











































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
40k op LPG kosten 0 euro aan onderhoud LPG installatie





















Totaal aantal Berichten: 2532
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
Ja je hebt altijd baas boven baas
Citroen c32 Hilton XLS
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
fluidphreak schreef:Inderdaad, zeker niet de vulnippel in het rechterachterscherm laten hakken, dat is echt doodzonde.
Hoezo dat? In het achterscherm kom je er lekker makkelijk bij en dat LPG systeem overleeft de auto wel. Mocht de auto nog eens in het bezit komen van een originaliteitsfreak, dan kan hij het gat gewoon weer dichtknetteren en overspuiten. Die vulnippel moet je dus gewoon doen waar je het zelf het makkelijkst vindt
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helaas rot de vuldop binnen 2 jaar compleet door dat achterscherm heen omdat er nog steeds geen gasinbouwboer is die netjes gaten schijnt te kunnen boren en afwerken…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
op de trekhaak!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


































Totaal aantal Berichten: 15738
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat is ook alleen maar een zicht als je toch zo’n lelijke Franse trekhaak hebt, op een NL-trekhaak gaat het er toch weer heel gekunsteld uitzien. Zoals gezegd, ik heb mijn vuldop onder de bumper in de keienbak (ja, die past er gewoon op, ook met trekhaak). Er zit een opbouw op, maar een inbouw had ook makkelijk gekund en nog minder opgevallen. Bij het tanken even in de hoogste stand en je kunt er prima bij.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ree schreef:fluidphreak schreef:Inderdaad, zeker niet de vulnippel in het rechterachterscherm laten hakken, dat is echt doodzonde.
Hoezo dat? In het achterscherm kom je er lekker makkelijk bij en dat LPG systeem overleeft de auto wel. Mocht de auto nog eens in het bezit komen van een originaliteitsfreak, dan kan hij het gat gewoon weer dichtknetteren en overspuiten. Die vulnippel moet je dus gewoon doen waar je het zelf het makkelijkst vindt
Nee, die vuldop moet je laten plaatsen waar het niet spuuglelijk is. En dat betekent dus niet in het rechterachterscherm. Zo’n lelijke plastic dop buitenop je auto, dat past alleen op een Toyota.
lieve mensen, wat een hoop zinnige en nuttige reacties. Ok, even resumerend. Voor de electronische injectie LPG altijd met gasinjectie en zeker niet met een gasblok, iemand noemt het gegarandeerd ellende… De kosten van installatie van ca € 1750 inclusief btw is een fatsoenlijke prijs. Gasnippel op de keienbak of ergens anders maar in ieder geval niet door de zijkant van het scherm o.i.d. Op gas rijden is goedkoper dan benzine maar op LPG verbruikt ie meer en het onderhoud is weer duurder dus reken jezelf niet zonder meer rijk. De auto houden is wel het devies om de investering terug te verdienen…
Tot nu toe valt mijn keuze nog steeds op het toch laten installeren van een gasinstallatie. Rekening houdend met alle voors en tegens trouwens.
By the way, nu ik mijn CX heb, heb ik heb mijn Ami6 break uit 1966 die ik wil verkopen. de auto is helemaal uit elkaar geweest, het losse plaatwerk is gespoten, gereviseerde 25pk motor, nieuwe koppeling, nieuwe 123 elektronische ontsteking, nieuwe ‘old stock’ metalen achterschermen, bodem hard, een mindere plek bij een van de kriksteunen die op termijn een keer gelast zou moeten worden, paar plekken in de reservewielbak in de kofferbak, verder is de auto helemaal behandeld met dinitrol. APK nog anderhalf jaar. Vraagprijs € 3.750,—. Zie de foto in mijn profiel! Meer foto’s op verzoek. Mochten jullie iemand weten of zelf interesse hebben, laat me maar weten!
Groet, Dennis
Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dennis,
Zet je Ami even inhet AANGEBODEN Deel!
LPG:
Kost maar 62 cent tegen benzine tussen de 1,60 en 1,72!!
Je verdient dus per 10 km ongeveer een Euro. Je moet dus 17500 km rijden om het eruit te halen!!!
Ga je lekker trappen met je CX dan ben je na 10000 km klaar!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Iets preciezier: 1000 km rijden op benzine met 1 op 10 kost zeg 165 euro. Op gas met 1 op 8, zeg 0,65 * 1000/8 = 81 euro. Dus per 1000 km heb je 84 euro winst. Na 20.833 km heb je de inbouwkosten van 1750 euro verdiend. Na 40.000 km heb je zo’n 1600 euro winst. Het kan dus best wel de moeite waar zijn inderdaad, het is een afweging. Hoeveel is de kofferruimte je waard? etc
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
De afweging is vooral of je nog wel 20k in deze CX gaat rijden. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die tegenwoordig nog 20k met een CX-Cmatic rijden voordat deze de deur uit gaat
Mijn tip: ga eerst 5k op benzine rijden om te inventarseren of dit huwelijk zo lang stand zal houden. Realiseer je ook dat, wanneer binnen de 20k je CX uit elkaar valt, je en een extra verlies hebt te slikken.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Das ook waar. Ik rij nu wel lekker veel met de auto maar dat is altijd in het begin van een relatie… je kan niet van mekaar afblijven!!! Het is wel de bedoeling om te investeren in de CX. Niet allen gas erin maar ook spuiten, interieur aanpakken. Het is een buitengewoon harde en goede CX met wat kleine blaasjes op het plaatwerk wat vrij eenvoudig kan worden opgepakt. Daar ben ik dan wel weer handig in…
Overigens heb ik de Ami ook al op de AANGEBODEN site gezet, dank voor de tip.
Kijkend naar het terugverdieneffect reken ik anders. Met een 80 liter gastank tank je als je de tank behoorlijk leegrijdt ongeveer 70 liter gas (als je de beveiliging van de gastank laat halen dan wel). 70 liter benzine a 1,70 of 70 keer 70 cent… das een besparing van ca 70 euro per tankbeurt. Dus in 25 tankbeurten verdien ik de installatie terug. Stel nu dat je 1 op 8 rijdt op gas dan moet je dus 70 liter keer 8 kilometer keer 25 tankbeurten wat neerkomt op 14K rijden… met een gemiddelde van 5000 per jaar verdien je m in bijna 3 jaar terug. Ik kan me voorstellen dat ik inderdaad 3 jaar met de auto rij… Het is een andere manier van benaderen die misschien niet helemaal zuiver is maar dat is uitgaan van een verbruik van 1 op 10 bij deze wagens ook niet… Maar ja, hoe je het ook wendt of keert, de kost gaat voor de baat uit. Een andere overweging is dat deze motoren gewoon heel goed rijden op LPG en ik denk dat ik het milieu er ook een plezier mee doe… Ach lieve CX vrienden, de komende weken snor ik nog gewoon op benzine dus de beslissing is nog niet definitief genomen… Maar blijf vooral tips en suggesties mailen, ik ben in ieder geval zeer blij met jullie reacties!!!
Dennis
Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
20k is toch niks in een CX!
Als je hem nog een paar jaartjes wil houden zit je daar zo aan.
Ik zit in 3.5 jaar al over de 30.000 km, dan is het niet mijn dagelijks vervoer
ik hoopte al dat je dat zou zeggen
Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976
o by the way, hoe krijg ik, net als jullie, mijn fotootje onder mijn naam? Heb een foto van mijn Ami’tje in mijn profiel maar krijg m niet zichtbaar…
Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976