1 van de 25
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
LA TRS:  weer en route!
DSuper1970
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3137
Geregistreerd: 07-02-2009

Gepost: 29 mei 2011 02:20 AM

Hallo mede CX rijders! Even voorstellen, mijn naam is Mike Becht.Ik rijd nu ook weer CX. Hieronder het relaas, misschien een beetje lang verhaal, maar goed, houd je even van de straat Laughing

In 2003 kocht ik mijn eerste CX. Dat was een TRS uit 1988, gewoon zivergrijs met maar 113.000 km. Ik heb daar 4 jaar lang erg van genoten. Het was de auto die mijn vader nooit heeft gekocht terwijl ik als kind daar keer op keer om zeurde. Maar telkens werd het weer een GS - GSA. Noem het een soort revanche.
Echter, als jongentje van 5 zijn we ooit eens door de directeur van onze dealer met zijn zwarte DS naar huis gebracht omdat onze toenmalige Dyane in de werkplaats moest blijven. Dat ritje in die zwarte DS met die rode stoffenbekleding en die grote blinkende deurhandels is mij altijd bij gebleven. Dé droom voor mij is dus altijd geweest om zelf ook een DS te hebben en zodoende kwam in 2007 het afscheid van de CX. Ze moest er uit om het financiële plaatje voor de aanschaf van de DS rond te krijgen.

Afgelopen najaar begon het toch weer te kriebelen…die CX. Me voorgenomen nu eens echt op mijn gemak te gaan zoeken. Ik had niet echt een doelstelling, qua type. Persoonlijk vind ik het serie 2 interieur het mooiste en qua uiterlijk de modellen van 1983- 84 & 85. Ook welk type motor het zou worden stond redelijk open. Een aantal GTi’s bekeken en gereden, waaronder een automaat. Niet zo mijn ding bij de CX. Zelfs een Prestige, viel me ook tegen. Natuurlijk waren deze CXén in verschilende technische staat. Maar telkens was er geen klik.

Bijna werd het de 83er GTI van Mkaterg. Hoewel die carrosserie technisch nog wel wat werk had, leek me deze technisch een betrouwbare kandidaat. Alleen door vakanties kwam het er niet van om een afspraak te maken en werd ze eerder verkocht.

Uiteindelijk een witte TRS uit 1989 in het vizier gekregen. Niet belasting vrij, maar ik vind dat niet zo heel belangrijk. Ik heb liever een harde 89-er dan een rotte 86-er, bij wijze van spreken.
Met de witte TRS ben ik gaan proefrijden en al na een paar kilometer voelde ik iets van “yes!” Deze CX liep mooi en rustig (Had net een nieuwe carbarateur) en veerde subliem. Ze was net gekeurd en de vorige eigenaar (een bekende van de CX club, eerste uur) had koppeling en distributieriem 35.000 km daarvoor vervangen. Nieuwe as hoezen en remleidingen voor zaten er ook op. Roest was er wel maar niet ernstig. Longerons goed, kofferruimte L+R goed, veerpoten voor goed. Gaatje in dorpel ra, maar da’s nog te overzien.
Verder heeft ze een schuifdak! Dat had mijn 88-er TRS ook. En een schuifdak vind ik heerlijk tijdens het toeren. En een schuifdak brengt ook een hoop nairgheid mee. Bij mijn 88-er heb ik dat dak volledig laten restaureren, bij deze is dat al eens gedaan. Alle naden en randen en lekbak zijn roestvrij. Wel een lelijke plek op het LA scherm, ooit een schade geweest vermoed ik, waardoor wat kleurverschil is te zien maar daar moet je heel goed voor kijken, het valt niet echt op.

Tijdens de proefrit de auto gekocht en in april heb ik haar opgehaald. Onderweg naar Eindhoven hoorde ik het eerste geluidje al; bij 140 sturend naar rechts kwam er lv een lichte dreun. Een aantal dagen later begon de auto in een scherpe bocht naar rechts, onbelast, te bokken in de voortrein. Maar niet altijd. Gelukkig had ik me ingeschreven voor de technische keuring op de CX clubdag in Leerdam. (Ben altijd clublid gebleven)Daar werd geconstateerd dat de onderste fusee LV goed op was. Meteen gekocht en thuis er onder gezet. Het was nu minder maar het zat er nog wel. Daarom ook maar RV vernieuwd. Gaf helaas geen merkbare verbetering.
Omdat mijn XM een probleem met de diravi heeft heb ik Renard gebeld vanwege eerdere positieve ervaringen. Die wilde daar eerst niet aan beginnen maar na een package deal, de CX eerst een goede beurt geven, gaat de XM daar in sept alsnog naar toe. Afgelopen maandag de CX bij Renard opgehaald. Het bokken kwam van de aandrijfas LV. Die lag los in de bak gulp Schijnbaar is bij het vervangen van de ashoezen de aandrijfas niet goed terug geklikt en er was geen borgpen gemonteerd. Lekkert zeg! Verder voorzien van nieuwe olie 5W40, SP14 koelvloeistof, 2x nieuwe michelin’s voor (Firestone’s??? ech nie!)) Bovenste fuseekogels L+R nieuw, gebroken pen in scharnier deur RV vernieuwd. en de achterremmen ontlucht. Diverse afstelingen zijn ook nog uitgevoerd. De algehele indruk is verder goed. Het is idd een hard exemplaar! En ze zoeft en veert nu zoals het hoort. Ik ben er erg blij mee. De XM is de zomer stalling in gegaan, de CX is nu mijn dagelikse auto tot oktober.

Hierbij enkele foto’s




Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2469
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 29 mei 2011 08:37 AM
  [ # 1 ]

mooi exemplaar hoor!! alleen 5w40 is veel te dun hoor 15w40 is de olie voor een cx

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 29 mei 2011 09:13 AM
  [ # 2 ]

Eindelijk heb je hier een topic aangemaakt. Heeft inderdaad best lang geduurd.
En een mooie foto samen met mijn ‘broertje’. Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 29 mei 2011 09:45 AM
  [ # 3 ]

Leuk dat je een topic hebt geopend Mike, ga ik zeker volgen. Ja een Cx trekt toch inderdaad ook wel, is toch de missende schakel tussen DS en Xm Wink

Profiel  
 
DSuper1970
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3137
Geregistreerd: 07-02-2009

Gepost: 29 mei 2011 12:43 PM
  [ # 4 ]
bxsport schreef:

alleen 5w40 is veel te dun hoor 15w40 is de olie voor een cx

Ohh..? Zal ik het dan verkeerd verstaan hebben? Op de factuur staat het niet vermeld nl.
Toch maar eens navragen dan. Thanx!

Inmiddels al wat klusjes gedaan, waaronder het schoonmaken van het front (Heb een hekel aan vieze naden, zeker bij wit) De hoogtestelling van de lampen waren kapot dus ook vervangen. Ook de koplampen zelf waren niet al te fris meer dus die heb ik opnieuw gespoten. Eerst met motip kunstofprimer natuurlijk en daarna met een zilver/chrome kleur.
Ziet er weer fris uit. Toen alles eruit lag hier en daar wat roest aangepakt. Mijn grilletje is afgebroken dus daar zoek ik nog een nieuwe in het wit voor. Ook de nr platen zijn vervangen door frisse luxe platen.




De voorbumper heeft in die 22 jaar toch wel wat beschadigingen opgelopen. Was dan ook blij dat je bij Kroon deze wiite bumper kleur gewoon kunt bestellen! Daar knapt ze behoorlijk van op!



Straks ga ik de LHM leidingen eens goed controleren. Op de technische meet was dat een puntje van aandacht. Ik wil ze schoonmaken en opnieuw lakken. Leuk klusje voor de zondagmiddag!

Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2469
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 29 mei 2011 02:29 PM
  [ # 5 ]

ja die bumpers zijn een groot probleem aan het worden… vooral bij een cx serie2 zijn deze meestal niet meer in goede staat…. om dan nog maar niet te spreken van de juiste kleur.

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 29 mei 2011 03:09 PM
  [ # 6 ]

Prachtig zo’n witte CX!

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 29 mei 2011 07:31 PM
  [ # 7 ]

Een erg mooie voiture, gefeliciteerd!

Maar een borgpen in een steekas…?
De meenemers zitten met een borgclip in het differentieel naar mijn weten.
Zoals al aangegeven: 5W40 lijkt me erg (te?) dun voor een motorontwerp uit 1978-79, ik zou daar geen volsyntheet op gooien.
Een halfsyntheet of mineraal is meer dan voldoende: 10 of 15W.
Houd haar heel en veel zweefplezier gewenst!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 mei 2011 08:53 PM
  [ # 8 ]

Gefeliciteerd met de CX!

Ziet er netjes uit Smile

bxsport schreef:

ja die bumpers zijn een groot probleem aan het worden… vooral bij een cx serie2 zijn deze meestal niet meer in goede staat…. om dan nog maar niet te spreken van de juiste kleur.

Ik heb inmiddels begrepen dat er 2 verschillende soorten bumpers zijn.
Je heb de bumpers die in de fabriek op de auto werd geplaatst. Bij deze bumpers is het hele kunstof in de juiste kleur.

Je heb ook bumpers die later geplaatst werden, na schade bijvoorbeeld.
Deze bumpers zijn allemaal grijs, en dus gespoten bij het plaatsen van de bumper.

Ik vermoed dat ik dus zo’n 2de bumpers heb. Dat geeft dus zulke effecten na een X aantal jaar…

Vooral de voorbumper heeft onderweg natuurlijk veel te lijden…
Mijn vermoeden is dat mijn voorbumper ooit vervangen is, de achterbumper vertoont namelijk dit helemaal niet.

Binnenkort hoop ik dan ook een orginele fabrieksbumper te kunnen plaatsen waar het niet mogelijk is dat de lak eraf valt Wink

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 663
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 29 mei 2011 09:32 PM
  [ # 9 ]

Ik heb de CX gezien op de sleutelmeeting in Leerdam: Beslist geen slechte koop. Heb je het carterventilatieverhaal inmiddels weer op orde?

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
DSuper1970
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3137
Geregistreerd: 07-02-2009

Gepost: 29 mei 2011 10:37 PM
  [ # 10 ]

Slik, mooi smoeltje heeft zo’n Turbo toch… Het lijkt toch of er een soort van primer onder zit bij de bumpers. Ben in ieder geval blij dat Kroon ‘m heeft. Motip kende het niet. Die kleur kun je volgens mij gewoon krijgen Arjan.

Pieter, de carterventilatie slang zat gewoon dicht. Deze CX heeft volgens mij lang stil gestaan. Ik heb de slangen gereinigd en nu lekt ze daar niet meer. Ze lekt wel bij de carterpan. Die pakking moet nog eens vernieuwd worden maar het budget was even op. Ik heb begrepen dat daar de aandrijfas voor uit moet.

Vandaag op mijn gemak de motorruimte schoongemaakt. Sommige zullen dat stompzinnig vinden maar voor mij, met niet zoveel technische achtergrond is het een leuke manier om met je neus een hele dag er boven te hangen en tijdens het poetsen alles eens rustig te bestuderen.
Begonnen met de paravan sectie, rubber verwijderd, schoongemaakt en in de vaseline gezet.

En dan komen er vanzelf vragen. Zo viel me op dat er een contactje in het expansievat zit, alleen zit er bij mij geen stekkertje in. Da’s volgens mij nie goed nie. Dat stekkertje moet er toch voor zorgen dat als de motor heet loopt op het dashboard een lamje gaat branden?
Ik zie alleen niet waar dat stekkertje dan moet liggen??

Er ligt wel een losse stekker, die komt halverwege de kabelboom bij de RV voorpoot eruit, als een T stuk zeg maar en ligt gewoon los. Maar die past niet op het expansievat. Weet iemand hier meer van??
Zie onderstaande foto’s



Ze heeft vandaag een frisse motorruimte gekregen, zeker bij wit valt het op:

Tot slot kwam ik ook de diravi centrifugaalbol tegen. Zit er ergens, net zoals bij de XM een stelknop om je diravi uit te lijnen? Ik kon het niet vinden zo 1-2-3.
Verder zag ik onder het reservewiel onderstaande “aorta” (B.) van LHM leidingen. Nu lijkt er een nippel niet aangesloten te zijn. Klopt dat wel?? Het veren is overigens geweldig. Ze staat de hele dag in de hoogste stand en blijft dat ook doen. Maar goed, aldoende komen er toch wat vraagjes naar boven.


Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 mei 2011 10:39 PM
  [ # 11 ]

Het expansievat heeft géén elektrische aansluiting en de diravibol heeft geen stelknop zoals de xm. Om de diravi te stellen moet je bij het excenter tussen stuur en stuurhuis zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 29 mei 2011 10:44 PM
  [ # 12 ]

Dat ding aan het expansievat is waarschijnlijk de bevestiging van het klepeltje wat erin hangt om je niveau te kunnen zien,

die losse stekkers zullen wel van de remblokslijtagesensoren zijn die er gewoon niet meer opzitten

en die losse nippel waar niks opzit klopt ook niets aan de hand dus.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
DSuper1970
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3137
Geregistreerd: 07-02-2009

Gepost: 29 mei 2011 10:49 PM
  [ # 13 ]

Laughing  dat zijn geruststellende woorden! Dank jullie wel!

Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 29 mei 2011 10:59 PM
  [ # 14 ]

En ‘B’ is volgens mij je ontluchtingsnippel..
Mooie TRS!

Profiel  
 
DSuper1970
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3137
Geregistreerd: 07-02-2009

Gepost: 29 mei 2011 11:24 PM
  [ # 15 ]

Ah okee! Wat bij mijn XM onderaan in de buurt van de radiator zit. Goh, totaal amdere plek dus!

Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Profiel  
 
 
1 van de 25
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook