3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Airco elektrisch probleem opgelost maar nu slippende V-snaren
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 augustus 2014 03:53 PM
  [ # 31 ]
andre.smulders schreef:

Realiseer je je, dat in veel gevallen bij de CX de airco achteraf in Nederland werd ingebouwd om de toenmalige BPM te ontwijken. Daarbij werd vaak de originele airco bedrading niiet aangebracht zodat het een radje toe werd. Het betekent bv dat de radiator fans niet volgens plan in twee fases inschakelen.

In dit geval gaat het om een Franse CX met originele airco. De inschakeling van de ventilatoren verloopt zoals het hoort.

Profiel  
 
wijnand 16v
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006

- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Gepost: 02 augustus 2014 05:22 PM
  [ # 32 ]
par eXeMple! schreef:

Zit ik nog met de vraag of die
6(6)A 250V
en
1A 250V
op het apparaat (zie foto hierboven) betekenen dat er zekeringen in het apparaat zitten.

Ik heb ook even zitten kijken. Maar het bovenstaande betekend niet dat er zekering in de thermostaat zitten, maar het is de belasting die de contacten aan kunnen. De contacten zijn dus getest op een 6 A bij 250V en het andere contact 1 A bij 250V.
Als ik zo kijk naar de foto’s die je hebt gemaakt kom ik tot het volgende. Ze hebben twee elementen gecombineerd in 1 draai knop bediening. Met de draaiknop stel de de thermostaat in en indien de thermostaat niet de ingestelde temperatuur heeft bereikt wordt deze niet geschakeld. Dus eigenlijk gelijk aan je thermostaat in de koelkast. Als daar het bier te warm dreigt te worden weet de thermostaat dit en schakelt de pomp in om zo ervoor te zorgen dat het bier koud genoeg blijft.

In de auto werkt dit hetzelfde alleen zit er nog een extra contact achter. waarmee je ook zegt dat de airco in mag schakelen indien het te warm is. Is dit ook een losse schakelaar met het sneeuwvlokje erop? het contact van 55 is dus het contact van de thermostaat waar dat voelertje aan zit. Het voelertje zal ergens op de verdamper liggen.
In een koelkast willen deze dingen wel eens kapot gaan. Kan me goed voorstellen dat in de auto die dingen ook weleens kapot willen gaan. Je kunt dit meten door te meten tussen de contacten 1 en 2 op de thermostaat. (even ervan uit gaande dat ze wel het contact hebben gebruikt dat het zwaarst kan worden belast) omdat het nu niet koud is in de auto zal dit te meten moeten zijn als een “1”. Als het een “0” is gaat die het niet doen. Waarschijnlijk als je deze doorverbind zal je airco weer werken als je gewend bent, maar heb je de thermostaat tijdelijk geëlimineerd tot je een nieuwe hebt. De temperatuur kun je dan niet zo goed regelen buiten dan het in en uitschakelen met de drukknop.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 augustus 2014 06:10 PM
  [ # 33 ]

Nuttige info.
Alleen een aparte schakelaar met een sneeuwvlokje om de airco in te schakelen, is er niet. De draaiknop is gecombineerd in/uitschakelen en temperatuur regelen. Hij begint met een ‘klikje’ voor inschakelen en daarna draai je door voor de temperatuurinstelling.

Ik ben nu tussen de buien door allerlei weerstandswaarden aan het meten om te begrijpen hoe het werkt.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 02 augustus 2014 06:38 PM
  [ # 34 ]

als die thermostaat stuk is zou hij ook niet even werken lijkt me

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 02 augustus 2014 07:12 PM
  [ # 35 ]

Kan het niet zo zijn dat of de druk te laag is van het systeem?
Of dat het filter verstopt zit.
Afgelopen zomer een soort gelijk probleem mee gemaakt bij een Jaguar .
Hele handel was afgeperst en lekvrij bevonden.
Koudemiddel erin,maar werken…....niet dus.
Bleek dus uiteindelijk een lullig zeefje te zijn.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 02 augustus 2014 07:27 PM
  [ # 36 ]

Je schreef in het begin dat hij het eerst wel deed een paar minuten.
Daarna geprobeerd met rechtstreeks aansluiten ( plus op de pomp)
Maar als je nu een halve dag wacht,doet hij het dan ook weer even?
Liefst met de draaiknop proberen.
Of is dit al gedaan?

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 augustus 2014 07:45 PM
  [ # 37 ]

Nee, ook na een dag of zo doet hij het niet even als ik de draaiknop aan zet.

Druk in het systeem is er volgens mij, want de drukschakelaar is gesloten. Ik meet 0 ohm over de contacten van de drukschakelaar als ik deze los gehaald heb.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 augustus 2014 08:02 PM
  [ # 38 ]
wijnand 16v schreef:

Waarschijnlijk als je deze doorverbind zal je airco weer werken als je gewend bent, maar heb je de thermostaat tijdelijk geëlimineerd tot je een nieuwe hebt. De temperatuur kun je dan niet zo goed regelen buiten dan het in en uitschakelen met de drukknop.

Zat nog even te denken n.a.v. wat Wijnand zegt.
Wat zou er gebeuren als ik met een schakelaar gewoon 12V op het punt zet dat ik in de tekening hieronder gemarkeerd heb. Ik heb dan eigenlijk een aan/uit schakelaar gemaakt zonder thermostaat. Wat kan er fout gaan?

Ik kan wel iets bedenken wat er kan misgaan:
Wat gebeurt er als de verdamper bevriest? Volgens mij zou het systeem dan moeten afslaan. Ik denk dat nu de thermostaat voorkomt dat de verdamper bevriest. Of is dat de drukschakelaar?

Profiel  
 
Jaap Comfort
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011

- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Gepost: 02 augustus 2014 08:44 PM
  [ # 39 ]

Ik heb praktisch hetzelfde aircosysteem.
Alleen zelf erin gezet met de originele onderdelen.

De drukschakelaar (op de droger) is een hogedrukschakelaar.
Deze zorgt ervoor dat bij te hoge druk de compressor uitgaat.
Als de druk weer voldoende gezakt is gaat de compressor weer aan.

Te hoge druk kun je krijgen doordat:
- de condensor niet voldoende koelt (bijv. ventilator stuk)
- verstopping in condensdor en/of droger
- teveel koudemiddel in het systeem (en dus hogere druk)
- extreem hoge buitentemperatuur

Er is geen lagedruk beveiliging van het systeem.
Dus als er een lek is gaat de compressor gewoon door (tot het einde)

De draaiknop voor de aircobediening op het dashboard heeft meerdere functies.
De voeler voor de temperatuur is een heel dun (lees kwetsbaar) buisje.
Het uiteinde van de voeler zit aan de verdamper in het kachelhuis.
Het zit niet echt vast maar zit vervlochten in de lamellen van de verdamper.
Zonder het kachelhuis te demonteren kun je er eigenlijk niet bij.

De draaiknop en bijbehorende schakelaars zijn:
- uit/aan de gehele airco is dan uit in de 0-stand
- aan: de airco wordt aangestuurd met de voeler
- aan + recirculatie: airco wordt aangestuurd met de voeler en de recirculatieklep sluit (geen aanvoer van verse lucht)
- aan maximaal: de airco is inde maximale stand aan dwz de compressor is altijd aan.

Daarom zitten er zoveel draadjes aan dat thermostaatkastje.
Het schema is helaas niet compleet zodat het gissen is hoe het exact is aangesloten.
Ik heb zelf dat malle kastje niet gebruikt maak gewoon een elektronische temperatuurregelaar er in gezet.

Sterkte met deze puzzel.

Het probleem is begonnen met het opnieuw vullen.
Mogelijk zit er dus gewoon teveel koudemiddel in het systeem waardoor het systeem wel even aan wil maar daarna uitschakelt vanwege te hoge druk.
Dat is niet zo gek als het klinkt want bij het leeghalen komt vaak niet alles uit het systeem. (volgens mijn aircomannetje)
Wat zit er in en hoeveel ?

Groeten,
Jaap

Profiel  
 
Gepost: 02 augustus 2014 09:01 PM
  [ # 40 ]

De drukschakelaar op de filter/droger beschermd het systeem enkel tegen overdruk, deze schakelt de bekrachtiging van de pomp uit als de druk in het systeem oploopt naar 18 à 20 bar.
De drukschakelaar beschermt het systeem dus niet tegen te weinig druk, maw de originele airo van een CX schakelt ook in bij een kompleet leeg systeem.
Het is pas bij de allerlaatste CX’n dat dit veranderd is (bj’89)

Als jij de pompkoppeling bekrachtigd dan gaat de pomp mee draaien maar de ventilatoren gaan niet mee aan, je krijgt koude lucht in het interieur maar de condensor word niet gekoeld.
De druk word snel te hoog hiermee moet je opletten want het systeem kan dan zelf niet uitschakelen.

Ik het zelf een originele airco ingebouwd in m’n serie 1 GTiT (http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/169217/P45/) en meen mij te herinneren dat er onder het reservewiel stekker verbindingen zitten die deze storing kunnen veroorzaken.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 augustus 2014 09:26 PM
  [ # 41 ]

Interessante info van de vorige posters!

Jaap Comfort schreef:

De draaiknop en bijbehorende schakelaars zijn:
- uit/aan de gehele airco is dan uit in de 0-stand
- aan: de airco wordt aangestuurd met de voeler
- aan + recirculatie: airco wordt aangestuurd met de voeler en de recirculatieklep sluit (geen aanvoer van verse lucht)
- aan maximaal: de airco is inde maximale stand aan dwz de compressor is altijd aan.

Een recirculatieklep en een speciale stand van de airco met recirculatie? Dat zegt me helemaal niets. Hoe schakel je dat in?

Jaap Comfort schreef:

Daarom zitten er zoveel draadjes aan dat thermostaatkastje.
Het schema is helaas niet compleet zodat het gissen is hoe het exact is aangesloten.
Ik heb zelf dat malle kastje niet gebruikt maak gewoon een elektronische temperatuurregelaar er in gezet.

Is er soms een verbinding tussen het aircokastje en de temperatuurregeling kachel? Zijn er daarom zoveel draden die niet in het schema staan?
Hoe heb je dat gedaan met een elektronische temperatuurregelaar?

Jaap Comfort schreef:

Het probleem is begonnen met het opnieuw vullen.
Mogelijk zit er dus gewoon teveel koudemiddel in het systeem waardoor het systeem wel even aan wil maar daarna uitschakelt vanwege te hoge druk.
Dat is niet zo gek als het klinkt want bij het leeghalen komt vaak niet alles uit het systeem. (volgens mijn aircomannetje)
Wat zit er in en hoeveel ?

Te veel koudemiddel is een interessante gedachte. Misschien heeft dat er wel mee te maken.
Vier jaar geleden is het R12 systeem omgebouwd naar R134a. Dat zit er dus nu in.

trxke schreef:


Als jij de pompkoppeling bekrachtigd dan gaat de pomp mee draaien maar de ventilatoren gaan niet mee aan, je krijgt koude lucht in het interieur maar de condensor word niet gekoeld.
De druk word snel te hoog hiermee moet je opletten want het systeem kan dan zelf niet uitschakelen.

Kan me voorstellen dat dat kan gebeuren als je direct op de pomp bekrachtigt, maar ik wil het punt gebruiken dat ik op de tekening met een rode cirkel heb aangegeven. Dan schakelt ook de ventilator in en ook de drukschakelaar zit er achter. Het zal dus uitschakelen als de druk te hoog wordt.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 augustus 2014 10:42 PM
  [ # 42 ]

Vanavond even geprobeerd. Op het betreffende punt 12V gezet.
Alles wat ik verwacht had, gebeurde: het stationair toerental werd hoger, de ventilatoren sloegen aan, de aircopomp sloeg aan en er kwam koude lucht de auto in.
Morgen een wat permanentere opstelling maken, en veilig met een zekering er in. Daarna wat uitgebreider beproeven.

Ik vraag me nog steeds af of de verdamper niet kan gaan bevriezen, zonder temperatuurschakelaar er in. Maar erg koud werd de airco nooit, dus ik vraag me af of deze voldoende capaciteit heeft om überhaupt te bevriezen.

Al met al denk ik dat die schakelaar-thermostaat handel defect is.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 augustus 2014 10:53 PM
  [ # 43 ]

Je kan nog even spanning tussen 55 en 82 zetten.
Als je de met de knop gewoon de airco aan en uit kan zetten dan weet je vrijwel zeker dat het 55 is die het probleem veroorzaakt.

Zo niet, dan is waarschijnlijk de schakelaar de oorzaak.

Het probleem is dat er een beetje veel draden zitten Confused

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 augustus 2014 11:01 PM
  [ # 44 ]

Ja maar er zijn helemaal geen aparte schakelaars 55 en 82. In plaats daarvan zit het aircoschakelaar-thermostaat-met-draaiknop-kastje. En dat is waarschijnlijk kapot.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 augustus 2014 11:15 PM
  [ # 45 ]

Je heb gelijk, daarom staat er ook een stippellijn om het hele gebeuren. Dat zal betekenen dat het 1 complete unit is Wink

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook