1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De ventilateur van de DS
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 14 september 2012 01:10 AM

Ik reed vanmiddag met de DS langs de N506 en eigenlijk vind ik dat de ventilateur veel teveel herrie maakt. Als je even doorhaalt en op toeren komt ga je hem echt goed horen. We hebben het er vaker over gehad in andere topics, maar ik dacht er vanavond over na en ik ga er een electrische fan op zetten.

Op mijn Jaguar heb ik een fan van de Renault Laguna en dat werkt perfect. Die zit voor de radiateur, maar bij de DS ga ik kijken of hij achter de radiateur kan. De kunststof fan moet er dan af en die kooi welke er omheen zit en waar die fan in draait. Kijken of er dan genoeg ruimte ontstaat om daar een flinke maar platte electrische fan kwijt te kunnen.

Als je gewoon rijdt met snelheden boven 40 km/u en het koelsysteem is verder in orde, moet de rijwind voldoende zijn om de boel te koelen.

Heeft iemand al een electrische fan gemonteerd? En zo ja, hoe?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9909
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 september 2012 01:26 AM
  [ # 1 ]

Ha Han,
Ik heb wel eens gehoord dat die ventilator een positieve invloed heeft op de wegligging op hoge snelheid. Door de continue zuiging is er dan minder lift aan de voorkant. Misschien een broodje aap verhaal?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 14 september 2012 01:40 AM
  [ # 2 ]

Lijkt me een broodje aap idd Jan. Ik zie de DS nog niet airborm worden op hoge snelheid en die ‘hoge snelheid’ is ook eigenlijk niet zo hoog.

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 14 september 2012 10:05 AM
  [ # 3 ]

Het idee van een electrische fan is niet slecht: minder herrie, minder vermogensverlies en een liter minder benzineverbruik per 100 km. Alleen vraag ik me af of de DS hiervoor wel geschikt is. De radiateur staat niet pal in de wind. Ook injectie DS’en met electrische ventilator hebben altijd nog de mechanische versie erbij. Misschien is zo’n IE-systeem (met electra-fan en aansluiting voor de temp-voeler in de radiateur) waarbij de mechanische fan met een vloeistofkoppeling wordt ingeschakeld een betere optie om je doel te bereiken. Peugeot, Fiat en BMW hadden in de DS-tijd al zo’n temperatuurafhankelijke koppeling.

Wel erg leuk te lezen dat je juist een Jag moet hebben om die met Renault Laguna onderdelen betrouwbaarder te maken…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 september 2012 10:26 AM
  [ # 4 ]

Gaat werken maar de DS radiator is erg laag. Je kan er dus nooit een grote opzetten. Wie weet is twee kleinere naast elkaar wel te realiseren. Ook kan je ze aan de voorkant zetten. Dan moet je de tunnelhoes iets verbouwen.
grote uitdaging is de temp sensor die in je radiator moet. Of pak een IE radiator.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 14 september 2012 10:39 AM
  [ # 5 ]

Als ik het goed lees dan wil de TS juist van de mechanische fan af; deze blijft in het koelsysteem van een IE gewoon gehandhaafd.

Het systeem koelt wel veel beter is mijn ervaring, nog grotere radiateur (dan de normale 3 rijer) en de elektrische fan die bij springt wanneer nodig (in de originele configuratie pas bij 98 graden).

Wij hadden in onze traction (grofweg hetzelfde koelsysteem) hetzelfde idee als TS:
Geen mechanische fan maar een elektrische (in dit geval voor de radiateur).
Werkte perfect, juist ook omdat deze pas gaat blazen als je hem nodig hebt en harder blaast waardoor het systeem beter koelt, ook in de file…

Moet volgens mij dus prima kunnen, de luchtstroom door de radiateur moet geen probleem zijn.
Het systeem is zo ontworpen dat deze goed genoeg is…

temp sensor kun je ook nog in een koelslang zetten (zo was het bij onze trax)

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 14 september 2012 10:45 AM
  [ # 6 ]

Dat lijkt me de moeite van het experimenteren wel waard!

Ik heb een 2 literblok met 2.3 radiator met temp gestuurde electrische fan en temperatuur meter.
Ik zal mijn mechanische fan er eens afschroeven
- kan dat zonder de radiator los te hoeven halen?

Ben ook benieuwd hoe dat zal zijn met warmte opbouw onder de motorkap. Is nu in de zomer al behoorlijk warm.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 14 september 2012 10:50 AM
  [ # 7 ]

Ik heb dezelfde “configuratie”
De fan kun je gewoon losschroeven, volgens mij kan deze er normaal gesproken uit als je de radiateur iets kantelt, met de elektrische fan wordt dat wat lastiger…

Wat ik me afvraag is wel:
Zou het echt zo veel schelen in brandstofverbruik?

@Stef:
Wat betreft de warmteopbouw;
je zou nog de rubbers uit je schermen kunnen weghalen, dan kan er meer lucht weg onder de kap, krijg je dus een betere doorstroming en koeling.

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 14 september 2012 11:26 AM
  [ # 8 ]

Het gebruik is niet zo’n probleem, mijn 98 pk motortje is geen slurper en ik rijd niet zo veel. Hoewel ik in een maand of 16 toch 1000 km heb gereden met de DS tegen geen 150 km met de Jag. Maar die loopt als je rustig bent 1 op 4.

Waar het mij voornamelijk om gaat is het lawaai want die fan maakt behoorlijke herrie.
De betrouwbaarheid van zo’n Jaguar motor valt mee hoor, mits je onderhoud pleegt. De koeling is wel wel een punt van aandacht. Er zit 17 liter KV in en de radiateur is 2 keer zo groot als die van de DS.

De fan is een visco en die geven wel eens problemen. Bij de V12 motor is de koeling helemaal kwetsbaar en als hij te heet loopt heb je kans dat de klepzittingen er uit vallen. Bij de DS speelt dat allemaal niet.

De Laguna ventilator vormt een geheel met een frame van behoorlijk sterk kunststof en dat kun je pas zagen, gaten in boren en ongeveer geschikt maken voor de meeste oudere auto’s. De fan is niet diep en er zijn er op de sloop zat te vinden. Het is uiteraard een gelijkstroom motor dus je kunt hem beide kanten op laten draaien.

De regeling heb ik gemaakt dmv een Honeywell thermostaat van een CV ketel. Dat is een thermostaat welke regelbaar is tussen 30 en 95 graden, heeft een los capilair met een dunne voeler. Die voeler steek je tussen de lamellen van de radiateur en fixeert hem met een paar stukjes benzineslang die je er omheen schuift.

Electrisch sluit je hem aan direct op de accu met een zwevende zekering er tussen van 20 A. Bij de Jag is het probleem dat als het warm weer is en de motor is echt op temperatuur, dan gebeurde het wel dat als je hem stopte dat hij na een halve minuut begon te pruttelen door de restwarmte in het enorme blok. En als de waterpomp niet meer draait is er te weinig natuurlijke circulatie om dit te voorkomen. Vandaar de aansluiting direct op de accu zodat de ventilator blijft draaien zolang als nodig.

Bij een DS heb ik dit probleem nooit gehad dus dat speelt dan ook niet, het pruttelen bedoel ik. Bij de Jag werkt het voorbeeldig, maar ik heb de originele viscofan er ook nog in zitten en die hoor je niet. De kunststof fan van de DS hoor je heel goed en daar wil ik van af. De luchtstroom door de radiateur moet als je gewoon rijdt volgens mij voldoende zijn voor de koeling. De luchtstroom via de ventilatie openingen van het verwarming en ventilatiesysteem is ook behoorlijk ondanks de relatief kleine openingen tussen de bumperdelen.

Het is in ieder geval uit te proberen. Ik heb genoeg van die CV thermostaten liggen, er zijn ook klemthermostaten van Danfoss die zeer betrouwbaar zijn, al sinds de jaren 60 te koop en die heb ik ook liggen. Ik zal een digitale temperatuurmeter tijdelijk installeren om de temperatuur te controleren onder het rijden.

Werkt het niet dan kan ik altijd gewoon de oude fan weer monteren en genieten van het typische DS lawaai.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 14 september 2012 11:35 AM
  [ # 9 ]

Let er wel op bij het andersom laten draaien van de elektromotor dat je ook het fan blad omdraait .

Anders werkt het voor geen meter !!

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
TVS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 14 september 2012 11:44 AM
  [ # 10 ]

Hallo Han s,

Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. Ik zit ook al een tijdje met de gedachte om de gewone ventilator te vervangen voor een elektrisch exemplaar. Vooral omdat ik er Oreientatie en Navigatieriten mee wil gaan doen. En dus ook regelmatig stil sta met een warme motor. waar de temperatuur dan hoog oploopt.

TimVS

Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 14 september 2012 12:07 PM
  [ # 11 ]
wbogaerts schreef:

Let er wel op bij het andersom laten draaien van de elektromotor dat je ook het fan blad omdraait .

Anders werkt het voor geen meter !!

Walter

Het hangt af van de vorm van de ventilatorbladen en soms kan het niet Walter.

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 14 september 2012 12:41 PM
  [ # 12 ]

Beste Han,

ik heb deze configuratie gedaan en eigelijk zeer tevreden over het effect.

Ik had m’n radiator aangepast om doormiddel van een thermoswitch aan het einde van de radiator (vlak voor de invoer naar de motor) de temperatuur te regelen. Helaas was de schakeltemperatuur van mijn switch niet goed gekozen waardoor ik al snel nadat de motor was afgezet een rood temp lampje had. De vloeistofcirculatie houdt blijkbaar snel op zonder draaiende pomp en dus zal de ventilator eerder moeten aanslaan.
Na twee keer een rode lamp heb ik de originele ventilator teruggeplaatst, moet de nieuwe spullen nog monteren. Verder lijkt het handig om bijvoorbeeld een handmatige parallelschakeling aan te leggen.

De achtergrond was niet alleen het geluid, maar ook het idee dat de ventilator eigenlijk tegengesteld aan de koelbehoefte functioneert. Uiteindelijk schijnt het zelfs een paar PK te schelen en dus verbruik.

Ik heb een spallventilator direct op de radiator zelf geplaatst aan de zelfde kant als de mechanische ventilatr, exacte maten moet ik nog even nazoeken.
Ik heb wel eens een filmpje gezien van een motorbank waarbij ze ook de radiator van de ds gebruikten. Bij deze opstelling hebben ze een ventilator gebruikt die precies de diameter had van het gat waarin de mechanische ventilator nu draait. Hiermee kan je een grotere ventilator gebruiken en nog meer m3 verplaatsen.

Wat me verder opviel, maar dat kan ook met het verkeerde tempbereik van de switch te maken hebben, is dat het lijkt dat de mechanische ventilator de warme lucht meer dwars door het compartiment verspreid en dat de spall ventilator het meer langs de motor geleid.

Als laatste was het voordeel van de electrische ventilator minder trillingen omdat achteraf bleek dat de ventilator niet echt meer in balans was.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 14 september 2012 05:49 PM
  [ # 13 ]

Misschien een foto plaatsen van jullie huidige situatie, maakt het geheel gelijk duidelijker.

Profiel  
 
jmta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011

- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Gepost: 14 september 2012 06:10 PM
  [ # 14 ]

Beste,

Het lijkt mij dat jou ventilator bladen gewoon herrie maken omdat ze ooit beschadigd zijn geraakt. Bij mijn ds hoor ik de ventilator helemaal niet en de elektrische ook niet. Deze werkt daarentegen wel degelijk en ik heb daar zelf een andere sensor voor in de radiator geplaatst. Deze springt al aan bij 95 graden en bij 93 weer uit. Dit kan ook zien op met temp meter. Dit gebeurt alleen als het echt heet is, 34 plus of zo.

Ik zou gewoon eens een ander ventilatorblad monteren, waarschijnlijk ben je dan overal van af!

Daarnaast lijkt het me als je de mechanische ventilator verwijderd, dat er onder het rijden te weinig koellucht door de radiator stroomt, doordat de opening onder de auto zit. Dan zal toch nog regelmatig de elektrische fan aanslaan, waardoor het eventuele voordeel van brandstofbesparing vervalt!

Bij bijvoorbeeld een traction of HY, geld dit niet omdat deze natuurlijke rijwind door de neus en radiator hebben.

Succes ermee!

met vriendelijke groeten,

Joris

Profiel  
 
jmta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011

- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Gepost: 14 september 2012 06:11 PM
  [ # 15 ]

Ventilator bladen schoon maken, kan ook helpen. Heb ik al een keer gedaan.

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook