5 van de 10
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
zelf veerbollen vullen en testen
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 september 2012 08:02 PM
  [ # 61 ]

Harde kritiek? Nog niet. Belangrijkste is vooral dat je alles van goede materialen maakt en de boel dus echt veilig is, er kan zomaar 80 tot 85 bar op komen te staan…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 03 september 2012 08:09 PM
  [ # 62 ]

Och op het werk maken we regelmatig apparaten die functioneren op 900 bar dus die 80 bar van een bol zal wel lukken.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 03 september 2012 11:13 PM
  [ # 63 ]

om de ronde plug onbeschadigd te laten moet er een kopje ontworpen worden. Dit ontwerp hoeft nu niet te uitgewerkt worden maar er moet in de te maken vulkop voldoende ruimte zijn om een dergelijk hulpstukje te plaatsen. Vroeg conceptueel inzicht helpt. Hier de eerste voorzet voor alsjemenou76.
Aandrukken met de draadbus/wartelmoer uit concept vulkop #2. Lijkt me de werking verder duidelijk.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 september 2012 11:18 PM
  [ # 64 ]

Ik kan niet anders dan zeggen dat het er erg goed uitziet en het lijkt me dat het kan werken. Als je de 4 “klem"plaatjes ook nog wat ruw kunt maken hebt je zeker grip op de dop van de bol.

Voor de deelbare bol zou een hulpstukje dat in de uitsparing van de dop grijpt een oplossing kunen zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 03 september 2012 11:23 PM
  [ # 65 ]

Laar maar zitten.
Zo simpel kunnen de dingen zijn:

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 september 2012 11:25 PM
  [ # 66 ]

Kan ook, maar dan moet je dus wel steeds die inbusboutjes aandraaien. Zou je dat niet makkelijker kunnen maken, bv met kogeltjes die onder veerspanning staan, zoals bv dat kogeltje wat je dop vasthoud op je ratel?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 03 september 2012 11:42 PM
  [ # 67 ]

Die stelschroefjes aandraaien is ook geen moeite toch? Het hoeft geen serie produktie te zijn.
Ik heb wel een alternatief idee op basis van een ketting- of bandsleutel principe.
Of zoiets als een vrijlooplager werkt:

Al komt dat altijd nogal nauwkeurig om goed te werken. Het wordt snel van dat nauwkeurige machinale miniatuur werk.

Voor mij is de stelschroefjes oplossing afdoende.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
alsjemenou76
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007

- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Gepost: 03 september 2012 11:47 PM
  [ # 68 ]

Perfect!...

nog wel een kritisch geluid hier… centrering van de plug?... anders ben je snel door je dichtingen heen van het uitgaande asje.

Maar moeilijker hoeft het niet te zijn!
Wat een heerlijkheid lijkt me dat als je een draaibank tot je beschikking hebt zeg. en zeker voor sleutelaars aan hydropneumatische voitures een absulute aanwinst! Schoon maken, na maken, honen, uit draaien… allemaal werkzaamheden de je wel tegenkomt met onderhoud…

Ik durf enige jaloersigheid wel toe te geven!

(Aanvulling) Met vrijlooplagers heb ik met die2-takters veel te maken. De eenvoudige vrijlooplagers die ik hier gebruik is een losse (buitenste) lagerkooi die cilindrische lagers op de plek houd. de binnenste lager-ring heeft op het raakvlak van deze lagers platte schuin opstaande kantjes. zodat deze lagers worden klem gezet…
Ik zal eens kijken of ik in een “Help ik vaar een Trabant-boek” een tekening kan vinden hiervan.

CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 september 2012 11:47 PM
  [ # 69 ]
samuel schreef:

Voor mij is de stelschroefjes oplossing afdoende.

Voor mij ook. Belangrijkste is de mogelijkheid deelbare bollen te kunnen vullen. Die zitten op best veel ouwe lijken namelijk Laughing (ds,sm,cx,traction 15h)

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 03 september 2012 11:52 PM
  [ # 70 ]

@alsjemenou
Laat je fantasie niet beperken door de beschibare middelen!

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
alsjemenou76
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007

- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Gepost: 04 september 2012 12:06 AM
  [ # 71 ]

Oh zeker niet hoor… Weet je… Ik sleutel aan een Fransoos in een Werkstatt dat oostblokkers gewent is. Voor mij is het al heel fijn werken aan een citroen CX omdat je werkelijk ALLES uit en in elkaar kan draaien… Zo was ik het dus al gewent. Alleen zit er aan die fransoosen van ons ietsje meer op een auto dat in en uit elkaar kan om het te erneueren.. Zelf gereedschapjes maken en zo is dan wel zo mijn ding geloof ik!

CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 04 september 2012 10:44 AM
  [ # 72 ]

Ik vind een zaaggleufje in de stop niet zo heel rampzalig hoor.
Maar als je het stopje heel wilt houden zou ik voor de inbus optie gaan.
Het ding wordt anders wel aardig ingewikkeld, met dus een grotere kans op teleurstelling.

Die verstel bout (of hoe noem je zoiets) werkt natuurlijk wel, maar de stop verplaatst zich natuurlijk ook tijdens het aandraaien.
Het mooiste is volgens mij een veer tussen de borst in de spindel en de onderkant van de holle verstelbout.
Met een ring oid ertussen zodat de veer niet als verspanend gereedschap gaat werken.

En inderdaad die o ringen zullen wel niet het eeuwige leven gaan hebben.
Maar ook dat is wat mij betreft geen ramp.

Het gaat natuurlijk voornamelijk om de lol om zelf te kunnen vullen.
Echt heel onmisbaar is het niet voor de hobby.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
alsjemenou76
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007

- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Gepost: 05 september 2012 01:11 AM
  [ # 73 ]

Gewoon omdat het kan!... Is al reden genoeg om hier je ijver in te steken vind ik.
Daarbij zijn veel vernieuwingen geboren in een schuurtje achteraf.
Ik moedig iedereen aan om te maken wat hij maken kan.

CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 05 september 2012 01:30 AM
  [ # 74 ]

Weer ff bezig geweest

Wat is de grootste diameter van een deelbare bol?

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
alsjemenou76
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007

- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Gepost: 05 september 2012 01:38 AM
  [ # 75 ]

Wouw!

CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Profiel  
 
 
5 van de 10
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook