29 van de 55
« Eerste  < Vorige 27 28 29 30 31 Volgende >  Laatste »
   
Renovatie CX Turbo2: Le Général :: Hij rijdt!!!!
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 07 mei 2018 06:01 PM
  [ # 421 ]

^^ check! Komende week nog maar eens wat “pielen”. Ik had idd het boutje er helemaal uitgehaald, was dus niet nodig. Verder is het dus een kwestie van beheerst pielen Wink

Die grote bout (M17 meen ik) heeft er niks mee te maken, toch?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 mei 2018 06:20 PM
  [ # 422 ]

M17? SW17 = M10
En op de foto lijkt het mij M8 d.w.z. SW13.
Die bout heeft er niets mee van doen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 07 mei 2018 11:11 PM
  [ # 423 ]

moet de splitter niet anders om ?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 07 mei 2018 11:25 PM
  [ # 424 ]

het kleine boutje waarmee ook de splitter geborgd wordt zie je niet op de foto. Dat is idd M10. Maar de moer (is moer, geen bout excuus) dat is een forse. ik meen dus zelfs M17, kan ook iets kleiner zijn.

Splitter kan er overigens maar op 1 manier op anders zit de peilstok in de weg.

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 10 mei 2018 10:01 PM
  [ # 425 ]

ok, het was een vervelende klus, maar de splitter zit op zijn plek. Inderdaad een beetje draaien aan het asje om de aansluiting te maken. Maar wat echt het euvel leek was het rubber ringetje. Ik dacht die te vervangen aangezien ik veel ringetjes over had van het pakkingen pakket dat ik van CX-basis had. Maar dit ringetje was toch iets te dik en daardoor zakte de splitter niet de bus in.

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 10 mei 2018 10:17 PM
  [ # 426 ]

Achter die ontzettende koeltoren van het kachelhuis zitten twee blokjes vastgeschroefd. Een van die twee heeft een slangetje dat, als ik het goed heb, verbinding maakt met de ingang van de luchtinlaatbuis (bij de gasklep sensor). Is dat de inlaatdruk-sensor?

Profiel  
 
Gepost: 11 mei 2018 10:27 PM
  [ # 427 ]
René Jongejan schreef:

Ik ben een werktuigbouwer in hart en nieren en krijg een vorm van jeuk als er uit een soort van gemakzucht wordt gekozen voor een technisch sub-optimale oplossing.

Ik snap je verhaal wel, alleen hij zegt dat de riemen die jij noemt er met geen mogelijkheid op passen.
Dus wat moet hij dan doen. Sub-optimaal of niet?  Wink

(ik ben dus ook wel nieuwsgierig naar het antwoord.
Want ik heb echt nooit problemen met die getande dingen. Dus tja, hoe on-optimaal is dat dan?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 11 mei 2018 11:56 PM
  [ # 428 ]

Ik ben het spoor bijster. Wat zou er nu sub-optimaal of on-optimaal (staat nog niet in van Dale) zijn?
mijn idee is dat een aandrijfriem een aandrijfriem is, getand of niet en dat de maat belangrijk schijnt te zijn om zijn werk te doen,. Toch?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 mei 2018 09:57 AM
  [ # 429 ]
j.witkop schreef:

Ik ben het spoor bijster.

Zo moeilijk is het ook weer niet. Het originele ontwerp is met een vlakke snaar.
Toepassing van een getande snaar geeft een niet-geëngineerde belasting op de spanrol.

Het is voor mij tot nu toe niet duidelijk waarom Frans een snaar met vlakke binnenkant niet gemonteerd krijgt.
Er zit nu een getande snaar om met exact dezelfde afmetingen, namelijk 10x825.

Erik gaf het eerder ook al aan, de montagevolgorde is belangrijk.
Eerst de snaren om de riemschijven leggen, daarna de spanrol erin monteren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 12 mei 2018 10:07 PM
  [ # 430 ]

uiteraard heb ik als laatste stap de spanrol aangebracht (de naam geeft het immers al een beetje aan, spannen doe je niet als eerste). Een andere volgorde is volgens mij ook niet eens mogelijk.

Maar wat anders is dat ik me afvraag of er nu echt een significant verschil is tussen de belasting door vlakke of getande snaren. Goed ik ben geen werktuigbouwer, maar Industrieel Ontwerper, maar aan de TU Delft krijg je toch ook iets mee van dit soort mechanica/dynamica. En het gaat er dus om hoe die riemen over de spanrol lopen.

De aanname is dat de vlakke rol een soepel contact geeft en er een trilling komt door de getande rol. Maar ik vraag me af waar die trilling vandaan moet komen. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat bij beide snaren de rol gelijk met de snaren meedraait en er dus geen slip is. Dat zou ook een trilling kunnen geven maar acht ik onwaarschijnlijk gezien het verschil in wrijving tussen rol-riem en het lager in de rol.

Bij het aangrijpen van de riem op de rol krijg je volgens mij trillingen als het aangrijppunt buiten het vlak van de rol en/of de riem ligt. Dat zou bijvoorbeeld zijn als er een oneffenheid op de rol zit of tanden van de riem buiten het vlak van de andere tanden komen. Dat is niet het geval.

Wat eventueel zou kunnen is dat de tanden, wanner de riem de bocht maakt over de rol, naar elkaar toe buigen (de tanden nemen immer de binnenbocht ten opzichte van de riem). Dit buigen zou dan schuren van de tanden over de rol betekenen. Maar volgens mij is de buiging van het stukje riem al zo goed als voltooit als het volgende tandje aangrijpt.

Het resultaat van deze redenering zou zijn dat de tanden zonder spanningen en trillingen over de rol lopen en er dus geen extra spanningen op de rol komen.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 12 mei 2018 11:37 PM
  [ # 431 ]

je kon wel eens gelijk hebben

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 mei 2018 09:43 AM
  [ # 432 ]

Gezien zo’n beetje alle CXen tegenwoordig van getande riemen zijn voorzien kan je rustig stellen dat er inmiddels 10tallen miljoenen km gereden zijn met deze riemen.

Een CX kent een hoop zwake puntjes, maar in de praktijk is het niet zo dat iedereen achter elkaar spanrollen aan het vervangen is.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3891
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 13 mei 2018 02:25 PM
  [ # 433 ]
le look le plus cool schreef:

Is dat de inlaatdruk-sensor?

klopt

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 13 mei 2018 11:16 PM
  [ # 434 ]

^^ die is er bij jou dan denk ik ook uit en vervangen door een geïntegreerd systeem in je nieuwe management (of werkt dat bij een KdFi weer anders?)

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3891
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 14 mei 2018 10:52 AM
  [ # 435 ]

MAP (manifold air pressure) sensor heb je nodig voor welk systeem dan ook.
Bij mij is er een apart punt bij gezet op de inlaatbrug, met een vacuum slang naar een on-board MAP-sensor, direct op de centrale printplaat van de KdFi-compu. Die zit dus niet onder de motorkap.

Hoe zit die in jouw nieuwe systeem ? dan los ?

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
 
29 van de 55
« Eerste  < Vorige 27 28 29 30 31 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook