128 van de 176
« Eerste  < Vorige 126 127 128 129 130 Volgende >  Laatste »
   
Niels’ 77-er 2400 Pallas
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 27 juni 2018 11:24 AM
  [ # 1906 ]

in het schema zijn het naar mijn idee allemaal “maak relais”. Ik heb ook geen bestaande bedrading hergebruikt, juist om effecten door “onzichtbare” verbindingen te voorkomen. In het voetje van de originele relais heb ik enkel een bruggetje gemaakt op de schakel contacten, zodat ik de originele schakeldraad bij de temp sensor kan hergebruiken.

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9515
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 juni 2018 11:26 AM
  [ # 1907 ]
ronvanzon schreef:

in het schema zijn het naar mijn idee allemaal “maak relais”.

Dus niet, het relais rechtsboven heeft een wisselcontact.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 27 juni 2018 02:13 PM
  [ # 1908 ]

ah, je bedoelt dat het verschil zit in hoe je het relais aansluit (schakelen tussen 2 draden, of tussen 1 en geen draad). Ik dacht dat Maartens het over een feitelijk ander relais had.

Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 juni 2018 02:16 PM
  [ # 1909 ]

Precies. Maak releais hebben 4 pootjes. maak en verbreek relais hebben er 5.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 27 juni 2018 02:27 PM
  [ # 1910 ]

Je hebt ook ‘maakkontakten’ met 5 poten. Dat is het verwarrende.

https://www.rdae.nl/2031-relais-maakkontakt.html
versus
https://www.rdae.nl/2032-relais-wissel.html

Ziet er hetzelfde uit maar werken verschillend. Daar ging ik dus de fout mee in.
Ik geloof trouwens dat in de CX onder de motorkap maar een (1) relais een wisselrelais is. Je ziet het aan het feit dat de relaisVOET 5 aansluitdraden heeft.
Citroen gebruikte echter standaard relais met 5 pootjes (allemaal ‘type 8’). Dat zijn wisselrelais.

Althans zo zit het bij mij…..

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 27 juni 2018 02:32 PM
  [ # 1911 ]

Overigens was het effect dat ik kreeg toe er een fout relais gemonteerd was:

- fans op lage snelheid deden niets (doorverbinden luchtcontact)
- bij het doorverbinden van het watercontact ging alleen de rechterfan snel draaien.

Linkerfan deed dus helemaal niets.

Dit verschijnsel komt geloof ik niet overeen met jouw situatie.

Ik was wel een avondje zoet het het achterhalen van dit verschijnsel…. cheese

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9515
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 juni 2018 03:12 PM
  [ # 1912 ]

Er zit wel een wezenlijk verschil in de wijze van aansturing van de ventilatoren tussen een serie 1 en een serie 2, uitgevoerd met 2 ventilatoren.
De laatste heeft een dubbel temperatuurcontact in de radiateur, dus zowel de lage als de hoge snelheid wordt geschakeld op basis van koelwatertemperatuur.

Een serie 1 heeft een enkel temperatuurcontact in de radiateur en een luchttemperatuurcontact achter de radiateur.

Wat ik van mijn 79-er 2400 nog kan herinneren is dat bij stilstaand stationair draaien eerst de ventilatoren op basis van watertemperatuur op hoge snelheid gingen draaien. Hierna schakelden ze terug naar lage snelheid op basis van de temperatuur van de uitgaande lucht, die intussen door de radiateur werd geblazen.

Maar weer terug on topic, excuus Nielsje, voor het kapen ervan.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4952
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 27 juni 2018 07:13 PM
  [ # 1913 ]

Excuses is niet nodig, zolang het hier niet over voetbal gaat, vind ik alles best.
Ik hou zelf ook wel van een beetje tangentieel gerelateerd aan een onderwerp afdwalen Smile

Zelf heb ik schema voorgesteld door Waterman ingebouwd, en daarbij alle oude eventuele schakelingen weggenomen. Mijn ‘77-er had overigens geen luchttemperatuur sensor, dat was gewoon meteen met 2 fans volle bak aan, dan weer uit.
Inmiddels zit deze opstelling er al een tijdje in bij mij en ben er blij mee.

De vakantie begint voor de deur te staan, komend weekend eens proefkamperen met de vouwwagen Smile
Verder wil ik wel weer eens aan de gang met een elektrische ontsteking. M’n vorige experiment beviel prima, maar was helaas niet betrouwbaar genoeg. Nu vind ik de 123 aanpassing van Ron wel interessant, maar wil dat even afwegen tegen een zelfbouw ding: een standaard verdeler ombouwen met een triggerwiel, dat dan combineren met een standaard bdp of ABS sensor. Daar dan een of andere standaard (lees, overal verkrijgbaar en betrouwbare) module aanhangen en hoppa. Meningen hierover? Voorbeelden?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 28 juni 2018 07:43 AM
  [ # 1914 ]

Brrr, klinkt alsof je weet waar je het over hebt…

123 conversie is heel goed te doen, maar het kost wat pegels en je hebt een metaal draaibank nodig.

Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juni 2018 09:12 AM
  [ # 1915 ]

Dat triggerwiel is nit zo moeilijk. Je pakt de BDP sensor van een XM en de ontstekingsmodule van gelijk welke GM bak en klaar ben je.
Ik heb de hele unit nog wel liggen ( op t trigger wiel na..) denk ik.
Waarschijnlijk staan de foto’s en nummers in het SM topic van mij.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6347
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 28 juni 2018 10:48 AM
  [ # 1916 ]

Dat is toch een zogenaamde van der Laan ontsteking?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 juni 2018 11:00 AM
  [ # 1917 ]

Ja. Daar moet je gewoon een bdp-sensor voor gebruiken hoor. Blijft lang heel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4952
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 28 juni 2018 12:56 PM
  [ # 1918 ]

Dank voor de reacties, ik zal het topic van Boog eens doorspitten!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4952
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 29 juni 2018 03:23 PM
  [ # 1919 ]

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9515
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 juni 2018 03:25 PM
  [ # 1920 ]

Hoe is het eigenlijk met die trekhaakkabel afgelopen, zelf wat in elkaar gebeund?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
128 van de 176
« Eerste  < Vorige 126 127 128 129 130 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook