9 van de 22
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
De 2400 GTi van Erik - hmm, een raar geluid uit de bak of de koppeling
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 27 januari 2017 11:14 PM
  [ # 121 ]

Heb een Si huis, maar hard moeten meppen, en helaas op de verkeerde plek (op het dunnere vlakke stuk ipv het dikke gedeelte).
Heb wel een S2 huis liggen, maar met behoorlijke slijtsporen helaas.
A.s zaterdag maar eens naar het clubmagazijn. Heb inmiddels een boodschappenlijstje van 1 kantje….

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 29 januari 2017 10:13 PM
  [ # 122 ]

Het begon met alleen het nalopen van wat electrische aansluitingen in de motorruimte. Inmiddels is de motor er uit aangezien de diff.keerringen erg slecht waren, dus de rest waarschijnlijk ook.

Zie ook het wiellager, stond helemaal droog. Gelukkig niet beschadigd.
Kan de keerring van het ‘schoteltje’ trouwens vervangen worden?

Afbeelding Bijlagen
IMG_1152.JPGIMG_1151.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 30 januari 2017 11:44 PM
  [ # 123 ]

Het gaat voortvarend, zeker met Leo’s meest recente artikel bij de hand.
Bak en motor reeds gescheiden en al aantal zaken gedemonteerd.
Gezien wat oliezweet bij krukaskeerring geen onnodige ingreep

Afbeelding Bijlagen
IMG_1154.JPGIMG_1153.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3889
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 31 januari 2017 02:45 PM
  [ # 124 ]

goed bezig !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 januari 2017 03:03 PM
  [ # 125 ]

meteen even de distributie checken!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 31 januari 2017 11:44 PM
  [ # 126 ]

Heb het deksel er af Bogaart.
Waar moet ik op letten. Ziet er OK uit. Spanner iets ingesleten. Geleider OK

Afbeelding Bijlagen
IMG_1156.JPGIMG_1155.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 februari 2017 01:41 PM
  [ # 127 ]

Check hoever de spanner uit staat. Dus hoeveel de ketting is gerekt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 februari 2017 07:42 PM
  [ # 128 ]

Is er niet bekend wanneer het voor het laatst gedaan is? Mogelijk zelfs nog nooit dan…

Als je dan op dit punt ben zie ik geen rede om hem niet te vervangen.

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 06 februari 2017 11:54 PM
  [ # 129 ]

Nou, de motor is inmiddels bijna helemaal gestript, op de zuigers, krukas en nokkenas na. Lagerschalen waren nog OK gelukkig.
Zaterdag aantal nieuwe onderdelen (pakkingen, keerringen) gehaald bij het magazijn. Topservice! Rest besteld bij onze Duitse vrienden.
Kleppen waren wat aangekoekt, maar even door de glasparelstorm gehaald en opnieuw ingeslepen.
Carter en cilinderkop bijna vrij van sludge, volgens mij is er al eens aan deze motor gesleuteld, of gewoon schoon gebleven?

Motor is weer in opbouw, heerlijk werk.
Versnellingsbak en aandrijfassen etc volgen….

Afbeelding Bijlagen
IMG_1160.JPGIMG_1158.JPGIMG_1162.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 13 februari 2017 11:19 PM
  [ # 130 ]

Zo,gaat voortvarend. Motor al weer bijna in elkaar. Volgende week de bak. Eerste keer, best spannend maar zal wel goedkomen…

Afbeelding Bijlagen
IMG_1167.JPGIMG_1169.JPGIMG_1168.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 18 februari 2017 11:00 PM
  [ # 131 ]

Ga binnenkort mn 5-bak van de 2400 GTI uit elkaar halen om de keerring van de prise as te vervangen. Nog tips?

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Gepost: 20 februari 2017 10:23 PM
  [ # 132 ]

Hoi Praxidus! Mooie klus en fijn dat je wat aan mijn tips uit Rubrique Technique hebt!! very good

Voor wat betreft die bak een tip: indien je tijd zat hebt: zelf doen, maar het is wel een klusje, hoewel er volgens mij in de vraagbaak redelijk wat informatie over instaat, Verlies geen kogeltjes, zeker niet die de schakelassen borgen!!
Tip 2: blijf van het differentieel af, niet openen niet afstellen niet pielen, nergens voor nodig!
Tip 3: check ook de synchromeshringen, 1 mm kier is ‘nieuw’ maar vanaf 7 is ook al prima als je er geen 30.000 km per jaar mee gaat doen of als taxi wilt gaan fungeren.

Tip 4:
Indien je weinig tijd hebt: breng de bak weg naar een bakkenspecialist. Die doet zoiets in veel minder tijd en tegen een schappelijk bedrag. Ik besef wel dat het de hobby is om het zelf te doen, maar in die tijd kun jij dan je subframe lekker schoonmaken en de HD-leidingen checken of schuren, je gaffel doorlassen, de auto antiroestbehandelen etc. Wink


P.s. Dat spoor in dat tripoïdehuis: zit dat aan de binnenzijde? Dat dat heb jij echt niet veroorzaakt door erop te meppen hoor! Die ontstaan gewoon door doorrijden met te weinig vet (gescheurde hoezen of tie-wraps rond de hoezen) en dan slijten de kogels in het metaal van die huizen. En dan is het klok-klok-klok bij optrekken of in bochten.

Je kunt best zo’n tripoïdehuis vervangen en de oude kogels terug zetten. Indien je het juiste vet gebruikt (lekker dik) is dit geen probleem.  Super als de kogels er nog bij zijn, maar wie garandeert je dat die altijd op precies die plek hebben gezeten? Ergo: niemand dus.  Wink
Is normale slijtage en dat zijn vrijwel altijd die huizen en zelden de kogels zelf.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 22 februari 2017 10:36 PM
  [ # 133 ]

Hallo Leontien,

Super bedankt voor de tips, zeker nuttig! Ook in het clubblad, echt een meerwaarde. Zouden meer clubbladen moeten/kunnen doen….

Vind het ze leuk om zelf te doen, en probeer geen haast te hebben. Let wel, probeer…... het subframe en de leidingen worden uiteraard ook aangepakt. Dasty rocks!
Sleutel al heel wat jaren, maar gek genoeg is dit mn eerste bak.

Heb de vraagbaak er even op nageslagen, maar kon niet vinden hoe je de speling van de synchroringen meet. Hoe doe je dat??
Bak gaat vooral uit elkaar om keerring preventief te vervangen aangezien de aandrijfaskeerrimg (3x woordwaarde) lekte en keihard geworden was. Neem aan dat de bak verder OK is, maar alles toch ff checken

Differentieel niet slopen, helder! Ook niet in zn geheel uit het huis halen om het huis te reinigen….?

Het tripoïdehuis, zijn niet echt slijtsporen, maar een deuk. Zal nog eens extra controleren maat voor de zekerheid een gebruikte as gekocht in het magazijn. Eens zien in hoeverre die gesleten is.

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 februari 2017 05:51 AM
  [ # 134 ]

Ben wel benieuwd naar een foto van die deuk.
Voor de rest goed bezig very good

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 23 februari 2017 01:33 PM
  [ # 135 ]

Zo, wat gegoogled en geloof dat ik nu weet hoe de speling te meten.
Logisch natuurlijk, tussen synchroring en het tandwiel, duh..

Zal eens een foto proberen te maken van de deuk Frank

Groeten,

Erik

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
 
9 van de 22
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook