43 van de 49
« Eerste  < Vorige 41 42 43 44 45 Volgende >  Laatste »
   
Prestige Rouge Florentin - door naar een volgende eigenaar
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 19 november 2021 08:29 PM
  [ # 631 ]

Ik heb incidenteel last van een flinke spanningsval onder het rijde. Nou al een paar keer meegemaakt: motor loopt wat stotterend, dashboardlampjes branden minder fel, radio valt uit en knipperlicht en gewone lampen branden minder fel. Eerste keer langs de kant gezet, van alles gecontroleerd, niks gevonden, ik rij weg en alles is weer normaal. Andere keer ook, na een stop beetje chagrijnig flink gas bij het wegrijden en alles weer goed. Vanavond had ik het niet zo door. Motor af. Even later willen vertrekken en de accu trok het blok niet meer rond. Startkabels erop en starten en alles weer normaal. De accu lijkt nog heel redelijk, bovendien zou er dan onder het rijden van een mindere accu toch niet veel te merken moeten zijn. Vraag ik me nu af of er ergens een spanningsre gelaar zit die dit kan veroorzaken. Iemand een idee?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 november 2021 07:08 AM
  [ # 632 ]

Klinkt alsof je accu niet goed meer wordt bijgeladen, oftewel je rijdt (deels) gewoon op de spanning van de accu.

Meten is weten natuurlijk. Wat is de laadspanning bij stationair en 2500 rpm?
Wat is de accu spanning als de motor uit staat?

Je kan ook gewoon de accu laten testen bij een garagebedrijf, zo’n test geeft precies aan hoeveel % er nog over is van de accu. Leeftijd zegt weinig bij een accu.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 20 november 2021 08:30 AM
  [ # 633 ]

Opgeladen accu als de motor niet draait is 13V en een beetje. Lijkt inderdaad alsof de accu niet meer laadt - maar dat komt dus opeens in - en dan daalt de spanning dus ook meteen heel veel. Binnenkort maar langs de accu boer, da’s misschien inderdaad de eerste test die moet.Dank voor het meedenken, Arjan.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2018
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 20 november 2021 11:27 AM
  [ # 634 ]

Ben je er zeker van dat de accuklemmen goed vastzitten, en dat de polen helemaal schoon zijn?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 20 november 2021 01:27 PM
  [ # 635 ]

En dat de massakabel naar je accu goed vast zit

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 20 november 2021 03:17 PM
  [ # 636 ]

Dat zit allemaal wel goed. Electronic gremlins angry red

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 21 november 2021 06:59 PM
  [ # 637 ]

Dat was altijd typisch cx kwaal. Goeie kans dynamo niet goed. Dan doet ie het af en toe nog.
Heb dat meermaals gehad. Ook mee gestrand, twee keer. een keer ring utrecht en een keer ring parijs!

Maar zeker ook goed de kabels checken. staat me bij dat er soort stekker zat ter hoogte van de accu.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4711
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 21 november 2021 07:38 PM
  [ # 638 ]

Gnfifel, ja het zit vol met stekkers ter hoogte van de accu Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 21 november 2021 07:46 PM
  [ # 639 ]

Stekkers genoeg inderdaad. Dynamo - dat klinkt best aannemelijk. Wel raar dat dat ding dan maar zo nu en dan uitvalt. Zit daar ook nog een schakeling op?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 november 2021 05:47 AM
  [ # 640 ]

Ik zou ook even de draad van de bekrachtiging van de dynamo controleren.
Als die brak is kan je ook een dynamo hebben die het af en toe wel of niet doet.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 22 november 2021 06:40 AM
  [ # 641 ]

Wat draden en stekkers checken is natuurlijk een goed idee. Ik bedenk me trouwens: als de dynamo wegvalt, zou toch ook het laadstroom lampje moeten gaan branden?

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 22 november 2021 06:45 AM
  [ # 642 ]

Controleer ook de massakabel van het blok.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 november 2021 06:51 AM
  [ # 643 ]
break23m schreef:

Wat draden en stekkers checken is natuurlijk een goed idee. Ik bedenk me trouwens: als de dynamo wegvalt, zou toch ook het laadstroom lampje moeten gaan branden?

Nee, als de draden “wegvallen” dan verbinden ze ook niet meer en blijft je laadstroomcontrolelampje uit.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 11 december 2021 01:57 PM
  [ # 644 ]

Afgelopen week moest ik meerdere keren van mijn werk met de auto op pad. Zoals altijd een genot - maar wel elke rit wel een keer het idee dat er iets raars gebeurde met de boordspanning. Tot ik een keer thuis aan het begin van de avond niet kon vertrekken, geen stroom om te starten. Starthulp er aan, de inrit af, weg willen rijden - motor valt dood. Auto in de berm geduwd en gelukkig kon ik de auto van mijn vriendin meenemen. Maar toen was ik het wel even helemaal zat.

Gisteren naar de KwikFit om de accu te laten testen maar helaas, ze waren te druk. Bovendien hadden ze de accu ook niet op voorraad. Die wordt besteld - en dan mag ik een afspraak maken. Wil ik ik weer terug naar huis - nada. Toch wel bijzonder als je voor de KwikFit met een tweede accu (die uit de C35 - die had ik maar eens achterin gegooid als nood-voorziening) en startkabels staat te prutsen om weg te komen. Eenmaal op de terugweg kwaam het opeens goed na een keer iets meer toeren bij het wegrijden van een verkeerslicht. Opeens alles weer normaal: dashboardverlichting feller, blower werkte weer beter mee. Vandaag alle verbindingen bij de accu schoongemaakt. En dan mag de KwikFit volgende week de boel een keer doormeten.

Dankzij het magazijn van de CX club kon ik vandaag toch nog wat leuke dingen rond de auto doen. Een versleten scharnier van de achterklep vervangen. Beetje gedoe omdat één van de bouten waarmee het scharnier in de carrosserie zit doordraaide. Aangezien de bout nog goed was, het probleem zat bij het ijzertje in de carrosserie bij het monteren van het nieuwe scharnier wat kneedbaar metaal op de bout gezet. Dat laat ik uitharden, kan ik daarna de boel nog wat natrekken.
De knop van de binnenverlichting vervangen (die knop gaf geen licht meer en het lukte mij niet om het lampje zo te vervangen dat de knop zwak licht geeft als het binnenlicht uit is en iets feller als het licht aan is. Geneuzel, maar toch leuk. De asbak vervangen omdat die van mij een gat had aan de bovenzijde. Dat stinkt best wel als er as in zit omdat de ventilator iets uit de asbak lijkt mee te zuigen. De rubberdoppen waarmee de dorpel wordt afgesloten in de wielkasten met een lekkere dot vaseline aangebracht. En de auto staat weer op de (Alfa) winterwielen.

Een kijken hoe ik de winter weer doorkom.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 13 december 2021 09:00 AM
  [ # 645 ]

Het vervelende van zo’n geïntegreerde spanningsregelaar met lampje is dat je er niet meer op kunt vertrouwen als de regelaar niet meer werkt. Het lampje werkt eigenlijk alleen maar in de situatie dat je V-snaar eraf ligt. En het bijladen van de accu valt ook weg, blijkens de spanningsval en het slechte lopen (injectie-regeling kan ook niet goed tegen lage spanning). Dat zit ofwel in de dynamo zelf of een brakke verbinding. Je kunt er wel aan meten (om vast te stellen of het dynamo of een verbinding is), maar dan alleen als er niet bijgeladen wordt.
De accu lijkt mij niet de schuldige hier, lijkt een beetje op “throwing parts at the problem”. Het lastige alleen bij slechte contacten is dat het af en toe wel en af en toe niet optreedt, en je dan net als je eraan wilt meten alles weer goed is.

Brandt het lampje wel bij contact aan? Welke andere verbruikers zitten er nog op de groep van de spanningsregelaar die een aanwijzing kunnen geven?

Profiel  
 
 
43 van de 49
« Eerste  < Vorige 41 42 43 44 45 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook