2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Airco elektrisch probleem opgelost maar nu slippende V-snaren
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 augustus 2014 11:07 AM
  [ # 16 ]

Nee, relais 47 kan het niet zijn want de blower werkt wel.
Die wordt vanaf hetzelfde relais gestuurd.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 augustus 2014 11:15 AM
  [ # 17 ]

Goed dan zit het probleem er dus na.

De volgende zijn 55 en 82. Misschien daar een (gezekerde) constante plus naar toe brengen om te kijken of het systeem dan wel werkt?
Eigenlijk moet het wel 1 van die 2 zijn, want als deze 2 goed functioneren zou je verhoogde stationairloop in moeten schakelen.

Werkt je verhoogde stationairloop wel als je daar een plus op zet?
Als die dan niet werkt zou je het weer in de massa moeten zoeken.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 augustus 2014 11:28 AM
  [ # 18 ]

Goeie punten Arjan.

55 is de “Thermoschalter für Regulierung Klimaanlage”, dus de temperatuurschakelaar voor de temperatuurregeling van de airco.
Ik neem aan het geïsoleerde metalen buisje (dat volgens mij van de verdamper komt) de temperatuurschakelaar aanstuurt.

Op de foto zie je het buisje met de rubber isolatie er om op de voorgrond:

82 is de “Schalter für Klimaanlage”, dus de schakelaar. Dat klinkt heel simpel en op het schema is het ook als 1 schakelaar getekend, maar er komen een heleboel draden uit het apparaat.

Onderop zitten 6 draden in één connector.
Achterop zitten nog eens 3 draden met losse schuifstekkertjes.
Dus wat is wat? Het is nu te warm in de auto (zeker zonder airco Laughing ) om te gaan zitten meten.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 augustus 2014 11:35 AM
  [ # 19 ]

Hmm, dat ziet er ingewikkelder uit als op de tekening Laughing

Ik zou beginnen met meten of je ergens een geschakelde 12v op krijgt.
Volgens het schema zou er een rode draad of connector vanaf de zekeringkast moeten komen bij ingeschakeld contact.
Een blauwe draad of connector zou weer naar de motorruimte moeten gaan om de rest in te schakelen.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 augustus 2014 11:37 AM
  [ # 20 ]

Het merk is Ranco.
Die leveren nog steeds koelkastthermostaten die verdacht veel op het apparaat uit de CX lijken.

http://www.polparts.nl/1502-thermostaat

Citroën heeft dus gewoon een koelkastthermostaat in de CX gehangen.  Smile  Tja, waarom niet…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 augustus 2014 11:38 AM
  [ # 21 ]
Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 augustus 2014 12:01 PM
  [ # 22 ]
Bart-xsara schreef:

De presureswitch is inderdaad voor de druk in het systeem, maar niet om de pomp uit te schakelen als de druk oploopt.

Hij doet juist het omgekeerde als er te weinig druk in het systeem zit schakelt de pomp niet in, omdat het koudemiddel ook voor de smering zorgt wordt zo verdere schade aan de pomp voorkomen bij onvoldoende koudemiddel.

Dus als er te weinig of geen koudemidddel aanwezig is in het systeem (lek) kan de aircopomp niet inschakelen ook al staat de schakelaar in de auto aan, de pomp kan dan alleen nog ingeschakeld worden zoals de TS gedaan heeft rechtreeks voeding naar de magneetschakelaar van de pomp.

Vraag me toch af of het niet gewoon een probleem is van geen\ te weinig koudemiddel, omdat er even koude lucht komt als de pomp rechtsteeks vanaf accu ingeschakeld is.

Welk type koudemiddel is gebruikt bij oudere wagens hoort het type R12 of een vervanger tegenwoordig is R134a meestal gebruikt maar dit kan niet in oudere systemen.

Nog even op deze reactie terugkomen.

Inderdaad als je op het schema kijkt dan zie je dat de drukschakelaar (nr. 18) ervoor zorgt dat de magneetschakelaar van de pomp (nr. 17) niet kan inschakelen. Maar de versnelling van het stationair toerental (door nr. 52) en het inschakelen van de linker ventilator (met relais nr. 20) zouden wel moeten werken bij te weinig druk.
Dit gebeurt allemaal niet dus daarom denk ik (met Arjan) dat ergens tussen zekering 58 en het knooppunt nà schakelaar 82 iets niet werkt.

Toen het systeem leeg was, werkte het verhogen van het stat. toerental nog steeds bij inschakelen van de airco.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 augustus 2014 12:09 PM
  [ # 23 ]

Zit ik nog met de vraag of die
6(6)A 250V
en
1A 250V
op het apparaat (zie foto hierboven) betekenen dat er zekeringen in het apparaat zitten.

Ik heb al zitten kijken of ik het open kan krijgen. Het zwarte kapje gaat er makkelijk af maar daarachter zitten alleen maar instelschroefjes.

Door die temperatuurbuis kan ik het ding niet even uit de auto halen om op tafel te bekijken. Ook kan ik niet even een andere proberen (als ik daar aan zou kunnen komen).

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 02 augustus 2014 12:11 PM
  [ # 24 ]

tja,dit lijkt me een gevalletje hogere auto electronica.

het geval wil dat ik hetzelfde spul in mijnprestige heb zitten.
dat ligt helemaal uit elkaar,  dus de onderdelen zijn zo over te zetten om te testen.
als je er niet uitkomt ben je bij deze uitgenodigd om te komen proberen bij mij in groningen.

p.s. die aangegeven ampères zijn denk ik geen zekeringen, maar maximale belastingen voor de schakelaar.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 augustus 2014 12:14 PM
  [ # 25 ]

Bedankt voor het aanbod. Als ik er niet uit kom is dat zeker te overwegen.
Maar zoals ik hierboven al schreef, is het door dat buisje dat ergens het inwendige achter de middenconsole in gaat, niet makkelijk om even een andere te proberen.

En dat van die markeringen daar heb je denk ik gelijk in.
Waarom zekeringen in zo’n apparaat? Lijkt me niet logisch.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 augustus 2014 12:30 PM
  [ # 26 ]

Ik denk ook wel dat je nu op het punt zit om 55 en 82 te wisselen voor een werkend exemplaar om ze uit te sluiten.

Zit je niet toevallig vandaag naast het CX Club magazijn? Wink

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 02 augustus 2014 01:35 PM
  [ # 27 ]

Dit gebeurt allemaal niet dus daarom denk ik (met Arjan) dat ergens tussen zekering 58 en het knooppunt nà schakelaar 82 iets niet werkt.

@par eXeMple! inderdaad met het schema erbij lijkt het ook dat daar ergens het probleem zit, heb zelf geen ervaring met relais voor het inschakelen van verhoogd toerental e.d

Bii de wat jongere auto’s worden deze zaken gewoon door het motormanagement geregeld, succces met het oplossen van deze storing.

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 augustus 2014 01:47 PM
  [ # 28 ]

Net even de grille er af gehaald en op de contacten van de drukschakelaar gekeken. Inderdaad komt daar geen 12V op als de airco ingeschakeld wordt.
Ook op de contacten van de schuif voor het versnelde toerental komt geen 12V.

Overigens, die drukschakelaar zit met twee open schuifstekkertjes verbonden aan een kabeltje dat de airco draadboom ingaat, en die stekkertjes zitten open en bloot achter de grille. Wat een heerlijke Citroën constructie weer!  Smile  Lekker vol met corrosie natuurlijk. Meteen schoongemaakt en ingespoten maar dat maakt geen verschil.

Profiel  
 
Gepost: 02 augustus 2014 02:22 PM
  [ # 29 ]

Realiseer je je, dat in veel gevallen bij de CX de airco achteraf in Nederland werd ingebouwd om de toenmalige BPM te ontwijken. Daarbij werd vaak de originele airco bedrading niiet aangebracht zodat het een radje toe werd. Het betekent bv dat de radiator fans niet volgens plan in twee fases inschakelen.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3891
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 02 augustus 2014 02:30 PM
  [ # 30 ]

Duitse pdf (wetransfer-linkje) voor wie wil mee lezen met Peter.
ergens rond pag. 200 staat de CL vermelding voor de airco.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook