




























Totaal aantal Berichten: 10493
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet vrijwel zeker dat waneer je de + en de - omdraait, de motor andersom draait. Maar…. dan moet er ook een fan op die andersom draait. Anders blaast hij naar voren. De reden dat de electrische fan en de mechanische tegen elkaar in, maar natuurlijk beide naar achteren, draaien is dat dan het rendement van het geheel veel groter is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Motor zal ZEKER andersom draaien , als je geluk hebt kan je de schroef andersom monteren .....
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Dat zal geen effect hebben Walter, kijk maar eens naar de tafelventilator en draai hem 180 graden. De bladen staan nog steeds onder dezelfde hoek. Of neem een draadstang met rechtse draad en draai hem om, het is nog steeds de rechtse draad. Je zult een ventitator moeten hebben met de bladen contra, of je moet hem aan de andere kant van de radiateur kunnen plaatsen.
Er zijn propellorvliegtuigen met twee propellors per motor en ook die draaien tegengesteld en hebben de bladen contra staan.





























Totaal aantal Berichten: 10493
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daar was zelfs een VTO bij
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Regenachtige zondagochtend in Afrika dus vanochtend de electrische fan die al aangestuurd was door een thermocontact nu ook door een schakelaar in dashboard (achterruitverwarming, die ik toch niet heb op mijn break) handmatig is te bedienen.
Heb het relais die de ventillateur schakelt ook het achterrut verklikkerlichtje op het dashboard laten schakelen zodat ik tijdens het rijden kan controleren of het thermocontact ook wel echt de ventillateur aanzet. (ben zo trots als een hond met 7 gouden l#llen)
Mechanisch aangedreven fan is verwijderd, dus nu alleen nog electrisch gekoeld. Morgen wordt het weer heet; ga dan testen of ie genoeg koelt.


























Totaal aantal Berichten: 7604
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nette oplossing!






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Stef Sep schreef:(ben zo trots als een hond met 7 gouden l#llen)
Die kende ik nog niet
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Mooi man, ik ben heel benieuwd naar je bevindingen met warm weer. Ongeveer elke moderne auto heeft een electrische ventilateur, dus het moet kunnen werken. Laat ook even weten hoe je het geluid nu ervaart.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Okeeeee…Had toch een middagje zonder vrouwelijke supervisie (vrouw en dochters naar balletvoorstelling; Papa blijft wel thuis!)
Dus; een testrit (en de eerste rit sinds 2 maanden)
Ging in het begin nog wel goed, lichtje van ventillator ging branden (=oranje lichtje van achterruitverwarming) na 10 km toen de temp meter aan het einde van het witte stukje kwam;
Ik dacht nog; laat ik eens kijken hoe lang die aanblijft om weer op normale temp te komen.. Toen gebeurde dit toen ik een half minuutje flink gas moest geven om op de snelweg te komen (lichtjes bergop)
Verwarming aangedaan en rustig door blijven rijden, toen ging het weer goed, maar ja, nu weten we het zeker; electrische fan + 3 rijen radiateur van DS 23 is dus niet genoeg om een 2 liter koel te houden. Zeker met een volle ds (zie begin dit stukje; 3 vrouwen = hoop zut mee) over de drakensbergen langs Lesoto
Temperatuur vandaag was 23 graden, beetje regenachtig…
Zometeen maar weer de mechanische fan terugzetten; verzet toch echt een flink stuk meer lucht…
Mijn nieuwe armsteun was trouwens wel geweldig! heerlijk met een los polsje schakelen, geweldige ergonomie en zit echt veel lekkerder, zeker voor mijn rechtsgestuurde ds waarbij de pedalen erg ver naar rechts staan. Koppelingspedaal zit recht onder het stuur, de rest zit verder naar rechts, zodat je automatisch wat diagonaal gaat zitten. Nu kun je lekker tegen de armsteun aanhangen… Heerlijk!
Geluid was een stuk minder dan normaal, maar dat kan ook te maken hebben met de nieuwe rubbers in de rechter motorsteun; de oude was erg ver doorgezakt. De vervelende rauwe motordreun is nu verdwenen.
Groeten.
Stef
Heh, jammer dat hij toch te heet wordt, dan is de luchtstroom door de rijwind toch te weinig. Bij auto’s met een grill aan de voorkans is de luchtsroom boven 40 km/u al vooldoende voor de koeling en heb je geen ventilateur nodig. Die is alleen voor filerijden en andere extremen. Maar de DS heeft een heel andere neus en de lucht moet kennelijk toch worden geforceerd. De standaard vin maakt bij 300 rpm een enorme hoop lawaai, soort van storm onder de motorkap. Je zou dus een electrische vin nodig hebben met een grote luchtverplaatsing en die maakt ook veel lawaai.
Ik heb ook zitten denken aan een soort van schepjes bij de gaten in de keienvanger, het zijn brainstormen die ik ‘s nachts heb.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Of je laat het gewoon zoals het bedoeld is?
Die fan is zover ik weet niet voor niks speciaal voor de DS ontwikkeld en eigenlijk op alle modellen nagenoeg hetzelfde gebleven. Dan zal die wel voldoen denk ik?
De rijwind is dus door de vorm van de neus onvoldoende voor de koeling. Daar ga ik komende zomer aan werken, een soort luchtschep aan de onderkant waardoor de luchtstroom in de koeltunnel flink gaat toenemen. Ik wil weten of dat werkt.
De Peugeot 403 en 404 hadden een electrisch bekrachtigde koppeling met electromagneten op de koelvin. Daar liep aan de buitenkant een koolborstel tegenaan en dat werkte goed. Kweenie of die op een DS fan is te bouwen.
Waarom ik dat zou doen? Gewoon omdat het leuk is.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Toen ik net de fan terug wilde zetten zag ik dat de rits van de tunnel open was!, Toch maar weer een testrit gemaakt met dichte rits. Precies op hetzelfde stuk (binnen 100 meter van de eerste keer, 20 km van huis) weer te heet…
Fan teruggezet, voorremmen weer eens ontlucht, morgen weer lekker met de ds naar het werk.
Echt opvallend hoe snel de electrische fan inschakeld (en nooit meer uitgaat) zonder mechanische fan. Je zult de mechanische fan dus moeten vervangen door een stevige electrische fan. Deze wordt indirect aangedreven door de alternator maar nu met electrische omzettings verliezen; dan kun je beter de direct aangedreven mechanische gebruiken. Kan nu wel mooi checken wanneer en hoe lang de electrische fan aanslaat. (controlelampje is nog steeds aangesloten)
Schepje aan de voorkant? dat is wel een idee ja!
Kwa houden zoals het bedoeld is; Er zit al een 23 koeling op mijn 2 liter. Zolang het maar terug te bouwen is naar origineel vind ik experimenteren wel leuk!
Heb jullie hulp nu even nodig voor versnellingsbak lagerte aan stangenstelsel; zie versnellingsbak problemen topic.
Alvast bedankt.
Stef
Stef,
De mechanische fan heeft een hoog rendement omdat ie in een strakke tunnel zit.
Dat merk je al als je de ring die om de fan zit te wijd afstelt.
Bij filerijden wordt de motor dan al te warm. Met een goed afgestelde ring koelt ie bij lage toeren veel beter.
Bij de elektrische fan blijft naar mijn idee de warmte een beetje hangen in de mantel die achter de radiator zit.
Dus misschien is de capaciteit van deze fan wel voldoende bij normaal rijden, maar moet het meer gezocht worden in de afvoer van de warme lucht.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:De rijwind is dus door de vorm van de neus onvoldoende voor de koeling. Daar ga ik komende zomer aan werken, een soort luchtschep aan de onderkant waardoor de luchtstroom in de koeltunnel flink gaat toenemen.
Hoe dan? Je hebt geen DS meer toch, Han?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste