wat voor plaatwerk? het hele scherm of alleen een stuk? succes overigens met de hele operatie!
Alleen het onderste stukkie…..
idd, dankzij een tip van Daan het stukje tussen de deur en het schermpje over de wielkast in gevonden
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
Vooruitgang… blijft een mooi woord… en vandaag is een mooie dag (ondanks de regen en het onweer) om het te gebruiken.
Van de week kwam het vervangende plaatwerk aan, en vandaag ben ik met dat spul naar Alkmaar getogen, waar Daan zijn kwaliteiten als lasser en plaatwerker ter berde bracht om een begin te maken aan het herstel van Collette.
Hieronder een klein foto verslag:
Stap 1: de ouwe deur moest eruit… helaas zat ze zo vast geklemd dat we zelfs met z’n tweeen niet in staat waren om haar los te krijgen. Van alles hebben we geprobeerd, de knop aan de buitenzijde was uiteraard nutteloos, en die aan de binnenzijde haalde ook niks uit. Uiteindelijk ben ik op de achterbank gaan liggen en terwijl ik met beide benen drukte tegen de binnenzijde trok Daan uit alle macht aan de buitenzijde, zelfs dat faalde, dus dan maar zo. Opensnijden van de deur.
Bijna zover, uiteindelijk hebben we dit ook van boven af losgesneden, en toen kon de deur zonder problemen open, door de vervorming van het plaatwerk zat het slot mechanisme vast, plaatwerk weg, slotmechanisme weer functioneel
Stap 2: de vervormde stukken plaatwerk in het achterscherm verwijderen. Daarna hebben we de deuken zo goed mogelijk uitgedeukt. De deuken zijn niet helemaal weg te krijgen door uitkloppen, daar waren ze te diep voor, helaas, maar zo gaan die dingen, als plaatwerk eenmaal is uitgerekt, zoals hier het geval is, dan krijg je het niet meer ingekrompen, dat wordt helaas dus een kwestie van plamuren
Stap 3: De nieuwe deur erin. Na het wegsnijden van het plaatwerk hebben we de vervangende deur geplaatst. Dit was nog wel even een gedoe…. en dat belooft nog wat voor als de andere deuren vervangen worden.. trial and error, afstellen, testen, afstellen testen. Uiteindelijk hing de deur netjes. Overigens bleek dat alhoewel de B-Pilaar alszodanig inderdaad in tact was, de wand waar de scharnieren aanzitten wel een tik naar achter is getrokken, dit hebben we zo goed als mogelijk rechtgezet. Al met al hebben we bijna de helft van de tijd die we vandaag gebruikt hebben aan het hangen en stellen van dit portier besteed. Tevens hebben we geprobeerd de voordeur recht te krijgen, maar helaas mocht dit niet baten. En we kwamen meer roest tegen dan verwacht, dus ook de voordeuren zullen er binnenkort aan moeten geloven, we zoeken betaalbare vervanging, bij voorkeur met de kunststif raamlijsten ipv de stalen zoals die op de mijne zitten.
Stap 4: Plaatwerk inlassen. na wat gehannes om het op zijn plek te krijgen heeft Daan dit vakkundig ingelast. Waar menig lasser de gemakkelijke weg zou kiezen en alleen zou hechten, dus op punten lassen maar de naden verder open laten om te vullen met plamuur, hebben we er hier voor gekozen om het helemaal dicht te lassen op de onderzijde na (hier komt later dit weekend een roestwerend middeltje in te zitten, maar we laten het daarna open, zodat er geen vocht in blijft zitten)
Stap 5: primer aanbrengen om het plaatwerk tot dat we aan overspuiten toe komen tegen de elementen te beschermen, hiervoor is een laag Südwest primer in zwart aangebracht
het resultaat
Een groot dank je wel voor Daan, prachtig werk geleverd en daarmee een spoedig herstel van de patient fantastisch vooruitgeholpen
Hoe nu verder? om te beginnen dus vervangende voordeuren vinden, vervolgens deze deuren en de linkerdeur plaatsen. Ook zullen de sierstukken op de C-pilaren daarbij vervangen moeten worden, want de iets bredere sierlijsten van kunststof komen met de huidige sierstukken in de clinch. Als dit alles gedaan is gaan we haar verder strippen, schuren, en van nieuwe verf voorzien… Nu maar hopen dat dit lukt voor mijn verjaardag, dat leek me wel een mooie streefdatum, cadeautje aan mezelf…
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik zie in ieder geval een nette lijn tussen voor- en achterportier, dus met die B-stijl lijkt het inderdaad er mee te vallen.
Lekker bezig!
Gaat helemaal goed komen.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Super,
ziet er fantastisch uit en wat een vakwerk, ik hoop alleen dat je niet volgende week jarig bent anders red je het niet.
Mark
CX 2000 pallas ‘78




































Totaal aantal Berichten: 17421
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
ook al is de aanleiding alles behalve leuk: mooi fotoverslag!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zie alleen maar een aantal zeer onduidelijke zwart/wit foto’s. Nauwelijks iets te zien, ligt het aan mij of is dat bij iedereen zo?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




































Totaal aantal Berichten: 17421
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
‘k Vind dit in zwart/wit juist mooi…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!










Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Graag zou ik een paar kleurenfoto`s willen zien zodat we de reparatie werkzaamheden goed kunnen aanschouwen en beoordelen.




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Wat mooi om te horen dat er gewoon iemand weer geld in stopt om deze dames op de weg te houden.
zeer goed en geweldig.Dikke pluim.
Maar als lasser zijnde niet volledig lassen ???????????????
gelukkig wel gebeurd.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Gister idd.Alban even een eind opweg geholpen,maar even voor duidelijkheid het is de beginfase van het schadeherstel,herstel trouwens van zoeen schade red je niet in een dag vergt altijd een hoop uren als je het goed wilt doen
Er moet nog een hoop gebeuren om alles verder goed te krijgen,vooral het rechtervoorportier moet de nodige aandacht krijgen en misschien wel uitwisselen voor een ander.
Zoals je al kunt zien op de foto’s loopt de achterdeur mooi langs het achterscherm,maar tussen achterdeur en voordeur was deze niet goed te krijgen uiteraard wel zo goed mogelijk geprobeerd.
Deze deur is meer ontzet dan we dachten.
Maar voor een zaterdag zijn we aardig ver gekomen,tevens wil Alban zijn auto zwart maken zonder alle sierlijstjes ed.erop ben zeer benieuwd hoe dat eruit gaat zien.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
daan schreef:....tevens wil Alban zijn auto zwart maken zonder alle sierlijstjes ed.erop ben zeer benieuwd hoe dat eruit gaat zien.
Zo ongeveer!
Veel succes met herstellen jongens, ik ben benieuwd naar het eindresultaat!


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Trouwens, is dat ingelaste hoekje tussen spatbord en achterdeur een kant en klaar reparatie-deel?
@Waterman en Visa: ik zie dat Daan net al wat foto’s heeft gepost die misschien aan jullie verzoek voldoen
@RensKorevaar: Dank je wel.
Zoals Daan al zegt, we zijn er nog lang niet. De naad tussen voor en achterdeur is het opvallendste probleem, zodra ik vervangende voordeuren heb gaan de resterende deuren vervangen worden, en dan ga ik alle deuren opnieuw afstellen, ik hoop dat de naad dan kleiner wordt. Vervolgens moet ik de ‘paddestoeltjes’ die hielpen de sier- en stootstrips op hun plek te houden nog wegslijpen. De strips op zich zijn inmiddels verwijderd.
Daarna wordt ze inderdaad zwart… denk daarbij aan de zwarte CX van Van der Laan, maar dan strakker en zonder die ducktail spoiler…
Misschien niet ieder’s kopje thee, maar goed, da’s het mooie van de wereld in het algemeen, en misschien vooral ook die van de Citroën liefhebbers… Oorspronkelijk had ik deze transformatie in gedachten voor een eventueel tweede exemplaar, maar met de situatie zoals die nu is, krijgt Collette hem… En dan komt er ooit nog een tweede die we zo puur en origineel mogelijk gaan houden.. want allebei die opties spreken me erg aan, en de CX leent zich misschien nog wel meer dan welke Citroen dan ook voor beide…
Hoe dan ook, de jacht op de resterende deuren is geopend, helaas met een beperkter budget ter beschikking dan ideaal zou zijn, het zij zo. Maar hopelijk boeken we de komende weken gestaag vooruitgang
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela