4 van de 13
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
ombouw 81er familiale D naar 2400IE
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 24 juli 2014 11:04 PM
  [ # 46 ]

Ik heb nu ook een bak met een langere overbrenging. Hopelijk wordt ie daar zuiniger en stiller van.

Bij de bak zat ook een motor en daarmee blijkt een ander probleempje dat ik had opgelost (denk ik). Ik wil ook graag modernere injectoren plaatsen, maar de injectoren van het 2400 blok dichten anders af dan de meeste andere injectoren die ik heb gezien. Er zit een dikke rubber ring omheen en de injector wordt door een vorkje naar beneden gedrukt. De verbinding tussen de injector en de rail gaat met een slangetje en slangenklemmetjes. De modernere injectoren zijn dunner en niet voorzien van een slangetje maar worden door de injectorrail op hun plaats gehouden. Tot mijn grote verbazing worden de injectoren van het andere blok op de moderne manier gepositioneerd! Het zijn nog wel de oude injectoren, maar toch. Ik moet dus de inlaatbochten overbouwen en klaar! (hoop ik)

Misschien dat ik toch maar direct de moderne elektronica er in bouw.

Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 25 juli 2014 12:19 AM
  [ # 47 ]

Even een gedachte delen.

Zou ik het 2400 blok kunnen voorzien van een turbo uit een 2500? Ik ga dat zeker niet op korte termijn doen, maar gewoon eens over denken wat allemaal zou kunnen. Heeft iemand het al eens gedaan?

De krukas en de kop van een gewone 2500 zijn gelijk aan die van een turbo. Het blok is anders, maar wat is er anders? Uiteraard zitten er andere aansluitpunten op. De zuiger/cilinder heeft een ander nummer, maar de cilinders zijn bij basis hetzelfde. Helaas hebben ze geen zuigers voor benzine… En zoveel bijzonderder zijn de 2500 spullen toch niet tov de 2400?

De compressie is (uiteraard) lager: 8.75 voor ongeblazen en 7,75 voor de turbo. Dat zou kunnen komen door een hoger blok of door lagere zuigers. Tja, en volvo en saab zette een (low pressure) turbo op een motor met een compressie van 9 of meer (0,4-1 bar overdruk).

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 25 juli 2014 12:57 AM
  [ # 48 ]

Puur theoretisch gezien kan je op een injectieblok toch gewoon elke turbo klussen ‘die past’? Ik bedoel daarmee dat je geen onbenullig grote turbo d’r op moet zetten. Je zit dus niet perse vast aan een 2500 turbo. Wel moet je dan goed stoeien met in/uitlaatwerk. Ik neem dat dit je reden is om een voor een 2500 turbo te gaan, want dan kan je bestaand in/uitlaatwerk nemen.

M’n huisgenoot werkt voor Mitsubishi turbo’s en heeft bijna auto die hij gehad heeft wel een turbo gelepeld.
Inclusief intercooler en dat soort fratsen. Als je de ruimte kan vinden kan je er wel wat moois van maken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 25 juli 2014 01:19 AM
  [ # 49 ]

Ik heb een paar jaar geleden een GTI Turbo2 blok in een GTI 25 gelepeld, en ik kan je vertellen dat alles anders is, alleen de kabelboom van de injectoren heb ik van de GTI25 gebruikt en de aandrijfassen zijn uitwisselbaar, en dan houdt het echt op. Inlaat traject is kompleet anders (rubberenslangen) , uitlaten zijn eigenlijk niet meer aan te komen of net zo duur als een RVS, dus wordt een RVS op maat laten maken. Andere radiateur/condensor andere airco delen. Ook evt een andere bak met “turbo” verhoudingen, injectoren groter voor meer cc’s in te spuiten. Zwaardere koppeling, andere kabelboom en ecu’s ook de kabelboom achter het dashboard. Ander cockpit, turbo metertje is toch wel leuk.

En dan heb ik nog een komplete CX turbo2 als donor gebruikt. Dus had ik nog een goed voorbeeld.
Het rijdt wel erg leuk en verbruik valt ook nog wel mee.

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 25 juli 2014 02:12 AM
  [ # 50 ]

Je hebt gelijk natuurlijk, alles is anders. Het ging mij puur even over het blok. Als het blok 2500/2500T niet al te veel verschillen, en het 2400/2500 ook niet, dan zou misschien de uit- en inlaat van de turbo op een 2400 blok passen…

Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 17 augustus 2014 01:05 PM
  [ # 51 ]

De vakantie is weer achter de rug. De alpen zijn beklommen. Het dieseltje had er soms een beetje moeite mee, maar hij zat ook wel barstens vol en had een volle bak op het dak. evengoed toch 1:13-14! Het zal wel een droom blijven dat de benzine daar ook maar in de buurt gaat komen.
Het was zelfs de eerste vakantie met een airco die bleef werken! Ik had er een nieuwe pomp in gezet (200 euro oid), dus de lekkage daar was voorbij. Ik had al 2 jaar een andere pomp gedemonteerd liggen, maar kon nergens goede pakkingen vinden. er was wel een firma met de juiste pakkingen op de website, maar kon ze toch niet leveren…
Deze week hoef ik nog niet veel te werken, kan ik hopelijk een beetje doorwerken aan de motor en mogelijk volgende week wisselen.

Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 19 augustus 2014 11:25 AM
  [ # 52 ]

ik reed vandaag ff in mijn golfje red face en wat me opviel was dt die veeeeel strakker stuurt dan mijn Familiale… Nu zit er natuurlijk veel verschil in gewicht en met een volle dakkoffer ligt het zwaartepunt natuurlijk flink hoger, maar toch. Het lijkt wel of de achterkant van de blauwe dame me eerst van links en dan van rechts in wil halen. Ik heb 2 jaar geleden mijn stuurhuis voorzien van nieuwe seals etc (revisie?) en recent zag ik dat die nog erg droog is Smile. Ik dacht dat de besturing, als er oliedruk is, zonder mechanisch contact is dus dan zou de rack/pignon niet versleten kunnen zijn. Kan de diravi een probleem zijn? Of is het een kwestie van even afstellen? Of wielen uitlijnen?

Bedankt!

Oh ja, ik zoek nog wat onderdelen (koppelingsplaat voor 2500 bak, keringen voor de bak, lager vliegwiel/prise-as) maar CTA, CX Basis en de club zijn voorlopig nog gesloten. iemand een idee waar ik dat kan halen?

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 19 augustus 2014 11:30 AM
  [ # 53 ]

Kijk eens naar de achterdraagarmlagers (2x woordwaarde)

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 19 augustus 2014 11:42 AM
  [ # 54 ]

Klinkt alsof de snelheidsregeling van de diravi niet werkt.
Doet de km teller het wel?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 21 augustus 2014 12:25 AM
  [ # 55 ]

bedankt voor de tips! De km-teller deed het toen niet, maar dat lag meer aan mijn mislukte poging om de cruise control aan het werk te krijgen. ik probeerde een niet passende pulsgever aan de tellerzijde te monteren. De Diravi zit aan de bakzijde van de kabel, dus ik denk dat die wel werkte, tenminste, de snelheidsafhankelijke reductie.

Ik zal de achterophanging controleren nu hij toch op de brug staat.

Ik heb overigens wel aanwijzingen die lijken op een uitlijningsprobleem aan de voorzijde. mijn voorbanden zijn aan de buitenzijde erg af gesleten…
Ik vermoed dat ik, toen ik 2 jaar geleden mijn stuurhuis onderhanden heb genomen, de boel niet netjes genoeg in elkaar heb gezet red face

Afbeelding Bijlagen
IMAG0940.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 21 augustus 2014 12:45 AM
  [ # 56 ]

Nog ff wat vorderingen met foto’s

op de eerste foto zijn de injectoren te zien. de linkse zijn de oorspronkelijke 2400 injectoren. Ik kan daar nog geen revisiesetje voor vinden. Onze oosterburen verkopen wel de rubberslangetjes maar die kan ik hier bij de automaterialenzaak krijgen. Het filtertje is ook nog wel te vinden, de onderste kap en rubberen kraag helaas niet… Daarnaast liggen de turbo injectoren. Daar is een revisiesetje voor onderweg, mocht ik ooi nog bedenken o een turbo te gaan plaatsen. Daarnaast liggen de injectoren die ik ga gebruiken. Het zijn EV6 injectoren uit een Chrysler Voyager 2.4. Ook daarvoor is een revisiesetje in aantocht. nadeel van deze injectoren is dat er een US aansluiting op zit. De oranje injectoren zijn EV6 injectoren uit een Alfa TS 2.0 met helaas te weinig opbrengst…

De volgende foto is de bak uit de Turbo die ik ga gebruiken. Ik heb hem ff een beetje schoon gemaakt. Nu heb ik een tip gekregen om de keerringen te vervangen De enige plekken waar ik me keerringen kan voorstellen zijn bij de uitgaande assen van het diff en de ingaande as van de koppeling. Ik kan op de site van CX basis helaas niet duidelijk vinden welke keerringen ik moet hebben, iemand een idee?

Afbeelding Bijlagen
IMAG0792.jpgIMAG0789.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 21 augustus 2014 12:52 AM
  [ # 57 ]

Tot slot nog een plaatje van mijn 2400 blok in aanbouw.

Ik heb de inlaatspruitstukken van de turbo gebruikt omdat daar de EV6 injectoren zonder aanpassingen in gaan. Ik heb ook de grote luchtkamer van de Turbo gebruikt omdat daarvan de lagertjes van de gasklep net iets strakker zaten. Voorlopig staat er dus groot “TURBO” op mijn blok maar zit die er nog niet in Smile

Verder heb ik nieuwe rubber buisjes geplaatst. Ik vond de van de bekende winkel erg duur dus ik heb gewoon een meter rubber buis om de hoek gekocht (wel brandstof bestendig natuurlijk Smile ). Als iemand ook een nieuw setje wil, ik heb nog buis over. Voor 15 euro per 4 stuks ben ik uit de kosten.

Afbeelding Bijlagen
IMAG0782.jpgIMAG0783.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 21 augustus 2014 09:14 AM
  [ # 58 ]

Goed bezig!

Die as-keerring weet ik wel, maar nu niet bij de hand.
Als niemand anders het weet zet ik het er vanavond wel even bij.

Maar hoe is de keerring van de ingaande as van de bak?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43051
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 augustus 2014 09:22 AM
  [ # 59 ]

Volgens mij is de gasklep van de turbo kleiner.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 21 augustus 2014 02:59 PM
  [ # 60 ]

die is een stuk kleiner (=/- 1cm), voor een ongeblazen blok zou ik een kunststofhuis pakken van een 25 inj, wel ff opletten dat er geen spleten in zitten waar die op elkaar “gelijmd” zitten.

Je wil een turbo bak aan een ongeblazen inj hangen, dan krijg je een vreemd schakelgedrag. De 1 en 2 van een turbo zijn erg klein om dat een cx een best wel aardig turbo gat heeft en dit daardoor gecompenseerd wordt, terwijl een 24/25 inj daar juist veel kracht heeft. En met de hogere versnellingen is het net andersom. Dan wordt ie daar super traag.

Maar waarom zit je er niet meteen een turbo2 blok in, zo te horen gaat het daar toch wel naar toe in de toekomst Smile. En die rijden nog het “zuinigst” van de CXen.

Zo’n verstuiverrevisie setje wat houdt dat in, ik had laats een incontinente verstuiver en heb toen alle 4 schoongemaakt met een ultrasoon apparaatje en nu loopt ie weer beter, mooi gelijkmatig toerental stationair.

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
 
4 van de 13
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook