8 van de 15
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
De C6 3.0 V6 op LPG van guznax
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 januari 2015 12:49 PM
  [ # 106 ]
JanSr schreef:

LPG is dan ook best wat duurder dan we denken, want alleen de kilo’s zijn interessant.

Er wordt ook altijd gezegd dat LPG +/- 15% meer verbruikt dan benzine, dus dat valt wel mee…
In de praktijk blijkt dat ook aardig te kloppen, dus is geen verkooppraatje.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 09 januari 2015 02:49 PM
  [ # 107 ]
guznax schreef:

ik wil even een theorie bij jullie staven:


tijdje terug een startmotor gekocht, omdat ik dacht dat de startmotor teveel vermogen trok waardoor de computer geen vonken door de bougies laat maken. Het slechte starten gebeurde zowel bij warm als koud weer, zowel na lange als korte ritten. Zowel na lang stilstaan als heel kort na een rit.

Het slecht starten doet zich nu sinds anderhalve week niet meer voor.
Dat is fijn, maar ik weet niet zeker waarom.

Mijn theorie van het slechte starten is de volgende:
Mijn auto heeft lang te koop gestaan en daardoor vrij lang stilgestaan.
Hierdoor komt condens in de tank. Die condens loopt in de benzine en omdat water lichter is dan benzine komen er ‘waterbellen’ in het laagste punt. Omdat de tank een onregelmatige bodem heeft ontstaan meerdere ‘laagste punten’ en daarmee meerdere ‘waterbellen’. Met LPG rijdt de c6 nauwelijks nauwelijks op benzine en vindt er weinig vermenging en vervanging met nieuwe benzine plaats. Hierdoor duurt het even voordat de waterbellen ‘eruit-gestart’ zijn en na vermenging van water en benzine na een rit zakt het water steeds weer terug naar het laagste punt waaronder de aanzuig van de pomp.
Kan dit kloppen volgens jullie?

Hey daar!

Hoe bedoel je slecht starten? Ik heb namelijk een C5 V6 ook met een Vialle installatie.
Ik heb ook last van “slecht starten” Maar eigenlijk is het gewoon dat wanneer de auto een tijd stil gestaan heeft moeilijk aanslaat.
Als de motor echt koud bijvoorbeeld na een nacht stilstaan, dan slaat deze wel goed aan.

Het is een bekend euvel van de Vialle LPi installatie. Het zijn de injectoren die een beetje lekken. Hierdoor lekt er na het stilzetten wat LPG in de verbrandingsruimte. Hierdoor verzuipt de motor tijdens de startprocedure als het ware en slaat deze moeilijker aan.
Mijn LPG specialist vertelde dat er niets aan de hand is. Het enige wat je NIET moet doen is tijdens het starten is het gaspedaal intrappen.
Gewoon doorstarten, het overtollige LPG zal verdwijnen uit de verbrandinsruimte en dan slaat de auto gewoon normaal aan. Het motormanagement corrigeert dit namelijk vanzelf.

Bij mij is het dus al zolang als ik de auto heb. Het wordt niet erger, maar ook niet beter. Het is gewoon een producteigenschap van de Vialle installatie.

Als jij dus dezelfde klacht hebt, niets aan doen, gewoon iets langer doorstarten totdat de motor aanslaat, alleen geen gas geven dus!

Groet,
Mike

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 09 januari 2015 02:59 PM
  [ # 108 ]

Verbruik schommelt overigens rond de 1 op 7.5 bij gecombineerde ritten, en is vrij stabiel, ook op lange ritten eigenlijk. Het kan wel zuiniger maar dan moet ik wel bijzonder m’n best gaan doen. Ga je echt gassen dan kom ik onder de 1 op 7, doe ik heel erg m’n best dan haal ik net geen 1 op 8. Ach ja met een 4 traps automaat en een 3 liter hoor je mij niet echt klagen hoor. Zeker nu LPG geen drol kost. Vorige week in Belgie was het helemaal lachen met een prijs van iets meer dan 40 cent per liter.
Gas erop dus! En ook op LPG loopt het apparaat gewoon z’n topsnelheid. Vermogensverlies is er niet.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 09 januari 2015 06:57 PM
  [ # 109 ]
CEE-IKS schreef:

Hey daar!

Hoe bedoel je slecht starten? Ik heb namelijk een C5 V6 ook met een Vialle installatie.
Ik heb ook last van “slecht starten” Maar eigenlijk is het gewoon dat wanneer de auto een tijd stil gestaan heeft moeilijk aanslaat.
Als de motor echt koud bijvoorbeeld na een nacht stilstaan, dan slaat deze wel goed aan.

Het is een bekend euvel van de Vialle LPi installatie. Het zijn de injectoren die een beetje lekken. Hierdoor lekt er na het stilzetten wat LPG in de verbrandingsruimte. Hierdoor verzuipt de motor tijdens de startprocedure als het ware en slaat deze moeilijker aan.
Mijn LPG specialist vertelde dat er niets aan de hand is. Het enige wat je NIET moet doen is tijdens het starten is het gaspedaal intrappen.
Gewoon doorstarten, het overtollige LPG zal verdwijnen uit de verbrandinsruimte en dan slaat de auto gewoon normaal aan. Het motormanagement corrigeert dit namelijk vanzelf.

Bij mij is het dus al zolang als ik de auto heb. Het wordt niet erger, maar ook niet beter. Het is gewoon een producteigenschap van de Vialle installatie.

Als jij dus dezelfde klacht hebt, niets aan doen, gewoon iets langer doorstarten totdat de motor aanslaat, alleen geen gas geven dus!

Groet,
Mike

Hoi Mike,

dank voor je reactie.
De injectoren heb ik bij Agin even laten testen op lekkage. Dat was minimaal. Wel iets maar ruim binnen de garantie marge (na 60.000 km). Met starten trap ik inderdaad ook nooit het gas in.

Bij mij was het op volkomen willekeurige momenten slecht starten. Eerst 3 seconden starten (dat voelt heel lang).... Niets… nog een keer 2-3 seconden… en dat vanuit het niets aanslaan. Het voelt alsof je start zonder vonk en dan ineens de vonk erbij komt. Starten met een slecht mengsel zou meer een beginnend slecht lopende start zijn die overgaat in goed lopen. Als hij start loopt hij altijd gelijk goed.
En op andere momenten startte hij meteen (warm, koud weer, warme, koude motor, volkomen willekeurig) 

Misschien heb ik zonder het te weten die slechte benzine en eventuele condens eruit gereden. Misschien toch niet verkeerd om de tank even goed leeg te rijden. Volgens de onderhoudshistorie heeft mijn auto bijna een jaar stilgestaan.

groeten,

Xander

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 10 januari 2015 12:38 AM
  [ # 110 ]

Ik heb ook wel eens gehoord dat te oude benzine (benzine heeft een beperkte houdbaarheid) lichte verstopping in het brandstofsysteem zou kunnen veroorzaken.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3545
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 januari 2015 11:09 AM
  [ # 111 ]

Ik denk niet dat benzine na 1 jaar al zo verouderd is dat je daar slecht starten aan kunt wijten.
Ter info: Bij een moderne injectie kan de motor vrijwel direct goed lopen, ook al is er een mengsel probleem geweest, want de injectie kan vrij snel bijregelen, dat duurt 10 seconden of zo. Lambda sondes worden “voorverwarmd” om sneller te werken etc. Vervuiling bij een koude start is een belangrijk onderdeel van de metingen voor de laatste generaties Euro uitlaatgasnormen daarom dat de fabrikanten heel veel moeite hebben gedaan om dit terug te brengen met als gevolg dat er snel bijgeregeld wordt ( anders kan dit niet werken).
Minimale lekkage van de sensoren kan wel degelijk tot het gemelde effect leiden: Onder de garantie norm is geen technische zaak, maar een economische beslissing… Water in de tank eventueel ook ( moet er dan als “condens” ingekomen zijn?).
Ik zou de benzine tank een keer helemaal leeg rijden ( dat kun je doen, want je hebt nog gas om verder te komen), of de tank aftappen als er nog weinig inzit, en dan drogen. Hoe de motor loopt op de laatste slok bezine zegt ook al wat. ( Drogen kan bijvoorbeeld door er echt droog stikstofgas in te blazen). Als het dan niet weggaat zijn het je injectors denk ik zo, aan jou de beslissing of je daar mee kan leven.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43074
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 januari 2015 11:45 AM
  [ # 112 ]

Je moet ook eens kijken of ie het doet als je op gas gaat starten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 10 januari 2015 01:38 PM
  [ # 113 ]

ik weet niet hoe ik op gas moet starten. Het op benzine starten is voorgeprogrammeerd in de LPG computer.
Met een ‘normale’ bediening lukt het mij in ieder geval niet om op lpg te starten. De benzinetank helemaal leegrijden is daarom ook niet zo gemakkelijk, omdat hij niet automatisch zal overschakelen naar LPG en ook niet meer start op LPG. De enige manier om te tank leeg te rijden is met een jerrycannetje benzine achterin en de noodknipperlichten in de aanslag cheese


Het testen van de injectoren bij Agin was eigenlijk heel simpel. Een beetje vergelijkbaar als met het testen van een fietsband. ‘de 5-seconden-belletjes-test’
- We lieten de auto een kwartier stationair lopen op LPG.
- stopzetten injectoren eruit trekken
- water of spuug op de uitgang van de injector
- Kijken of er binnen 5 seconden een belletje op de injector-uitgang komt
- vervolgens injectoren erin en weer kwartier laten lopen
- daarna weer kijken.

Als na 5 x een kwartier een injector bij iedere meting binnen 5 seconden een belletje laat zien zit je ‘boven de norm’, maar nog absoluut geen probleem. Bij een onaanvaardbare lekkage ‘lekt’ het continu eruit volgens de monteur bij Agin. Bovendien zie je bij goede injectoren dat ze langzaam sluiten. na de eerste belletjesmeting, kwam er na een halve minuut al bijna niets meer door. Zo was het bij mijn injectoren die er nu ongeveer 60.000 km in zitten. Injectoren lekken pas na 2-3 ton of eerder als je net eentje met een productiefout hebt, maar dan lekt ie ook meteen.

Ik verwacht dat ‘wat slechter starten’ het best merkbaar is vrij kort nadat de motor gelopen heeft, bijvoorbeeld na een tankbeurt. Hij heeft dan net even wat langer om aan te slaan. Dat vind ik acceptabel en geen probleem. Het leegrijden van de benzinetank lijkt me sowieso een goed plan.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 10 januari 2015 02:07 PM
  [ # 114 ]

Aah kijk, goed dat dit in ieder geval gecontroleerd is, want dan kan het daar niet aan liggen zoals je verteld. Ik kom zelf ook altijd bij AGIN, en die gasten weten echt wel wat ze doen. Ik ken voor LPG althans geen beter bedrijf.

Misschien heel wat anders, als de auto niet wil aanslaan kan het dan wellicht zijn dat er iets met de sleutelherkenning is? Op het moment dat die hapert dan wil in de meeste gevallen de auto ook niet aanslaan. Ik moet je wel heel eerlijk zeggen dat ik niet precies weet wat er wel of niet aangestuurd wordt bij een C6 qua startbeveiliging, maar het valt altijd uit te proberen om sowieso eens een tijdje met een andere sleutel te gaan rijden.

Als de auto aanslaat, loopt ie dan wel meteen helemaal goed?

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Gepost: 10 januari 2015 02:38 PM
  [ # 115 ]

De sleutel elektronika moet jij bij het startslot houden, anders wil hij ook niet starten

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 10 januari 2015 04:27 PM
  [ # 116 ]
CEE-IKS schreef:

Als de auto aanslaat, loopt ie dan wel meteen helemaal goed?

bij een goede start wel.
bij een slechte ook. Een slechte start voelt alsof je bij een motorfiets per ongeluk de noodstop hebt ingedrukt (wel startmotor, geen vonk). Als ik bij een slechte start 2-3x heb geprobeerd en hij slaat aan moet uiteraard wel even het overschot aan brandstof eruit (1 seconde of zo). daarna loopt hij gelijk goed.

kan een garage trouwens ook gemakkelijk de benzinetank laten leeglopen of kan dat alleen door de tank te demonteren of een slang erin?

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 13 januari 2015 06:21 PM
  [ # 117 ]

Vandaag met een lege tank bij Agin langsgereden en een flesje cleaner in de tank vermengd met 50 liter benzine. Nu tank weer leegrijden en op zijn advies niet meer dan 20-25 liter benzine taken om voldoende schoon systeem te houden. Dan tank je zo’n beetje eens in de drie maanden.
Volgens hun de goede frequentie om benzine-systeem schoon te houden.

Ik vind de service van Agin echt top!
Goeie begrijpelijke uitleg. Die mensen weten echt waar ze het over hebben Smile

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 03 februari 2015 11:02 PM
  [ # 118 ]

Vandaag de auto opgehaald bij Oldenhage na vervangen draagarmen voor en fusee rechts.
Voorwielen stonden zo scheef dat de voorbanden na 27000 km aan de buitenkant geen profiel meer hadden.
De vering is ook gecalibreerd.

Ik geloofde bijna niet dat de vering beter kon, maar na deze beurt kreeg ik een compleet andere auto terug.
Whaaauw!!. Wat rijdt dat super, zeg!!
Echt top wat die lui bij Oldenhage doen!  very good


Verder nog
-alle updates laten doen
- preventief gelijk 6 Beru bobines erin laten zetten.
De witte Delphi’s houd ik als reserve voor vakantie Smile
- 4 lekker goedkope achilles bandjes voor 60 euro per stuk
- allerlei kleine dingetjes

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 06 februari 2015 09:55 PM
  [ # 119 ]

2 Vragen:

1. Als ik de auto start gaat de radio automatisch aan ongeacht of ik de auto met radio aan wegzet.
Weet iemand hoe ik uit kan zetten, dat de radio automatisch aangaat?

2. weet iemand een goed adres voor automatten voor de c6?
Ik zoek nog een adres waar ik twee zwarte matten voor achter kan aanschaffen.

dank alvast,

grt Xander

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 06 februari 2015 10:52 PM
  [ # 120 ]

1. Bij mij komt de geluidsinstallatie bij starten van de auto terug in de stand waarin hij stond toen de motor werd uitgezet. Dus als hij uit stond, dan is hij ook weer uit bij starten van de auto.
Als dat bij jou anders is, dan lijkt het dat er een instelling is. Maar ik zou zo even niet weten waar die zit.

2. Wat je eigenlijk wil, zijn matten die een beetje kuipvorm hebben zoals de originele. Denk als je bij automatten.nl bestelt dat je vlakke matten krijgt, dus kleiner.
Heb je al geïnformeerd wat originele kosten?

Profiel  
 
 
8 van de 15
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook