7 van de 10
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
zelf veerbollen vullen en testen
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 07 september 2012 11:41 AM
  [ # 91 ]

Dat driehoekje heb ik eerder uitgescholden als kerf? Hoe zit dat dan met wat je hierboven schrijft met die schroefdraad?

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 september 2012 11:53 AM
  [ # 92 ]

Het voetje dat aangrijpt op de dop zit aan een stangetje met schroefdraad dat door de drukunit naar buiten steekt. daar zit een zwengeltje aan om het voetje en daarmee de dop aan te draaien.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 september 2012 12:00 PM
  [ # 93 ]

Bogaard, kan je niet ff sneaky een paar pics van dat ding gaan maken? Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 september 2012 12:04 PM
  [ # 94 ]

nee

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 07 september 2012 12:16 PM
  [ # 95 ]

Wat is er eigenlijk mis met twee vlakke kantjes aan de stop slijpen?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 08 september 2012 12:51 AM
  [ # 96 ]

Er is niks mis met een aanpassing van de plug.
Het ontwerp van dit vulsysteem is begonnen als een minimale oplossing voor het vullen van een type gelaste bollen. Door de opmerkingen en commentaar is dat ontwerp door relatief geringe aanpassingen ontwikkeld tot een breed inzetbaar modulair systeem waarbij de plug minimaal beschadigd. Alle mogelijkheden en variaties probeer ik in beeld (plaatjes) te krijgen. En zeker niet onbelangrijk ik vind het gewoon leuk om hierover na te denken en te schetsen/tekenen. Ik denk dat het kop ontwerp goed en klaar is. Ik ga dat nu tot werktekeningen uit detaileren zodat waarschijnlijk aankomende week al begonnen kan worden met productie.

Volgende ding is het ventielblok. Dit kan gewoon gekocht worden maar dat is nogal kostbaar. Een simpel en goedkoop alternatief ken ik nog niet.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 september 2012 12:55 AM
  [ # 97 ]

De bollenvuller waar ik mee werkte bestond uit één kraan, één drukmeter en één ontlastschroef, gemaakt met een rem-ontluchtingsnippel. De kraan zat tussen de slang die de fles komt en het “vulblok” wat op de bol klemt, en daar zaten de drukmeter en de ontlastnippel ook op. Heel eenvoudig gemaakt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 08 september 2012 01:18 AM
  [ # 98 ]

De ontlasting door een rem ontlucht nippel is een puik idee! Kost niks en zeer effectief. Zat er een reduceerventiel tussen de fles en het ventielblok?
Ik denk dat er direkt uit de 200 bar fles getapt kan worden zonder reduceer maar dat daarvoor de gas flow sterk beperkt moet worden door een heel klein gaatje (sproeiertje). Dan stroomt het gas langzaam in de bol en stijgt de druk controleerbaar zodat je op het juiste moment de kraan dicht kan draaien. Nu nog een eenvoudig en goedkoop kraantje dat tegen 200 bar kan vinden.

Juist de eenvoud is de kracht!

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 september 2012 08:54 AM
  [ # 99 ]

Tussen de fles en de kraan op het vulblok zat geen reduceerventiel. De snelheid waarmee je de bol vol stikstof liet lopen regelde je gewoon door de kraan maar een heel klein stukje open te draaien.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 08 september 2012 06:05 PM
  [ # 100 ]

Volgens mij kun je het beste naaldventielen nemen.
Die kosten weinig, en perfect doseerbaar.
Ik denk dat elke apparatenbouwer die wel kan leveren.

Let wel even op de maximale druk.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 08 september 2012 06:49 PM
  [ # 101 ]

Ik heb zo het sterke vermoeden dat kopen van onderdelen kostbaarder is dan maken. Het stelt ook eigenlijk niks voor. Met 2 verschillende onderdelen: Huis bestaande uit een alu blok met een paar boringen. Twee dezelfde afsluiters a la ontluchtschroef. De ontlast afsluiter krijgt gewoon geen O-ring dus die lekt de druk weg als je ‘m opendraaid.
Een maal op de bank geprogrammeerd kost dat haast geen tijd. Ook heel eenvoudige opspanning in de machineklem. Die afsluitstiften vallen nog veel sneller van een draaiautomaat. De manometer en slangen die moeten gewoon gekocht worden.

Eenmaal gemaakt dus ook geprogrammeerd is een kleine serie kostprijs gunstig te produceren

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 september 2012 09:23 PM
  [ # 102 ]

Het is wel belangrijk dat de kraan goed en langzaam doseerbaar is. De druk moet langzaam oplopen. Een goede, grote, knop waar je goed grip op hebt is dus ook belangrijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 08 september 2012 09:43 PM
  [ # 103 ]

Het langzaam opendraaien is iets dat de gebruiker in de hand heeft. Ik wil voorkomen dat een of andere zot die afsluiter in een klap opendraait en dat dit tot problemen lijdt. Daarom die sproeier of hele kleine boring in het aanvoerkanaal. Die begrenst de maximale flow naar de bol en is dus idiot proof. Bijkomend voordeel is dat de afsluiters niet mooi oplopend regelbaar hoeven te zijn (naaldafsluiter).Een beperkt regelbaar open-dicht a la remontluchtschroef is door die kleine boring ook goed genoeg.
Een grote knop met kruiskartel help in ieder geval een nauwkeurige bediening.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 september 2012 10:32 PM
  [ # 104 ]

Jij snapt al welke kant ik op wilde Cool

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 09 september 2012 12:13 AM
  [ # 105 ]

Nu ik er zo over zit te denken komt het volgende bij me naar boven.
Als we nou eens geen ventielblok gebruiken! De toevoerslang vanaf de vulkop direct op de fles. De aansluiting van de vulslang op de kop is voorzien van een flow beperking (sproeiertje oid). De kraan op de fles is als je niet debiel bent goed te doseren. De ontlast kan in de kop worden ondergebracht door idd een echte (kopen) remontlucht plug. Bespaart toch een ventielblok. Is wel mooi maar niet noodzakelijk!

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
 
7 van de 10
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook