79 van de 79
« Eerste  < Vorige 77 78 79
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D: Ditjes & datjes…
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9986
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- C5 2.0i 16V
Gepost: 14 september 2020 08:14 PM
  [ # 1171 ]

Nou, die schijven zijn gevlakt geweest omdat ze rete-krom waren en daarna hebben ze keurig trillingsvrij gewerkt. Dat kán over zijn gegaan en dan langzaamaan verergerd zijn, maar het is ook wel opvallend dat ik niet zoveel vet in de rechter aandrijfas gepropt krijg dat ‘t onder de bibaxrubbers uit wil komen (maar dan houd je wel een nette schone velg, da’s een voordeel). Dus behalve of de remmen iets mankeert kun je je ook afvragen of er niet een dubbel kruisstuk drooggelopen is omdat er een verstopping in die as zit en ze dus weinig of geen vet krijgen.

Daarbij lijkt het wel of je de kruisjes ook meer hoort knakken in scherpe bochten op de dagen dat de auto naar denderen neigt, maar daar heb ik nog niets hard over kunnen vaststellen. Daar kunnen we dus in de praktijk voorlopig niet op rekenen.

Maar het effect van een dikkere plek op een schijf krijg je eventueel ook als zo’n schijf langs een radiale scheur vervormt, lijkt me. En dat zou eventueel zichtbaar kunnen zijn als een sprongetje op je meetklok. En natuurlijk kun je op die manier zien of de boel andere vreemde slingering heeft (zoals bijvoorbeeld alweer krom). Er werk van maken om dat te meten heeft ook vooral als doel om te bepalen welke onderdelen het meest waarschijnlijk bij het oud ijzer kunnen. ‘t Is werk genoeg om dat zo gericht mogelijk te willen doen. Hoewel irritant genoeg het helemaal niet zeker is dat er ook maar iets te zien gaat zijn op een meetklok, want meestal moet je wel eerst een beetje redelijk belasting creëren bij het remmen wil je er werkelijk wat van merken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9986
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- C5 2.0i 16V
Gepost: 14 september 2020 08:16 PM
  [ # 1172 ]
waterman schreef:

Is de voortrein niet gewoon losgescheurd?

Dat zou kunnen, maar dat zou dan ondanks de aangebrachte verstevigingen ten tweeden (nou, derden want hij was eerder ook al eens gelast) male moeten zijn én dan zou dat m.i. afgelopen voorjaar bij de keuring boven water moeten zijn gekomen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8319
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 15 september 2020 10:22 AM
  [ # 1173 ]

Het enige wat je doorsmeert bij de aandrijfas is de centrale kogel. De kruisjes zijn “voor het leven gesmeerd”.
Het kan dus best wel zo zijn dat er een kruisje niet meer goed is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9986
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- C5 2.0i 16V
Gepost: 21 september 2020 01:23 PM
  [ # 1174 ]

Visuele inspectie van alle verdachten levert geen duidelijk zichtbare gekkigheid aan de remmen op. Niet dat daar dan niks aan de hand is, maar dat is niet met een simpele inspectie ‘op het oog’ te zien. De handremmen zouden een kromme schijf m.i. prima kunnen verraden door er desnoods een paar klikjes op te zetten en dan de auto te verplaatsen (zou je een zwaarder punt moeten merken), maar ook dat levert niets op. Later kan er eventueel ook nog een meetklok op, maar ik vermoed dat we dan nog niks zien. Meten is echter weten, dus dat zal te zijner tijd nog wel eens gebeuren.

Wat ik wel zag, is dat van de linker aandrijfas het binnenste kruisje ruimte heeft, of althans duidelijk meer dan hetzelfde kruisje rechts. Ook zag ik dat het kennelijk moeilijk is voor de kogel in het midden om smering te krijgen of te houden. Ondanks dat het linker dubbele kruisstuk van buiten beduidend meer vet heeft dan rechts (terwijl ze eerder beide netjes droog van buiten waren) was er binnenin die kruiskop duidelijk minder vet aanwezig. Ook heeft de linker tripoïde wat meer ruimte dan de rechter, maar dat kan een kwestie van oorzaak/gevolg zijn als aan die as een kruisje moeilijk doet.

Ik heb dus nu, om te zien of er dan iets verandert, beide assen nog maar eens van een zooitje daartoe geschikte Molykote voorzien. Zowel via de nippels als handmatig onder de bibaxrubbers door. Maar ik heb wel de indruk dat die linker as rijp voor vervanging is. Of dat dan ook het denderen tijdens het remmen oplost is vers twee, maar het zou een goed startpunt kunnen zijn. Ik zal eens zien of ik daar een net setje voor bij elkaar scharrelen kan; wisselen is redelijk simpel en dan kun je in ieder geval die as uitsluiten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9986
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- C5 2.0i 16V
Gepost: 27 september 2020 10:58 AM
  [ # 1175 ]

Goed, dus ik heb geen linker aandrijfas meer liggen. Maar ‘s kijken of er ergens wat te scoren is. Maar eerst die Break oplappen en door de keuring drukken, want die moet wél rijden. Kan dus nog wel even duren voordat dit een vervolg krijgt.

Ik vroeg me nog wel af of ik niet voor de grap ook eens naar m’n achterremmen zal kijken. Normaal gesproken doen die niet zo veel, maar dat is normaal gesproken en er is nu een probleem, dus met ‘normaal gesproken’ heb ik niks uit te staan. En omdat als je bijna tot stilstand bent gekomen je duidelijk merkt dat de achterkant sprongetjes maakt kun je je ook nog afvragen of er een ovale trommel of losse voeringen op zitten, zoiets.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
79 van de 79
« Eerste  < Vorige 77 78 79
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook