1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Een CX op beperkt budget, is het haalbaar?
Maarten-s
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 23-12-2013

Gepost: 28 oktober 2015 05:28 PM

Dag Allen,

Na opgegroeid te zijn in een Citroen familie, begint het bij mij toch ook erg te kriebelen en overweeg ik mijn trouwe Japannertje vaarwel te zeggen.

De verkoop van mijn auto moet ongeveer €1300 euro opleveren. Voor deze prijs heb ik enkele CXen zien staan. Zoals deze: http://ww3.autoscout24.nl/classified/275122123?asrc=st|as
Nu weet ik echter van de verhalen van mijn pa, en ook wat ik hier lees op het forum, dat een CX nog al kan roesten en ook erg kostbare reparaties met zich mee kan brengen.
Zelf ben ik fulltime student met uiteraard een baantje. Ik beschik over wat technische kennis en een vriend met een brug etc. Ook heb ik via mijn vader nog wat contacten bij vakmannen waar ik altijd nog terecht zou kunnen.
Mijn plan met de auto is, om hem via de overgangsregeling te gebruiken. Dus niet in de maanden december t/m februari. Het is de bedoeling dat de auto niet meer dan 7500 kilometer per jaar maakt. De auto is niet van dagelijkse noodzaak dus reparaties etc mogen even duren.

Ik ben bekend met het begrip voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dat ben ik ook niet echt van plan.
Mijn vraag is enkel, is het een haalbare zaak om een CX voor €1300 te kopen en deze op beperkt budget te onderhouden.

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 28 oktober 2015 05:47 PM
  [ # 1 ]

Student =  oneindig tijd—> da’s goed
Niet dagelijks gebruiken—> da’s goed
Beperkt budget: hoeveel is dat per tijdseenheid?

Ik denk dat het prima mogelijk is om op die manier een hobby auto te hebben.
Onderdelen zijn goed te krijgen: cx basis heeft zo’n beetje alles, voor een relatief hoge prijs.
Heb je geen haast, dan kan je een hoop vinden voor een fractie van de prijs op ebay etc.

Ik mag graag naar ‘goedkope’ onderdelen zoeken, toch heb ik afgelopen anderhalve jaar al een fijne 1000 euri in die kar gestoken.
En dan was mijn auto bij aanschaf al ‘redelijk goed’.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 28 oktober 2015 06:02 PM
  [ # 2 ]

Een CX is altijd een dure auto geweest en blijft dat ook. Als je alles zelf kan dan is het te doen maar ga er vanuit dat een CX kostbaar is. Je mag er een beetje vanuit gaan dat je bij achterstallig onderhoud ongeveer het dubbel van de aankoopprijs mag uitgeven om de auto betrouwbaar te krijgen. Wil je zeker niet ontmoedigen maar wel een reëel beeld scheppen. Koop een zo goed mogelijke wagen voor je geld daar heb je het meeste aan.

Focus vooral op een serie 2 met carburateur blok, die zijn het makkelijkste (goedkoopste) in onderhoud. Vooral op roest controleren en voorkomen dat je een auto met opendak koopt. Neem een CX expert mee als je een auto gaat bekijken daarmee voorkom je een hoop ellende door iets over het hoofd te zien.

Sterkte met je zoektocht. Beter spijt krijgen van iets dat je gedaan hebt dan überhaupt niet gedaan.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Maarten-s
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 23-12-2013

Gepost: 28 oktober 2015 06:08 PM
  [ # 3 ]

Heren,

Bedankt voor het snelle antwoord!
Dit waren de reacties die ik al een beetje verwacht had en ze zorgen er ook voor dat ik mijn keuze nog eens erg goed ga overwegen.

Mijn vraag is echter nog wel. Is €1300 een realistische prijs om een CX aan te schaffen of maak ik daar mee mij zelf enkel het leven erg zuur?

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 28 oktober 2015 06:18 PM
  [ # 4 ]

Voor 1300 euro kan je m.i. misschien beter een andere HP voiture aanschaffen ....

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 28 oktober 2015 06:21 PM
  [ # 5 ]

Een CX kan je opdelen in een aantal ‘beoordelings’ criteria
- roest
- bekleding
- techniek
- plaatwerk

deze vier delen zijn lastig om goed te krijgen / houden.
Ben je handig met je handjes? dan hoeft techniek geen probleem te zijn.
Goede, strakke bekleding (deurpanelen, stof v/d stoelen) is lastig om te vinden. Is dat belangrijk voor je?
Plaatwerk en roest hangt een beetje samen: ze mogen graag roesten en plaatwerk delen kunnen duur zijn.
Vind je een deuk of kras niet erg? pas de probleem. Dan hou je alleen ‘belangrijke’ roest over aan je dragende (en verborgen) delen.

Voor 1300 euro kan je een CX verwachten met een hoop werk (of het moet een diesel zijn).
Zit het ding goed in de lak? Ga dan eens goed kijken naar de technische staat. Als het niet uit de lengte komt, moet het uit de breedte komen.

Beperkt budget hoeft geen probleem te zijn, maar met welke tijdseenheid? 50 euro per week, per maand of per jaar?

Hier en daar vind je de ‘vuistregel’ dat een goede CX 6000 euro kost. Hier kan je over discussieren wat de definitie van ‘goed’ is, en of je alles laat doen, of zelf dingen doet.
Bedenk ook wat je meer waard is: geld, of vrije tijd. De CX is een auto die ook aardig wat tijd kan vragen om de simpelste dingen te versleutelen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 28 oktober 2015 06:37 PM
  [ # 6 ]
Maarten-s schreef:

Heren,

Bedankt voor het snelle antwoord!
Dit waren de reacties die ik al een beetje verwacht had en ze zorgen er ook voor dat ik mijn keuze nog eens erg goed ga overwegen.

Mijn vraag is echter nog wel. Is €1300 een realistische prijs om een CX aan te schaffen of maak ik daar mee mij zelf enkel het leven erg zuur?

Maarten ik denk dat je voor €1300 best een aardige CX kan vinden, zo vlak voor de winter staan relatief een hoop klassiekers te koop en kan je vaak veel voor weinig krijgen, is een kopers markt nu.

Wat Niels ook aangaf je moet kan een CX op meerdere vlakken beoordelen, als er een klein deukje in zit en de lak is wat dof heeft dat groot effect op de prijs maar rijdt er niks minder om. Kijk vooral naar een auto die regelmatig goed onderhouden is en geen roest heeft dan koop je de betrouwbaarste auto.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 oktober 2015 07:53 PM
  [ # 7 ]

Een CX is fantastisch!

Realistisch gezien: als je een oudere Citroën wil rijden en je bereid ben zelf wat te doen, dan zou ik ook een BX overwegen.

Wil je echt iets betrouwbaars en gemakkelijk te onderhouden, kijk dan uit naar een ZX, dan koop je voor 1300 Euro ook direct een topexemplaar.

Zeker bij een 1300 Euro CX mag je verwachten het eerste halfjaar minimaal nog een 1300 erin te steken.

Niet negatief bedoeld, echter ik zou mijn CX niet op een beperkt budget kunnen en willen rijden. Als er iets moet gebeuren dan moet het ook goed en zo gedaan worden dan het niet na een aantal weken weer stuk is, dat gaat je op de lange baan veel meer kosten.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 28 oktober 2015 09:10 PM
  [ # 8 ]

die TRS voor 1300,- is misschien wel een leuke cx om mee te starten maar vergeet niet dat de auto al 30 jaar is en er altijd wel wat om de hoek komt kijken .Over het algemeen zijn die 2ltr en 2.2ltr motoren erg eenvoudig aan te werken. En als je het moeilijk vind zou ik de auto gaan bekijken met een ervaren cx kenner.
Bij die 1300,- mag je gerust nog een keer zo’n bedrag erbij optellen om evt achterstallig onderhoud in orde te maken maar goed voor het zelfde geld is het een goed onderhouden cx. Maar dan zou je ff gaan moeten kijken.
mvg, joost

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 28 oktober 2015 09:16 PM
  [ # 9 ]

Hij staat al heel erg lang te koop .... ( en dus waarschijnlijk stil )

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 28 oktober 2015 09:19 PM
  [ # 10 ]

lang stil staan is niet goed voor een auto!Dan kan je rekening houden met komende kosten(leuk als donor )

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 oktober 2015 09:49 PM
  [ # 11 ]

Er staat op de achterklep van de bewuste CX overigens iets anders dan in de rest van de advertentie. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Michiel Bliekendaal
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 28 oktober 2015 10:28 PM
  [ # 12 ]

Toen ik 15 (1988) was en te lui om naar school te fietsen, gebruikte ik vaak mijn duim om ter plaatse te komen. Zo ook op een warme doordeweekse middag richting huis. Natuurlijk had ik wel eens een CX gezien maar toen deze voor mij halt hield, het was een blauwe, leek ze van een andere planeet te komen. Destijds wist ik niet dat het een serie twee was maar ik gooide mijn tas op de achterbank en in mijn korte broek en t-shirt stapte ik in.. Brrrr, wat koud was het in die wagen. Ik vroeg me af hoe dat mogelijk was en de ontspannen bestuurder wees me op de airco die prima werk leverde. De zachte stoelen, het dashboard waardoor je je werkelijk in een ruimteschip waande (mijn vader had een Opel Rekord 2.3 Diesel met zo’n bult op zijn neus). Ik keek mijn ogen uit en ondergetekende puisterige puber die normaal gesproken altijd zijn woordje klaar had was danig onder de indruk.. Die wilde ik ook!!

Toen ik in staat was om een PL af te sluiten, het was 1992, kocht ik een 86’er 22TRS bij de dealer voor FL 9000,- op LPG. De PY-46-YZ. wat heb ik daar veel plezier mee gehad en ja… dan ben je verkocht. sindsdien op en af verschillende CX’en de revue gepasseerd en nog geen enkele rendabel? Maakt dat uit?

Mijn advies.. koop dat ding en ga op het spijkerbed liggen. Neem de pijn en geniet ervan. Geniet van de momenten dat ze doet wat ze moet doen.. Namelijk je op een ongeëvenaarde manier van A naar B brengen… En die keren dat ze het niet doet en ergens halverwege A en B blijft steken dan kun je maar één ding voelen en dat is medelijden met de CX.. Omdat ze daar zo zielig op de vluchtstrook staat!

Gewoon doen man! Anders hadden alle andere leden op dit forum wel een Xantia gereden!

Gr,

Bliek!

1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!

“Wat een wagen”

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 28 oktober 2015 10:31 PM
  [ # 13 ]

Sorry hoor maar ik vind het een heel verkeerd uitgangspunt om de vraag te stellen hoe goedkoop je een CX kunt rijden. Als je een CX voor dat geld koopt - maar dat geldt voor vrijwel elke auto - kun je verwachten dat je een hoop sores koopt. Gevolg is dat je hoge kosten hebt en daarvan is het gevolg dat je de auto weer binnen een paar maanden verkoopt. Een ervaring rijker en een illusie armer. Als je niet bereid bent geld uit te geven of (bijvoorbeeld zoals Frank met twee rechterhanden) buitengewoon kundig bent moet je er niet aan beginnen.
Maar dat is mijn mening (maar).

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 28 oktober 2015 10:56 PM
  [ # 14 ]

@maartens,
helemaal mee eens

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 28 oktober 2015 11:04 PM
  [ # 15 ]
Michiel Bliekendaal schreef:

Toen ik 15 (1988) was en te lui om naar school te fietsen, gebruikte ik vaak mijn duim om ter plaatse te komen. Zo ook op een warme doordeweekse middag richting huis. Natuurlijk had ik wel eens een CX gezien maar toen deze voor mij halt hield, het was een blauwe, leek ze van een andere planeet te komen. Destijds wist ik niet dat het een serie twee was maar ik gooide mijn tas op de achterbank en in mijn korte broek en t-shirt stapte ik in.. Brrrr, wat koud was het in die wagen. Ik vroeg me af hoe dat mogelijk was en de ontspannen bestuurder wees me op de airco die prima werk leverde. De zachte stoelen, het dashboard waardoor je je werkelijk in een ruimteschip waande (mijn vader had een Opel Rekord 2.3 Diesel met zo’n bult op zijn neus). Ik keek mijn ogen uit en ondergetekende puisterige puber die normaal gesproken altijd zijn woordje klaar had was danig onder de indruk.. Die wilde ik ook!!

Toen ik in staat was om een PL af te sluiten, het was 1992, kocht ik een 86’er 22TRS bij de dealer voor FL 9000,- op LPG. De PY-46-YZ. wat heb ik daar veel plezier mee gehad en ja… dan ben je verkocht. sindsdien op en af verschillende CX’en de revue gepasseerd en nog geen enkele rendabel? Maakt dat uit?

Mijn advies.. koop dat ding en ga op het spijkerbed liggen. Neem de pijn en geniet ervan. Geniet van de momenten dat ze doet wat ze moet doen.. Namelijk je op een ongeëvenaarde manier van A naar B brengen… En die keren dat ze het niet doet en ergens halverwege A en B blijft steken dan kun je maar één ding voelen en dat is medelijden met de CX.. Omdat ze daar zo zielig op de vluchtstrook staat!

Gewoon doen man! Anders hadden alle andere leden op dit forum wel een Xantia gereden!

Gr,

Bliek!


Mee eens!  Een cx koop je niet met je verstand maar met je gevoel.
Probeer voor die 1300 euro een zo goed mogelijke deal te sluiten en ga bij meerdere cx,en kijken en rijden. Neem evt een kennert mee. Verder idd voor een 2.0 of 2.2 gaan en lekker genieten van dat ding!

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook