43 van de 48
« Eerste  < Vorige 41 42 43 44 45 Volgende >  Laatste »
   
Prestigeproject | elektrische perikelen
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 juli 2016 10:54 PM
  [ # 631 ]
AZ schreef:

waarom valt de spanning op draad (BL-J) weg?

Omdat die dan via het contact van relais 772 aan massa wordt gelegd.
En daarmee staat er 12 V op ventilator 635, dus hoge snelheid.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 19 juli 2016 10:55 PM
  [ # 632 ]

Aha, zijn dat stekkers… Die zal ik de volgende keer is opzoeken. Enig idee waar ze zich fysiek bevinden?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 juli 2016 10:56 PM
  [ # 633 ]

Vlakbij de relais, even de kabelboom terug volgen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 20 juli 2016 09:58 PM
  [ # 634 ]

Het was de driepolige stekker inderdaad. Smile Deze had ik net als de overige stekkers al meerdere malen los en vast gemaakt, maar 1 metalen stekkertje zat niet ver genoeg in het kunststof huis.. Thanks!

Ik zag wel wat water op de oliekoeler liggen hmmm Hopelijk alleen de slangaansluiting…

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 22 juli 2016 09:57 PM
  [ # 635 ]

Nu de koelventilatoren goed werken, toch nog een vraagje… Met koel weer is de motortemp. op de snelweg 87 graden. Bij een dag zoals vandaag 99 graden. De eerste trap slaat aan bij 95 graden. De tweede trap rond de honderd graden. Lijken me vrij hoge waarden. Koelsysteem is een jaar geleden ververst en ontlucht. Of de opnemer voor de temp op het dash liegt, of het thermocontact in de radiateur. Kan er nog iets anders aan de hand zijn? Radiateur thermocontact testen in een pannetje water?

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 23 juli 2016 10:30 PM
  [ # 636 ]

Er is op dit forum al het een en ander geschreven over de juiste accu voor de Cx. Nu had ik een moderne accu er in. Deze heeft het een half jaar volgehouden. Daarna een nieuwe varta blue dynamic. Deze is echter na een jaar gebruikt te hebben ook kapot. Ik dacht dat dit een goede accu was. (Zo te zien geen lood-calcium?) In de eend deed destijds elke accu het prima. Welke accu raden jullie aan?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3533
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 juli 2016 11:51 PM
  [ # 637 ]

Ik zou voordat je een nieuwe accu plaats je laadcircuit is goed doormeten: Ik denk dat je laadspanning wel eens te hoog kan zijn, daar kunnen zowel oude als nieuwe accu’s niet tegen. Accu’s gaan niet zomaar binnen korte termijn kapot.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Gepost: 24 juli 2016 01:06 PM
  [ # 638 ]

Hoi AZ.

Als je Fan’s nu goed werken is de temperatuur toch wel erg hoog.
Ik had hetzelfde probleem nadat ik de koppakking heb laten maken van mijn Turbo 2.
Bij mij was de pakking gedicht met een of ander goedje als je onderweg de pakking kapot rijdt.
Dus ik reed al een behoorlijke poos met een verstopte radiateur dat kwam er na de reparatie nog
uit van de koppakking. Pakking was gemaakt temperatuur was stabiel maar ook te hoog. De radiateur zat verstopt met allemaal witte troep en bleef aan een kant ook koud. Deze heb ik laten vervangen en nu bij van de week 36 graden tikt ze max 88 soms 89 graden aan en dan koelt ze terug naar 83 a 84. Bij lange stukken ook op de autobaan is ze stabiel op 86 a 87 graden. Dit zijn volgens mij de normale waardes voor een CX. Zou in elk geval eens kijken misschien ontluchten of ergens iets verstopt. Bij mij is na de koppakking vervangen ook het hele systeem gespoeld. Na genoeg zat in de kachelradiateur nauwelijks iets.
Alles is doorgespoeld en afgevuld met nieuwe koelvloeitstof daarna dus overal vanaf. Zou er bij jou zeker wel naar kijken het zonde als zo’n prachtige bolide kapot loopt.Lucht of als het systeem niet dicht is heb ik ervaren trouwens aan een schommelende temperatuur meter. Voor de reparatie ging die van 82 naar 88 of van 84 naar 92 nu loopt ze stabiel op en af.

Groet Patrick

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 30 juli 2016 06:26 PM
  [ # 639 ]

@La Léo: Nippels bij de wielen gaven geen verbetering. Na de HRC ontlucht te hebben lijkt de rem het nu wel goed te doen.

@Citroensmgz: Net op de accupolen gemeten; precies 13V, zowel stationair als volgas…

@Patrick Kessels: Alleen bij rustige snelwegkilometers met koel weer blijft de temperatuur 87 graden. De eerste trap van de ventilatoren schakelt in bij 94 graden (dashboard). De tweede bij ongeveer 100 graden. Zijn dit de waarden waarbij de ventilatoren in dienen te schakelen? Anders lijkt me het thermocontact verdacht. Ik heb destijds het koelsysteem ontlucht. Zal ik nog eens opnieuw doen.

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Gepost: 30 juli 2016 06:35 PM
  [ # 640 ]

Hoi AZ.

Ik zou zeggen te hoog. Zeker als de 2e trap bij bijna 100 graden inschakelt.
Mijn CX turbo 2 heeft Vems en bij mij is er geen eerste trap meer. Ze schakelen beide
gelijktijdig in en op volle snelheid. Dat gebeurd bij mij rond de 88 a 89 graden heel soms 90 en 91
als ik ze flink op de staart heb getrapt maar de rest altijd 87 88 dan koelt ze mooi terug naar 83 a 84
En inderdaad op de lange baan 86 a 87 maar niet hoger. Zou dus toch het koelsysteem goed na lopen
of laten kijken. Zou zonde zijn als zo’n prachtige bolide kapot zou draaien.
Het weer trouwens doet hier niks aan af. Bij mij was het laatst 36 graden buiten en nog blijft ze mooi koel.
Heb bij de mijne de koppakking pas laten doen en nieuwe radiateur de garage vertrouwde het niet. Na de koppakking reparatie
haalde mijn turbo ook nog steeds 94 graden volgend de garage te hoog. Radiateur zat verstopt 1 kant bleef koud. Nieuwe geplaatst
nu dus deze temperaturen. Fan’s draaien 10 a 15 sec uit klaar en mooie waardes.
Wil beamen dat ik hiermee gelijk heb hoor iedere CX en berijder is anders dus ook meningen hierover. Maar nogmaals zou het goed nalopen
Prestiges zijn vindt ik mooi en zeldzaam.

Groeten Patrick

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 31 juli 2016 09:17 AM
  [ # 641 ]
AZ schreef:

@Citroensmgz: Net op de accupolen gemeten; precies 13V, zowel stationair als volgas…

Dat zal de oorzaak van falende accus’s niet zijn, maar het is NIET goed. De laadspanning behoort 13,5 volt te zijn. Die laatste halve volt zorgt er nou juist voor dat de accu tot de volle capaciteit wordt geladen.
Voorbeeld:
Als je met een diodebrug een tweede accu wil laden (veel toegepast in boten) verlies je 0,7 volt. De maximale capaciteit van de accu’s is dan slechts 80%.
Dat komt door de zeer vlakke curve die de relatie van laadspanning en capaciteit heeft.
Bij zo’n diodebrug compenseert men dan ook voor die 0,7 volt.
Dus op zoek naar de oorzaak voor die halve volt. Er zal wel meer aan de hand zijn. Bijvoorbeeld één kapotte diode in de dynamo. Dan werken maar twee van de drie veldspoelen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 31 juli 2016 10:19 AM
  [ # 642 ]

Een cx hoort te worden geladen met een laadstroom van minimaal 14 volt. Ideaal wordt er geladen met 14,4 volt zoals in de boeken staat en gebruikelijk is bij moderne auto’s. 13 volt of 13,5 volt is echt te weinig, deze waardes stammen nog uit de tijd van de DS. Mocht je een nieuwe accu kopen zorg er dan voor dat je een calcium-lood accu koopt, geschikt voor een oudere auto, en geen calcium-calcium accu geleverd krijgt. De genoemde Bleu Dynamic van Varta is een geschikte accu en zou het gewoon prima moeten doen trouwens mits juist geladen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 17 augustus 2016 10:04 PM
  [ # 643 ]

@Patrick Kessels

Ik was je topic ook al tegen gekomen. Ik vond daar dat de temperaturen als volgt zijn voorgeschreven;

Eerste fase aan:88° eerste fase uit 83°
Tweede fase aan:92° tweede fase uit 87°

Komen de temperaturen van het thermocontact en dashboardsensor in de praktijk overeen? Kan me zo voorstellen dat er een correctiemethode toegepast wordt omdat ze zich op verschillende locaties bevinden. Aangezien de snelwegtemp 87° graden behoort te zijn en deze waarde ook op het dashboard weergegeven wordt, ga ik er maar vanuit dat de meter correct is. In dat geval slaat de 1e fase gewoon te laat aan(94°). Binnenkort het thermocontact maar eens testen en voelen of de gehele radiateur warm wordt. Het koelwater is mooi groen/blauw.

Zaterdag in de rij voor het icccr terrein steeds op 100° hmmm  Neem aan dat elke cx dan z’n ventilatoren heeft draaien. Op de snelweg er naartoe dus zo’n 87°

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 augustus 2016 10:24 PM
  [ # 644 ]

De inschakeling van de ventilatoren geschiedt door het thermocontact in de radiateur.
De uitlezing op het display is op basis van de sensor in de kop, althans bij een diesel, en dat zal bij een benzine niet anders zijn.
Ook de waarschuwing “te hoge temperatuur” is gekoppeld aan deze laatste sensor.
Door de verschillende locaties zit er ook verschil in gemeten temperatuur.
De temperatuur bij uittrede van de kop is altijd de hoogste.

Nu zijn er radiateurs waarbij het thermocontact redelijk dicht bij de intrede zit, maar ook varianten waarbij het contact lager zit, dus dichter bij de uittrede.
In het laatste geval is het verschil in temperatuur groter, d.w.z. op het display zie je hogere temperaturen, waarop de ventilatoren in- en uitschakelen dan in het eerste geval.
Kijk even wat bij jou het geval is.

Nu vind ik 100 graden in een file hoog, dat zou dus zeggen dat de ventilatoren constant schakelen tussen hoog en laag toerental.
Mijn ervaring in een file is anders, altijd schakelen tussen laag toerental en uit.
Ik heb de ventilatoren nog nooit op hoog toerental gehad, anders dan bij het testen van de werking van de schakeling.

Krijg toch het idee dat bij jou het lage toerental niet wordt ingeschakeld en alleen het hoge.
In dat geval draait ook maar 1 van beide ventilatoren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 17 augustus 2016 10:42 PM
  [ # 645 ]

Ja de ventilatoren werken nu wel degelijk. De lage snelheid wordt ingeschakeld bij +/- 87° En de hoge snelheid gaat ook echt aan bij +/- 100° In beide gevallen draaien beide ventilatoren. Dit alles volgens het dashboardklokje. Geen idee eigenlijk wanneer dit euvel zich voor is gaan doen…

Profiel  
 
 
43 van de 48
« Eerste  < Vorige 41 42 43 44 45 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook