156 van de 172
« Eerste  < Vorige 154 155 156 157 158 Volgende >  Laatste »
   
Niels’ 77-er 2400 Pallas
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 25 februari 2022 08:55 PM
  [ # 2326 ]

update.

Na veel nadenken, pro’s en con’s afwegen en ook een niet-technisch waardeoordeel over bakverhoudingen te hebben toegepast (dank ChrisB), besloten om voorlopig te blijven bij de huidige bakconfiguratie. De dieselverhouding in combinatie met de 484 eind reductie is wel interessant, maar plussen en minnen leverde uiteindelijk geen significant voordeel op ten opzichte van het huidige. Verloren tijd? Volgens sommigen waarschijnlijk wel, maar ik ben wel tevreden met alles wat ik geleerd heb, voor mij is dat ook een deel van de hobby.

En dus besloten de 436 bak in de verkoop te zetten, en de diesel als donor te gebruiken. Van die dieselbak zijn niet veel delen als donor gebruikt: één aanslagstift voor het afstellen van de versnellingen is gebruikt en ook de kappen met keerringen van de assen zijn gebruikt, die waren gewoon nieuw. De synchro’s waren op één na echter allemaal versleten. Jammer. De tandwielen en diff zelf zijn overigens nog goed, maar daar heb ik verder weinig aan. De 5e versnelling en bijbehorende onderdelen gaan in een bakje, want wellicht wil ik toch nog een keer die lange 5 monteren.

Bij het monteren en demonteren kwam m’n speciale Facom veerringtang vaak van pas. Wat een fijn ding om te hebben! Echt een aanrader.

Het enige wat rest is nog de moer van de primaire as op 280 Nm zetten, een momentsleutel die dat kan trekken heb ik niet, maar leen ik wel op het werk.

Uiteraard is de synchro van de 5e uit elkaar gesprongen op een gegeven moment. Die moest natuurlijk ook in elkaar. Ik heb dat opgelost door de houders van de ballen en veren eerst strak met bindbandjes aan het moederdeel te zetten, inclusief de synchro. zo dat de glijring (hoe heet dat ding? er nog om heen gaat. De synchro zorgt ervoor dat de houders op de juiste hoogte blijven zitten. Vervolgens plak je de veren en ballen op hun plek met wat vet.

Daarna met de spanbus om zuigerveren te comprimeren, trek je de ballen en veren in hun cilinder. Je kan nu de boel bovenop de glijring plaatsen en na het toevoegen van voldoennde olie schuif je zo de hele boel op z’n plek. Bindbandjes verwijderen en klaar.

Alle bakken staan nu in elkaar, dat ruimt lekker op. Komende week wordt de 436 opgehaald en laat ik de koppelingsvork en hevel extra doorlassen en dan kan de bak weer aan het blok.

 

 

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 februari 2022 08:27 AM
  [ # 2327 ]

Over die 280Nm: een hefboom in combinatie met een veerunster.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 februari 2022 09:12 AM
  [ # 2328 ]

Ik ben bekend met dat concept, maar ook een veerunster heb ik niet. Of ik nou het een of de ander moet lenen.. Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 februari 2022 11:15 AM
  [ # 2329 ]

Ik heb een proxxon momentsleutel gescoord tot 320. Kost nog geen meijer.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 februari 2022 11:22 AM
  [ # 2330 ]

Dank voor de tip, Proxxon is ook nog best prima spul ook. Maar als ik een maatje groter erbij zoek, dan een die meteen 400Nm kan trekken: voor de aandrijfassen, anders blijf ik lenen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 26 februari 2022 12:13 PM
  [ # 2331 ]

Volgens mij zit je dan wel in 3/4 gebied. Is dat dan zo handig?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 februari 2022 12:17 PM
  [ # 2332 ]

320 voor een naafmoer is zat. Ik doe al 25 jaar niets anders.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 maart 2022 12:30 PM
  [ # 2333 ]

Na het samenbouwen van de bak kwam de klus die ik al professioneel aan het procrastineren was: het subframe van de auto schoonmaken.. Daar is een hoop bagger uitgekomen. Na het kuisen de boel voorzien van een verse laag tectyl, een nieuwe motorsteun, verse HD leidingen van cunifer (die twee die onder het blok door lopen) en een verse koppelingskabel.


Ondertussen had ik de vork die het druklager bedient en de bijbehorende hevel door een maatje laten doorlassen. Het blijkt van origine te zijn hard gesoldeerd oid. Als je het gaat tiggen komt al die meuk eruit zetten. Uiteraard was de hevel wat gekrompen door het lassen, dus daar moest wat gevijld worden, vandaar dat ik de as van de vork rood heb gemaakt, zo kan je eenvoudig zien waar de boel aanloopt.

Montage van de bak aan het blok ging redelijk goed. De bak is natuurlijk onhandig gebalanceerd, zwaar en moet ook wat geroteerd worden voor montage aan de as, om uit te lijnen met de nokkenas. Ik had verwacht dat ik onhandig lang bezig zou zijn met het prikken in de koppelingsplaat, maar het bleek dat het toplager de grote dwarsligger was. Tja. Enfin, na wat gevloek en gezweet zat het eraan.

Gisteravond kwam CEE-IKS langs om te helpen met montage van het geheel in de auto. Dat ging wonderwel erg snel! Alleen het oliefilter nog even verwijderd, en achteraf was verwijdering van de aandrijfas beschermplaat bij de bak nog handig geweest, maar het ging prima zo. Uitlijnen / shimmen van de motorsteunen duurde langer. En wat ruimt dat lekker op in de garage zeg!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 maart 2022 01:50 PM
  [ # 2334 ]
Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 19 maart 2022 03:04 PM
  [ # 2335 ]

Opeens lijkt het al weer bijna klaar. Goed bezig! very good

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 20 maart 2022 05:54 AM
  [ # 2336 ]

Goed bezig. Binnenkort weer lekker rijden.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 22 maart 2022 08:43 PM
  [ # 2337 ]

Slangenklemmen.

Door de jaren heen hebben verschillende sleutelaars verschillende soorten klemmen gemonteerd op alle mogelijke plekken.
Ook varianten die kwalitatief duidelijk minder zijn. Enfin, ik wil ze gaan vervangen door fatsoenlijke exemplaren.
Bij voorkeur te bedienen met kruiskop / dop. Wat modernere klemmen die je met zo’n speciale tang moet plaatsen ben ik niet perse tegen, maar ik weet niet of ik zo’n tang in alle krappe hoeken krijg waar ik dan bij moet komen.

Heeft een van jullie een suggestie voor een goede klem?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 23 maart 2022 05:49 AM
  [ # 2338 ]

Volgens mij verzekerd de kwaliteit van het rubber al het grootste deel van het dicht zijn dan een standaard slangenklem erop en je bent toch voor lange tijd zeker, of niet ?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 maart 2022 06:00 AM
  [ # 2339 ]
Nielsje schreef:

Heeft een van jullie een suggestie voor een goede klem?

De klemmen van Wurth, type Zebra, zijn perfect én onopvallend. Ik gebruik ze al bijna 30 jaar met veel succes.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 maart 2022 06:57 AM
  [ # 2340 ]

Ik gebruik Aba. zweeds en met omgekrulde randen zodat je slangen niet stuk gaan. Bedien je met schroevendraaier op dopje 7. Ik gebruik zo’n slangenklemmen gereedschapje dat de hoek om kan.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
156 van de 172
« Eerste  < Vorige 154 155 156 157 158 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook