18 van de 28
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
   
3.0 V6 24v type 1:  inhouden, horten en stoten
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7277
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 02 februari 2013 02:35 PM
  [ # 256 ]

mega-squirt invoeren in google en je weet het Wink

Een computer die op basis van motorinformatie (toerental, krukaspositie, spruitstuk onderdruk, temperaturen, gasklepstand en lambdawaarde) in staat is een injector voor een bepaalde tijd open te laten gaan om brandstof in te spuiten en de bougie op het juiste moment laat vonken. Net als ieder ander modern systeem in een voertuig.

Met 1 groot verschil: Met behulp van een laptop configureer je de software van de Megasquirt zo dat die in staat is de juiste tijdstippen voor ontsteking en hoeveelheid brandstof te berekenen, waarden die specifiek voor uw motor gelden. Zo is de brandstofhoeveelheid per toerental, belasting en omstandigheid zelf in te regelen in de kenvelden.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 02 februari 2013 03:53 PM
  [ # 257 ]

Bedankt, dat is leerzaam. Zoiets zal het inderdaad zijn, want ik heb begrepen dat je de motor ermee kunt tunen.

Profiel  
 
bastelaar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-2012

Gepost: 03 februari 2013 12:13 PM
  [ # 258 ]

Voordat je echt alles vervangt, lees eerst nog eens de foutcodes uit, het zou me niet verbazen als 1 van de temperatuursensoren die op dezelfde massa zitten als de map sensor (waar je aan gewerkt hebt) geen of verkeerd signaal doorgeeft waardoor het motormanagement denkt dat de motor ijskoud is en veel te rijk gaat inspuiten…

Heb je niet per ongeluk een van de draadjes doorgeknipt/gesleten? Weet je zeker dat die sensoren nog steeds massa krijgen?

En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7277
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 februari 2013 01:27 PM
  [ # 259 ]

@Bastelaar:  lees nou fff het 2e bericht in deze topcic:  Het probleem is dat het uitlezen niet lukt….

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bastelaar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-2012

Gepost: 03 februari 2013 01:32 PM
  [ # 260 ]

@citroen23: ik heb het hele topic gelezen, zie post #160 Smile

En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7277
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 februari 2013 01:53 PM
  [ # 261 ]

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 03 februari 2013 02:21 PM
  [ # 262 ]

Bas en citroen23: aanvankelijk kon de ECU inderdaad niet uitgelezen worden, maar dat kan inmiddels wel.

Bij het verplaatsen van de MAP-sensor (die trouwens begin deze week alsnog door een nieuwe is vervangen) heb ik de drie draadjes één voor één gevolgd, vlakbij de stekkers gemerkt, toen pas afgeknipt en nieuwe draden ertussen gesoldeerd. Vergissing is mijns inziens uitgesloten. Aan andere draden of aan de ECU-stekker zelf heb ik niet gezeten en ik zie ook geen zwaarbeschadigde draden. Wel is het zo dat de draadboom er in het algemeen niet al te fris uitziet (erg stugge draden, gele draden die door de hitte hier en daar bruin zijn geworden, draden waarvan het plastic in een bocht is gebarsten, enz.)

Zoals gezegd heb ik deze week de knoop doorgehakt om een custom-made motormanagementsysteem te laten aanbrengen (inderdaad met een mega-squirt of vergelijkbare computer, citroen23), een systeem dat niet alleen mijn voortdurende problemen zal doen verdwijnen, maar dat ook een schat aan naar believen te wijzigen data zal opleveren. Het kost een paar centen, maar dan heb ik wel een auto met een optimaal lopende motor. Overigens verdwijnt niet de complete oude bedrading, want de draden van de boordcomputer in het interieur bijvoorbeeld blijven voorlopig gewoon zitten.

Evengoed bedankt voor het meedenken en ik laat van mij horen.

Kees

Profiel  
 
bastelaar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-2012

Gepost: 03 februari 2013 03:02 PM
  [ # 263 ]

Ik dram nog even door (sorry):

Als je de bruine massadraad naar de map sensor vlak bij de computerconnector hebt doorgeknipt, dan heb je daarmee ook de massa van de temperatuursensoren doorgeknipt (die op dezelfde draad zitten aangesloten - deze vertakkingen zitten in de kabelboom zelf, niet in de buurt van een stekker)...

Ik denk dat er nu dit aan de hand is bij jou:

Huidige situatie na je wijziging vwb bruine massa draad:

.           /---------nieuwe draad-------\
           
/                              \
computer ]
---|knip|----------------|knip|---- mapsensor
                       \
                        \
-------------------- watertemperatuursensor
                         \
                          \
------------------ luchttemperatuursensor 

na de knip zijn de watertemp en luchttemp sensor dus niet meer met de computer verbonden waardoor ie veels te rijk loopt.

Ik ben zelf overigens vrij sceptisch over het goed werkend krijgen van deze motor met een custom made systeem…
Er zitten nogal veel toeters en bellen op deze motor waar je rekening mee moet houden, zoals het compleet gescheiden inlaat/uitlaat systeem/kats/lambdasondes/injectie per cylinderbank en de toerentalafhankelijke inlaatluchtresonantielengte. Ik denk dat daar heel veel tijd in kan gaan zitten om dat allemaal goed werkend te krijgen en te kalibreren, als dit soort features uberhaupt al worden ondersteund door de universele computer die ervoor in de plaats komt… Anders zou het resultaat wel eens tegen kunnen vallen (dus dat je de prestaties van een gewone V6 ipv een V6-24 gaat krijgen). Het verschil tussen een V6-12 en een V6-24 zit ‘m niet alleen in de extra kleppen, maar vooral juist in die extra features (met name het extra koppel).
Ik zou je willen adviseren om hele goede prijs en leveringsafspraken te maken met degene die de ombouw doet. Sowieso, heeft deze persoon ervaring met precies dit 90graden V6-24 blok, en heeft hij referenties zodat je die mensen eens kunt vragen hoe tevreden ze zijn met de ombouw van hun V6-24?

(ik heb vroeger software en calibratietools ontwikkeld bij Delphi Automotive (vroeger GM) voor injectiesystemen dus ik weet wat erbij komt kijken om een blok goed te laten lopen (bij ons lag de nadruk dan wel op het binnen de euro normen laten lopen) - vandaar mijn sceptische opstelling).

En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 03 februari 2013 06:36 PM
  [ # 264 ]

Bas, je brengt me aan het twijfelen. Echter, op de tekening kun je zien wat ik gedaan heb. De massadraad van de MAP-sensor kwam samen met die van de watertemperatuursensor (zie linker foto bij bericht 240) en die van de gasklepsensor (dus niet die van de luchttemperatuursensor). Na de las gingen die als twee draden verder, waarvan er een naar de zwarte stekker (zie foto) ging en gaat. De andere ging, ZONDER VERDERE VERTAKKINGEN, rechtstreeks naar de ECU-stekker.

Vóór het knippen heb ik de draden doorgemeten en op de ECU-stekker was er maar één positie waarop mijn multimeter piepte als ik verbinding maakte met de bruine draad van de MAP-sensorstekker. Het lijkt mij dan dat de drie knippen alléén de massa van de MAP-sensor verbreken.

Het enige wat er fout gegaan kan zijn, bedenk ik me nu, is dat ik tóch niet de juiste bruine draad bij de ECU-stekker heb afgeknipt en dat de nieuwe draad van de MAP-sensor (die nu links beneden zit) dus verkeerd verbonden is. Dat valt echter met de multimeter makkelijk te checken (alleen niet meer vandaag, want de auto staat buiten in het donker). Als de meter op dezelfde positie nog steeds piept, heb ik de juiste verbinding gemaakt.

Wat betreft je andere bezwaren: als referentie acht ik Renard voldoende overtuigend. Over de prijs heb ik met de specialist een afspraak gemaakt, maar de afspraak zelf is nog niet definitief.

Afbeelding Bijlagen
P1010085.jpgP1010089.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 03 februari 2013 06:40 PM
  [ # 265 ]

Wow ik bewonder je doorzettingsvermogen!

Hopelijk is hierna alles opgelost!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 03 februari 2013 07:01 PM
  [ # 266 ]

Dank je, maar het kan ook zijn dat het tijd wordt voor een nieuw spreekwoord: wie niet slim is, moet doorzetten.

Profiel  
 
bastelaar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-2012

Gepost: 03 februari 2013 07:06 PM
  [ # 267 ]

Ok goed dat je die lassen zelf ook hebt gezien. Dan zou het inderdaad zo’n foutje als je hebt aangegeven kunnen zijn. Je tekening klopt iig met schema (rechts onderin het schema staan de bewuste sensoren en massa aansluiting aan pin 34).

Ik heb zelf mentaal de gaskleppositiesensor en de luchttemperatuursensor verwisseld idd (heb het nu ff nagekeken op het schema), de luchttemperatuur zit via de zwarte stekker op dezelfde massa.

Wat ik zou nameten is of de massa aansluitingen van watertemperatuursensor e.a. idd verbonden zijn met pin 34 van de computer, net als de massa van de map sensor.

Mocht je de hele computer en alles laten vervangen, dan ben ik benieuwd hoe het afloopt (niet in negatieve zin, maar vanuit (ex)beroepsmatige interesse). Hopelijk post je over het resultaat hier op het forum!

En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

Profiel  
 
bastelaar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-2012

Gepost: 03 februari 2013 07:14 PM
  [ # 268 ]

ow wat misschien ook nog een bron van verwarring is: het is de computer die de massa voor deze sensoren verzorgt, de massa komt dus niet van de accu. Alle genoemde sensoren moeten aan pin 34 van de computer hangen. Misschien dat je denkt dat de massa via de zwarte stekker binnenkomt, maar dat is niet zo. Kijk en vergelijk nog eens met het schema.

Maar misschien had je dit al gezien.

En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 03 februari 2013 08:05 PM
  [ # 269 ]

Bas, schema’s lezen blijft moeilijk voor een alfa, maar de massaverbindingen via de ECU zal ik controleren.

Tot nu toe heb ik het forum ook van mijn blunders op de hoogte gehouden en nieuwe ontwikkelingen zal ik dan ook melden.

Profiel  
 
bastelaar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-2012

Gepost: 03 februari 2013 08:31 PM
  [ # 270 ]

Nou alfa, ik heb het even voor je gehighlight:


(rechtermuisklik -> Open image in new window om op ware grootte te bekijken)

Nu zou het toch moeten lukken Smile
Enne, ik vind niet dat je hier aan het blunderen bent geweest hoor, voor een alfa weet je intussen verdacht veel van auto’s af! Smile

En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

Profiel  
 
 
18 van de 28
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook