Ik heb een boekje van Citroën zelf over Turbocharging van de CX(1984). Wat betreft de vering een paar opmerkingen: de stabilisatorstang bij de diesel naar TRDT1 is vergroot van 23 naar 24mm, bij GTi naar GTiT1 van 24mm naar 25mm.
De diameter van de retouropening vóór (goede vertaling?) is vergroot van 1,65mm naar 2,0mm (TRDT) en onveranderd 1,65mm voor de GTiT1. De volumes en initiaaldruk van de veerbollen is onveranderd, maar de demping is aangepast. Daardoor verandert de dempingsfrequentie. Nou weet ik niet precies meer of die dempers in de bol zitten en je dus bij een standaard vervangingsbol dus wordt getracteerd op standaard dempers. Voorbeeld: dempingsfrequentie v: 0,66 Hz leeg en 0,72 Hz beladen voor de TD en 0,66 Hz / 0,69 Hz voor de benzine-turbo. Ik heb geen gegevens over andere uitvoeringen, maar het lijkt me duidelijk dat de dempers zelf verschillen van type tot type. Moeten we nu en masse de oude dempers gaan overzetten als we nieuwe Universaldämpfer gaan monteren?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Die openingsgrote waar je het over hebt (1,65mm/2,0mm) is de demper. De dempergrote functioneert eigenlijk alleen voor vloeistof die de bol in gaat, er uit kan de vloeistof veel sneller door die plaatjes (zodat het wiel snel kan volgen in neerwaartse richting).
Overigens heb ik dat “turbocharging” boekje ook, en er staan wel meer dingen in die niet helemaal kloppen. Die 2,0mm is volgens latere documentatie namelijk 1,90mm, en er staan wat spannende plaatjes in van de trdt koppen die in het echt nergens terug te vinden zijn.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
cx25gtit2 schreef:ja dit is mooooooi !
![]()
ervoor waren ze behoorlijk geoxideerd…..en ik heb ook van die kleine hoekjes waar die ie een fractie minder mooi/strak was afgeplakt bij de 2e kleur laag. maar dan moet je er wel met je neus bovenop zitten.
@ Jaco… ik zie niks geks in de opbouw van de velg. zo hoort ie er uit te zien, licht asymmetrisch, errug mooi.
deze zijn dus gestraald en in 2 kleuren gepoedercoat ? ik zie geen groeven meer.
bij montage zou ik banden kit laten monteren tussen velg en band, dan sealen ze 100%, en heb je in de toekomst geen lucht lekkage en moet je alsnog….. !!
en mooie / vlakke plak-loodjes voor het balanceren kan ik aanraden ! anders heb je zo´n brok lood aan de rand hangen…. en die bijt altijd in de lak ! hier een voorbeeld van de mijne, loodjes juist in beeld helemaal rechts boven:
als je het nog strakker wil, kan je die loodjes donkergrijs aantippen met een lakstiftje, vallen ze niet op !
is het de originele kleur donker grijs of donkerder bij jouw velgen ?
ik heb de loodjes aan de binnenkant van de velg laten plakken vind ik zelf nog een betere plaats.
vrgr, joost
jaco schreef:cx25gtit2 schreef:@ Jaco… ik zie niks geks in de opbouw van de velg. zo hoort ie er uit te zien, licht asymmetrisch, errug mooi.
Zie attachment: dit noem ik niet licht asymetrisch, maar gewoon een enorme afwijking.
als ik deze velg op c-basis bekijk is die hoek ook anders en dat hoort zo volgens mij daar zit namenlijk het ventiel en loopt het aluminium naar binnen toe.
maar als dat niet zo is hoor ik het wel.
gr, joost












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Deze discussie was in maart al afgerond…
Zie mijn antwoordt op pagina 14
Arjan Verkade schreef:jaco schreef:cx25gtit2 schreef:@ Jaco… ik zie niks geks in de opbouw van de velg. zo hoort ie er uit te zien, licht asymmetrisch, errug mooi.
Zie attachment: dit noem ik niet licht asymetrisch, maar gewoon een enorme afwijking.Laat je niets wijsmaken Rens!
Dit stukjs hoort afwijkend te zijn voor het ventielZie mijn velg:
Rechtbovenin dezelfde ronding te zien bij het ventiel
Ik zou toch willen vragen voordat we hele oude discussies weer tot leven gaan roepen om dan wel eerst het topic even verder door te lezen!
ja kwam er een beetje laat achter omdat ik midden in de topic aan het lezen was en nu pas zag dat er al een reactie op was . sorry kan gebeuren.
gr, joost












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Na “De Grote CX-Velgendiscussie” en “Het Minder Pientere Pookje”, komen nu de accessoires aan de beurt. Het uit de versnelling schieten heeft zich niet meer voorgedaan. Dat kan ook bijna niet anders, want de auto heeft in de winter vooral stilgestaan. Ik ga er de komende tijd wat meer mee rijden en dan zien we wel weer hoe hij zich gedraagt. Eerst de accessoires! De schildjes op de C-stijlen waren iets verweerd. Daarvoor heb ik op leboncoin.fr nieuwe gevonden en kort nadien ook mistlampen *), alles nieuw in de verpakking. Gisteren was het opnieuw raak. Via de zoektermen “autoradio” en “1988” kwam deze Pioneer radiocassette bovendrijven: nieuw in de verpakking, met de rekening uit 1988 er nog bij. Hij is al onderweg…
*) Met dank aan Jim “cx25gtit2” voor het meezoeken!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
















Totaal aantal Berichten: 1595
Geregistreerd: 27-06-2010
- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Leuke radio. Zo hoort ook in zo’n mooie auto.
Mijn snoeken:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214511/P0/










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Wow! Ga je er een perfect monument voor de jaren ‘80 van maken?






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
is het toch al ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Is ook zo… Je kunt natuurlijk een interieur van Mendini erin zetten. Of is dat over the top?




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
cx25gtit2 schreef:is het toch al ?
Nog niet helemaal: zoals bij veel CX’en met kunststof bumpers, hangt ook mijn achterbumper iets voorover. Dat stoort…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Kunstenvliegwerk schreef:Is ook zo… Je kunt natuurlijk een interieur van Mendini erin zetten. Of is dat over the top?
Als er een schaap over de dam is, volgen er misschien wel meer. Wanneer laat je ons je Memphis-CX zien, Lars?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Goed bezig Rens! En wat een mooie radio, hoort ook wel in een auto uit de eighties.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3