3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Gele koplampen XM?
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 30 januari 2018 02:15 PM
  [ # 31 ]

Ja, maar ik moet er nog aan beginnen. (Wat je op de foto’s ziet is een oude koplamp.) Aangezien ik nog niet weet wanneer de kapjes binnenkomen wacht ik nog even met alles demonteren. Voor de eigenlijke lampjes (groot-, dim- en stadslicht) probeer ik eerst Brezan Druten, want daar ben ik kind aan huis en krijg ik meestal korting.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 30 januari 2018 09:01 PM
  [ # 32 ]

Xsara Coupe schreef:

Eh, als je de koplampen er uit hebt, dan heb je de stadslichten ook al los liggen…

Nog even een vraag/opmerking:

Uit de ‘how-to’ eerder in dit draadje leid ik af dat de body (het zwarte huis) van de koplamp op de auto blijft, maar als ik bovenstaand citaat uit post nr. 30 lees begin ik te twijfelen: de koplamp compleet verwijderen of het huis laten zitten? (Als ik aan het klusje begin, kom ik er waarschijnlijk zelf snel achter wat het beste werkt, maar het kan geen kwaad het van tevoren te weten.)

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 30 januari 2018 09:14 PM
  [ # 33 ]

Koplamp moet eruit. Anders kun je nooit netjes en schoon werken. Je moet het glas lossen van het huis, de klemmetjes daarvoor zitten rondom het glas. De onderste krijg je waarschijnlijk net wel los, maar vast niet meer op zijn plek met het lamphuis gemonteerd

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 30 januari 2018 09:37 PM
  [ # 34 ]

Ik dénk dat het kan met het zwarte huis nog in de auto, maar zoals aangegeven is schoon werken een múst!!
Schrob de glazen vooral ook heel goed uit met een goed reinigingsmiddel of beter nog, zet ze in de vaatwasser!

Wees met het reinigen van de reflectoren érg voorzichtig. Ze schoonmaken geeft je extreem veel meer licht (heel zachtjes met een hele zachte doek er over) maar er is een redelijk risico dat je het opgedampte zilveren laagje weg poetst. Bij mij bleek van de 4 lampen een tweetal al te ver vergaan om écht netjes te maken..

Daarnaast is het in de auto heel lastig om netjes aan de achterkant te werken. Je moet best even priegelen om de lipjes van de glazen kapjes netjes in het midden onder het contactplaatje te plaatsen..

Ik zie ook niet in wat je er mee wint.. Het is een kwestie van 3 schroeven losdraaien, 2 zwarte koplampverstelknoppen er uit wippen met een schroevendraaier en 1 stekker los maken…

Daarbij wil je, zoals furriegurrie al zegt, echt 100% schoon en vooral droog werken om vocht in de lamp te voorkomen. Lekker binnen op de keukentafel dus!!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 30 januari 2018 09:59 PM
  [ # 35 ]

Thanks, ze gaan eruit natuurlijk! In de vaatwasser lijkt me een slecht idee (enigszins afhankelijk van het gebruikte reinigingsmiddel natuurlijk), want zelfs echt glas maak je daarmee dof, laat staan plexiglas!

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 30 januari 2018 10:07 PM
  [ # 36 ]

Is jouw koplampglas van plexiglas dan? Lijkt me niet..
Vaatwasser werkte bij mij erg goed.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 30 januari 2018 10:12 PM
  [ # 37 ]

Het is toch een soort kunststof?! Ik ga het risico niet nemen en pak gewoon een afwasborsteltje of vaatdoekje en Dreft in warm water, of eventueel groene zeep.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 30 januari 2018 10:24 PM
  [ # 38 ]

Die koplampglazen zijn 200% zeker van echt glas…!
En als jouw glas na 1 keer in de vaatwasser dof is, moet je misschien dat ding eens nazien en het zout en glansspoelmiddel bijvullen… Zou niet mogen!
Zoals Timo1990 al zegt gaat dat echt wel prima hoor!

Uiteraard kun je het ook met de hand doen, maar de vaatwasser maakt ze wel erg netjes!
De aanslag die aan de binnenkant zit zie je haast niet, maar na een programma in de vaatwasser zie je het verschil heel erg duidelijk! Ik had zelf nieuwe glazen van de dealer in 1 auto en ook dan zie je een enorm verschil..

Vergeet niet, die glazen zijn al ettelijke kilometers gezandstraald op de openbare weg..

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 30 januari 2018 11:18 PM
  [ # 39 ]

Oké, ik geef me gewonnen: glas. Het is trouwens maar een theoretische discussie, want mijn vaatwasser is al jaren min of meer defect, misschien doordat ik nooit zout of glansspoelmiddel bijvulde… Bovendien -even off-topic- geeft de dagelijkse afwas met de hand doen je meer dan het gebruik van een machine het gevoel dat je je leven onder controle hebt en, na afloop, dat je iets nuttigs hebt gedaan…

Nu maar wachten op de gele kapjes.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 02 februari 2018 04:39 PM
  [ # 40 ]

G..ver, dat zijn ze dus niet.

Afbeelding Bijlagen
Behuizing_koplamp_1.jpgBehuizing_koplamp_6.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 februari 2018 05:37 PM
  [ # 41 ]

Wat ik op de foto zie is ook wat ik heb gebruikt destijds volgens mij….denk dat dit wel het juiste is. Weet je zeker dat je de handleiding goed begrepen hebt?

Je monteert deze door ze vanaf de voorkant (na het verwijderen van het koplamp glas) en bevestigd ze aan de achterkant door de lipjes te vervormen….dat gele gedeelte past dus niet door dat gat, maar dat hoeft ook niet!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 02 februari 2018 07:28 PM
  [ # 42 ]

Ik zal de oude koplamp die ik voor de foto’s heb gebruikt nog demonteren, maar geef alvast het volgende voorlopige commentaar, ervan uitgaande dat ik Marco’s verhaal goed begrepen heb.

Ik begrijp dat de gele bol niet door het gat past; juist daarom moet je hem vanaf de voorkant monteren. Echter, het stripje op de foto moet om de voet van de bol gebogen worden; samen is dat nu ongeveer 23 mm in doorsnede. De lipjes zijn een millimeter of vijf lang, dus als je ze straks in een hoek van negentig graden t.o.v. de voet zet, is dat geheel ongeveer zo breed als het gat, wat te weinig is. De voet zou 30 à 31 mm moeten zijn en met de lipjes “uitgeklapt” zou je aan zo’n 41 mm moeten komen.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 02 februari 2018 07:48 PM
  [ # 43 ]

41 mm? Op je foto zie ik dat het gat waar de lamp doorheen steekt iets van 26 mm is. De lipjes vallen precies in die uitsparingen van dat kleine gat van 26 mm..

H4 kapje is H4 kapje, daar kan weinig aan verkeerd zijn.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 02 februari 2018 08:31 PM
  [ # 44 ]

Het is precies zoals Gerrie zegt. Ik heb destijds ook niet gemeten maar dat stripje gewoon om dat gele glas laten zitten, de pootjes naar binnen gewurmd en dan is er genoeg vlees om ze om te buigen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 02 februari 2018 09:50 PM
  [ # 45 ]

Ik geloof dat dit weer een misverstandenfestival is. Zoals je kunt zien, past zo’n geel kapje perfect op een H4-lamp (in dit geval een gecombineerde 60/55w voor mijn BX), waarbij je dan de lipjes naar binnen toe moet buigen. Bij een BX kun je zo’n lamp er dan gewoon vanuit de motorruimte in steken. Bij de XM kan dat niet, en het is niet de bedoeling dat je bij ieder kapot lampje de hele boel weer moet openmaken. Daarom moet de kap met de strip eromheen er van voren op komen, waarbij de lipjes juist naar buiten moeten worden gebogen, maar daarvoor is het gat dan weer te groot! Zoals je op de andere foto kunt zien, is een complete H4-lamp monteren onmogelijk, want daarvoor is het gat te klein.

Afbeelding Bijlagen
Geel_kapje_H4_1.jpgGeel_kapje_H4_2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook