. de eerste maanden op benzine is de nieuwe condensor. Die zit tussen de radiateur en de koelfans, het zou natuurlijk kunnen dat die meer koele lucht tegenhoudt dan de vorige?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
break23m
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6807
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 30 juni 2020 02:22 PM
  [ # 1745 ]

Dit klinken mij allemaal als normale waardes. Bovendien kun je met een benzinemotor door het bredere toerenbereik eventueel terugschakelen zodat de koelvloeistof sneller wordt rondgepompt. En anders door naar de grotere capaciteit fans waarover Classic Paradise recent op Facebook berichtte. Maar eigenlijk mag dat niet nodig zijn.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27160
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 juni 2020 07:19 PM
  [ # 1746 ]

Ik reed vandaag op de snelweg, met 83 graden. Airco hoefde niet aan vandaag.
De olie is dan 93, ik vermoed dat jij daar geen meter voor heb.

Ik vind de waardes die je nu opgeeft voor een bewolkte dag zoals vandaag en onder de 20 graden buiten eigenlijk best hoog.
Mijn KVS temp loopt bij mij vooral op bij file rijden met airco aan temperaturen richting de 30 graden.
Bij rijden op de snelweg zakt het eigenlijk altijd, zelfs als die naar de 100 graden is opgelopen krijg zakt het toch weer onder de 90 graden. Met airco aan is dat dus. Dat zeg ik er specifiek bij want dan wordt de boel gewoon warmer.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40376
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 30 juni 2020 07:28 PM
  [ # 1747 ]
Mulder schreef:

Ik blijf met gemengde gevoelens naar de koelwatertemperatuur kijken. Afgelopen weekend veel kilometers gemaakt (Noord-Frankrijk en terug) en eigenlijk gaat het prima. Meest getoonde bedrijfstemperatuur ligt wel iets hoger dan ik gewend was, 86-88 graden nu tegen 83 graden met de dieselmotor. Heel erg warm was het niet, maar pas bij stadsverkeer (veel stoppen en optrekken) liep de temperatuur op naar 98 graden. Een helling van een kilometer van gemiddeld 12% zorgde voor een stijging naar 102 graden, maar daarna was het weer gauw koeler in het vooronder. Op de snelweg op weg naar huis een hele tijd 79 graden, na een tijdje wel wat warmer maar nooit meer dan 92 graden, ook niet in de Ardennen. Uiteindelijk niks aan de hand dus, maar of ik de CX nou de Mont Ventoux moet opsturen deze zomer…

Klinkt toch alsof er één of meerdere koelfans niet gaan draaien op standje 1, maar uiteindelijk wel op stand 2 als het echt heet wordt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
trxke
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1113
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
Gepost: 30 juni 2020 09:29 PM
  [ # 1748 ]

Net zoals Arjan vind ik die temperatuurwaarden best hoog en zeker het feit dat je dan achteraf een hele tijd een temperatuur van 79° zag.
Is de thermostaat al vervangen of gecontroleerd? Ik heb het meerdere malen gezien dat de rubber die op de thermostaat moet zitten niet goed gemonteerd was waardoor de thermostaat niet optimaal kon werken.

Mijn GTi Turbo is een serie 1 en heeft dus een analoge temperatuurmeter maar die komt nooit ver boven de 80° ook niet bij file rijden met de airco aan, als de koel.
Een andere condensor kan inderdaad wel het koelvermogen van je radiator beïnvloeden, dat heb ik gemerkt na de airco inbouw bij mij GTiT.
Toen gaf de temperatuurmeter hogere waarden aan dan voordien, het plaatsen van een radiator met hoger koelvermogen heeft dit toen opgelost.

Gaan de koelventilatoren draaien op lage stand bij stationair draaiende motor en zakt de temperatuur dan of stijgt deze nog?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6270
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- CX 25 TGi Evasion
Gepost: 30 juni 2020 11:10 PM
  [ # 1749 ]

Die 79 graden was de volgende dag, in de ochtend op weg naar huis. Dat ie in de Ardennen dan oploopt naar 92 vind ik niet zo gek. Heuvels, wat bagage - en 120 flessen champagne - achterin…

Thermostaat is voor zover mij bekend niet vervangen. Ik ga nog wel even testen om de werking van de fans te checken.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Gepost: 01 juli 2020 08:21 AM
  [ # 1750 ]

Als er 1 koelventilator niet mee doet draaien ze beide niet op de lage snelheid vanwege de serieschakeling en op de hoge snelheid slechts 1.
Simpele test, schakel de airco in, dan moeten ze beide op lage snelheid draaien.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27160
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 juli 2020 09:48 AM
  [ # 1751 ]

Ik ben het met je eens dat je door de airo in de schakelen kan testen of beide fans werken.

Maar je test hier niet mee of alles naar behoren werkt.
Het kan zo zijn dat de automatische lage stand niet werkt (als je airco aan staat maakt dat niet uit)
Het kan ook zo zijn dat de 2de stand niet werkt.

Of de 2de stand werkt moet je inmiddels wel achter zijn, dat verschil hoor je goed.

Profiel  
 
Gepost: 01 juli 2020 10:26 AM
  [ # 1752 ]

Airco’s werden in Nederland meestal achteraf ingebouwd om de toenmalige BPM te vermijden.
Dan werd meestal niet de bijbehorende airco kabelboom ingebouwd, waardoor de koeling niet optimaal
werkt.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6270
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- CX 25 TGi Evasion
Gepost: 01 juli 2020 10:42 AM
  [ # 1753 ]

Dit is een van oorsprong in Frankrijk met airco geleverde CX.

Als ik de airco aanzet gaan de fans draaien. Bij welke temperatuur horen de fans op lage snelheid te gaan draaien als ik de airco uit laat?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6270
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- CX 25 TGi Evasion
Gepost: 01 juli 2020 04:35 PM
  [ # 1754 ]

Na nog wat rijden, luisteren en testen.

De fans gaan aan bij een graad of 93. Als ik de airco inschakel zouden ze dus op een hogere stand moeten gaan draaien, maar dat gebeurt niet.
Als ik de stekker van het thermocontact doorverbind dan kan ik (afhankelijk van welke polen ik doorverbind) de fans wel in beide standen laten draaien. Toen ik de stekker weer op het thermocontact aansloot gingen de fans vervolgens wel op de hoge stand draaien. Thermocontact of ‘gewoon’ een gare stekker? Of toch iets anders?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Gepost: 01 juli 2020 04:41 PM
  [ # 1755 ]

Bij “airco aan” gaan de ventilatoren alleen op lage snelheid aan.
Op basis van de kvs-temperatuur in de radiator, lees het dubbele thermocontact, gaan ze eerst op lage snelheid en als dat niet voldoende is daarna op hoge snelheid draaien.
Althans volgens de originele fabrieksschakeling.
Eén brakke verbinding hierin leidt al tot het niet correct werken.
In jouw geval zou ik de hele kabelboom voor de aansturing van de ventilatoren (laten) nakijken.

Profiel  
 
 
117 van de 118
« Eerste  < Vorige 115 116 117 118 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook