21 van de 28
« Eerste  < Vorige 19 20 21 22 23 Volgende >  Laatste »
   
3.0 V6 24v type 1:  inhouden, horten en stoten
Gepost: 20 februari 2013 10:17 PM
  [ # 301 ]

Luchtvochtigheid doet de “sensor-banen” aantasten ook wanneer ze op de plank liggen.
Ik denk dat een sensor revisie een betere oplossing is.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 21 februari 2013 02:30 AM
  [ # 302 ]

Oké, bedankt voor de tip.

Profiel  
 
ivo1969
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 20-06-2006

Gepost: 06 maart 2013 12:31 AM
  [ # 303 ]

Ik zelf heb ook vroeger last gehad van inhoudende horten en stotende motor, het kon ineens optreden of tijdje niet voordoen.

Om lang verhaal kort te houden, bij mij kwam het door het volgende: onder de motorkap zitten van die relais.
En ik heb die relais laten vervangen en geloof het of niet het probleem is nooit meer voorgekomen.

Ik ben zelf achter die oplossing gekomen, omdat een keer mijn koplampen niks deden, ANWB erbij en die wist van die relais gelukkig ding schoon gemaakt en hup verlichting deed het weer.

En van die relais stuurt ook de brandstofpomp aan en tja als die rare dingen gaat doen krijgt je motor gewoon niet genoeg brandstof met genoemde klachten van dien.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 09 maart 2013 02:24 PM
  [ # 304 ]

Bedankt, maar die relais(voetjes) zijn al gecontroleerd, schoongemaakt of vervangen. Overigens heb ik op maandag 18 maart een afspraak met de tuner.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9857
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 maart 2013 03:41 PM
  [ # 305 ]

Ik neem toch wel heel diep mijn hoed af voor je doorzettingsvermogen!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 10 maart 2013 12:10 PM
  [ # 306 ]

Dank je, maar het compliment is niet terecht: in feite heb ik het opgegeven zelf de oorzaak op te sporen en te verhelpen en het enige wat ik nu ga doen is er een zakje geld tegenaan smijten om een ander het probleem te laten oplossen.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 25 maart 2013 05:08 PM
  [ # 307 ]

Sinds afgelopen vrijdag beschik ik weer over de XM, mét nieuwe motordraadboom en computer. Op de foto (een flink deel van) de weggesnoeide oude draden. Omdat er met de auto, toen ik hem wegbracht, nog nauwelijks te rijden viel door voortdurend inhouden en hij nu wél goed loopt, vermoed ik dat de oorzaak van de storing verdwenen is. Wat het precies geweest is, zullen we dus nooit weten.

Het heeft er alle schijn van dat de motor na het inregelen nog wat meer power heeft; in ieder geval werken nu ook de elektrokleppen weer die de vacuümkleppen op het luchthuis regelen, die op hun beurt weer de kleppen in het huis openen of sluiten. Dit is bij het rijden goed te merken: veel koppel bij lagere toerentallen, veel vermogen bij toerentallen vanaf 4000 (eerste dubbele klep wordt bediend) en 5000 (grote klep in de scheidingswand komt erbij). De overgang van comfortabele naar stugge vering bij hogere toerentallen werkt nu ook weer. Het mooie is dat ik desgewenst alsnog kan beslissen of ik de vering eerder of later stug wil hebben; hetzelfde geldt voor het openen van de luchthuiskleppen. Hulde dus aan de autotuner, die uitstekend werk heeft verricht aan een toch niet makkelijke motor!

(Een dag later: enig bijregelen van de computer is nog wel nodig: de koude start ’s ochtends bijvoorbeeld gaat erg moeizaam. Lastig is dat je de auto maar één keer echt koud kunt starten en hem daarna weer een aantal uren moet laten staan om dezelfde omstandigheden te creëren. Ook de vering leidt op dit moment nog af en toe een eigen leven, terwijl de motor bijv. bij een snelheid van 35 km/u in twee soms een beetje stoterig is. Dit alles is echter een kwestie van beter inregelen en dat kan wat tijd kosten.)

Wat ik zelf nog in orde moet maken is de zwabberende toerenteller. Dat is geen luxe, want tijdens een sportieve proefrit heeft de toerenbegrenzer al een of twee keer moeten ingrijpen. Die begrenzing zou ik kunnen (laten) verleggen of zelfs opheffen, maar dat lijkt me niet verstandig.

Afbeelding Bijlagen
P1010091.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
bastelaar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-2012

Gepost: 05 april 2013 12:01 AM
  [ # 308 ]

Goed om te lezen dat je goed resultaat hebt met de nieuwe kabelboom en computer, ik ben onterecht sceptisch geweest daarover!

En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 06 april 2013 02:13 PM
  [ # 309 ]

Bedankt Bas. Het belangrijkste is natuurlijk dat het inhouden weg is, maar 100% tevreden ben ik nog niet: de koude start is nog steeds matig en af en toe, bij lagere toerentallen, is de motor een beetje stoterig. Er zal dus nog wel enige finetuning moeten plaatsvinden (waarschijnlijk op bepaalde momenten iets meer benzine inspuiten).
De slechte vering kwam hoogstwaarschijnlijk door twee slechte bollen; inmiddels veert de auto zoals het hoort.

Kees

Profiel  
 
bastelaar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-2012

Gepost: 15 september 2013 10:56 PM
  [ # 310 ]

Hoe is ‘t intussen, is de finetuning gelukt? Loopt de motor intussen zoals je wilt?

En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 16 september 2013 02:36 PM
  [ # 311 ]

Hallo Bas,

Alhoewel er niet meer aan de auto gewerkt is, ben ik toch tevreden: de koude start is nu goed en de motor loopt prima -even in aanmerking genomen dat een V6 serie 1 altijd wat rauw zal blijven. Ook rijd ik er nu iets verstandiger mee. Om te testen trapte ik in het begin het gaspedaal heel snel tot op de bodem in, met een geweldige schok als gevolg, omdat de inspuiting het dan even niet aankon. Nu geef ik ietsje geleidelijker volgas en dan reageert hij goed. Misschien dat ik de tuner er toch nog een keer naar laat kijken, maar hij woont niet in de buurt en werkt maar af en toe voor de garage in Beneden-Leeuwen waar ik klant ben. Spijt van mijn nieuwe draadboom en computer heb ik in ieder geval niet.

Groeten Kees

Profiel  
 
bastelaar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-2012

Gepost: 16 september 2013 02:44 PM
  [ # 312 ]

Nou goed om te horen, bedankt voor de feedback!

En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 13 september 2017 10:08 PM
  [ # 313 ]

Na vier jaar moet ik dit topic helaas heropenen. De afgelopen maanden had ik al eerder wat last van inhouden en een beetje bokken, maar na het opfrissen van wat relaisstekkertjes leek het probleem weg. Vandaag ging de motor steeds slechter lopen, sloeg voortdurend af en wilde op den duur ook niet meer starten.

Aangezien dit tijdens een rit in de omgeving gebeurde en ik door aanhoudende startpogingen de accu zowat had leeg getrokken, heb ik voor de derde keer in 27 jaar een beroep op de ANWB moeten doen. Dit is dan ook het enige lichtpuntje: dat ik eindelijk eens iets terugzie van die pakweg 3000 euro (?) die ik onze gele vrienden in de loop der jaren heb doen toekomen. Na een tijdje opladen had de accu voldoende kracht om de auto toch weer te laten starten en zo ben ik, met de Wegenwacht achter me aan, al bokkend naar huis gesukkeld.

De oorzaak? God mag het weten. Het inhouden leek me, in tegenstelling tot vier jaar geleden, eerder met brandstof te maken te hebben dan met elektriek, maar zeker weten doe ik het niet. Ik houd u op de hoogte, maar als u de komende dagen een bericht leest dat een of andere idioot een zware steen op zijn gaspedaal heeft gelegd en toen zijn XM -zonder bestuurder, hoor- over de rand van een openstaande brug heeft gejaagd, weet u de achtergrond.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 13 september 2017 10:15 PM
  [ # 314 ]

Voordat je dat doet zou ik eerst het brandstoffilter vervangen. Kost niet veel en zit op een gruwelijk onmogelijke plek; uiteraard.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 13 september 2017 10:32 PM
  [ # 315 ]

Het kan natuurlijk iets heel eenvoudigs zijn als een gaskleptpotentiometertje. Even uitlezen en wat testjes, dan moet er vast een oplossing zijn.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
21 van de 28
« Eerste  < Vorige 19 20 21 22 23 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook