








Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Daar heb je gelijk in. Maar als die versleten is kan het dus zijn dat de auto zoekerig word?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
La Léo schreef:Als die splitter stuk is, gaat de auto heel eng sturen op de snelweg, extreem licht, en dat proef ik niet echt uit jullie relaas. Marcel heeft het meer over een gevoel van speling, toch?
Dat is die kabel van de bak naar de Diravi toch?
Die was bij mijn CX ook stuk toen ik hem kocht, ondanks dat de rest van de wielophanging gewoon goed was rijdt dat boven de 160 echt niet fijn in een CX
Echt een feest als het daarna gefixt is een hele andere auto heb je dan







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Update:
Kabel centrifugaalregelaar draait gewoon. En het stuurgedrag is inderdaad niet het ontbreken van snelheids invloed. Meer een lichte speling gevoel. Maar speling is het niet want bij stilstand reageren de wielen op iedere beweging.
Naarmate ik meer met de auto rijd, lijkt het ook af te nemen. Maar misschien is dat suggestie.
Ik heb in ieder geval de ontluchtingsnippel op het stuurcommando maar in de kruipolie gezet. Eens kijken of er iets ontlucht moet/kan worden.
Verder inmiddels bij de RDW geweest en een best wel meevallend lijstje voor de APK meegekregen:
- Uitlaat lek
- Stuurhuishoes kapot
- Handremkabel gebroken
- CO te hoog
- Mistachterlicht links werkt niet (thuis deed ie het nog…)
- Remschijven achter ontroesten
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Weer aan de klus vanmiddag.
Nieuwe handremkabels liggen al weer op zijn plek. Rechts al weer vast.
Links moet ik ook de stuurhuishoes vervangen. Welke stuurkogel kan ik het beste losmaken?
Die aan het wiel draait in ieder geval mee
Iemand tips and tricks?
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Hij is er af!
Door de bagger had ik de platte kanten niet gezien waar een steeksleuteltje op past.
Hoes hangt in ieder geval weer over de stuurstang.
Eerst moed verzamelen om hem er weer netjes op te krijgen.
Had in het draadje van CeeIks gezien dat het makkelijker gaat als je hem eerst binneste buiten keert.
We gaan het zien!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900





























Totaal aantal Berichten: 10467
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt. bovenste fuseekogel en stuurkogel hebben een cylindrische passing omdat de fusee van een cx van lichtmetaal is. Sleuteltje 6 dacht ik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Sleuteltje 8 was het. Verder eigenlijk een makkie. Met de hoes binnenste buiten duwde ik hem er redelijk makkelijk overheen.
Gisteren de rest van het lijstje afgewerkt. Behalve de CO test.
Maar na een proefritje kom ik terug en lekt er Koelvloeistof uit het expansievat bij de peilsensor.
Die uitgewisseld en weer gereden. Nu lekt het op een andere aansluiting weer uit het expansievat… zucht.
Als ik de puzzelstukken eens bij elkaar leg: Co te hoog, KVS verbruik, te hoge(?) druk op expansievat, herinner ik me de post van HvdL een paar pagina’s eerder:
Deze slag is alvast binnen, super! Blijf alert, zou ik zeggen. Ooit heb ik ook zo’n schuurvondst gekocht (mijn eerste CX, een 25 GTI uit ‘88), die startte ook vrij snel. Binnen de kortste keren was de koppakking echter naar de vaantjes…
Ik ben dus bang dat ik ook aan de beurt ben.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Kun je niet even een CO-test doen? Dus in het koelwater bedoel ik.
Dan weet je het meteen.
Met dit meetinstrument:
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Koelwatertest gaan we later deze week inderdaad uitvoeren.
Wordt vervolgd…
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Ok, ik heb te veel beren op de weg gezien
Wat er wel aan de hand was, een sneaky lekkage uit haarscheurtjes achter op het expansievat. Koelwater verdampte waarschijnlijk daaruit tot de scheurtjes echt te groot werden afgelopen week.
Ander expansievat gemonteerd en geen lekkage of verbruik van koelwater meer.
Heb ik meteen kunnen testen omdat ik vandaag terug ben geweest naar de RDW. En afgezwaaid met kenteken en APK.
Vanaf nu dus bijna rijdend project met nieuw lijstje…
Het expansievat:
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
ff stoffen
hoe is het nu met deze cx
ik ga dagelijks rijden in mijn cx,behalve in de winter







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
We zijn al weer een jaar verder. Nog maar erg weinig met deze auto gereden en dan staat ineens de volgende APK al weer voor de deur.
Maar vandaag ben ik weer afgezwaaid zonder problemen en hebben we weer een verse APK!
Het stuurgedrag heb ik in de afgelopen weken pas aangepakt en met de “Egbert stok methode” kwam ik er achter dat de boel op 2,5 mm uitspoor stond ipv. de 1-4 mm toespoor. Ik heb grofweg de boel met steeksleutels tot de orde kunnen roepen en het verschil mag er zijn!
Voorlopig staat TReeSke nog op de TRX-en van de GTi maar ik heb een set nieuwe Michelins kunnen scoren op Citromobile.
De 14” lichtmetalen velgen hiervoor moeten nog gestraald en gespoten worden, bandjes er op en dan professioneel laten uitlijnen.
Volgend karweitje wordt het vernieuwen van het hemeltje. Dat wordt nu met een aantal spelden omhoog gehouden.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Dat is een mooi klusje,mijn hemeltje begint ook met hangen.
ik ga dagelijks rijden in mijn cx,behalve in de winter










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Hemeltje…




































Totaal aantal Berichten: 17419
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Marcel chauffeert Jules
Terwijl veel CX-en hun 40ste verjaardag in het Franse Le Tréport vierden, diende zich voor “marcelka” op vrijdag 6 juni een heel andere belevenis aan. De organisatie van JazzBOZ in Bergen op Zoom had Jules Deelder gecontracteerd voor een DJ-sessie en een jazzconcert van de Deeldeliers later op de avond. En hoe vervoert men Deelder?
Voor de DJ-sessie moest er bij de plaatselijke boekhandel nog gesigneerd en uit eigen werk voorgelezen worden. Hoewel de diverse activiteiten in de binnenstad op korte afstand van elkaar plaatsvonden, wilde de nachtburgemeester van Rotterdam graag gereden worden. Het leek de organisatie van JazzBOZ een leuk idee om de Citroën-liefhebber Deelder extra welkom te heten met vervoer in een Citroën CX. Via-via was ik benaderd om deze taak met mijn CX op mij te nemen en natuurlijk wilde ik deze “Deelderrit” met genoegen rijden!
Meteen toen Jules Deelder in de gaten kreeg dat de CX die klaar stond zijn vervoer voor de avond zou zijn, ging zijn Citroën-hart open. “Ik heb ook nog een roje te koop. Van een speciale serie, cassis nacré.” Zo volgde een uitwisseling van lofzangen op de CX. In de kofferbak verdween een platenkoffer en een ijsbak met een alcoholische versnapering om de rest van de avond in de mood te blijven. Zo moest het van boekhandel naar schouwburg en concertpodium.
Bij de boekhandel stond al een rij mensen te wachten. We mochten door het voetgangersgebied rijden tot aan de winkel, waar het vervoer van de bijzondere gast als decor mocht blijven staan. Prachtig om te zien hoe hij van ontspannen keuvelen in de auto meteen ging performen op het podium, om in smeuïg Rotterdams zijn typische grappen te maken en uit eigen werk voor te lezen.
In de kleedkamer van de schouwburg, wachtend op de aanvang van zijn DJ-sessie, was er tijd om wat met elkaar te praten. De uitgesproken mening over politiek, ergernissen van deze tijd, zijn keurige maatpak (deze keer niet zwart), enzovoort. Met allerlei echte Deelder-uitspraken zoals: “De omgeving van de mens is de medemens”, of: “Digitaal is maar niks, beter is een combinatie met analoog: Dialoog? Regelmatig kwam het gesprek weer op de Citroëns. De Prestige die hij ooit gehad heeft, met echt hout in de deurpanelen in plaats van plastic, en de GTi Turbo2 die hij nu nog bezit.
Na de DJ-sessie hees Deelder de platenkoffer weer aan boord, hief het glas in de hand en zo gingen we door naar het laatste adres voor het optreden van de “Deeldeliers”. Het was de hit van de avond daar. Zo een optreden vind ik een aanrader voor iedereen die van jazz houdt.
Als je CX dan zo het decor is geweest van een “Deelderrit” als deze, dan wil je samen op de foto en een handtekening. Allebei geen probleem! De handtekening, die staat toepasselijk met viltstift op mijn dashboard.
tekst en fotocollage’s: marcelka
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!