4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
De ventilateur van de DS
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9909
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 september 2012 06:31 PM
  [ # 46 ]
pascalvm schreef:

ik heb recent het koelsysteem van een i.e. ingebouwd.
Herman Jansen vertelde me 98 graden…
(dus ik heb een extra knop op het dashboard)

Nog even nagakeken: volgens de RTA in bij 92 en uit bij 82.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9909
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 september 2012 06:37 PM
  [ # 47 ]

Hij wordt niet direct geschakeld, maar met een relais. Op de ene kant van de spoel de +, de andere kant gaat via het thermocontact naar de -. Op het moment dat het relais inschakelt wordt via het relais de + naar de + van de motor geschakeld. Moet je de kleurcodes weten?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 17 september 2012 07:00 PM
  [ # 48 ]

Regelbare thermostaat. De voeler zit in het lamellenblok geklemd bij de aanvoer. Je ziet links van de aanvoerslang een stukje benzineslang uit het labmellenblok steken. Dat is de voeler van de thermostaat. De waterstroom gaat bij deze auto horizontaal.

Ventilateur één.

Ventitateur twee, van de Laguna en die zit aan de voorzijde. Deze radiateur heeft twee maal de oppervlakte van die van de DS.

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 17 september 2012 09:34 PM
  [ # 49 ]

Han,

Die regelbare thermostaat is wel heel apart en goed doordacht Smile

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 september 2012 10:01 PM
  [ # 50 ]
Stef Sep schreef:

Hierbij fotootjes van ervoor

en erna;

Opvallend is dat de forse electromotor in de conus van de mechansche fan zit. De luchtverplaatsing van de electrische fan is behoorlijk groot!

Ik ben benieuwd of hij hem koud genoeg kan krijgen.

Draaien de fans beide een andere kant op?

De fanbladen zijn gespiegeld van elkaar.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9909
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 september 2012 10:18 PM
  [ # 51 ]

Ja, tegen elkaar in. Anders zou het geen zin hebben.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 17 september 2012 11:35 PM
  [ # 52 ]
SPAM schreef:

Han,

Die regelbare thermostaat is wel heel apart en goed doordacht Smile

Ik kom uit de installatietechniek en dit is een superbetrouwbare mechanische thermostaat met een cappilair met een alcoholvulling:

Werkt vrij nauwkeurig en in feite is het een wisselcontact, maar een lipje is verwijderd en die heb je nou precies nodig want in een CV ketel werkt hij al breekcontact. Dus heb ik er een lipje aan gemaakt en je schakelt er probleemloos grote stromen mee. Dus een relais hoeft niet.

Je kunt ook een Danfoss klemthermostaat tegen de radiateur monteren:

Zit een tube ‘heat conduction compound bij’ en is heel betrouwbaar. Ik heb er nog nooit een stuk gehad en ik heb er ook nog wel een liggen.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9909
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 september 2012 11:38 PM
  [ # 53 ]

De radiateurs van de ds modellen met expansietankje worden trouwens ook horizontaal doorstroomd.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 18 september 2012 12:04 AM
  [ # 54 ]

Ik heb vanmiddag wat geknutseld. Stuk van een dikke koperen pijp afgezaagd en open gebogen zodat ik hem kan klemmen om de dikke radiateurslang hierop een instelbare Honeywell aanlegthermostaat op geklemd met een slangklem. Koper zwart gespoten zodat het goed de warmte opneemt. Nu nog even bekijken of ik hem via een schakelaar ga bedienen of via het contact schakel. Nu nog kabels wegwerken en instellen op 85 graden.
Jan bedankt voor jouw uitleg.

Gr. Martin

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 september 2012 12:09 AM
  [ # 55 ]

Bij een aanlegthermostaat zou ik een kwak hittegeleidende pasta gebruiken. Is bij elke electronicawinkel te koop.

Maar je kunt de thermostaat mogelijk ook tegen de radiateur klemmen.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 22 september 2012 10:44 PM
  [ # 56 ]

Vanmiddag eerst de motor gestart, motorkap omhoog en even gas gegeven. De standaard ventilateur maakt veel lawaai maar verplaatst ook veel lucht. Toen de fan los geschroefd en er tussen vandaan gehaald en de motor nogmaals gestart en flink gas gegeven. Dat scheelt een hoop geluid hoor. Ik ga van de week even langs de sloperij voor een electrische ventilateur.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 24 september 2012 05:46 PM
  [ # 57 ]

Moest even zoeken en vond m’n eigen topic terug. Ik heb het momenteel nog op deze manier ingebouwd maar gebruik de (extra) elektrische fan nauwelijks. Dit jaar eenmaal gebruikt bij file-rijden met meer als 30 graden buiten.
De foto’s zijn helaas reeds verwijderd vanaf de foto-site.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 26 september 2012 10:21 PM
  [ # 58 ]

EDIT: ik kon de plaatjes terugvinden op m’n PC aangezien ik bijna nooit dingen echt weg gooi daar en heb de topic weer kunnen illustreren met de originele foto’s.

Groetjes,

Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 september 2012 04:04 PM
  [ # 59 ]

Ik zie de foto’s en zie dat de nieuwe fan de zelfde kant opdraait als de oude. Als je dat tegengesteld zou kunnen maken, werkt het nog beter.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 27 september 2012 09:29 PM
  [ # 60 ]

Klopt, helemaal gelijk.

Deze fan kan niet de andere kant op draaien en nog steeds lucht in de juiste richting aanzuigen. Daarbij weet ik ook niet dat als ik + en - van de motor omdraai, dat deze tegengesteld draait.
Ik ervaar het ook (nog) niet als problematisch. Mocht dit wel gebeuren binnenkort, dan is het weer eens tijd voor het systeem te reinigen en KVS bij te vullen.

Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook