20 van de 28
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende >  Laatste »
   
3.0 V6 24v type 1:  inhouden, horten en stoten
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 17 februari 2013 07:25 PM
  [ # 286 ]

Hoi Kees ,
Ik heb die info uit de Vraagbaak , alleen daar staat de V6 niet in.
Ging ervan uit dat het hetzelfde zou zijn als die TCT van mij, maar dat verschilt blijkbaar enorm.
Wellicht 1 van de andere forumleden die daar info over heeft ?
Je ingangsspanning is dus wel goed zo te zien.
Wat je kan doen is (met losse stekker) de weerstand van de meter meten , als die lineair oploopt kun je er van uit gaan dat die meter wel OK is .
Op de 55 pins stekker kun je de meter ook doormeten lijkt mij , alleen dan wel met contact aan en de stekker in de meter.
Dat je daar nu niets meet is vreemd.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 februari 2013 09:31 PM
  [ # 287 ]

Die gasklep kan je doormeten met een ohm meter of universeelmeter (waar een ohmmeter functie inzit)

Eerst meet je over pen 33-34 de totale weerstand. Daarna meet je dan een gedeelte hiervan over pen 34-11
de rest meet je dan over 33-11.

Dus .......je meet bijv. !!! een totale weerstand van 7 ohm over (33-34). dan zou je 4 ohm over 34-11 kunnen meten en moet je 3 ohm meten over 33-11. Het beste is even te meten door de 55 polige stekker van de ecu te halen en dan dus meten over aansluiting 11,33,34. je pakt dan gelijk de bekabeling mee !!
Die spanning lineair kan je meten door een snoertje (van zeg 5 centimeter) in ieder de stekkertje te steken en dan de (hoofd)stekker weer terug te klikken op z’n plaats. je hebt nu een drietel snoertje uit de stekker steken waar je aan kan meten (11,33,34).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 februari 2013 10:39 PM
  [ # 288 ]

Bedankt voor de tips, Dirk en citroen23.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 februari 2013 02:14 PM
  [ # 289 ]

Toch weer verder van huis

Het niet kunnen meten lag waarschijnlijk aan mijn onoordeelkundige gebruik van de multimeter. Vanmorgen lukte het wel. Hieronder vermeld ik eerst de meetresultaten van de gaskleppotentiometer die nu op de auto zit (de in oktober 2011 gedemonteerde en vorige week weer gemonteerde dus). Deze meting is via de ECU-stekker gedaan en is dus inclusief bedrading:

pinnen 34-11: 1,75 ohm
pinnen 33-34: 4,20 ohm
pinnen 33-11: 5,95 ohm

Klopt dus precies. Als ik met de verbinding 34-11 aan de gashendel op het luchthuis draai, loopt de weerstand op van 1,75 naar ongeveer 5,20. Echter, draai ik verder tot het uiterste, dan doet hij een beetje raar en loopt terug naar 2,80. Met de storing heeft dit wellicht niets te maken: bij 5,20 rijd je al praktisch plankgas, terwijl alle eerdere proeven zijn gedaan bij toerentallen rond de 3000.

Vervolgens de vorige week gedemonteerde, dus losse gasklepschakelaar doorgemeten. Uiteraard direct op de stekker ervan, dus zonder de bedrading naar de ECU:

eerste combinatie: 1,57 ohm
tweede combinatie: 4,22 ohm
derde combinatie: 5,82 ohm

Klopt dus bijna. Als ik met de voelers op de eerste combinatie aan het armpje draai, loopt de weerstand netjes op van 1,57 naar 5,86 ohm.

Wat heeft dit nu te betekenen? In bericht 279 schreef ik dat het loshalen van de gasklepstekker tijdens een storing ervoor zorgde dat het ‘halen’ ophield en dat het toerental opliep naar ongeveer 3000 (omdat ik iets zwaars op het gaspedaal had gelegd). Ik trok daaruit, waarschijnlijk ten onrechte, de conclusie dat ik de boosdoener had gevonden, maar wat er vermoedelijk gebeurde, was dat de motor in noodloop ging.

Terug bij af lijkt het daarom, maar feit en enig lichtpuntje blijft wel dat ik er ook vandaag niet in slaagde met de gasklepmeter die er nu op zit, een storing op te wekken, terwijl je er vóór het verwisselen vorige week op kon wachten. Wie het weet, mag het zeggen.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 februari 2013 06:07 PM
  [ # 290 ]

Ook het lichtpuntje waar ik het in mijn vorige bericht over had, is nu weg. Vanmiddag even rondgereden op lokale wegen, en nog voordat de motor warm was, bokte hij een of twee keer verschrikkelijk, dit keer bij laag toerental en in een lage versnelling.

Ik hoop dat iemand nog met een zinnige suggestie komt. (S.v.p. dan wel de hele draad lezen, want het is niet fijn om antwoord te moeten geven op vragen of reacties die al veel eerder behandeld zijn.) Mocht niemand mij kunnen helpen, dan neem ik waarschijnlijk contact op met de tuner.

Een half uurtje geleden heb ik bij mijn garagist met wie de tuner samenwerkt nog even geverifieerd: met een nieuwe draadboom en computer is óf de storing meteen weg, in welk geval een van beide dus de boosdoener was, óf de storing is niet weg, maar dan kan het programma gegarandeerd opsporen waar het probleem precies zit, waarna adequaat gerepareerd of vervangen kan worden. Wat ik nu aan het doen ben, is volgens mijn garagist “onderzoek doen met een blinddoek voor en twee bokshandschoenen aan”.

Profiel  
 
Gepost: 18 februari 2013 06:34 PM
  [ # 291 ]

Ik weet niet of dit al eens is opgemerkt maar het motor management is zelf lerend.
Een fout met de gas potentiometer zal je meoten vervolgen met een reset van het systeem.
Als ik het me goed herinner kun je dat doen door de spanning van de accu een tijdje los te laten.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 februari 2013 06:42 PM
  [ # 292 ]

Bedankt voor de tip, maar de computer (dit is de derde) is al heel vaak op die manier gereset.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 februari 2013 07:38 PM
  [ # 293 ]

Mmmm, ik wil niet zeuren maar die garagist werkt zelf ook volgens het principe “boksen met een blinddoek voor”: als hij zegt we vervangen de kabelboom en de ecu en dan zien we wel verder dan is het ook maar gissen.
als je na het vervangen van die kabelboom en ecu nog steeds geen verbetering hebt betaal jij de rekening !!!

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 februari 2013 08:09 PM
  [ # 294 ]

Ik heb een prijsafspraak en mij is GEGARANDEERD dat de oorzaak van de storing na vervanging van de motordraadboom en computer op z’n minst met zekerheid kan worden opgespoord, en misschien al meteen weg is, afhankelijk van waar hij zit. Gezien mijn relatie met de garage heb ik geen enkele reden om daaraan te twijfelen.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 18 februari 2013 09:01 PM
  [ # 295 ]

Tja , ik ben meer van meten is weten.
Die V6 van jou kun je prima uitlezen met het kastie van Malle Pietje , daar zie je ook de foutcode van de gasklepsensor op als dat het zou zijn .
Heb je al zo`n ding ? Erg makkelijk en spaart veel garagekosten.
Ook zelf te maken .
Maar misschien is die vraag al langsgekomen , maar heb geen zin om je hele draadje door te nemen cheese ,solly Mr. Green .

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 februari 2013 11:25 PM
  [ # 296 ]

Bedankt Dirk, ik snap dat je geen zin hebt om de hele draad nog eens door te nemen. Ik vermoed echter dat het kastje van Malle Pietje niet méér kan dan de oude Lexia waaraan de motor nu een aantal keren heeft gehangen.

Het grote voordeel van de (eventuele) nieuwe computer schijnt te zijn dat je er heel véél waarden op kunt aflezen en ze desgewenst zelf kunt bijstellen.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 18 februari 2013 11:31 PM
  [ # 297 ]

Da`s waar , maar dat kost je eenmalig alleen maar de aanschaf , terwijl je bij de garagist steeds moet betalen vermoed ik voor het doormeten.
Zonde van je portemonnee man Wink

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 19 februari 2013 12:59 AM
  [ # 298 ]

Ter aanvulling: op het moment dat Dirk dit schreef, was ik bericht 296 aan het bijwerken. Zijn opmerking slaat op het aanschaffen van een Malle Pietje-kastje, niet op het laten monteren van een nieuwe computer.
(Correct me if I’m wrong.)

Profiel  
 
bastelaar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-2012

Gepost: 19 februari 2013 09:30 PM
  [ # 299 ]

De enige manier om die gaskleppotentiometer te testen is om met een oscilloscoop terwijl de storing optreedt, te kijken wat het signaal doet. Die potmeters doen het normaal wel, maar pas als ze warm worden, terwijl ze al eventjes in dezelfde stand staan, begint er ruis te ontstaan doordat de loper net ietsjes trilt in de ingesleten loopbaan van de potmeter. Dat meet je dus niet met een universeelmeter.

Als je met een universeelmeter zou kunnen meten dat ie stuk was, stond er allang een fout in de computer en liep ie in noodloop…

Dus, bij gebrek aan een oscilloscoop: ofwel een nieuwe aanschaffen (geen gebruikte) ofwel een gebruikte van iemand lenen van een auto die deze storing zeker weten niet heeft…

En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 20 februari 2013 07:05 PM
  [ # 300 ]

Bedankt Bas, maar ik denk dat ik om verschillende redenen de handdoek in de ring ga gooien, dat wil zeggen een nieuwe draadboom en computer ga laten monteren.

1. Omdat ik pakweg een week geleden vrijwel zeker meende te weten dat de gaskleppotentiometer de boosdoener was, heb ik hem nieuw besteld bij een Duitse internetshop waarmee ik geen slechte ervaringen heb. Ik kreeg het volgende antwoord, dat trouwens ook geldt voor de nokkenaspositiesensor die ik eerder had besteld: “Nach Rücksprache mit all unseren Lieferanten müssen wir Ihnen leider mitteilen, dass der von Ihnen bestellte Artikel zur Zeit europaweit nicht mehr verfügbar ist.”

2. De in oktober 2011 gemonteerde en vorige week weer gedemonteerde meter had weliswaar het opschrift “89-...”, waarmee waarschijnlijk op 1989 wordt geduid, maar hij was wel nieuw, dat wil zeggen ongebruikt, wat ik met eigen ogen heb geconstateerd. Ik heb die meter met veel moeite in België weten te vinden, want bij de gewone Citroëndealer is hij al lang niet meer te krijgen. Hij heeft dus 22 jaar op de plank gelegen, maar daar gaan dat soort onderdelen onder normale omstandigheden niet van achteruit.

3. Als het dus naar alle waarschijnlijkheid niet de gasklepschakelaar is die het inhouden veroorzaakt, ben ik weer terug bij af. (Niet helemaal natuurlijk, want ik weet nu dat het aan allerlei (vernieuwde) onderdelen niet kan liggen, terwijl ik bovendien in de afgelopen tijd heel veel heb geleerd.)

4. Met een nieuwe motordraadboom en computer kan de oorzaak van het inhouden in ieder geval snel opgespoord worden, als het probleem niet al meteen weg is. Ook biedt zo’n “mega-squirt” allerlei mogelijkheden die mijn aftandse computer niet heeft.

Kortom, tenzij er nog een of ander geschenk uit de hemel komt vallen, ga ik de tuner bellen om een afspraak te maken.

Kees

Profiel  
 
 
20 van de 28
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook