3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
De ventilateur van de DS
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 september 2012 10:53 AM
  [ # 31 ]

Misschien zit hier nog wat bij…
http://www.visco-koppeling.nl/
Met wat knutselwerk zou de originele fan er op moeten kunnen…

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 september 2012 12:50 PM
  [ # 32 ]

Maar ook met zo’n koppeling draait de fan op motor-snelheid, ergo, de fan loopt langzaam als je met warm weer in de file rijdt. Maar de fan draait niet mee als het niet nodig is, dat dan weer wel. Elegante oplossing.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 16 september 2012 01:35 PM
  [ # 33 ]

ik begrijp niet goed dat een standaard meedraaiende fan zo’n ‘herrie’ kan maken, ik vind het geluid juist heerlijk .
Maar dit is mss een andere discussie.
Persoonlijk zou ik gaan voor een visco koppeling.
Dat de koppeling ontkrachtigd meedraait met de motor, hoor je volgens mij niet. Bekrachtigd zou je wel kunnen horen.
DE reden waarom ik het zou gebruiken, is de ‘veiligheid’. Een versleten visco koppeling ‘zie’ je aankomen, die schakelt steeds later in.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 16 september 2012 02:54 PM
  [ # 34 ]

Voor mij zou de DS een veel prettigere auto zijn als je net als bij moderne grotere auto’s de motor niet zou horen. Als je dan ook nog minder mechanische herrie en band/weglawaai zou horen zou helemaal prachtig zijn. En het summum een soepele zescilinder in lijn. Dat loopt onwijs mooi.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 16 september 2012 03:46 PM
  [ # 35 ]

Han,

het summum van een DS, is een SM halelujah

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 16 september 2012 05:53 PM
  [ # 36 ]

Helemaal mee eens, maar een stuk duurder in onderhoud en ik persoonlijk vind de zes in lijn nog mooier lopen dan de V6. Dat komt omdat de zes kruktappen 120 graden van elkaar zitten en je dus twee perfecte driehoeken hebt. Als zuiger 1 en 6 in bdp komen zijn de andere 4 onderweg en als dat goed in orde is en goed afgesteld hoor je een ononderbroken zoem en hij mist geen klap. Hij ligt ook helemaal stil als hij stationair loopt.

Een V6 is een V8 met een stukkie er af en dat heeft toch een andere loop, een reutel zoals Manfred Ludolf zo mooi zegt. Ach, het is ook smaak en zo’n Maserati is een prachtig motortje.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9909
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 september 2012 07:09 PM
  [ # 37 ]

Klopt Han, ik ben net weer thuis van een ritje en het geluid is werkelijk schitterend. Net een rauw randje door de odd-fire. En als je het raam dicht hebt hoor of voel je vrijwel niets van de motor.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 16 september 2012 11:03 PM
  [ # 38 ]

Heb vanavond mijn fan eraf gehaald, ging net door de radiator naar voren te halen. proefrit moet nog even wachten want mijn dashboard ligt er nog af; moet opnieuw worden geverfd of bekleed met vinyl… Ik hou jullie op de hoogte zodra ik de eerste proefrit heb gemaakt met alleen de 2.3 liter electrische fan in de afrikaanse hitte.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 17 september 2012 09:29 AM
  [ # 39 ]

Hierbij fotootjes van ervoor

en erna;

Opvallend is dat de forse electromotor in de conus van de mechansche fan zit. De luchtverplaatsing van de electrische fan is behoorlijk groot!

Ik ben benieuwd of hij hem koud genoeg kan krijgen.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 17 september 2012 11:21 AM
  [ # 40 ]

@stef; kun je de elektrische fan ook handmatig schakelen? Als je alles zo hebt geïnstallleerd als dat het origineel zit op een i.e. dan komt de ventilator pas bij 98 graden in…
En: de elektrische fan is geschakeld via “contact”, betekent dus dat deze stopt als je het contact afzet…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 17 september 2012 11:26 AM
  [ # 41 ]

Via het relais tussen accu en spatbord kan ik hem handmatig inschakelen, Ik zal er een extra schakelingetje bij maken om handmatig van achter het stuur in te schakelen. Als ik dit regelmatig moet gebruiken zal ik deze met extra thermostaat aan laten schakelen bij 85 graden (dan is de thermostaat vol open toch?)

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 17 september 2012 11:40 AM
  [ # 42 ]

Bij Conrad kun je thermostaten kopen welke handmatig zijn in te stellen. Danfoss maakt al sinds de jaren begin 60 een klemthermostaat met maak en breekcontact, hardstikke betrouwbaar en wordt geleverd met een tube hittegeleidende pasta.

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van Stef. Laat ook even weten of je nu veel minder lawaai hebt.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9909
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 september 2012 03:50 PM
  [ # 43 ]

Ik dacht dat het thermocontact schakelt bij 92C en niet bij 98. Zit op het werk, kan het dus niet nakijken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 17 september 2012 05:55 PM
  [ # 44 ]

ik heb recent het koelsysteem van een i.e. ingebouwd.
Herman Jansen vertelde me 98 graden…
(dus ik heb een extra knop op het dashboard)

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 17 september 2012 06:04 PM
  [ # 45 ]

Naar aanleiding van alle reacties mijn electrische fan maar eens getest. Hij komt helemaal niet in ook niet bij 98 graden. En dat met een nieuwe 3 rijen radiator Dus daar komt de vraag: van waaruit wordt hij geschakeld en is dit d.m.v. de + of het schakelen van de -. Ik ga ook voor de optie van Han S lijkt me de beste oplossing en nog te regelen ook.
Ik hoor het graag

Gr. Martin

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook