Weet je hoeveel bier je kunt kopen voor 179 euro? Anyway, die weg staat altijd open, maar het blijft een uitdaging voor me om die problemen op te lossen met die ouwe zooi, als het moet sleutel ik alles uit elkaar.














































Totaal aantal Berichten: 43361
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Weet je hoeveel bier je kunt kopen voor 179 euro?
1x een volle tank met de SM. Wat is 179 euro dus. Peanuts.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik koop er 20 kratten Amstel voor, maar ik zal wel ff kijken wat ik doe, eerst weer even een klauw geld verdienen.
waterman schreef:
1x een volle tank met de SM. Wat is 179 euro dus. Peanuts.
Toch wel lekker zo,n xsaraatje erbij zeker…














































Totaal aantal Berichten: 43361
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Van de echtgenote. Ik verplaats mij 30.000 km per BMW
en de overige 10.000 km per SM.
Maar goed, even terug: Indien je een beetje handig bent kan je een dynamo van een bx 14 in je ds klussen. Kost weinig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
DS-Frank,
Als je 16,7 V meet op je accu (en misschien is het nog wel een hogere spanning als je meer toeren maakt), dan zou het relais van je laadstroomlampje wel eens doorgebrand kunnen zijn, waardoor het lampje niet meer uitgeschakeld. Zie ook mijn post #3 in het topic “acculichtje hulp gevraagd”. Maar het relais hoeft nog niet kapot te zijn, eerst maar eens kijken waar die hoge spanning vandaan komt.
Want er is wat mis in de spanningsregeling, want de spanning mag niet zo hoog worden.
Je spanningsregelaar is erg nieuw, dus niet niet de meest voor de hand liggende verdachte.
Kijk nog eens de draadjes tussen spanningsregelaar en dynamo goed na. Zie ook het schema op pagina 4.
1.) aan je dynamo moeten 3 draden vast zitten, soms schiet er wel eens eentje los als daar geklust is;
2.) op de spanningsregelaar moeten 3+1 draad vast zitten.
Verstandig is om bij het bovenstaande op de regelaar ook de kleurkode van de stekker met de bijbehorende aansluiting te controleren, daarvoor heb je een electrisch schema uit het werkplaatshandboek nodig. Op de dynamo zijn de aansluitingen als het goed is zo dat je ze niet zomaar kunt verwisselen.
Zitten alle draden vast op de goede plek en de hoge spanning blijft, dan is er misschien een draadbreuk. Dat kan verklaren dat er soms wel en soms geen contact is, waardoor lampje soms wel en dan weer niet uit gaat.
Dat betekend dat je de draden los stuk voor stuk moet controleren. Vermoedelijk zit het probleem in de “R” of de “EXC” aansluiting. Dus haal van een draad beide aansluitingen los (op regelaar en op dynamo) en meet dan of de weerstand nul is (met piepje). Beweeg tijds het meten de draad ook wat, dit om eventuele de breuk wel en niet contact te laten maken.
Hopelijk heb je nu de oorzaak van de hoge spanning gevonden. Na reparatie kun je gaan proberen of de laadspanning nu wel een normale waarde heeft en of het laadstroom lampje nu wel uit gaat. Als de spanning nu wel goed is en het lampje gaat niet uit, dan is het relais van het lampje vermoedelijk helaas kapot.
Hydro
Elle va comme les pompiers!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Accu lijdt onder deze hoge laadspanning, dus je zult dit op korte termijn moeten (laten) oplossen!












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je R of exc lostrekt wordt de laadspanning nul. De draden op de regelaar kunnen er ook maar op 1 manier op door verschillende dikte van boutjes/oogjes.
Als de spanning te hoog is is de regelaar gaar. Het kan dat het regelcontact blijft plakken en zo de spanning opjaagt.
Als deze hoge spanning optreedt moet je dit gelijk oplossen. de accu kan hier heel slecht tegen zoals vlietmansje opmerkt. In nood zet je alle verbruikers aan die je hebt dus lichten, achterruitverwarming, enz enz.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar als ik er een splinternieuwe regelaar op zet heb ik 16 volt, exemplarische fout?














































Totaal aantal Berichten: 43361
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat ga j e wel denken!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of een regelaar die niet bij de dynamo hoort! Die waren niet allemaal zomaar uitwisselbaar…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
DS-Frank,
Nog een draad om te controleren op draad breuk is de dikke plus-draad van je dynamo naar je accu.
Dus beide einden losnemen, doormeten en beetje bewegen op de plaatsen waar de draad los ligt en kan trillen.
Bij mij was die dikke draad gebroken en daardoor probeerde de spanningsregelaar de spanning op te voeren, waardoor vervolgens het relais van het laadstroom controle lampje doorbrandde en het lampje vervolgens blijft branden.
En dus controleren of je regelaar bij de dynamo hoort.
Eventueel kastje regelaar openschroeven en kijken of regel relais ook echt regelt (= heel snel aan en uit schakeld), mogelijk contactjes schoon maken.
Succes,
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Tnx Hydro voor je complete uitleg maar ik ben bang dat dat allemaal (nog) iets te hoog gegrepen is voor mij.
Ik heb nog even met mijn garage gebeld en het probleem uitgelegd en dat de accu bijna 17 V meet.
De garageman zei meteen dat de spanningsregelaar dus gaar is. Zo dadelijk maar een nieuwe inbouwen.
En dat terwijl die nog maar een half jaar oud is.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
De regelaar kun je niet openschroeven, de deksel zit met klinknagels vast dus dat wordt boren en kleine boutjes plus moertjes zoeken.
Je kunt het advies van waterman er bij nemen en een dynamo met ingebouwde regelaar kopen voor 190 euro, dat is 100 euro meer dan een nieuwe regelaar, maar dan heb je wel een regelaar en een dynamo in een welke stabieler is omdat hij electronisch regelt inplaats van mechanisch/electrisch.





























Totaal aantal Berichten: 10466
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:Of een regelaar die niet bij de dynamo hoort! Die waren niet allemaal zomaar uitwisselbaar…
De meeste regelaars regelen naar de plus. Er zijn er ook die naar de min regelen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.