1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
DS-TT film: Uitlijnen
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 01 februari 2015 12:11 PM

Uitlijnen lijkt ingewikkeld en velen denken dat dit alleen door een bandenbedrijf kan. Met een paar heel eenvoudige hulpmiddelen kan je dit zelf doen.
Bij veel bandenbedrijven wordt de DS op uitspoor ingesteld ipv op inspoor.
Hoe het werkt en hoe je eenvoudig zelf de sporing kan meten en afstellen kan je zien in onderstaande 2 video’s

Deel 1: Theorie

Deel 2: Praktijk


DS Technisch Team is een onafhankelijke vriendenclub met als doel de technische kennis van de Citroen DS te behouden en te verspreiden onder hobbyisten.
Wij doen dit door:
- het geven van cursussen
- het houden van lezingen
- het beantwoorden van Uw technische vragen
- Wij hebben een uitgebreid archief met technische artikelen
- Wij zijn bezig met het maken van technische instructie films


!! Er zijn nog plaatsen vrij in de 2 daagse cursus DS en Elektriciteit op 15 en 22 maart 2015. Deze cursus is ook interessant voor bezitters van ander klassieke auto’s van voor de canbus tijd.
!! Ook is de inschrijving voor de Basis cursus in Frankrijk ( 26 t/m 30 aug 2015) geopend. Voor een sfeer impressie.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 februari 2015 02:05 PM
  [ # 1 ]

Uitlijnen voor dummies Laughing
Maar, heel duidelijk.

Nog even een kanttekening: als de borgmoertjes naar achteren wijzen dan kunnen ze in de uiterste stuurstand de rubber stuurhoes raken en beschadigen . Dat is dus bij mij gebeurd…
Ik meld het maar even. Kleine verandering van de stand voorkomt dit, meestal is dat goed op te lossen binnen de marge van de fabrieksopgave.

O ja, ik weet het niet zeker maar volgens mij kan het na het afstellen nodig zijn om het appeltje te verstellen?

Profiel  
 
Snoek1968
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-01-2009

- BX 1.9 TZI
Gepost: 01 februari 2015 03:19 PM
  [ # 2 ]

Van dit soort filmpjes kan ik echt genieten. Heel erg leerzaam. En complimenten aan Egbert en Kees. Ik wist niet dat Kees zo volgzaam kon zijn. Egbert heel erg duidelijk. Graag nog veel meer van deze heldere fimpjes!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 februari 2015 06:24 PM
  [ # 3 ]

Heel netjes uitgelegd! En duidelijk in beeld gebracht.

Hoe zit het als je deze meting en afstelling doet als de wielen net niet helemaal rechtuit staan? Of maakt dat niet uit?

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 01 februari 2015 06:40 PM
  [ # 4 ]

Omdat je niet meet ten opzichte van de achterwielen maakt dat niet uit. Als de wielen maar min of meer recht staan. Zou je de wielen echt verdraaien kan dit wel uitmaken ivm meer insturen van het binnenste wiel. Zo’n beetje rechtuit is nauwkeurig genoeg.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 februari 2015 07:14 PM
  [ # 5 ]
Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 01 februari 2015 07:51 PM
  [ # 6 ]

Erg leuk gedaan heren; duidelijke handelingen met een dosis humor gebracht. Top!

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 02 februari 2015 11:08 AM
  [ # 7 ]

Kraakhelder uitgelegd!

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 02 februari 2015 01:43 PM
  [ # 8 ]

Los van alle politieke toestanden ben ik altijd blij dat er mensen zijn die belangeloos een hele hoop tijd en energie steken in het op de weg houden van ons mooie erfgoed en mensen willen helpen hun DS technisch in orde te houden. DS Technisch Team,bedankt hiervoor.
Deze instructiefilm ziet er erg goed uit en zegt veel meer dan alleen een theoretisch verhaal.

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 301
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 02 februari 2015 07:51 PM
  [ # 9 ]

Mooi!

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 februari 2015 10:35 AM
  [ # 10 ]

Enkele reacties van elders op dit forum of via mail of Fb:

- zéér duidelijke uitleg. Wat mij betreft wel iets te lang, mag best wat bondiger de volgende keer .... DANK
- the new and improved buurman&buurman;.....
- Speciaal gereedschap…. Hahaha.
- keep up the good work , mannen ! fantastisch !
- Leuk om te zien. Ik moet dit nog eens doen. Als het tweede filmpje er is, ga ik bij de volgende beurt dit ook eens doen.
- Citroendocumentatie is berucht vanwege verkeerde vertalingen en benamingen.Daarom beveel ik aan om “stok” te vervangen door “lat”
- maakt het nog uit of je de houtschroeven evenver in de stok draait?
- Een mooi begin! Lijkt me belangrijk dat de afstand van de eerste schroef tot einde lat belangrijk is
- Ons antwoord op bovenstaande 2 vragen ( met excuses voor “stok”, lat is inderdaad beter).

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Micky
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 09 februari 2015 12:43 AM
  [ # 11 ]

Ik ben erg blij met het initiatief, maar het filmpje heeft wat mij betreft een erg hoog “lagere school gehalte” van mijn mag het gewoon op een volwassen manier gepresenteerd worden, mensen die dat niet begrijpen zouden sowieso niet aan een auto mogen sleutelen wat mij betreft….
daarmee bedoel ik niet direct de manier van het benoemen van de onderdelen/het gereedschap..

Profiel  
 
Durksz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 08-01-2011

Gepost: 09 februari 2015 11:02 AM
  [ # 12 ]

mooi duidelijke uitleg (niet te kinderachtig wat mij betreft, liever iets te langzaam dan te snel!)
De beeldkwaliteit + geluid zou iets beter mogen, maar het is maar net wat voor materiaal je tot je beschikking hebt.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 februari 2015 11:11 AM
  [ # 13 ]

Daar ben ik het mee eens, ik heb liever dat er even bij stil wordt gestaan wat de achtergrond is, dan er alleen maar wordt verteld draai en dat schroefje en dat je eigenlijk niet weet wat je aan het doen ben.

Idd kwaliteit kan beter, wat mij betreft 1 van de weinige opmerkingen.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 09 februari 2015 12:14 PM
  [ # 14 ]

Ik vind al die kritiek eigenlijk overbodig. Waar het om gaat is de inhoud en daar is niets mis mee. Er wordt goed uitgelegd hoe en waarom, dat je het nog een keer moet doen met de wielen in een andere stand en hoe je de eventuele afwijking kunt corrigeren. Het is allemaal prima te volgen en filmtechnisch mag het van mij niet perfect zijn, lekker boeiend.

Vooral doorgaan met deze mooie manier van techniek aan de man brengen, niks mis mee.

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 09 februari 2015 12:28 PM
  [ # 15 ]

De beste stuurlui staan aan wal. Ik vind het initiatief van deze club mensen super en daar hebben we als liefhebbers ontzettend veel aan. Voor het eerst in mijn leven voel ik de behoefte en zin om de uitlijning van mijn DS te checken en daar ben ik de TT dankbaar voor.

Ik zou zeggen, als de filmpjes beter moeten, dan ga vooral aan de slag. We zien de link wel tegemoet op dit mooie forum.

Heren van de TT - graag verder zo!

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook