19 van de 28
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »
   
3.0 V6 24v type 1:  inhouden, horten en stoten
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 03 februari 2013 10:50 PM
  [ # 271 ]

Dank, zo’n schema kan van pas komen.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 februari 2013 03:19 PM
  [ # 272 ]

Dom dom dom…

De onbetaalbare bastelaar heeft mij een hoop geld bespaard, in ieder geval voorlopig. Dank, Bas!

Vanmorgen heb ik namelijk gemeten of de massadraden van de gasklepsensor en de watertemperatuursensor contact hadden met pin 34 van de ECU-stekker, zoals zou moeten. Niet dus! Het stomme is natuurlijk dat ik in mijn eigen tekening (zie bericht 264) al de oplossing geef: na de knip (onmiddellijk links van de las) had ik daarvandaan een nieuwe draad moeten trekken naar de ECU-stekker. Nu zochten de beide sensoren hun massa via de draad die naar de zwarte stekker leidt, maar die is daar niet voor bedoeld.

Na het leggen van een nieuwe verbinding liep de motor netjes stationair. Stinken deed hij ook niet meer, dus het CO-gehalte zal normaal zijn. (Morgen laat ik voor de zekerheid nog een keer de viergastest doen.)

Onmiddellijk hierna heb ik de specialist gebeld met wie ik in prinipe voor volgende week een afspraak had. Hij had gelukkig nog geen kosten gemaakt en afzeggen was geen probleem.

Nu is het dus een kwestie van weer opbouwen en gaan testrijden om te zien of ook het inhouden weg is. Mocht dat niet het geval zijn, dan kies ik waarschijnlijk alsnog voor een nieuwe draadboom en computer. Voorlopig is het in ieder geval nog feest!

Profiel  
 
bastelaar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-2012

Gepost: 04 februari 2013 04:04 PM
  [ # 273 ]

Mooi, dan is dat ook opgelost Smile

Het zou me nu alleen niet verbazen als het originele euvel weer terug is nu de auto niet meer in noodloop draait dus niet te vroeg juichen… tenzij het verplaatsen van de map sensor inderdaad de oplossing is (ivm hitte probleem).

En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 05 februari 2013 07:00 PM
  [ # 274 ]

Het CO-gehalte bleek vandaag 0,00 te zijn en ik heb een mooie, rustige stationairloop. Als het inhouden nu ook nog wegblijft kan dit hoofdstuk eindelijk afgesloten worden…

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 11 februari 2013 12:44 PM
  [ # 275 ]

OPTIMISME BESTRAFT

Zaterdag de motordraadboom opnieuw omwikkeld, alles weer opgebouwd, motorkap gesloten en gereedschap opgeruimd, want nu zou het inhouden toch weg moeten zijn. Vervolgens vanmorgen gestart, beetje warm laten worden, iets zwaars op het gaspedaal gelegd zodat de motor 3000 toeren draaide en gewacht. En jawel hoor, het vertrouwde terugvallen naar stationair en proberen op te pakken is weer helemaal terug…

Alvorens de tuner te bellen om toch maar een nieuwe draadboom en computer te laten installeren: weet iemand wat de sensor op de bijgaande foto doet? Het is zowat het enige onderdeel van het hele motormanagementsysteem dat niet vervangen is. Voor twintig à dertig euro is hij nog nieuw te krijgen, dus dat zijn de kosten niet, maar dan moet ik eerst weten of dit onderdeel verantwoordelijk kan zijn voor het inhouden.

Kees

Afbeelding Bijlagen
P1010073.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
bastelaar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-2012

Gepost: 11 februari 2013 01:13 PM
  [ # 276 ]

Ja daar was ik al bang voor…

Volgens mij is dat de sensor die de positie van de nokkenas meet.

Zie ook deze pdfs over het motormanagement van de V6-24 (al eerder in deze thread gepost overigens), in de tweede pdf op blz. 16 plaatje linksonder (vrij lastig te zien overigens)

V6-24 motormanagement deel 1
V6-24 motormanagement deel 2

Die nokkenaspositiesensor is belangrijk voor het bepalen van welke cylinder wanneer van benzine en vonk moet worden voorzien, de hele timing van de computer is hierop gebaseerd (samen met de vliegwiel/krukas positie sensor). Er is wel kans dat die de problemen veroorzaakt.

Toen je de kabelboom verkeerd had aangesloten liep de motor op noodloop, voor zover ik kan opmaken uit de documentatie negeert de computer dan die sensor ook, dus dat zou dan weer uitleggen waarom ie toen geen problemen gaf.

En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 11 februari 2013 01:30 PM
  [ # 277 ]

Pingelsensoren nog goed? Aansluitingen vast?
Die geeft ook zo`n storing bij 3000 toeren, zie Brians draadje.
Meten is weten.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 11 februari 2013 01:32 PM
  [ # 278 ]

Bedankt Bas,

Het is inderdaad de ‘cilinder reference sensor’ van blz. 16 linksonder. Ik doe een laatste poging en bestel hem nieuw.

Dirk, de pingelsensoren zijn vervangen; één nieuw, één gebruikt.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 16 februari 2013 11:14 PM
  [ # 279 ]

OP WEG NAAR HET EINDE (?)

Vandaag, in afwachting van de bestelde nokkenaspositiesensor, eens goed het schema bekeken, nagedacht, mijn primitieve onderhoudslogboekje geraadpleegd en een aantal experimenten uitgevoerd, met verrassend resultaat!

Eerder schreef ik dat zowat alles was vervangen. Echter, voor o.a. de groene watertemperatuursensor is nooit een andere gekomen. Daarom het volgende gedaan: sensor gedemonteerd, maar wel aan de stekker laten zitten, opening in het koelvloeistofsysteem afgedopt en de motor met 3000 rpm laten draaien. Ik was nog van plan, bij eventueel uitblijven van de storing, de sensor kunstmatig te verwarmen, maar dat bleek niet nodig: na een paar minuten al viel de motor terug en begon het halen. Conclusie: deze sensor is niet de oorzaak.

Daarna, tijdens een storing, geëxperimenteerd met de drie stekkeraansluitingen die vlak voor de HD-pomp geclusterd zitten: die van de krukaspositiesensor, de nokkenaspositiesensor en de gaskleppotentiometer:

- loshalen van de stekker van de krukaspositiesensor leidde tot onmiddellijk afslaan.

- loshalen van de stekker van de nokkenaspositiesensor had geen effect: de motor bleef met storing en al draaien. (Daarom: eerst lezen, kijken en denken, dan experimenteren, dan pas nieuwe onderdelen bestellen.)

- loshalen van de stekker van de gaskleppotentiometer leidde ertoe dat het toerental onmiddellijk terugging naar de ‘ingestelde’ 3000 rpm. Dit een aantal keren herhaald, met hetzelfde resultaat. Toen het onderdeel vervangen door een identiek exemplaar, waarna het niet meer lukte het inhouden op te roepen. Oorzaak gevonden!

Echter: de sensor die er nu is ingezet, is het al in oktober 2011 vervangen exemplaar (zie mijn allereerste bericht in deze thread, 10 juli 2012). Dit was kort na de eerste keer inhouden. In de daarop volgende maanden heb ik niet héél vaak last gehad, maar helemaal weg was het euvel niet.

Als ik kijk op de achterkant van de beide sensoren, zie ik op de vandaag verwijderde ‘Bendix 89-179’ staan, plus nog een laag nummer, terwijl de oude, nu weer teruggeplaatste, 91-…. en iets van 124.000 heeft. (Sorry, hij zit al gemonteerd…) Mijn voorlopige conclusie: het probleem heeft al die tijd in deze ongeveer even oude gasklepschakelaars gezeten.

Omdat de ervaring mij inmiddels heeft geleerd niet te vroeg te juichen, heb ik een vraagteken achter de titel van dit bericht gezet. Ik laat nog van mijn horen.

Kees

Profiel  
 
bastelaar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-2012

Gepost: 17 februari 2013 12:34 AM
  [ # 280 ]

En zo zijn we in een cirkeltje weer terug aan het begin van dit topic Smile

Ik hoop dat dit uiteindelijk de oorzaak blijkt te zijn, het is nl. de meest voor de hand liggende.

En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 17 februari 2013 03:58 AM
  [ # 281 ]

Gasklepp.mtr.controleren:
Contact aan:Stekker los , spanning op stekker +/- 5 V.
Zo niet: bedrading checken naar aansl. 12 en 26 op de electr. regeleenheid.
Controle meter:Niet ingetrapt pedaal: spanning tussen middelste en rechter buitebste contact +/- 0,5 V.
Ingetrapt naar minimaal 4,5 V.
Spanning hoort lineair op te lopen.
Zo niet : check bedrading naar aansl.29 en 26 op de electr.regeleenheid.

Succes,Dirk

PS. Denk zelf eerder aan je bedrading en/of stekker , daar je met beide meters last had.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 februari 2013 08:30 AM
  [ # 282 ]

Bedankt Dirk, ik ga het checken. In ieder geval ben ik nu héél dicht bij de oplossing. Toch denk ik eerder aan de gasklepschakelaar zelf, omdat het mij gisteren, na het opnieuw monteren van de oude, niet meer lukte de storing op te roepen. Dat zou betekenen dat de in oktober 2011 vervangen meter (die waarschijnlijk twee jaar jonger is dan de gisteren gedemonteerde) iets minder brak is. Evengoed volg ik je raad op.

Profiel  
 
whermes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 07-09-2006

Gepost: 17 februari 2013 11:14 AM
  [ # 283 ]

Kees,

Misschien een domme gok van een non-monteur.. maar heb je geen last van rookontwikkeling als hij net ingehouden heeft en je daarna gas geeft?

Je hebt zo’n beetje alles vervangen wat op slechte verbranding zou duiden, maar wat als 1 (of meerdere) van je kleppen een beetje open blijft staan waardoor hij iets te veel brandstof krijgt als je de motor nauwelijks belast?

Nogmaals: gewoon een idee hoor, mijn 50 cent. Maar is een irritant probleem.

William: Berijder van Franse slag(schepen)
1992 3.0 V6 Exclusive
1996 2.0 16v Prestige (“Valerie”)

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 februari 2013 02:58 PM
  [ # 284 ]

Bedankt whermes, er heeft wel eens iemand achter me gereden om dat vast te stellen, maar ik heb geen last van rookontwikkeling. Het wegvallen en weer oppakken heeft naar alle waarschijnlijkheid te maken met correcties door de ECU, die tegenstrijdige signalen krijgt.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 februari 2013 04:48 PM
  [ # 285 ]

Dirk, de onderstaande opmerkingen zijn van een leek op elektriciteitsgebied, dus het kan zijn dat ik domme dingen opschrijf.

De enige waarde die ik heb kunnen vaststellen, bij aangezet contact, is een spanning van 4,87 volt op de aansluitstekker van de gaskleppositiesensor, wat dan goed zou zijn. (Eigenlijk klopt de benaming stekker niet, want wat we de stekker noemen is het vrouwtje en de draad van de gasklepschakelaar eindigt in een mannetje.) Echter, de draden van de stekker gaan naar pin 11 en 33 (en 34 voor de massa) op de grote 55-pinsstekker op de ECU (zie de door bastelaar geplaatste link in bericht 276). Doormeten geeft inderdaad een piepsignaal op die pinnen.

Echter, hoe en waar meet ik de gasklepmeter zelf door? Zolang de meter niet aan de stekker zit, staat er geen spanning op, en als ze verbonden zijn, kan ik daar niet meten. De enige plaats waar dat wel kan, is de 55-pinsstekker. Daar meet ik echter niets, laat staan dat ik kan zien of de spanning lineair oploopt. Als ik iets verkeerd doe, hoor ik dat graag.

Kees

Profiel  
 
 
19 van de 28
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook