1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Airco elektrisch probleem opgelost maar nu slippende V-snaren
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 01 augustus 2014 10:44 PM

Ik krijg de airco in mijn serie 1 GTi niet aan de praat, en da’s best wel zonde met dit weer…  cool smirk
Het systeem is pas bijgevuld. Na het bijvullen bij de aircoboer begon de airco wel meteen te koelen maar na een paar minuten gebeurde er iets vreemds. Er werd warme lucht door de ventilatieroosters de auto in geblazen. Daarna de motor gestopt, opnieuw gestart en toen deed de airco niets meer.

Als ik de motor laat draaien en ik zet de airco aan met het draaiknopje op de middenconsole, dan gebeurt er niets. Ik heb gemeten dat er geen 12V op de koppeling van de aircopomp wordt gezet. Als ik daar zelf met een pennetje 12V op zet vanaf de accu, dan slaat de koppeling van de pomp aan en gaat de airco werken. Er wordt dan koude (gekoelde) lucht de auto in geblazen. Het duurt alleen niet lang, na een minuutje of zo stopt hij er weer mee, en daarna doet hij niets meer. De airco doet het dus wel, maar het is van korte duur.

Wat ook niet werkt is het verhoogde stationair toerental dat zou moeten inschakelen als de airco aan staat. Hij deed dat wel altijd, ook vóór het bijvullen, toen de airco nog leeg was.

Daarom denk ik aan een elektrisch probleem. Om te beginnen, alle zekeringen zijn goed.
Zit er een relais in het circuit? Zo ja, zit dat bij de relais onder de koplamp of bij de accu?

Ik heb ook het draaischakelaartje losgehaald uit de middenconsole. hier zitten een heleboel draden aan over verschillende connectoren en er zit een soort geïsoleerd buisje aan dat waarschijnlijk naar de verdamper gaat. Het is dus een soort thermocontact en de draaiknop is een temperatuurregeling. Heb ik nooit iets van gemerkt, want ik draaide hem altijd op de hoogste stand.
Kan dit schakelapparaat met het draaiknopje kapot zijn? Ja dat kan natuurlijk, maar komt dat voor?

Zitten er zekeringen in deze schakelaar? Ik vraag dat omdat op de zijkant staat: 2A, 250V en 6A, 250V. Lijkt op zekeringwaarden. Als er zekeringen in zitten, kan je het ding dan open peuteren?

Iemand nog andere ideeën?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 augustus 2014 10:58 PM
  [ # 1 ]

Als die niet verhoogd stationair gaat lopen dan lijkt me het iets aan het begin van het circuit.
Oftewel iets dat normaal zowel de pomp als het stationair toerental inschakelt.

Heb je het elektrische schema van jouw auto met airco? Dan kan je in elk geval aardig volgen wat er allemaal tussen zit. Er wordt ook aangegeven waar het ongeveer in de auto hoort te zitten.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 01 augustus 2014 10:58 PM
  [ # 2 ]

Schakelen je ventilatoren in als je de airco inschakelt? Zo niet, dan ligt daar mogelijk het probleem. Als de ventilatoren niet inschakelen schakelt de airco zichzelf uit. Tenminste, bij de meeste auto’s met airco werkt het zo.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 augustus 2014 11:01 PM
  [ # 3 ]

Dan zou die wel het verhoogde stationair loop moeten aansturen lijkt me.

Maar idd wel goed punt om te kijken wat de fan wel en niet.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 01 augustus 2014 11:07 PM
  [ # 4 ]

Goed punt Hilko! De ventilatoren schakelen niet in, dat viel mij ook op maar was ik vergeten erbij te zetten.

Het zou de oorzaak van het probleem kunnen zijn, maar ook onderdeel van het probleem.

Worden de ventilatoren met een relais aangestuurd zoals bij de XM met de Bitron?

@Arjan, In de Haynes staan wel de schema’s van de CX25. In de legenda staan ook de airco-onderdelen genoemd. Maar in het schema zijn ze niet te vinden!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 01 augustus 2014 11:20 PM
  [ # 5 ]
Arjan Verkade schreef:

Dan zou die wel het verhoogde stationair loop moeten aansturen lijkt me.

Maar idd wel goed punt om te kijken wat de fan wel en niet.

Volgens mij doet ie dat gecombineerd, maar dat weet ik dus niet zeker.
Ik kan me indenken dat het signaal van de fan ook doorgaat naar de ecu.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 augustus 2014 11:25 PM
  [ # 6 ]

ECU? Laughing

Er wordt een klepje open gezet voor extra lucht in het inlaattraject Wink

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 01 augustus 2014 11:26 PM
  [ # 7 ]

Whatever, maar dat dus.

Ik heb een diesel, weet je Wink

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 01 augustus 2014 11:34 PM
  [ # 8 ]

De elektrische airco-onderdelen die door de Haynes worden genoemd, zijn:
Refrigeration relay
Relay for electric cooling fans (low speed)
Electrovalve for fast idle
Pressure switch
Compressor
Control thermostat

Helaas kan ik ze in het schema niet vinden zodat ik kan begrijpen hoe e.e.a. geschakeld is.

Wat ik denk is dat het ‘refigeration relay’ de compressor aanstuurt.
Het ‘relay for electric cooling fans’ spreekt voor zichzelf
De ‘electrovalve for fast idle’ zorgt voor het verhoogde toerental.

Omdat het alledrie niet werkt, denk ik dat het ergens in de centrale aansturing zit.
Dat zou kunnen komen door de ‘pressure switch’ (zou dat het geïsoleerde buisje naar de control thermostat zijn?)
Of het zit in de ‘control thermostat’ (dat is het schakelapparaat met de draaiknop).
Meer elektrische onderdelen zijn er niet!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 01 augustus 2014 11:45 PM
  [ # 9 ]

Misschien vind de thermostaat het te koud en schakeld hij uit.
Maar dit kan niet want als je hem rechtstreeks aansluit ( de pomp) schakeld hij ook uit?
Dus waarschijnlijk vriest hij in?
Dit omdat je fans niet aanslaan?
Blijft de pomp wel ingeschakeld als je um rechtstreeks aansluit?
Of schakeld die ook uit ?

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 02 augustus 2014 12:00 AM
  [ # 10 ]

ergens lees ik dat er een separate kabelboom is voor de airco, met aanduiding “CL”....
nu die vinden !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 augustus 2014 12:06 AM
  [ # 11 ]
F.SvM schreef:

Misschien vind de thermostaat het te koud en schakeld hij uit.
Maar dit kan niet want als je hem rechtstreeks aansluit ( de pomp) schakeld hij ook uit?
Dus waarschijnlijk vriest hij in?
Dit omdat je fans niet aanslaan?
Blijft de pomp wel ingeschakeld als je um rechtstreeks aansluit?
Of schakeld die ook uit ?

De pomp stopt inderdaad ook na een minuut of zo, nadat ik hem met een 12V pulsje gestart heb.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 02 augustus 2014 12:24 AM
  [ # 12 ]

ik heb een duitse pdf, staat bij een stukje electrisch wel de CL aanduiding.
lastig te lezen in een pdf met blz kwart slag gedraaid.
de CL aanduiding zit niet vermeld in Haynes of RTA.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 02 augustus 2014 01:12 AM
  [ # 13 ]

ik heb niet heel veel verstand van aircos, maar wat ik wel weet:

pressure switch is drukschakelaar.
dat zal te maken hebben met de druk in het systeem denk ik.
met andere woorden als de druk te ver oploopt schakelt de pomp uit lijkt mij.
kan dat te maken hebben met een verstopt filter of een verkeerd koude middel?
juist omdat het probleem zich na het vullen voordoet.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 02 augustus 2014 01:38 AM
  [ # 14 ]

De presureswitch is inderdaad voor de druk in het systeem, maar niet om de pomp uit te schakelen als de druk oploopt.

Hij doet juist het omgekeerde als er te weinig druk in het systeem zit schakelt de pomp niet in, omdat het koudemiddel ook voor de smering zorgt wordt zo verdere schade aan de pomp voorkomen bij onvoldoende koudemiddel.

Dus als er te weinig of geen koudemidddel aanwezig is in het systeem (lek) kan de aircopomp niet inschakelen ook al staat de schakelaar in de auto aan, de pomp kan dan alleen nog ingeschakeld worden zoals de TS gedaan heeft rechtreeks voeding naar de magneetschakelaar van de pomp.

Vraag me toch af of het niet gewoon een probleem is van geen\ te weinig koudemiddel, omdat er even koude lucht komt als de pomp rechtsteeks vanaf accu ingeschakeld is.

Welk type koudemiddel is gebruikt bij oudere wagens hoort het type R12 of een vervanger tegenwoordig is R134a meestal gebruikt maar dit kan niet in oudere systemen.

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 augustus 2014 09:44 AM
  [ # 15 ]

Ik zou eerst even bij relais 47 kijken “Heating ond air- cond. relay”
Als deze niet werkt dan zal het volledige airco systeem niet werken. De spoel wordt geschakeld door het contact.

In de repair manual staat het volledige schema van de airco in de wiring diagram.
De locatie van het relais zou ergens op het linker voorscherm moeten zijn.

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook