79 van de 79
« Eerste  < Vorige 77 78 79
   
Arjan’s DS 23 IE Pallas Mécanique 1972
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 713
Geregistreerd: 10-12-2006

- ID/DS DS 21 bvh
- ID/DS DS 21 IE Pallas bvh
- ID/DS DS 23 Pallas bvh
- ID/DS DS 23 Break bv5
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 12 september 2019 08:35 PM
  [ # 1171 ]

Dat komt omdat bij het oudere type “installatie”-schema de draden bij elkaar in een bundel verdwijnen en dus niet te volgen zijn. Die nummers hebben verder geen betekenins, worden buiten de schema’s en bijbehorende verwijzingstabellen ook nergens gebruikt.
Het nieuwe type schema toont precies hoe de draden op de delen zijn aangesloten en hoe die delen van binnen werken. Voor storingzoeken absoluut ideaal, maar je ziet niet zo snel in welke kabelbundel een draad zit, of waar de stekker er weer uit komt.
De twee schema’s samen geruiken is ideaal, levert je snel inzicht in topologie en functioneliteit.

Volgens de schema’s in 814 is de kofferbaklamp tot september ‘69 inderdaad gevoed vanuit de vierde (gele) zekering, en daarmee afhankelijk van het stadlicht. Daarna komt de voeding van de derde (blauwe) zekering die ook de parkeerlichten voedt, en kan dus altijd branden.
Vanaf sept. ‘71 loopt de voeding vanaf de eerste (groene) zekering die ook de binnenverlichting voedt.

[size=1]‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘06 C5 2.0 HDIf break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé [size]

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26936
Geregistreerd: 21-09-2004

- Xsara Coupé 1.6 16v VTR Différence II LPG G3
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
Gepost: 12 september 2019 08:53 PM
  [ # 1172 ]
nltecoko schreef:

De twee schema’s samen geruiken is ideaal, levert je snel inzicht in topologie en functioneliteit.

Exact dit!

Profiel  
 
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 12 september 2019 09:58 PM
  [ # 1173 ]

Ha! Bij die ‘knip’ waren we inmiddels ook uitgekomen Laughing Ik ben gecorrigeerd.

Mijn draadboom stamt uit de jaren 90 en is overal van kleurtules èn nummerlabels voorzien, reuze handig want kleuren komen soms dubbel voor in een bundel, en een draad gaat bijv. rood de bundel in om er violet uit te komen. Conform schema. De tules zijn ook vaak verschoten maar nummers blijven nummers, die handhaaf/restaureer ik religieus.

Profiel  
 
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 13 september 2019 07:40 AM
  [ # 1174 ]
nltecoko schreef:

Die nummers hebben verder geen betekenins, worden buiten de schema’s en bijbehorende verwijzingstabellen ook nergens gebruikt.

Ik bedoel, waren draadbomen oorspronkelijk, ook bij de oudjes, dan nooit gelabeld?

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 713
Geregistreerd: 10-12-2006

- ID/DS DS 21 bvh
- ID/DS DS 21 IE Pallas bvh
- ID/DS DS 23 Pallas bvh
- ID/DS DS 23 Break bv5
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 15 september 2019 09:56 AM
  [ # 1175 ]

Inderdaad, voor zover ik weet zijn de draden nooit gelabeld of genummerd geweest anders dan de kleur van de tule, heel soms i.c.m. de kleur van de draad. Dat was ook genoeg: de plek waar de ader uit de boom komt i.c.m. de kleur is voldoende. Waar dat niet zo is omdat er heel veel draadjes bij elkaar zitten, zoals achter het dashboard, zie je dat achterop de schakelaars een verfstip in de bijbehorende kleur staat. Ook bij bijv. de relais wordt met kleur gecodeerd.

[size=1]‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘06 C5 2.0 HDIf break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé [size]

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23873
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 september 2019 11:17 AM
  [ # 1176 ]

En er wordt gespeeld met lengte. In de draadboom naar de spatborden heeft elke draad een andere lengte. Bijvoorbeeld bauw is lang en rood is kort. De overeenkomstige draden in het spatbord zijn dan respectievelijk kort en lang.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26936
Geregistreerd: 21-09-2004

- Xsara Coupé 1.6 16v VTR Différence II LPG G3
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
Gepost: 16 september 2019 04:55 PM
  [ # 1177 ]

In de praktijk is er dan 1 nadeeltje.
Ze hadden ruim 40 jaar geleden niet verwacht dat sommige DSen zo lang mee zouden geen, en diverse tules zijn verkleurd waardoor ze op elkaar zijn gaan lijken.

Er wordt natuurlijk ook regelmatig gebruikt van M-V en V-M omgedraaid. Heeft uiteraard ook te maken of er spanning op de draad staat.

Profiel  
 
 
79 van de 79
« Eerste  < Vorige 77 78 79
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook