72 van de 176
« Eerste  < Vorige 70 71 72 73 74 Volgende >  Laatste »
   
Niels’ 77-er 2400 Pallas
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4947
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 24 juli 2015 04:49 PM
  [ # 1066 ]
waterman schreef:

Nieuwe moer? ach… is dat werkelijk nodig?

Ja, dat weet ik eigenlijk niet. Je borgt de moer door het opstaande randje van de moer in uitsparing van de astap te meppen. Weet niet of dit plaatje duidelijk genoeg is:

Moet dus eerst de opstaande rand van de moer terugmeppen, en dan de moer lossen. Weet niet of dan alles wel heel blijft?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4947
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 25 juli 2015 10:58 PM
  [ # 1067 ]

Zo, vandaag eerst bij Waterman dop 52 opgehaald. Prachtig hoe zijn woning opleeft in druilende ellende van vandaag.
Opstaande rand terugmeppen ging redelijk goed met een drevel, de moer lossen heeft aardig wat krachttermen opgeleverd.
De astap ingeklemd in een bankschroef, en een wielbout erin gedraaid om meedraaien te voorkomen. Werkbank met een spanband vastgezet aan een betonnen paal (want de werkbank begon te schuiven), pijpje van een meter erop, done.

Vervolgens het lager uit elkaar getrokken, en alles gecontroleerd: alle loopvlakken zijn nog ongeschonden, er was alleen niet veel vet te vinden.
Alles schoongemaakt, binnenkort nieuw vet erin en dan drukken we deze gewoon weer in elkaar.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 26 juli 2015 10:47 AM
  [ # 1068 ]

Vanaf modeljaar 78 had de CX getande riemen, de oudere hadden last van resonanties bij de motor zodat alles wat los en vast zit kon afbreken (special de dynamo steun).

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4947
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 juli 2015 04:22 PM
  [ # 1069 ]

Toevallig gisteren mijn riemen gecontroleerd, ik moet natuurlijk weten welke ik nodig heb als spare. Mijn ‘77-er is reeds voorzien van getande riemen.

Welke remschijven moeten nu op mijn CX achter? Ik zie dat cx basis twee maten heeft: 22.4 cm en 23.4 cm in diameter. De schijven die eraf komen zijn 23.4 in diameter. Maar, het buitenste randje is niet zo versleten als de rest van de schijf.
Kan ik er ook gewoon zo’n 22.4 cm schijf op plempen, of gaat dat hopeloos fout?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 26 juli 2015 07:21 PM
  [ # 1070 ]

Model 78 werd geleverd vanaf augustus 77 na de Franse vakantie.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4947
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 28 juli 2015 12:17 AM
  [ # 1071 ]

Ik ben erg goed met het inefficiënt indelen van m’n tijd. Zo had ik vanavond anderhalf uur beschikbaar om een lager weer in elkaar te zetten.
Bij het uit elkaar persen van het lager is de ‘buitenste’ lagerschaal (de lagerschaal die tegen de asflens aangeperst wordt) blijven zitten, en is de stalen kap die onder andere de keering vasthoudt, verbogen. Als je dan het lager weer in elkaar perst, zal er een ruimte ontstaan tussen de lagerschaal en de keerring, waardoor natuurlijk al het verse vet zo verdwijnt.

Eerst maar eens door middel van de grote ring van het lager op z’n plek te leggen, de stalen kap terug te persen in vorm.
Dit lukte uiteraard niet zoals gepland. Onderste randje iets verder gezet, maar de keerring zit weer strak tegen de lagerschaal. Durf het er wel op te wagen. En als ‘ie wel gaat lekken, nou ja, dan is het nieuwe lager reeds onderweg, en dan koop ik wel zo’n kappie Mr. Green

Goed, we beginnen dus met een semi gestript lager:

Eerste lagerschaal goed op de astap persen. Als pershulp gebruik ik afgekeurde hydrauliek wartels / bussen:

Toefje vet d’r bij:

Boel samenpersen:

Moertje d’r weer op:

tijd voor de volgende!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 juli 2015 09:12 AM
  [ # 1072 ]

Met al dat nieuwe vet / lagers zal het verbruik ook wel afnemen Laughing
Maar ,goed bezig!

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4947
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 29 juli 2015 10:42 PM
  [ # 1073 ]

Goed, vandaag eerst maar eens de handel in elkaar gestoken, en het resultaat bevalt me uitstekend:


Vervolgens het andere lager uit elkaar getrokken. Deze keer wilde ik het stalen afdekkapje met keerring in z’n vorm houden, dus ben anders te werk gegaan. Eerst natuurlijk de moer verwijderd, vervolgens het stalen kapje met een schroevendraaier los getikt. Daarna het kapje t.o.v. de lagerring verdraaien, zodat de gaten niet meer opgelijnd zijn. Twee draadeinden met zelfde spoed als wielbouten in de astap gedraaid, en door de gaten van de afdekkap een paar kleine boutjes gestoken, en dáár op gaan persen.
Op deze manier blijft binnenste lagerschaal zitten, en vervorm je de kap niet, en gebruik je hem meer als geleiding om de rest eraf te persen.

Op een gegeven moment kan je dan alle kogels eruit peuteren, kan je de grote lagerschaal wegnemen en blijft dit over:

Effe schoonmaken, nieuw vet erin, en hop, monteren (want nog erg netjes, alleen weinig vet)

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4947
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 02 augustus 2015 09:27 PM
  [ # 1074 ]

Zo, de hele ophanging zit weer in elkaar. Bovenste motorsteun vervangen, de baksteun moet nog een goed exemplaar voor gevonden worden.
Ik heb wat kleppenstel vragen:

- Bougies, krijg ik die eruit met een 21x23 pijpsleutel (inderdaad, die heb ik niet Smile )
- Welke vervangende bougies raadt u aan?
- Kleppen stellen volgens tuimelen methode, of die andere met de lastige volgorde?

Verder heeft m’n auto nu een nieuwe naam gekregen. M’n vriendin noemt m’n CX nu ‘De Minnares’, wegens tijd, geld en aandacht die erin gaan..  Mr. Green

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43386
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 augustus 2015 09:40 PM
  [ # 1075 ]

Kleppen stellen via de tuimelmethode, met koude motor. Koud als in koud, ik pak het liefst na een nacht staan. Bougiesleutel, ook die is alhier te lenen Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4947
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 02 augustus 2015 09:59 PM
  [ # 1076 ]

Ja, koud is dat kreng wel. Die kar staat al weken opgebokt..  hmmm
Prima, kom ik de bougiesleutel lenen, krijg je je dop terug Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4947
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 04 augustus 2015 10:37 PM
  [ # 1077 ]

Kleppen gesteld. Zat vooral op de uitlaatkleppen meer dan de bedoeling was.
Inlaatkleppen van 1 en 4 ook te ruim.

Kleppendeksel was toch wel vies. Dit was een mooi moment om dat aan te pakken.
Niet zoals Frank, na een half uur poetsen vond ik het wel best. Voor:

Na:

Overigens was het een goed moment om het kleppendekselpakking te vervangen, de oude bleef mooi rechtop staan Laughing

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9493
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 augustus 2015 11:01 PM
  [ # 1078 ]

Je hebt je hele reservewiel weggepoetst! Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4947
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 06 augustus 2015 12:00 AM
  [ # 1079 ]

Ik heb een LHM lekkage die achter het schutbord vandaan lijkt te komen. De slangenkuil is droog, alle retourslangen ook.
De olie komt links op de onderste rand van het subframe, precies achter de stalen ‘plaat’ van de carrosserie vandaan.
Lekker makkelijk kijken dus Smile

Heeft een van jullie een handige tip om uit te zoeken wat er daar kan lekken, en hoe ik erbij kan komen?
Ik kan proberen de schutbordbekleding los te halen, maar dat lijkt me een enorme kutklus Smile
Herhaaldelijk het stuur van links naar rechts draaien doet de lekkage niet verergeren, wellicht de rem?

Het probleem openbaarde zich toen de CX een tijdje voor en achter opgebokt stond (en dus horizontaal stond).
Nu achter weer op z’n wielen, lijkt de lekkage minder. Morgen maar weer eens horizontaal zetten.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43386
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 augustus 2015 09:34 AM
  [ # 1080 ]

Op de brug dat ding en dan eens rustig kijken. Het kan een retourslang zijn van het remcommando, maar het kan ook zijn dat er in de buurt van de diravi iets lekt of dat die diravi zelf lek is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
72 van de 176
« Eerste  < Vorige 70 71 72 73 74 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook