











































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nou zit de bumper en keienvanger zo in elkaar dat er wel druk ontstaat in het koel kanaal bij hoge snelheid. Dus ik denk dat het mee valt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Maar ja, hoe vaak rijden we “hoge” snelheid?
Het zou dus uitgeprobeerd moeten worden, en daarbij gekeken moeten worden of en hoe vaak de fan aanslaat bij welke snelheid.
tijdens het rijden met de electische fan, sloeg deze alleen maar aan tijdens het wachten bij de verkeerslichten en na het parkeren.
Moet zeggen dat het geluid van het aanslaan van een elec fan niet hoort bij een ds.
De mechanische ventilator levert de maximale koeling bij hoge toeren en weinig koeling bij stationair. Dit is tegengesteld aan de koelbehoefte. De electrische fan lost dit op.
Voor mij was het vooral een experiment, waarbij de reductie van geluid en trillingen bijkomende voordelen waren, maar niet de eerste aanleiding.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
We hebben het op het Jag forum daar ook regelmatig over gehad en daar werden artikelen gepost over de materie waarin wordt gesteld dat de rijwind al boven 40 km/u ruim voldoende is voor de koeling. Dus eigenlijk draait die ventilateur de meeste tijd voor Jan met de korte achternaam.
Vandaar dat geen enkele moderne auto nog een constant draaiende ventilateur heeft en de DS heeft niet eens een visco of electromagnetische koppeling zoals andere auto’s uit die jaren. De Peugeot 403 had een mooi systeem daarvoor en de ventilateur draaide nauwelijks mee beneden een bepaalde temperatuur.
De rijwind moet genoeg zijn, de gaten in de keienbak zijn relatief groot en je ziet bij moderne auto’s ook bepaald geen grote openingen aan de voorzijde.
Goed, het is bij een DS niet origineel, maar je brengt het ook zo weer terug naar origineel.


























Totaal aantal Berichten: 7604
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wat ik op snelheid ook kon horen in mijn DS, de fan was daar toch echt niet bij. De electrische fan van mijn auto (23 heeft die standaard) hoorde ik eigenlijk ook nooit. Maar dat had iets te maken met de airco-fans in de voorspatborden. Die maakten bij stationair toerental meer lawaai dan de motor zelf. Maar je hebt gelijk: de fan heb je vooral nodig bij langzaam rijden of stationair draaien na een snelle rit. En juist dan draait de mechanische fan langzaam. Voor die situaties is een electrische fan handig.
Dit terzijde, ik heb altijd begrepen dat bij de DS het gat onder de auto zodanig zit dat juist daar op snelheid overdruk ontstaat en dus op snelheid een prima luchtgeleiding naar de radiateur wordt opgebouwd. Als de fan daar in meedraait, draait die min of meer met de aldus ontstane luchtstroom mee. Lijkt mij dat daar niet veel vermogen mee verloren gaat - toch?
Enne - off topic, maar als Peugeot ook al genoemd is: Simca had ook die electromagnetische koppeling op de fan. Op de lange duur niet echt een betrouwbaar systeem ...



Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Ik moet wel zeggen, ik ben benieuwd naar de ervaringen! De motor zal in de winter dan ook wel veel sneller warm zijn! Ik blijf het volgen.
Gr


























Totaal aantal Berichten: 7604
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat laatste is natuurlijk inderdaad wel mooi - wat kan een DS koud zijn ‘s winters!
De motor moet ‘s winters net zo warm worden als ‘s zomers, daar heb je de thermostaat voor.
Ik heb vanmiddag even gemeten, maar er is ruimte genoeg aan de achterkant van de radiateur vor een ventilator. Er zit 17 cm tussen het lamellenblok en de ventilatorpoelie.
Bovendien sprak ik een garagehouder, zoon van een nu overleden DS verslaafde en die had al lang een electrische fan in zijn DS gebouwd. En dat werkte prima.





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Han, de injectiemodellen hebben een electrische fan in/voor de vaste. Er is dus zeker ruimte genoeg. Eventueel een originele ie-fan opnieuw laten wikkelen voor meer vermogen
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Lang geleden was er op televisie een uitvinder die een ventilator had bedacht waarbij de bladen een steilere stand kregen bij hogere temperatuur.
Nooit meer wat van gehoord… Het zou bij de DS wel kunnen werken.
Ik zag ook op een DS dag een electrische fan met een grote diameter, maar die vond ik wel wat duur, ik geloof 200,-?
Je zou een electrische fan natuurlijk ook traploos kunnen bedienen.
Voor een tientje haal je een ventilateur van de sloop en om bij het merk te blijven: de ventilateurs van een XM zijn redelijk stil. Hij heeft er twee naast elkaar en als je handig bent maak je het spul wel passend.
Traploos hoeft van mij niet, hij zal alleen inkomen als je lang met draaiende motor ergens stil staat. Onder het rijden verwacht ik niet dat hij nodig zal zijn. Je moet wel je koelsysteem goed in orde hebben.





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet alleen niet of er bij de luchtinlaat voldoende overdruk is voor koeling zonder fan. Maar dat is makkelijk te controleren. Ik had bij mijn ie het thermocontact ook verbonden met de remslijtage aansluiting. Daarmee kon ik controleren of de fan aansloeg. Dat deed hij pas als de temp meter een halve mm van het rood was, maar nooit problemen gehad. Hij is in 7 jaar tijd van dagelijks gebruik maar 3 keer aangegaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik ga hem laten schakelen via een regelbare thermostaat, net als de Jag en dat werkt erg goed.


























Totaal aantal Berichten: 7604
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
jantje1948 schreef:Han, de injectiemodellen hebben een electrische fan in/voor de vaste. Er is dus zeker ruimte genoeg. Eventueel een originele ie-fan opnieuw laten wikkelen voor meer vermogen
Niet alleen de IE’s, de 23 met carburateur heeft’m ook. Althans: mijn 23 had ‘m ook.





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zou kunnen. Bij de 21 alleen de ie, of misschien was dat bij mij niet origineel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.