Xantia I zowel 14- als 15” afhankelijk van het type.
Xantia II alleen 15 inch.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Inderdaad, ik dach at Xantia type 2 geen 14 inch kunnen heben omdat de remklauw te groot is voor die maat, zoals eerder in dit topic gemeld is het blijkbaar voor de Xsara géén probleem.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Heb afgelopen vrijdag een set van 4 15” stalen velgen gevonden van een vrij lichte legering. Dit voor een leuk bedragje en vlakbij opgehaald.
Nu heb ik al vrij snel na aankoop gemerkt dat de auto bij stationair draaien een beetje schokt. Iets wat ik tijdens het rijden niet merk en dit is zowel bij koude als warme motor.
Ik hoopte dat het bij de wissel van de distributie-riem over zou zijn omdat toen ook de gescheurde rubber van de motor-steun aan die kant vervangen was, maar dat maakte helaas weinig verschil.
Ik heb al een forum-topic gevonden wat hier misschien mee te maken heeft, dat ging over slechte ontsteking of defecte stappenmotor of iets dergelijks. Ik rij momenteel op winterbanden, lange stukken op vooral de snelweg en haal nu een verbruik van 1:15,3, dus het probleem lijkt wat dat betreft niet héél ernstig.
Iemand enige tips ?
Alvast bedankt,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vraag mij af of een 1.6 16v wel een stappenmotor heeft…
Hoe oud zijn je bougies?















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De Xsara heeft een electrisch gestuurd gasklephuis. Hier zit in ieder geval een stappenmotor in voor de bediening van de klep. Ik zal de bougies eens nakijken, klinkt als een een voudig taakje, alhoewel, het gehele luchtverdeelhuis is erbovenop gebouwd….
Alvast bedankt,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Op de bougies zit geen luchthuis, de plastic kap moet eraf en de bobine dan zie je de bougies zitten















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Heb afgelopen donderdag de bobine & bougies eens losgehaald. De bougies zien er identiek uit met (op het oog) identieke elektrode-afstand.
Alles even ingespoten met contactspray, inclusief de multi-connector van de bobine, maar geen verschil.
Ik haal binnenkort eens een setje nieuwe bougies en hoop voor verbetering op die manier. De huidige set zit er minimaal 45000 km in.
Als dit het niet oplost is het waarschijnlijk de bobine. Aangezien dit tevens stroomverdeler is, zal dure waarschijnlijk een dure vervanging worden.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Bougies e.d. heb ik nog niet vervangen omdat het niet problematischer is geworden. Bovendien ben ik weer DS gaan rijden.
Gisteren weer Xsara gereden (probleemloos). Vanochtend starten en laadstroom lampje blijft aan. Motor uit en opnieuw starten, zelfde euvel, beide keren met een piepje vergezeld. Ik ben even het blok om gereden maar het lampje bleef aan. Terug naar huis, wegenwacht gebeld (ik heb woonplaats service sinds onze niet nader te noemen vorige Franse auto behoorlijk wat problemen had). Geen zin om een uur thuis te wachten terwijl ik naar m’n werk moet, toch besloten weer in te stappen.
Auto sloeg weer meteen aan en geen lampjes meer gezien op het dashboard, zelfs niet tijdens het rijden met zoveel mogelijk stroomverbruikers aan: achterruit verwarming, alle ruitenwissers + sproeier, radio, lampen, etc. Enfin, ik ben nu gewoon op m’n werk en heb niet het vermoeden dat er te weinig stroom wordt geleverd door de dynamo, maar dat eerder de accu slecht is, iemand enige suggestie op wat er mogelijk aan de hand kan zijn ?
Wat voor informatie betrekt de boordcomputer om het lampje aan te laten na het starten ?
Zou het lampje tijdens het rijden ook nog uit kunnen gaan ?
Ik zal vanavond eens wat beter naar de accu kijken, ik heb een zuur-meter maar weet niet of de accu dopjes heeft waarmee ik het zuur kan testen…
Alvast vriendelijk dank,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Heb ik ook die storing…
Eerst keer ging het vanzelf wel, nu niet meer.
Als je het heb even de voltmeter op de accu bij een draaiende motor, als de laadspanning dan ruim 14 volt is, is er geen probleem. Dan kan je gewoon rijden.
Bij mij blijft de storing nu gewoon aanwezig, deze heb ik een keer laten resetten met de computer toen bleef het weg. Totdat ik de accu los haalde om een sub in te bouwen, daarna was het weer terug. Ik rijdt nu dus alweer sinds februari ofzo met het accu lampje. Als ik weer eens bij de garage ben laat ik hem weer resetten.
Zo lang je laadspanning goed is zou ik me er niet al te druk om maken in elk geval.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik ben na het werk probleemloos naar huis kunnen komen.
De accu is er eentje waar ik geen zuurgraad van kan testen, het indicatie glaasje kleurt echter helder groen. Ik vermoed wel dat als de kleur anders dan groen is, er nog geen binnenverlichting meer kan branden, maar dat terzijde.
Na 2 uur stilstand geeft de accu nog 13 volt wat snel zakt naar onder 12,5 V na aansluiten van de multi-meter. Als ik de motor start gaat het voltage naar ruim 14,1 volt, niets aan het handje dus.
Dashboard lampjes zijn er om de bestuurder op een (ernstig) probleem te wijzen, wat niet vanzelf weg gaat en waarmee je op korte termijn in ieder geval stil komt te staan. Na vanochtend en het lezen van de post van Arjan sta ik hier dus voor een raadsel…
Ik houd het in de gaten en rij ondertussen gewoon door, zolang ik niet de indicatie heb dat er iets ernstigers aan de hand is, wellicht vóór komende winter wel de accu vervangen.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb mijn accu ook laten opmeten, die was elke keer gewoon helemaal goed.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag is de DS weer voor de komende 2 jaar APK gekeurd, geen enkele reparatie nodig na 2 jaar en zo’n 10000 km rijden. Speling op stuurstangkogels en LHM lekkage bij de HD pomp zijn wederom genoteerd als opmerking omdat ze sinds vorige keuring niet erger zijn geworden.
Om deze reden wilde ik de komende dagen weer in de DS blijven rijden en we hebben zaterdag geen auto-vervoer nodig.
Aangezien onze Xsara problemen hed met:
1) Dashboard verlichting indicatie knippert en dat doet de vetrlichting ook, aan-uit-aan, zolang ik géén verlichting schakel.
2) Claxon werkt meestal niet.
3) Portieren openen / sluiten / kofferklep open met de sleutel werkt niet een-eenduidig.
Voor 1 en 2 geldt dat deze problemen zich alléén voor doen met lopende motor en alles zit op de COM2000, heb ik besloten deze vanavond te reviseren volgens deze handleiding en deze handleiding en de google vertaal website voor de laatste uit het Frans in enigszins Nederlands te krijgen.
Uitbouwen heb ik met name volgens de eerste handleiding link gedaan. Hier miste ik echter een paar dingen die ik hioer voor de volledigheid even aanvul (wellicht omdat de handleiding voor een C5 is en de Xsara wellicht een beetje anders in elkaar zit):
Gedurende de tijd die de COM2000 en airbag losgekoppeld waren heb ik de accuklem los gehaald om storingen in de PSU te voorkomen en te voorkomen dat de airbag zou kunnen afgaan tijdens m’n werkzaamheden.
Het onderste paneel onder de stuurkolom zit bij onze Xsara met 3 schroeven vast; 2 vlak bij het stuur, een aan elke kant. De andere zit meer richting voeten-eind in het midden.
Het bovenste paneeltje zit aan beide zijkanten geborgd met haakjes en centreer-pennetjes die in een gat van het stalen frame vallen.
De airbag (inclusief het paneel waar je aan de voorkant tegenaan kijkt) zit met een dikke veer-draad aan het stuur geklikt. Deze moet via 3 gaten aan de achterkant van het stuur verwijderd worden, door met een schroevendraaier deze veerdraad richting de stuur-as te drukken. Aan eventuele beschadiging van deze gaten kun je afleiden of hier ooit al aan gesleuteld is geworden door een vorige eigenaar of garage. Na verwijdering van de airbag ziet het stuur er dan zo uit:
Ik had geen torx 50 maar een dikke inbussleutel voldoet ook om het stuur te demonteren. De COM2000 eruit gehaald:
Van onze COM2000 ontbreekt een connector aan de achterkant, ik heb een uitvoering met radiobediening, cruise-control maar zonder regensensor of licht-automaat. De flatcables van beide hendels heb ik eruit gehaald en ook de hendels verwijderd. Alle sleepcontacten heb ik ontvet en gereinigd met remmenreiniger op een doekje daarna met contactspray alles wederom ingespoten. Mij viel op dat de contacten van de flat-cable op de COM2000 er smerig / geoxideerd eruit zagen, reinigen dus. Ik heb ook de verlichtingsschakelaar uit elkaar gehaald en hier zat op de sleepcontacten een soort braam van koper die waarschijnlijk sluiting maakte, ook hier remmenreiniger en contactspray. In elkaar zetten van de lichtschakelaar is een beetje friemelen met het ronde sleepcontact, een kwestie van geduld en een vaste hand.
Na het aansluiten van de flatcables kun je met een multi-meter testen of alles correct werkt omdat je op de connector makkelijk kunt meten.
Daarna heb ik alles weer provisorisch ingebouwd en getest door de accu weer aan te sluiten en de testen zowel zonder contact als met contact / draaiende motor te doen. Toen het lampje van een airbag storing op het dashboard aan bleef, heb ik de airbag verwijderd en ben ik een stukje gaan rijden om de recht-uit stand van het stuur te kunnen fine-tunen. Daarna heb ik alles weer aangesloten zoals het hoort en het airbag lampje blijft nu uit, net als alle storingen die ik bovenaan deze post meldde.
Al met al een zeer belonend werkje wat in totaal een avondje werk kostte. Even onthouden dat bij het volgende onderhoud in een garage de airbag storing verwijderd dient te worden, wellicht ben ik dan ook van m’n laadstroomlampje af (in totaal nu 3 keer opgetreden en misschien met deze actie ookm definitief verholpen).
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De stand van het stuur kun je het beste even met een stift aftekenen door na het verwijderen van de bout een streep op as - stuur te zetten zodat je het stuur weer zeer precies kan monteren.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.


Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 26-02-2010
- Xsara 1.6 break Ligne Prestige
Een avondje klussen valt mee.
Je had gedacht dat je er een paar dagen voor uit moest trekken.
Ik hoop dat de problemen nu niet meer terugkomen.
Groetjes
Xsarajan



Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Mooi staaltje werk, dank voor beschrijving.
Weet jij of die lichtschakelaar ook uit elkaar te halen is zonder het stuur te verwijderen?.
Mijn lichtschakelaar maakt ergens sluiting vermoedelijk want de lampen gaan steeds aan bij richting aangeven. ik heb er al eens contactspray ingespoten zonder resultaat.
Martekie