Ik ben bij de garage geweest en het lag aan een defecte regelaar. Ik heb kosteloos een nieuwe gekregen, dus dat is ook wel prettig.
De garageman had het er al over, als ik ooit nog een nieuwe dynamo nodig heb, deze dan met de ingebouwde regelaar te nemen.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl





























Totaal aantal Berichten: 10464
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Opgelost dus! Dat is mooi.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Het was dus toch de regelaar.
Fijn dat het opgelost is.
Hydro
Elle va comme les pompiers!














































Totaal aantal Berichten: 43358
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hydro schreef:Het was dus toch de regelaar..
Had je iets anders gedacht dan ?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hallo,
Met veel interesse dit topic gelezen. Mijn DS lijkt vreemd te doen, verdenk ook de regelaar, ook al is die nog niet oud, paar jaar terug vervangen. Lampje leidt bij mij ook een eigen leven… soms branden, dan weer tijden niet, dan weer wel…
Als ik de auto start hoor ik een getik vanuit de spanningsregelaar komen, ritmisch, in hetzelfde ritme gaan de dashboardlampjes feller of minder fel branden… raar toch? Na een zojuist gemaakt illegaal proefritje (de DS heeft lang stilgestaan, ben ‘m nu APK-klaar aan het maken) was het weg, echter nog wel zie je de lampjes een beetje feller en minder fel worden. Dus gaan meten aan de accu, met stationair draaiende motor:
-met lichten aan ong. 13,5 volt
-met lichten uit pendelt de gemeten spanning tussen 14,2 oplopend naar 14,7 en dan weer 14,2 etc. Dat leek me raar???
-met groot licht incl. de verstralers: 12,6 volt
-motor en lichten uit: 12,8 volt op de accu.
Wat denken jullie? spanningsregelaar niet helemaal ok? Zal nu eerst eens alle contacten aflopen. Of moet ik meten met 2000 tpm?
Anyway, alvast dank voor eventuele tips.
Oh ja, misschien een stomme vraag, maar zijn deurpanelen een APK-punt? ik heb ze er nu vanaf om te restaureren, leek me dat ik ook wel zonder deurpanelen naar de keuring kan toch? of niet?





























Totaal aantal Berichten: 10464
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat lijkt me wel ongeveer normaal. Er is altijd een verschil tussen de minimale en de maximale spanning. Net zoals de drukregelaar die de pomp inschakelt bij 145 bar en uitschakelt bij 165 bar. Een electronische regelaar, al dan niet geïntegreerd in de dynamo, doet dat binnen nauwere grenzen dan een mechanische.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Controleer even je koolborstels. regelaar hoor je niet te horen…Maar spanningen zijn goed. Als je 2000rpm doet, wat meet je dan?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
M’thijs schreef:Oh ja, misschien een stomme vraag, maar zijn deurpanelen een APK-punt? ik heb ze er nu vanaf om te restaureren, leek me dat ik ook wel zonder deurpanelen naar de keuring kan toch? of niet?
Deurpanelen hoeven er niet in. Raamslingers wel, de ramen moeten open kunnen.
p.s. Ik had een tijd geleden ook fluctuerende verlichting en dashboardlichten. Voordat ik kon gaan zoeken overleed de accu. Met een nieuwe accu was het fluctueren over.
Jeroen.
ja, kan ook zwakke accu zijn, deze is van 2003.
Overigens ben ik net bij de APK geweest, deurpanelen en raamslingers ontbraken, was geen probleem… wel wat andere, grotere, problemen, zal daarvoor even een apart topic aanmaken. Bedankt voor de reacties i.i.g.
Hmm, waarschijnlijk toch de spanningsregelaar die niet goed is, bij hoge toeren loopt de spanning op naar 17 volt!
Bij sandres adviseerden ze mij ook de moderne dynamo met ingebouwede regelaar. Nu heb ik wel interesse in de dynamo van een BX 14, die zouden ook passen? Heeft iemand daar ervaring mee, hoe aan te passen aan de DS?














































Totaal aantal Berichten: 43358
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
M’thijs schreef:Nu heb ik wel interesse in de dynamo van een BX 14, die zouden ook passen? Heeft iemand daar ervaring mee, hoe aan te passen aan de DS?
Hoe handig ben je? Kan je een steun lassen? heb je een goede slijptol enzo?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tja hoe handig ben ik? Heb zelf de koppeling van de DS vervangen in mijn schuur, doe het onderhoud zelf, deze week nieuwe koplampen gemonteerd.
Slijptol hanteren lukt me altijd prima, lassen ben ik sinds kort mee aan het oefenen (elektrisch), dus plaatwerk daar waag ik me nog niet aan, maar een steun maken moet denk ik wel lukken. Ik zie het ook vooral als een uitdaging, lijkt me gaaf als het me lukt. Zo niet pech, dan kan ik altijd nog een dynamo kopen voor 179 euro…
Dus ik begrijp dat een BX dynamo vooral passend moet worden gemaakt? Moet je ook qua bedrading e.e.a. aanpassen?












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja want je regelaar is er nu tussenuit. Geen BVH toch?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb vanmiddag een stuk gereden met de DS en geen geel lichtje meer gezien en de hele weg keurig tegen de 14 volt. De kabouters zijn langs geweest en hebben alles keurig gefikst, maar hoe is mij een raadsel.
Nadat het een dag goed is gegaan heb ik sinds vorige week donderdag weer een brandend acculampje. GRRR.
Waarschijnlijk toch de dynamo naar zijn mallemoer?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl