6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
   
De ventilateur van de DS
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 november 2012 10:48 PM
  [ # 76 ]

Ja zeker wel!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9910
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 november 2012 11:33 PM
  [ # 77 ]

Laat zien!! Een beetje stiekum een andere kopen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 26 november 2012 07:51 AM
  [ # 78 ]
H@ns schreef:

Bij de elektrische fan blijft naar mijn idee de warmte een beetje hangen in de mantel die achter de radiator zit.
Dus misschien is de capaciteit van deze fan wel voldoende bij normaal rijden, maar moet het meer gezocht worden in de afvoer van de warme lucht.

Klopt helemaal, alles onder de kap was warmer na de proefrit zonder mechanische fan. Fan zit er weer op. Vanochtend met meer lawaai met DS naar werk gereden. Het scheelt echt behoorlijk in de herrie

Ik denk wel dat het in de nederlandse herfst/winter prima zal werken, probleem is hier dat het altijd warm is en er zijn bergen. Gisteren was het met 23 graden erg koud. Koudste dag sinds ik hier woon (5 jaar) was 17 graden, en heb een keer 9 graden gezien net voor zonsopgang.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 26 november 2012 03:45 PM
  [ # 79 ]

Maakt het in lawaai nog uit of je een aluminium- of kunststof ventilatorhuis hebt?

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 26 november 2012 03:55 PM
  [ # 80 ]

Interessante vraag; is het geluid van de fan niet te dempen?
Ik heb een plastic tunnel om de fan.
Toevallig bouw ik voertuigen voor mijnbouw en aluminium smelters hier in Zuid-Afrika en hebben we wel vaker te maken met herrie makende radiators/fans. Ik heb al meegemaakt dat luchtsnelheid door de radiator een stevige invloed heeft op het geluid, en de koeltunnel een enorme invloed op de koeling.
Ik zal straks eens checken of ik het geluid van de koeltunnel kan “voelen”.

Leuk!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 november 2012 04:30 PM
  [ # 81 ]

Ik heb mn plasticken vervangen voor alu. Vond ik mooier staan. Lijkt wel iets lawaaiiger…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 26 november 2012 09:16 PM
  [ # 82 ]

Ik had de keuze uit beiden en vond ook de alu mooier. De plasticken ligt nog ergens achter in de tuin..
Was het verschil binnen hoorbaar?

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 november 2012 10:30 PM
  [ # 83 ]

Ja dacht het wel.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 november 2012 11:31 PM
  [ # 84 ]
Stef Sep schreef:
H@ns schreef:

Bij de elektrische fan blijft naar mijn idee de warmte een beetje hangen in de mantel die achter de radiator zit.
Dus misschien is de capaciteit van deze fan wel voldoende bij normaal rijden, maar moet het meer gezocht worden in de afvoer van de warme lucht.

Klopt helemaal, alles onder de kap was warmer na de proefrit zonder mechanische fan. Fan zit er weer op. Vanochtend met meer lawaai met DS naar werk gereden. Het scheelt echt behoorlijk in de herrie

Ik denk wel dat het in de nederlandse herfst/winter prima zal werken, probleem is hier dat het altijd warm is en er zijn bergen. Gisteren was het met 23 graden erg koud. Koudste dag sinds ik hier woon (5 jaar) was 17 graden, en heb een keer 9 graden gezien net voor zonsopgang.

Is het niet beter om de fan aan de voorkant van de radiator te plaatsen?
Er zijn genoeg platte fans http://www.internationalradiators.be/download/FANS2010.pdf
Zoals ik al een tijdje geleden schreef is er een pasklare oplossing, die ik zag op een beurs.
Maar die kostte E200,-...

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 27 november 2012 10:09 AM
  [ # 85 ]

Klopt, maar dan kom je weer terug op het feit dat bij mijn 2 liter met 2.3 liter koeling de electrische fan (tegen de achterkant van de radiator geschroefd met een paar mm speling) al de hele tijd moet aanstaan bij 23 graden. Dan kun je kwa verbruik maar beter een direct aangedreven mechanische fan hebben (geen electrische verliezen) Kwa geluid kan het wel schelen.
Ander nadeel van een electrische fan direct op de radiator is dat hij alleen dat cirkeltje koelt en niet de hele rechthoek van de radiator. Iets wat de mechanische fan met tunnel wel goed doet…

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 27 november 2012 01:51 PM
  [ # 86 ]

Stef,

Als jouw elektrische fan aanslaat bij 23 graden zou ik me toch eens zorgen gaan maken, dit is beslist niet normaal. Bij buitentemperaturen van 30+, en/of in combinatie met file rijden of langdurig bergop mag hij aanslaan. Ik ga er van uit dat je de grote radiateur hebt met expansievat.
Je elektrische fan wordt ingeschakeld door het thermocontact, wat zich aan de zijkant van je radiator bevindt. Daar staat op aangegeven bij welke temperatuur hij aanslaat en stopt. Heeft deze wel de juiste waarden, bijvoorbeeld 92 in, 82 uit?

Misschien hier eens een eigen topic over openen?

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 27 november 2012 02:29 PM
  [ # 87 ]

Nee hoor, ik maak mij geen zorgen;

Mijn electrische fan slaat aan bij 23 graden buitentemperatuur na 20 km wanneer ik mijn normale fan (aangedreven door v-snaar) demonteer.
Wanneer ik mijn mechanische (stanbdaard DS) Fan monteer slaat de electrische hulpfan niet aan tijdens dezelfde testroute.

Ik heb gewoon geexperimenteerd wat er zou gebeuren als ik mijn std DS fan zou demonteren.
De theorie is
  minder geluid en
  minder verbruik. Dat van dat minder geluid is absoluut waar; het scheelt gewoon veel! Verbruik lijkt mij ook veel te schelen; de fan vreet warschijnlijk wel een pk op, bij 100 km/u zal de ds een peekaatje of 25-30 nodig hebben, dus als de fan 1 pk opslurpt zal dat 3-4% brandstof moeten kunnen besparen.

Rij nu weer gewoon rond met de normale witte plastic herriefan en alles blijft lekker koel.

Groeten,

Stef

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 27 november 2012 03:05 PM
  [ # 88 ]

Soms is simpel het eenvoudigst.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 27 november 2012 03:31 PM
  [ # 89 ]

Prima, dan had ik het niet goed gelezen, ik begreep uit je verhaal dat je na het opnieuw aanbrengen van je waterpompfan je extra fan aan sloeg bij 23 graden. Okee zo dus!

Profiel  
 
 
6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook