1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Gele koplampen XM?
nienke.m
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 11-04-2012

Gepost: 11 april 2012 01:46 PM

Wie kan mij antwoord geven op het volgende:

Is een XM van bouwjaar 1998 in Frankrijk gemaakt met gele koplampen of horen er gewoon witte lampen op?
Ik wil een Citroen xm break doen laten lijken of hij Frans is, incl nummerplaten, koplampen ed.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Mvg Nienke

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 april 2012 01:55 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij is het vanaf 1994 in Fr. niet meer verplicht om gele koplampen te voeren.

Dus een 98’er zal gewoon met witte verlichting zijn gebouwd.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 11 april 2012 02:54 PM
  [ # 2 ]

In de jaren ‘89/90 heeft er geel in gezeten, daarna allemaal wit.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 april 2012 01:06 PM
  [ # 3 ]

@nienke.m: 1 topic over je gele lampen is wel genoeg!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 april 2012 01:06 PM
  [ # 4 ]

Ik ben met spoed voor as donderdag 19 april, op zoek naar gele koplampen voor een citroen xm station uit 98. Wie kan mij advies geven waar ik dit kan kopen?
Veel dank!
Groet, Nienke

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 17 april 2012 01:25 PM
  [ # 5 ]

Koplampen zoals deze,  http://link.marktplaats.nl/533383137 , of beide reflectors geel ?.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 17 april 2012 01:40 PM
  [ # 6 ]

Dat zijn geen gele koplampen maar serie 1 lampen met vergeelde glaasjes.

Origineel is dit nooit geleverd. Ik heb wel een how-to geschreven over hoe je dit eenvoudig zelf kunt aanpassen. Je kunt in een Xm lamp vrij eenvoudig H4 kapjes plaatsen, waardoor je prachtig gele reflectoren krijgt, ook als de lampen uit zijn…

Hier de how-to:

Hier een beknopte uitleg voor het monteren van gele H4 kappen in je H1 units.. Een uitgebreide beschrijving hiervan inclusief foto’s zal volgen in een van de komende AE’s!

Haal de clips rondom van het glas van je koplamp er af. Dit kun je het beste doen door er een schroevendraaier onder te steken en ze omhoog te wippen. Kijk wel uit, sommige willen nogal in de rondte springen!

Haal nu het glas van de lamp af en was hem meteen goed af! Lekker met dreft, zit een heleboel aanslag op. Dit zal het uiterlijk van je lampen al veel helderder maken!!

Nu is de lampunit open, wees voorzichtig met de opgedampte zilverlaag. Die is zo weg! Licht opwrijven met een doek kan, maar als de lampen al flink wat branduren hebben gehad kun je ook binnen no-time door de laag heen gaan!! (Is bij mij reeds bij 2 lampen gebeurd..)

Schroef links en rechts boven de schroeven los van de voorste reflectorrand. Deze kun je er nu aan de onderkant uit klikken.

Volgende stap is het losmaken van alle stroomdraden binnen in de lamp. Schuif zowel de draden van de lampjes als van de fittingen eraf.

Nu kun je door aan de reflector te trekken de complete reflector uit de zwarte behuizing trekken. Kijk uit voor krassen op je reflector.

Schroef nu aan de achterkant van je reflector de 2 fittingen van de H1 lampen er uit. Dit kun je doen door de 2 schroefjes los te draaien.
Kijk wel even goed naar de constructie van het klembeugeltje. Die zul je weer op dezelfde manier terug moeten plaatsen.

Draai nu de 4 schroeven van je dimlicht reflector er uit. Tevens aan de achterkant.
Als je deze kleine reflector omdraait zie je nog een donker metalen kap er in geklikt zitten. Trek deze er uit. Er zitten aan de onderkant weerhaakjes, dus het wil helpen om er even een schroevendraaiertje onder te steken en hem iets los te wrikken..

Pak nu je H4 kapjes en knijp met een platte tang de 4 metalen klemmetjes plat tot vlakke pootjes. Steek de gele lamp vanaf de kant van de reflector door het lampgat en hou hem goed aangedrukt. Buig nu aan de achterkant de 4 pootjes 90 graden om zodat ze dwars op het glas staan. Als je het kapje nu laat zakken zul je zien dat die met wat draaien precies in de 4 sleufjes past die reeds in je behuizing zitten.

Deze zelfde actie herhaal je voor het groot licht.
Vervolgens schroef je de fittingen weer terug in de lamp, waarbij je de pootjes van het gele kapje tussen het lamphuis en de fitting klemt. Let wel dat je waarschijnlijk 1 pootje iets zult moetne bijbuigen met een schroevendraaiertje zodat het klembeugeltje van de fitting goed past en dat de fitting weer mooi vlak aanligt.

Vervolgens is het gewoon alles weer in omgekeerde volgorde monteren;
Metalen kap terug schuiven op zn plek, dimlichtreflector vastschroeven, totale reflector vastklikken in t zwarte huis, stekkertjes weer aansluiten op de fittingen/lampen, voorste rand er in klikken/vastschroeven en als laatste het terugplaatsen van het glas.

De pakking hiervan is herbruikbaar en van veel hogere kwaliteit dan de pakkingen die citroen nu nieuw levert. Die scheuren al als je er naar kijkt…

Foto’s van het resultaat:





*Deze foto’s zijn genomen met de lampen uit.. Dit is puur de reflectie van het gele kapje*

Ik heb zelf deze kapjes gebruikt:

http://www.autolampen.nl/zakelijk/opzetglas-ijzertje-voor-geel-p-660.html
Die zijn iets van 1 euro per stuk…

Let wel dat na dit soort acties je lampen altijd opnieuw afgesteld moeten worden om verblinden van tegenliggers te voorkomen!

Marco

Hier ook nog een foto van dezelfde mod in een Xantia:

Voor een vollediger verslag inclusief foto’s van alle stappen zou ik het artikel uit de Ambiance Extreme er bij pakken. Het clubblad van de Xm-club..

Wanneer de lampen aan staan is het licht trouwens gigantisch geel!

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 17 april 2012 07:24 PM
  [ # 7 ]
Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 17 april 2012 08:03 PM
  [ # 8 ]

Klopt, maar echt geel zijn deze vaak niet. Meer gold.. Daarbij krijg je bij lampen uit geen franse gele look…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 april 2012 10:57 PM
  [ # 9 ]
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 april 2012 11:22 PM
  [ # 10 ]

Kijk hier maar even, http://www.autolampen.nl/particulier/boldtimer-12vb-byellowb-c-230_238.html

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 17 april 2012 11:44 PM
  [ # 11 ]

Luminics Yellow geven voor H1 inderdaad het meest gele licht zonder gele kapjes. Nadeel is en blijft dat je met de lampen uit geen geel hebt. De modificatie met H4 kappen is nog geen uurtje werk en geeft een super resultaat!

Profiel  
 
CCR
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 22-08-2011

Gepost: 11 juli 2013 11:49 PM
  [ # 12 ]

Hoi,

Welke pakking gebruik jij om de glazen weer vast te zetten?

Dank je Carsten

Mehari, BX Sport, C15D, 2cv6 Special, Panhard 24 CT, Panhard 17 BT, Panhard 24 BT.

Ex: CX 20 TRE, XM 2.0 Turbo CT Break (S2), BX 19 TRS automaat (S2), ZX 1.9D, XM 2.0 Turbo CT (S1,5), Xsara 1.6i Coupe (S1), AX GT inj (S2), ZX 1.9i Volcane (S1), LN, 2cv6 Club (2x)

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 12 juli 2013 12:24 AM
  [ # 13 ]

De lampen zitten vast met de stalen klemmen. Die kun je er zo weer op duwen.
Als je met beleid het glas er af haalt blijft de originele rubberen pakking gewoon heel. Een vervangende pakking van citroen is van schuim en is al kapot voor je m uit de verpakking haalt… Gewoon de originele houden dus!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 29 januari 2018 04:01 PM
  [ # 14 ]

Ik zou mijn XM serie 1 1991 ook graag van de gele H4-kapjes voorzien zoals Marco “Xsara Coupe” hierboven in post nr. 6 beschrijft, maar één ding is mij niet helemaal duidelijk: als een lampje na verloop van tijd de geest geeft, kun je er dan gewoon vanuit de motorruimte een nieuw indoen, of moet de hele boel weer los? Dat laatste lijkt me erg onpraktisch.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 29 januari 2018 04:19 PM
  [ # 15 ]

Ja, dat kan gewoon op de ‘normale’ manier. Het koplampglas moet er af om de kapjes te bevestigen. Maar daarna hoeven ze er niet meer af, de lamp wisselen gaat gewoon vanaf de achterkant.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook