Torsiestijfheid kan je mi vrij eenvoudig meten door een asymetriche belasting op de wielen te brengen van 200kg li/re verschil en te meten hoeveel de auto tordeert, gemeten aan de 4 kriksteunen.
Ik denk dat jou deskundigheid hierin verder gaat dan de mijne, maar ik denk als volgt:
Zorg dat je de wieldruk van de 2 achter wielen kan meten, er bestaan van die caravan wieldruk meters. Maar elk wiel op 2 personenweegschalen op een plankje moet ook kunnen. Ga dan 1 wiel opkrikken totdat er en een druk verschil is van ?? 100kg?? ( want automatisch is dat drukverschil er dan ook voor, dus heb je torsiekracht van 200kg??). Alles doe je met de auto in de hoogste stand. Nu vanaf de vlakke vloer de torsie meten door verschil metingen li/re te vgl met voor de belasting.
Uit mijn RDW verslag : de torsie mag iets van 2 cm zijn. Maar misschien moet je dat in mijn vrslag ook nog even narekenen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Vandaag een hele jangzame gemene lekkage opgespoord; lekte LHM langs de geschroefde dop van de rechtervoorveercylinder en dan ook nog eens langs de achterkant. Dus langs die vilten ring door het schroefdraad Dat bleef maar nat. Gelukkig had ik laatst een zak met DS sealsets gekocht dus ik had alles gewoon op voorrad, behalve die platte rubberen ring in de grote moer. Deze heb ik maar omgedraaid, k hoop dat alles nu wel dicht blijft.
Groeten,
Stef














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gisterenavond eindelijk de wagenhoogte voor afgesteld.
Het duurde even voordat ik het systeem helemaal had doorgrond.
Met de wagenhoogte handel bij de bestuurdersstoel tordeer je eigenlijk alleen maar (met grof geweld) het stangetje van midden torsiestaaf naar armpje bij hoogteregelaar. Omdat ik geen smeerput heb heb ik het met assteunen, heel goed vooruit denken, effe geen bier in de garage en ouderwets klootviolen voor elkaar gekregen. Ik kan mij zo voorstellen dat er al best veel mensen zijn geplet tijdens het afstellen van de hoogteregeling. Geen wonder dat ze daarvoor weer zo’n rotboutje hebben gebruikt. De hoogte stond 30 mm te hoog; nu ziet de Cabrio er nog mooier uit.
Heb meteen de interne lekkage van de voorste hoogteregelaar gecontroleerd; daar loopt elke 5 seconden een druppeltje uit. Heb geen referentie, maar dat lijkt mij behoorlijk mee te vallen Is dit een interne lekkage die nog binnen de marges valt? Voordat met dat druppeltje per 5 seconden de druk in de hoofdaccumulator gedaald is van 170 naar 135 bar ben je 20 % volume verschil (35/170=20%) van 500 ml (volume accumulator) = 100 ml = 1000 druppels (10 druppels in een cc)= 5000 seconden = anderhalf uur.
Vanavond de achterkant doen; dat kan gelukkig een stuk veiliger gewoon van bovenaf.
Egbert schreef:Torsiestijfheid kan je mi vrij eenvoudig meten door een asymetriche belasting op de wielen te brengen van 200kg li/re verschil en te meten hoeveel de auto tordeert, gemeten aan de 4 kriksteunen.
Ik denk dat jou deskundigheid hierin verder gaat dan de mijne, maar ik denk als volgt:
Zorg dat je de wieldruk van de 2 achter wielen kan meten, er bestaan van die caravan wieldruk meters. Maar elk wiel op 2 personenweegschalen op een plankje moet ook kunnen. Ga dan 1 wiel opkrikken totdat er en een druk verschil is van ?? 100kg?? ( want automatisch is dat drukverschil er dan ook voor, dus heb je torsiekracht van 200kg??). Alles doe je met de auto in de hoogste stand. Nu vanaf de vlakke vloer de torsie meten door verschil metingen li/re te vgl met voor de belasting.
Uit mijn RDW verslag : de torsie mag iets van 2 cm zijn. Maar misschien moet je dat in mijn vrslag ook nog even narekenen.
Ik zie nu pas dat mooie verslag van de keuring…
Interessant! Aardig wat werk geweest die verbouwing…
Stef, in je laatste bericht vraag je of de lekkage van je hoogteregelaar binnen de marges valt. In mijn belevenis, en ervaring, is een druppel in de 5 seconden niet iets om je zorgen over te maken, het is tenslotte een lekleiding. Hij mag iets lekken, en dit lijkt mij een heel acceptabele interval.





























Totaal aantal Berichten: 10518
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Sterker nog; als hij helemaal niets lekt wordt de plunjer niet gesmeerd en gaat hij vastzitten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25691
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik dacht dat de fabrieks maatstaf 20 sec per druppeltje was..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Hé, da’s altijd handig te weten.
Heb je een verwijzing naar wphb?














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Na 3 weken zomervakantie, weer langs de kust langzaam afgezakt naar Kaapstad, deze keer met onze dagelijkse saaie Honda Accord ipv DS vanwege nog geen dak, ben ik weer terug.
De wagenhoogte was toch nog niet helemaal goed; klemmetje was verschoven over de anti roll bar. grrr. Ik ga vanmiddag weer met frisse tegenzin beginnen aan het opnieuw afstellen van de voorste wagenhoogte. Ik heb in de vakantie weer een halve dag kennis opgezogen bij de Zuid-Afrikaanse DS god Kurt Wittig. Hij heeft me wat tips gegeven; de beste; Auto op assteunen aan de voorkant. Met 2 krikken de wielen naar de juiste hoogte tillen, dan klemmetje even los en dan spanningsvrij weer stevig vastzetten. Klinkt makelijk genoeg. Hij vertelde mij dat er dan nog een fijnafstelling mogelijk is bij de hoogteregelaar zelf, maar zijn uitleg begreep ik niet helemaal; kan iemand mij deze uitleggen?
Ben al weer een week terug en het was een superweek om cabrio te rijden; graadje of 35 en een zonnetje (ons onverwarmde zwembad is nu 31 graden), maar ja; hij staat dus nog in de garage. Hopelijk kan ik eind van de middag weer rijden.
Volgende stappen op de lijst;
- grondige inspectie op scheuren.
- armsteun maken
- bekleden.
- carrosserie laten spuiten
- papierwerk overzetten van sedan naar cabrio
- het dak….
Eind maart ben ik een weekje in Nederland voor mijn werk, dan kan ik weer lekker inslaan bij Marktplaats en Citrotech.
Wellicht kunnen jullie ook een beetje helpen; Ik ben op zoek naar;
- Spiegels (Liefst klein model; als ze maar hetzelfde zijn)
- Aandrijfas hoezen
- Hoogteverstellingframe stoel
- Asbakje (bij de mijne is er een hoekje afgebroken)
- Luidsprekerdekseltje midden op dashboard
- Nette knipperlichten voor.
Iemand die dit voor mij te koop heeft en het wil bewaren tot de laatste week van Maart?
Groeten uit Afrika,
Stef
Stef,
spuiten zou ik doen na het dak. Ja zal er vast achter komen dat je nog kleine aanpassingen voor het dak aan het plaatwerk wilt maken.
Ik moest: de boven rand van de achter schermen iets bijbuigen, kleine hoekjes achter boven van de portieren afhalen, achterklep aanpassen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25691
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die ashoezen en spiegels koop je nieuw bij chyparse. Mischien heeft citrotech ze ook. carrosserie delen bij huub int zandt
de rode streep is de hand bediening.
rechts onder de HR zie je een moer zitten. dat is een excentriek. daarmee kan je nog fijnafstellen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankje Egbert, Ja dat klinkt wel logisch eigenlijk… Zet ook weer een stok achter de deur om aan het dak te beginnen.
Dankje Joris voor de tip: Het is dus een excenter!! Aha! Ik vroeg me al af wat het nou was.
Kan niet wachten om te beginnen met rijden.
Groeten,
Stef














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Wagenhoogte is dankzij de tips goedgekomen. Hartelijk dank daarvoor.
Vanochtend weer met de cabrio naar het werk.
Kom net terug van een klant en de linkerachterrem begon te zingen bij remmen.
Een paar kilometer later is de linkerachterrem heel erg happerig. Ik kan het (paddestoel)rempedaal maar een heel klein beetje indrukken en hij blokeert meteen. Je kunt goed voelen dat alleen de linker achterrem al het werk doet.
Nu heb ik laatst in een andere DS gereden die ook een behoorlijk happende achterrem had dus het zal vaker voorkomen; wat kan de oorzaak zijn?
Ik denk zelf aan de volgende;
- Losgeschoten remvoering
- Fout in rempedaal waardoor alle druk ineens naar de achterremmen gaat (niet geregeld door de belasting afhankelijke remdrukregelaar)
-Maar in dat geval zouden de 2 achterwielen evenveel remkracht moeten krijgen
Iemand enig idee?
Ga vanmiddag het wiel en trommel er even afhalen om te inspecteren. Ondertussen heeeeel voorzichtig rijden
Groeten,
Stef












































Totaal aantal Berichten: 25691
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
kapotte schoen idd.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gisteren middag gekeken; Het was geen van beide; Het probleem was heel lang geen onderhoud aan linkerachterrem;
Een licht zwetende remcylinder die samen met remstof een dikke klevende pasta heeft gemaakt waardoor de remschoen in een draaiende trommel zichzelf vastzet. Een collega van mij vermoedde dat al, maar ik verklaarde hem voor gek; een olielek in je rem laat de boel juist slechter remmen, niet te goed…
Alles netjes schoongemaakt, nieuwe O-ringetjes in de remcylinder, alles ontvet, teruggezet en een uurtje later was ik weer op de weg.
Vandaag weer heerlijk met cabrio naar het werk.
Groeten,
Stef