Totaal aantal Berichten: 43608
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Revrok schreef:
Hoe is het vermogensverlies eigenlijk als je op lpg gaat rijden bij IE?
Bij een ongeregelde installatie met een mengstuk tussen de 15 en de 25 pk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
en iets meer verbruik, 1:7-8 ipv 1:8-9
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
nou hij staat op de oprit, de perfecte dag ook om hem op te halen, al heerlijk getoerd, ik voel me als god in Frankrijk
Wat LPG betreft laten we dat toch direct doen, aangezien hij een dinitrol behandeling krijgt, wordt alles mooi meegenomen en de auto zal vaak naar België heen en weer rijden aangezien mijn Schoonouders er veel in zullen rijden en hij daar ook in de winter bij mijn schoonouders in de garage komt te staan.
Ik schat toch dat we er samen 7000- 7500 km mee gaan rijden per jaar.
Verder is het zo dat dan over 2 weken alles in 1 keer aangepakt wordt en dan staat hij ook helemaal klaar
Als ik hem mooi gewassen heb zal ik wat nieuwe foto’s plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 10742
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voor lpg kan ik van Orsouw in Eindhoven aanraden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Dankje, maar alles wordt geregeld via Antonisse in Koekange, hij heeft bemiddeld en we hebben compleet vastgelegd wat er nog allemaal gaat gebeuren tegen een afgesproken prijs
Totaal aantal Berichten: 28005
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat voor installatie komt er dan in?
Als je voor een echt moderne installatie gaat voor injectie motoren verlies je nagenoeg geen vermogen en is een stuk zuiniger.
Het nadeel is dat je de D-Jet computer niet kan gebruiken, dus iemand moet het inbouwen die het snapt en de LPG installatie alles zelf kan laten doen.
Bij een eenvoudige installatie ga je dus veel vermogen verliezen. Daar heb ik wel eens een stukje mee gereden en dat merk je goed. Het pittige van een 23 IE is er dan wel af.
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
ik weet eerlijk gezegd alleen maar dat het een installatie wordt die start op benzine en pas na even rijden (ik dacht bij bereiken van iets van 2500 toeren ofzo) over gaat op gas, ik heb gemerkt dat de motor veel pittiger is dan wat ik met deze auto zou gebruiken..
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Check !
De vorige eigenaar van onze DSuper heeft daar (van Orsouw in Eindhoven) de inbouw laten doen.
De auto heb ik nu 12 jaar en nog geen gekke dingen gehad.
Volgens mij zijn het alleen de G3 installaties die starten op benzine en tijdens het rijden overschakelen op LPG. Een computer regelt de LPG toevoer en ook het overschakelmoment. Dit kan dan nog steeds handmatig via een tip-toets. Conventionele installaties hebben een wip-schakelaar.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
@bartjes, dat is goed om te horen:)
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Let er trouwens ook op: G3 LPG installaties hebben volgens mij een gunstiger MRB tarief als ongeregelde installaties, ze zijn dan wel weer duurder in aanschaf & montage.Dit is denk ik wel iets om even na te vragen, het moet daarom juist in je kentekenbewijs worden opgenomen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 28005
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is niet helemaal waar voor een DS, want een DS gaat geen G3 goedkeuring halen… Daar blijft de uitstoot te hoog voor.
De installatie kan er wel in met alle voordelen, maar geen belastingvoordeel.
Micky schreef:ik weet eerlijk gezegd alleen maar dat het een installatie wordt die start op benzine en pas na even rijden (ik dacht bij bereiken van iets van 2500 toeren ofzo) over gaat op gas, ik heb gemerkt dat de motor veel pittiger is dan wat ik met deze auto zou gebruiken..
Een beetje extra pit vind ik altijd wel ten goede komen van het comfort ![]()
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Bartjes, wat je hierboven schrijft klopt totaal niet. Of de installatie wel of niet automatisch overschakelt heeft helemaal niets met G3 te maken.
G3 geeft aan of de installatie in combinatie met specifieke auto gekeurd is op emissie. Een perfect geregelde installatie in een auto waarvan de fabrikant de keuring niet heeft laten doen, is geen G3 installatie. G3 keuring is kostbaar en dus alleen op volumemodellen uitgevoerd waarbij de fabrikant de baten/ verkoopincentive vond opwegen tegen de kosten.
Het enige dat we kunnen concluderen op basis van info van Mickey is dat de installatie blijkbaar het toerental meet waardoor overschakeling automatisch verloopt, verder niets.
Gr, Matthijs
Totaal aantal Berichten: 28005
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat zal dan wel gedaan worden tegen backfires tijdens het starten.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Ja, en makkelijk starten, ook als het wat kouder is. Op die manier wordt bovendien nog regelmatig de benzineinjectie gebruikt en dat helpt om het injectiesysteem werkend te houden.
Totaal aantal Berichten: 10742
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mijn 21IE had een conventionele gasinstallatie in gebouwd door van Orsouw. Boven 1500rpm overschakelen naar lpg. Dit heeft dus niets met G3 te maken. En ja; een backfire in het spruitstuk van een IE wordt je niet vrolijk van…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

