beste CX vrienden, sinds een paar weken ben ik de trotse bezitter van een CX 2400 Pallas E.I. C-matic uit 1978. Ik wil graag LPG inbouwen en krijg daarvoor een offerte voor een gas injectiesysteem, ingebouwd voor € 1.765,—inclusief 2 jaar garantie en afmelden RDW… Voor dit systeem zou gekozen worden voor de backfireproblemen die een CX op gas zou kunnen hebben.
Nu zou ik graag willen weten of er hier techneuten zijn die kunnen aangeven of dit een goede deal is of dat ik wellicht wat anders moet proberen. Ik hoor graag van jullie!
Groet, Dennis
Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat kan je natuurlijk zo niet zeggen, daar moet je meer info voor geven hoor
1) wie is de inbouwer
2) wat voor merk installatie gaat men inbouwen
3) met lambda sonde of zonder?
4) met mogelijkheid om zelf diagnose en programmeren te doen via de eigen laptop?
zo maar wat vragen,,,
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
jee geen idee… de inbouwer is Paul Mandigers uit Son. Schijnt wel een fenomeen op dit gebied te zijn. Vriend van me heeft zijn Benz G230 laten doen daar… En is daar heel tevreden mee… Ik kan je echt geen antwoord geven op je vragen ben ik bang… Maar ik wil met alle plezier je vragen aan hem doorleggen… Die Benz is gedaan voor 1000 euro en daar had ik ook wel wat op gehoopt. Vond dat erg meevallen moet ik zeggen want prijzen van meer dan 1500 euro zie ik vaker op internet. Maar een Benz en een CX is natuurlijk totaal anders met totaal andere systemen. Probeer een beetje in te schatten of ik een normale prijs betaal. Dat gevoel heb ik wel en ik denk dat ik even moet wennen aan het bedrag.
Het is natuurlijk lastig om te vergelijken, In dit geval geen appels met peren maar appels met eieren of pruimen of zo…
Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De prijs is wel normaal voor een gasinjectiesysteem, daar ligt het niet aan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Waarschijnlijk heeft die benz een caburateur en dan heb je een veel envoudiger LPG systeem zonder toeters en bellen,
maar om het goed te laten werken op een CX inj. heb je een veel geavanceerder systeem nodig wat ook veel duurder is.
Mark
CX 2000 pallas ‘78





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
dennisvandalen schreef:Voor dit systeem zou gekozen worden voor de backfireproblemen die een CX op gas zou kunnen hebben.
Ik neem aan dat je bedoelt: een systeem dat deze backfireproblemen vermijdt.
In dat geval heb je een gasinjectiesysteem nodig en die zijn duurder dan de traditionele systemen met gasmengstuk. Ik betaalde zo’n 4 jaar geleden bijna 2000 euro incl BTW voor een gasinjectiesysteem met lambdasonde, dus als je iets soortgelijks krijgt voor minder geld nu, lijkt dat een goede deal.
ok, vooralsnog dank voor jullie snelle info. Ik had al wel het idee dat deze prijs redelijk ok zou zijn. Wil dan ook goed rijden zonder gelazer en dat mag dan wat kosten…
Mocht iemand nog een wilde tip hebben hoor ik het graag!
groet, Dennis
Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Werkt die man misschien samen met Vogels Autogas in Son?
Dat is in elk geval een heel goed bedrijf dat uiterst netjes werk levert. (en dat zie je niet vaak in LPG-land helaas).
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
dat weet ik niet maar het is blijkbaar wel iemand die ontzettend netjes werkt. Hij gaf aan dat hij ook wel een gewoon mengstuk zou kunnen gebruiken waarbij ik dan moet zorgen voor goede bougies en dergelijke. Maar mijn gevoel zegt dat dit een halve maatregel is die misschien 500 euro goedkoper is maar ook met een navenant groter risico op ellende. Ik denk dat ik toch voor de gasinjectie ga… Gewoon ff wennen aan de prijs…
Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Trouwens welkom hier op het forum en ook nog met een cx c-matic. Kan uit ervaring spreken dat deze wagens zeer dorstig zijn en zelfs op lpg kost het nog aardig wat. Ik kan er naast zitten maar gelukkig wordt je op het citroen-forum dan gelijk gecorrigeerd maar dacht dat juist met een LPi je de afstelling stuk nauwkeuriger kan zetten waardoor deze een stuk zuinige kan rijden ten opzichte van standaard LPG systeem. Juist bij een c-matic is dat een bij komend voordeel
groeten Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De prijs lijkt me niet verkeerd voor een injectie systeem.
Ik zou wel even goed overleggen waar je de gasnippel laat plaatsen. Persoonlijk vind ik het echt zonde bij een CX als het zomaar in het plaatwerk een gat geboord wordt, dat ziet er vaak niet uit.


































Totaal aantal Berichten: 15738
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En het kan perfect in de keienbak onder de achterbumper. Overigens lijkt het me stug dat er gebruik wordt gemaakt van LPi, omdat hiervoor simpelweg geen standalone systemen bestaan. Er zal gebruik worden gemaakt van dampgasinjectie. Minder geavanceerd, dus het voordeel tov het meerverbruik zul je niet echt hebben, maar de overblijvende prestaties zijn wel beter.



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Bij mij zit de vulnippel aan de trekhaak vast. Naast de kogel, Ook een mooi oplossing. Zelf een 100 liter. Geeft een mooie actieradius, maar minder bagageruimte.
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Inderdaad, zeker niet de vulnippel in het rechterachterscherm laten hakken, dat is echt doodzonde. (Wilde mijn gasboer eerst ook doen, gelukkig vroeg ik waar ze hem gingen plaatsen.) Ik heb zelf de LPG-schakelaar in een van de loze schakelaarpunten naast de versnellingspook zitten, ook wel een mooie oplossing.
Wat verbruik betreft moet je je niet rijk rekenen, is gewoon 1 op 8 gemiddeld met een handbak, dus voor jou slechter.
Reken nog wel even goed door wat je winst is: LPG is lang niet zo gunstig meer ten opzichte van benzine als een paar jaar geleden, en op benzine rij je zuiniger. Je verliest een flink stuk bagageruimte, en onderhoud valt soms duurder uit omdat er weer extra onderdelen verwijderd moeten worden. Hoewel ik inmiddels de installatie er al lang uit heb, scheelt het nou ook weer niet zo enorm veel geld.
Gasmengstuk op een i.e. schijnt gegarandeerd ellende op te leveren, je moet het niet eens overwegen.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Benzine is nog steeds bijna zo’n 2.5 keer zo duur als LPG. Met wat extra verbruik op LPG ben je nog steeds ruim 2 keer zoveel kwijt aan benzine dan op LPG.
Bij een belastingvrije auto ga je de inverstering van de LPG installatie natuurlijk altijd terug verdienen. Je zal de auto alleen lang genoeg moeten houden.
Dus als het idee is om de CX gewoon lekker lang in bezit te hebben dan is LPG een prima optie lijkt me
Ik rijdt zelf in mijn Xsara alweer 40k op LPG, incl. de hogere wegenbelasting en het extra verbruik heb ik de installatie inmiddels al terug verdient





















Totaal aantal Berichten: 2532
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
LPG rijden betekent sowieso extra onderhoud dus extra kostenpost
Citroen c32 Hilton XLS