Robin Visser schreef:MonsieurGrat schreef:In eerste instantie de hele kap maar weer opgeschuurd en opnieuw gespoten, al vele malen beter, maar wat ik ook deed, deze laatste plekken boven de grille blijven terugkomen…. Na hevig dubben, en met het oog op de knullige planning, is besloten dat de motorkap moet wachten tot de lente, dan gaat deze er gewoon helemaal vanaf, de schuur leeg, de kap in de beits, helemaal kaal, en dan opnieuw in de primer en de lak…
Kaal maken met schuren zou volgens mij he recept moeten zijn. Door geen beits te gebruiken, krijg je geen krassen van het afkrabben en geen restjes beits in een verse laklaag. Beiden wil je niet. Maar lekker laten zitten, zou ik zeggen en tzt met een andere auto verder gaan. De motorkap opnieuw doen, dat gaat het verschil niet maken denk ik. Gelukkig is de auto in oude toestand vereeuwigd met de oude foto’s en op (het concept van) de nieuwe clubsite. Oeps, nu moet ik misschien wel mee naar Spanje in de zak.
De motorkap van de lente opnieuw doen gat denk ik juist een heel verschil maken, want er zit nu boven de grille gewoon weer een heel opvallende plek (dezelfde positie als waar eerst die vreselijke kras zat)
Geen Beits, goede tip, niet stil gestaan bij de krassen die dat kan etsen…
Zoals gezegd, Collette gaat nooit weg, ze al er ooit vast en zeker een zusje of twee bijkrijgen, maar ze zal kosten wat het kost blijven, dus dat komt helemaal goed…
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
Ik bewonder je optimisme en vasthoudendheid ! Ik zie een talent. Ik hoop dat dit talent meer dan al gedaan ten toon zal worden gespreid op het podium van de club
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43378
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Optimisme en realiteit liggen in de echte mensen wereld mijlen ver uit elkaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tenslotte dit:
Vandaag hebben we de neus met veel pijn en moeite (wat zijn deie koplampen een krengen) weer in elkaar gekregen, voor de sierstrips rond de achterruiten zal ik nieuwe bevestigingsklemmetjes uit het clubmagazijn moeten gaan vissen (Hebben we die ondingen uberhaupt?)
Het resultaat stemt niet tot absolute tevredenheid, maar ze ziet er niet meer uit als een lapjeskat (niks mis met lapjeskatten, zolang ze en kloppend hartje en snorharen hebben ) de schade aan de flank is, k zeg het nog maar eens, erg netjes opgevangen onder de omstandigheden, dankzij de laskunsten van Daan, en alhoewel mijn plamuur kwaliteiten hier geen recht aan doen, ben ik met een hoop bloed zweet en vloeken (tranen waren al op) niet ontevreden met het resultaat. Vooral als ik bedenk dat ik het in iets meer dan 7 dagen voor elkaar gebokst heb, met beperkte ruimte en middelen, denk ik dat ontevredenheid mezelf te kort doen is, maar berusten in het resultaat is zonder meer te optimistisch, er ligt duidelijk een taak om e.e.a. zsm grondiger aan te pakken, en met haar dertig jaar en nog geen 100k, en de technische toestand van de auto, is dat denk ik absoluut de moeite waard
Resten er nog een paar details die recht getokken moeten worden, zoals dus de raamlijsten (ipv rondom over nar de bredere plastic exemplaren gaan we denk ik toch maar de oude stalen exemplaren overzetten. De deuren moeten nog even netjes uitgelijnd worden (Daan, we bellen binnenkort maar weer eens voor een afspraak)
En dan, hoe verder?
Tja, op dit moment kan ik alleen zeggen hoe ik verder zou willen, hoe en wanneer dat gaat gebeuren hangt helemaal van mijn kas af…
Ikzelf sta en rigoreuze oplossing voor (ik geloof dat ik zelden voor subtiel ga) en dat betekent dat als het geld er is, de dame helemaal aangepakt gaat worden: rondom nieuwe deuren (ongebruikt, uit het magazijn), vervangend plaatwerk voor de gehele rechterachtervleugel, en dan de koets in zijn geheel los van het onderstel, motor er uit, de koets van binnen en van buiten helemaal in een dan te specificeren kleur laten spuiten, het onderstel kaalstralen en opnieuw behandelen tegen roest en weet ik wat al niet meer… en het interieur ofwel vernieuwen of helemaal herbekleden…. De exacte invulling van hoe en wat hangt zoals gezegd af van de kas, en van de eventuele aanwezigheid van een 2de exemplaar, waarbij als de tweede in betere staat is, Collette misschien nog wel ten prooi valt aan andere wilde ideeen die in mijn hersenpan rondspoken, of als het andersom is, juist Collette zo mooi mogelijk gerestaureerd wordt (alhoewel de sier en stootstrips NOOIT meer terug komen, want zonder, ziet ze er gewoon veel beter uit in mijn ogen…
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
waterman schreef:Optimisme en realiteit liggen in de echte mensen wereld mijlen ver uit elkaar.
Maar het zijn de optimisten die de wereld veranderen, de man die enkel de realiteit ziet, zonder de mogelijkheden, eindigt een cynisch en fantasieloos man, dat is tenminste wat mij altijd is opgevallen, en hoe ik ben opgevoed… André Citroen zou dat denk ik met me eens zijn.. zonder zijn ongebreidelde optimisme, zou er geen Traction, DS, CX of SM geweest zijn, want zelfs die laatsten, ademen, ondanks dat ie ze nooit gezien heeft, in alles zijn denkwereld uit…
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
Robin Visser schreef:Ik bewonder je optimisme en vasthoudendheid ! Ik zie een talent. Ik hoop dat dit talent meer dan al gedaan ten toon zal worden gespreid op het podium van de club
![]()
We doen zonder meer ons best…
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Die koplamp vleugelmoeren zet je vast door er een dop 24 oid op te zetten. Ratel met een kniestukje en het kort verstukje, en je draait zo die units vast.
Hebben we een totaalplaatje in het buitenlicht van het eindresultaat?
waterman schreef:MonsieurGrat schreef:En ik hoop met mat juist ook de vorm te accentueren, door weerspiegelingen te elimineren en schaduwen en lichthoek te benadrukken… een idee wat ik al een tijd heb (en nu helaas heel irritant modieus is, net als het wit trouwens) en de situatie nu bod de mogelijkheid dat maar eens experimenteel uit te voeren… persoonlijk ben ik erg onder de indruk van het potentieel dat matzwart op deze dames bied, juist omdat ze heel erg sculptureel van vorm zijn, zonder terug te hoeven grijpen op flauwe trucjes zoals de Duitsers op dit moment alom toepassen
Dat klinkt natuurlijk heel erg interessant, maar voor mij blijft het feit staan dat je een leuke cx eigenlijk behoorlijk hebt gemaltraiteerd door hem met een spuitbus over te blazen. Flauwe trucjes uit Duitsland of niet, het is niet voor niets dat een laklaagje matzwart op een nieuwe BMW zomaar even 2000 tot 8000 euro extra kost.
Ik dacht bij de flauwe trucjes niet zo zeer aan het spuitwerk, maar de iIMHO volslagen non-aestethische lijnvoering die vooral onze Teutoonse vrienden bij BMW en Daimler-Benz onze de laatste decennia voorschotelen… met totaal geen gevoel voor proportie, om nog maar te zwijgen over de onnodige golvingen en plooien die totaal geen relatie tonen met het gehele ontwerp
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela














































Totaal aantal Berichten: 43378
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Misschien moet je eens een open sollicitatie aan ze sturen? Ik denk dat je misschien een kans maakt.
als voorbewerker/spuiter
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
LOL, zo’n optimist ben ik niet, daarvoor heb zelfs ik te veel realiteitsbesef
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
Nou, da’s ook niet aardig Yuri. Misschien dat Alban de foldertjes kan gaan maken voor de genoemde merken. Dan zien die er wèl okay uit. Ik denk, dat het spuitwerk zoals het nu is van de Beamers en de Sterren toch nog net wat beter is dan wat Alban heeft gedaan met zijn CX. En sorry Alban, dat is geen compliment. Want ik vind zeker Beamers van abominabele spuitkwaliteit. Wat een sinaasappelhuidjes hebben die allemaal. Oei, nou dwaal ik af van het Colettespoor.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Tja Robin, zoals gezegd, voor het spuitwerk verwacht ik ook geen complimenten, het is een compromis, het beste wat ik als mogelijkheid zag, maar compromis, zoals iedere Nederlander die stemt weet, zijn welden bevredigend… En zoals gezeg, wat betreft de Teutonen refereerde ik niet aan het spuitwerk, maar de lijnvoering, het spuitwerk is over het algemeen niet onaardig… het is alleen zo jammer dat het verspild wordt aan van die lelijke koetsen…
Voor wat betreft de opmerking van Yuri (ik nem aan dat je Waterman bedoelt), ach zelfs ik kan er om lachen, en ik heb geen gevoel voor humor…
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Slecht lakwerk heeft tegenwoordig bijna elk merk. Komt grotendeels door de watergedragen lakken. Ook bij de nieuwe Citroëns is het lakwerk niet fantastisch. Vroeger was dat veel strakker.
Ik stond zelf in de spuitcabine in de tijd dat de watergedragen lakken echt doorgevoerd werden. (zeg maar zo’n 15 jaar geleden) Man man, wat een drama was dat..














































Totaal aantal Berichten: 43378
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Robin Visser schreef:Nou, da’s ook niet aardig Yuri..
flattery will get you nowhere Robin. Dan maar niet aardig gevonden worden Beter gewoon uitkomen voor je mening dan een beetje hypocriet gaan lopen beweren dat je het “goed werk” of “mooi” vind. Ik vind het namelijk niet mooi en blijf er bij dat Alban beter voor een andere oplossing had kunnen kiezen. Sterker nog: het is in mijn ogen eerste klas beunwerk en gewoon dood en doodzonde. Maar: DAT is door MIJ nu genoeg geroepen. On to the next.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
fijn dat de term “feit” in ieder geval is bijgesteld naar “mening” en Robin is best hel eerlijk dacht ik, en geeft ook heel duidelijk zijn twijfels (die ik ook beaam) over de door mij gekozen oplossing te kennen.. maar goed, we laten het er even bij, en donaties blijven welkom, hoe sneller de kas zegt dat het kan, hoe sneller Collette er weer bijstaat als of er nooit wat gebeurd is…
Maltraitement is trouwens een mooi woord, ik wist niet dat jullie in het Hollandsch die variant hadden, in dit geval is het woord vooral mooi van toepassing op het feit dat ik de schade uberhaupt heb opgelopen, alles daarna is niet zo zeer maltraitement, maar een armoedige oplossing..
ps. voor wie er om vroeg… foto’s komen zodra ze weer helmaal in elkaar zit en gewassen is geweest
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela