Hallo,
ivm met het vervoeren van een kind wil ik graag (rol)gordels achterin bouwen. Ik heb een DSpecial uit 1970. Nu heb ik al het een en ander opgezocht op het forum, en al een hoop aan standaard bevestingspunten gevonden in de auto.
Echter lees ik het een en ander over rolgordels achterin maar snap ik niet helemaal hoe dat gaat passen op de standaard bevestigingspunten. Ik kan me voorstellen dat het mogelijk is de standaard gordels (verstelbaar met brede platte clip) te monteren. Maar rolgordels, waar komt dan de rol?
Ik heb ook de oplossing van matieu gevonden met het BX plasticje in de hoedenplak, ook een mooie optie, maar als ik niet in de hoedenplank hoef te slijpen is dat mooi meegenomen.
Ik kan ook zelf wat klussen maar vroeg me toch af hoe mensen dit gedaan hadden, zeker op de standaard bevestingspunten….
Bedankt,
mano





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Hoi,
Ik heb een jaartje terug rolgordels geplaatst om inderdaad ook m’n zoontje(s) mee te kunnen nemen. Ergens besteld op 1 van de bekende DS sites (al weer wat langer terug dus weet niet meer waar precies).
Ik heb inderdaad de standaard punten gebruikt. Er is voldoende over te vinden hier, ook hier op de site.
Ik vond deze site wel handig: http://www.citroen-ds-id.com. In het linker menu navigeren naar Citroen DS/Accessoires/Safety belts
Het lastigst is de bevestiging op de hoedenplank. De rol komt hier op te liggen. Het bevestigingspunt zit heel dicht bij de bekleding van de c stijl. Vaak een slecht punt trouwens bij de DS ivm roest. Vanuit de wielkast kun je vaak wel een soort afdekdopje zien als je de boel wat schoonmaakt.
Er hoort geloof ik een moer te zitten maar die was er bij mij niet. Ik had slechts een vierkant gat waar wellicht een kooimoer in zou passen. Ik heb het opgelost met een stevige ring en een bout en moer.
Vanwege de beperkte ruimte is het wel wat vechten om de rol goed op z’n plek te krijgen.
De overige gaten zitten dus onder de zitting van de bank en in de B stijl….
Succes! Furrie




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Volgens mij is een veilige, stevige bevestiging in dit geval van het grootste belang. Je wilt nl. voorkomen dat er schijnveiligheid is: bij een aanrijding moeten de houders wel blijven zitten!
In dit geval zou ik stevigheid voor optisch laten prevaleren.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ale je aan beide zijden gordeltrommels op de hoedenplank plaatst kun je aan de onderkant een stevig hoekprofiel van links naar rechts laten lopen, dan scheuren de trommels niet uit de hoedenplank. Blokkeren de trommels wel in deze positie, trouwens?




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Ja, bij mij zitten ze zo, met een grote stalen plaat onder de hoedenplank. Soms blokkeren ze zelfs wat snel, maar da’s m.i. minder erg dan niet blokkeren…
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace
dacht dat gordels alleen werkten in de vertikale houding, vandaar dat ik niet helemaal snapte waar de rol moest komen. zal wel van het type gordelrol afhangen. somige hebben ook magneetjes erin heb ik gehoord, dus moeten per se tegen een stalen plaat aanliggen (komt die stalen hoedeplank toch eens van pas…)
Bedankt voor de antwoorden, ik ga maar eens verder kijken hoe ik de gordels er netjes in krijg.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb mijn units in de kofferbak zitten en de gordel loopt via een sleuf met gelijder door de hoedenplank. De gelijder die normaal op de B stijl komt zit nu op de hoedenplank.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zit die geleider goed vast en is ie sterk genoeg? Anders trek je deze bij een flinke aanrijding zo door de hoedenplank heen.
Citroen!



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Om het even “beeldend” voor te stellen: reken op een kracht van 1.000 kg die een gordelbevestigingspunt heel kort moet kunnen hebben: 20g x 50 kg (torsogewicht).
Dat wil overigens niet zeggen dat er dan geen vervorming mag optreden.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Juist.
Citroen!









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
@DriverD: Als ik de topics over gordels lees, lees ik vaak wat je niet moet doen. Ik wardeer je onderbouwing. Des te meer ben ik nieuwsgierig hoe je denkt dat het beste gordels achterin gemonteerd kunnen worden een berline. Op de originele manier? (mits de dame daar nog fris is van onder…, geen roest)





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als de orginele gordelbevestigingspunten boven nog goed zijn (kleine kans, maar toch) dan kan je daar je klassieke, non-rollende 3-puntsgordel boven vastmaken. Anders orgineel punt goed herstellen (lassen). De punten onder zijn eigenlijk altijd goed.
Aan rolgordels zou ik niet zo snel beginnen: Moeilijk goed/degelijk te bevestigen boven.
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:Aan rolgordels zou ik niet zo snel beginnen: Moeilijk goed/degelijk te bevestigen boven.
Eens.








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
vlietmansje schreef:DriverD schreef:Aan rolgordels zou ik niet zo snel beginnen: Moeilijk goed/degelijk te bevestigen boven.
Eens.
Oneens: ik vind de cassettes van een CX prima passen en makkelijk op de hoedenplank te monteren.
Ze liggen wél een beetje in het zicht, maar rolgordels zijn m.i. veel veiliger, omdat een gordel alleen werkt als deze ook een beetje strak zit. Niet-rollende gordels vereisen dat de gebruiker de discipline opbrengt deze zelf steeds te verstellen en strak aan te trekken. Voor mij daarom toch maar rollen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De hoedenplank is veel te dun om de krachten die bij een impact op de gordel komen te kunnen houden. Ik heb nu 2x gezien dat bij een aanrijding de complete rolgordel inclusief maxi-cosi uit de hoedenplank scheurde… Geen aanrader. De hoedenplank is onversterkt, in tegenstelling tot de hoedenplank van de CX die aangepast is voor het monteren van de automaten van de gordels.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Mooi forum: heeft meerwaarde!